Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä niistä jotka ottavat neuletyönsä joka paikkaan

Vierailija
18.04.2022 |

Ja samalla kun esimerkiksi istutte kahvilla, neuloo? Itse koen sen todella häiritsevänä ja menee samaan kategoriaan kun katsoisi telkkaria tai tekstailua samalla, kun yrittää keskustella toisen kanssa.

Tuli mieleen, kun Laura Friman puhui tästä että hänen on aivan pakko joka puolella neuloa, eikä anoppilaankaan voi mennä ilman kutimia.

Mielipiteitä? Ihan ok, että neulotaan samalla kun muut juhlivat vai huonoa käytöstä?

Itse neulon paljon, mutta ei tulisi mieleenkään tehdä sitä jos meille tulisi vieraita tai itse menisin vieraaksi.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä otan kutimet käteen vain tylsien ihmisten seurassa. Kerran äitini kyläillessä meillä muutaman yön, sain tehtyä tuossa ajassa riddarin :D Eli ymmärrän täysin hyvin miksi joku haluaa ottaa anoppilaan mukaan kutimen.

Mikä on riddari?

Islantilainen kaarrokevillapaita(malli).

Kaarrokevillapaita?

Mikset googlaa?

Vierailija
22/67 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä otan kutimet käteen vain tylsien ihmisten seurassa. Kerran äitini kyläillessä meillä muutaman yön, sain tehtyä tuossa ajassa riddarin :D Eli ymmärrän täysin hyvin miksi joku haluaa ottaa anoppilaan mukaan kutimen.

Mikä on riddari?

Kiitos vastauksesta! Oppia ikä kaikki, en ole ikinä tuollaista termiä kuullut :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen tulkinnan, että palaveri/keskustelu/koulutus ei ole kiinnostava neulojan mielestä. Itsekin teen useaa asiaa sujuvasti samaan aikaan ja kuunteleminen onnistuu esim samalla kun luen. Usein se on mulle ihan helpotus, kun huomaan että eipä minunkaan tarvitse tähän keskusteluun tai muuhun vuorovaikutukseen laittaa paljonkaan panosta ja voin vaikka itsekin vapautuneesti kaivaa puhelimen. Eli siis ihan neutraalisti ajattelen, sillä kuinka paljon meitä kaikki arjen vuorovaikutustilanteet oikeasti jaksaa kiinnostaa, jos rehellisiä ollaan.

Jos joku neuloja huomauttaa mun puhelimella olosta jatkaen itse samalla neulomistaan, sitten asia on eri ja sanon napakasti takaisin.

Vierailija
24/67 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onhan se sairaus, jos ei pysty olemaan ilman näpräämistä. En todellakaan ymmärrä. Silloin ei kunnioita vastapuolta tippaakaan, jos samalla on pakko tehdä muuta. Pakko-oireisen häiriön merkki.

No vaikka olisikin pakko-oire, niin eihän tuo ketään häiritse jos pystyy kommunikoimaan samaan aikaan. 

Joillain aivot vain toimivat paremmin, jos saa antaa yksinkertaista liikekäskyä käsille, niin pystyy paremmin keskittymään kuuntelemiseen. Toiset taas menettää keskittymiskyvyn jos keskustelukumppani neuloo. Näiden ääripäiden on vaikea viettää aikaa yhdessä, eikä sille voi oikein kumpikaan mitään. Ihan kuten täysoikeakätiset eivät ymmärrä miten vasurin saksilla leikataan, eikä täysvasurit miten oikeakätisten saksilla, aivot vain toimivat heillä erilailla. Kumpikaan sen pakko-oireisempi kuin toinenkaan. -eri

Vierailija
25/67 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus työtilaisuuksissa on tällaisia. Antaa kuvan todella epämotivoituneesta ihmisestä.

Vierailija
26/67 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini harrastaa tuota. Kutsumme sisarusten kesken sitä raivovirkkaukseksi. Aina silloin, kun on joku tärkeä tai vaikea asia edessä, hän ottaa jonkun käsityön esille ja alkaa virkata. Virkkaus on hänelle lähes pakonomaista ja tulokset ovat sen mukaisia. Kaapissani on mm. 20 metriä (!) pitkä kaitaliina, jonka äiti oli virkannut, ja antoi sen minulle, kun ei keksinyt sille mitään muuta käyttöä. Nykyisin on saanut sormiinsa kulumaa ja nivelreuman, ilmeisesti osittain tämän virkkaamisen seurauksena.

Vierailija
27/67 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhyvinvointipäivässä, joka oli kesäristeily, asetuin tyhjälle penkille laivan kannelle ja aloin neuloa. Kummastipa vaan työkaverit ilmaantuivat siihen viereeni ja kovasti kommentoivat neuletta, kun eivät keksineet muuta puhuttavaa.

Vierailija
28/67 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkera aikaansaava ihminen, mitään muuta oikein ajattelen näistä.

Vierailija
29/67 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan haittaa. Neulominen on käsillä tekemistä, eihän se estä keskustelua. Kaikesta sitä ihmiset itselleen ongelmia kehittävätkin.

Eihän neulominen ole pelkkää käsillä tekemistä, vaan siihen pitää myös keskittyä esim. silmukoita laskemalla.

Eipä sillä, että minua mitenkään häiritsisi, jos joku neuloo. Minä tosin tykkään lukea kirjoja vähän joka tilanteessa. Sitä ihan oikeasti pidetään aika häiritsevänä, kuulemma. :D

Niin sinä luulet, kun itse et neulo. Jos neuloisit, tietäisit että ei tarvitse laskea silmukoita koko ajan. Tottunut neuloja tekee sukan vaikka silmät kiinni.

Vain vaativammissa kuvio- ja pitsineuleissa ja tietyissä yksityiskohdissa kuten kavennuksissa pitää laskea, mutta esimerkiksi islantilaispaidan yksivärisen vartalo-osan voi tehdä tarkemmin laskematta. Kun sekä lanka että puikot ovat sopivat, ei tottuneella neulojalla tule edes silmäpakoja.

Vierailija
30/67 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkeria ja sehän on vanha tapa. Myrskyluodon Maijassakin kaivetaan neuletyö esille, kun naiset kyläilivät toistensa luona. Ei saanut olla jouten.

Vierailija
31/67 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on riddari?

Kiitos vastauksesta! Oppia ikä kaikki, en ole ikinä tuollaista termiä kuullut :)

Riddari on vian yhden tietyn mallin nimi, ei yleisnimi islantilaistyyppisille kaarrokevillapaidoille.

Vierailija
32/67 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan haittaa. Neulominen on käsillä tekemistä, eihän se estä keskustelua. Kaikesta sitä ihmiset itselleen ongelmia kehittävätkin.

Eihän neulominen ole pelkkää käsillä tekemistä, vaan siihen pitää myös keskittyä esim. silmukoita laskemalla.

Eipä sillä, että minua mitenkään häiritsisi, jos joku neuloo. Minä tosin tykkään lukea kirjoja vähän joka tilanteessa. Sitä ihan oikeasti pidetään aika häiritsevänä, kuulemma. :D

Ei silmukoita tarvitse laskea, jollei tee jotain vaativaa kirjoneuletta. Monet neulovat samalla kun katsovat telkkaria keskittyneesti (niin minäkin), ja aivan hyvin onnistuu, ei tarvitse kuin välillä vilkaista neuletta.

Vierailija
33/67 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se vähän tympeää, jos kahvilaan ottaa neulokset mukaan. Se on kuitenkin jonkinlainen pieni elämys, jonne on varta vasten lähdetty ystävää tapaamaan. 

Jotenkin silti omasta mielestäni taas on ok neuloa, jos kahvia juodaan kaverin kanssa kotona. Kunhan pystyy neulomaan sillei sivussa, eikä katoa jonnekin silmukanlaskentamaailmaan. Se on ärsyttävää.

Meillä oli yksi opettaja, joka sanoi, että saa ihan vapaasti piirrellä tai neuloa tunnilla. Joillekin kuulemma tieto menee jopa paremmin päähän kun samalla tekee jotain "terapeuttista". 

Vierailija
34/67 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on se vähän tympeää, jos kahvilaan ottaa neulokset mukaan. Se on kuitenkin jonkinlainen pieni elämys, jonne on varta vasten lähdetty ystävää tapaamaan. 

Jotenkin silti omasta mielestäni taas on ok neuloa, jos kahvia juodaan kaverin kanssa kotona. Kunhan pystyy neulomaan sillei sivussa, eikä katoa jonnekin silmukanlaskentamaailmaan. Se on ärsyttävää.

Meillä oli yksi opettaja, joka sanoi, että saa ihan vapaasti piirrellä tai neuloa tunnilla. Joillekin kuulemma tieto menee jopa paremmin päähän kun samalla tekee jotain "terapeuttista". 

Elämys? Kahvila???

No, se on ihan yleistä tietoa, että käsillä tekeminen auttaa monia keskittymään opetettavaan asiaan ja parantaa oppimistuloksia. Samaten nykyään tiedetään, että neulominen voi ehkäistä muistisairauksia ja masennusta, vähentää stressiä sekä kipua. Sen lisäksi se tuo hyvää mieltä sekä kehittää ja vanhemmiten ylläpitää motorisia taitoja.

Vierailija
35/67 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämys? Kahvila???

No, se on ihan yleistä tietoa, että käsillä tekeminen auttaa monia keskittymään opetettavaan asiaan ja parantaa oppimistuloksia. Samaten nykyään tiedetään, että neulominen voi ehkäistä muistisairauksia ja masennusta, vähentää stressiä sekä kipua. Sen lisäksi se tuo hyvää mieltä sekä kehittää ja vanhemmiten ylläpitää motorisia taitoja.

No anteeksi. Meinasin laittaa elämyksen lainausmerkkeihin, mutten sitten kuitenkaan. Kyllä itse laskisin sen jonkinlaiseksi elämykseksi. Ei munkaan tule käytyä kun pari kertaa kuussa, mutta onhan se oma juttunsa kuten ravintolassa tai elokuvissa käyminen. Vaikka rahaa olisi, ennen kun tulet kertomaan miten köyhälle kahvilareissu voi olla elämys.

Vierailija
36/67 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitavalta käsityöihmiseltä ei vaadi edes keskittymistä. YK:ssa oli aikoinaan simultaanitulkki joka neuloi ja tulkkasi samalla. Multitaskaamista

Vierailija
37/67 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämys? Kahvila???

No anteeksi. Meinasin laittaa elämyksen lainausmerkkeihin, mutten sitten kuitenkaan. Kyllä itse laskisin sen jonkinlaiseksi elämykseksi. Ei munkaan tule käytyä kun pari kertaa kuussa, mutta onhan se oma juttunsa kuten ravintolassa tai elokuvissa käyminen. Vaikka rahaa olisi, ennen kun tulet kertomaan miten köyhälle kahvilareissu voi olla elämys.

No sori, minulle kahvila on paikka, josta ostan kahvia ja tarvittaessa jotain syötävää. Elämykset on mulla vähän toisenlaisia.

En ole arvannutkaan, että pilaan jonkun _elämyksen_, jos neulon pari kerrosta sukkaa samalla kahvia juodessani.

Kaikkea sitä...

Vierailija
39/67 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitöiden harrastamisessa ajoitus  on paikallaan. 

On eri asia rupatella tutussa seurassa käsityötä tehden, mutta jos kyse on vaikkapa työantajan maksamasta risteilystä ei se ihan hirveän fiksua ole häärätä oman harrasteensa kanssa jossakin nurkassa. Niin kuin joku täällä kehui tehneensä. Pomona ajattelisin, että miksei se jäänyt kotiinsa näpräämään kuin vallata leveä paikka itselleen ja lankakerilleen. Käsityö ei ole syy eristää itseään muista ja ratkaista sillä pakollinen virkistyspäivä. Siinä haisee lievä itsekkyys ja itsensä korostaminen.

Vierailija
40/67 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ärsyttävää. Erityisen ärsyttävää oli, kun neuletyöt tuotiin luennoille ja sitä kilkatusta ja langan kanssa sähräämistä sai sitten kuunnella luennot läpeensä. Mutta kun se auttoi heitä keskittymään!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän