Hyvä esimerkki siitä kun jätin vaan "metatyöt" tekemättä
Kun nehän on vain naisten keksimiä turhakkeita tai vähintäänkin hoituu ihan itsellään siinä arjessa, ilman sen suurempaa ajattelua tai ponnistelua.
No. Tänään kysyin mieheltä miten seuraavat asiat on hoidettu tai hoidetaan:
Lapsen synttäreiden järjestäminen
Lapsen ilmoittaminen harrastukseen, sinne tutustuminen, varusteiden hankinta
Koulun yhteiseen perhepäivään osallistuminen
Kevätvaatteiden ja kenkien hankinta
Toisen lapsen peliturnaukseen osallistuminen
Mies oli ihan ihmeissään. Miksi nyt vasta sanot? Ei hän nyt voi siksi ja täksi yhtäkkiä muuttua. Kai ne sit jotenkin järjestyy. Ei hän osaa sanoa tai luvata voiko hoitaa.
Niin, et sillai. Kyllä miehet hoitaa!
Kommentit (2456)
Kai oman perseen pyyhkiminenkin on metatyötä, jos sellaista termiä haluaa käyttää kaikesta mikä vaatii jotain muuta kuin nukkumista. Minä puhun ihan vain elämän normaaleista touhuista.
Itse noista tehtävistä, täytyisi miettiä kuka niistä parhaiten suoriutuu ja mistä se on pois, jos "väärä" vanhempi alkaa noita touhuamaan. Onko lopputulema parempi vai huonompi kuin totutulla kuviolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...
Miesten metatyöt hoidan ihan itse. Auton renkaiden vaihdot, auton korjauttamiset, vakuutusten kilpailuttamiset, seinän poraamiset. Tuttua kauraa.
....
Mitä ihmeen metatöitä nuo ovat? Eikös metatyö tarkoita sitä työtä, jossa suunnitellaan tulevia hommia ja varmistetaan, että ne tapahtuu oikeaan aikaan?
Nuo listaamasi asiat eivät vaadi mitään metatöitä, vaan ne hoidetaan kun tulee ajankohtaiseksi. Auton huolto ehkä siinä mielessä, että se pitää hoitaa ajoissa, jos on tulossa kesälomamatka tms.
Ja kyllä osa meistä miehistäkin saa aivan mainiosti hoidettua näitä tässäkin ketjussa listattuja metatöitä, mutta ilmeisen moni nainen on valinnut puolisoksi miehen, jota ei esiemerkiksi lapsiin liittyvät asian kiinnosta.
Auton korjauttaminen metatyöt:
-edes suunnilleen sen ymmärtäminen missä on ongelma
-sopivan korjaamon löytäminen ja hintojen vertailu
-korjausajan sopiminen ja mahdollisen pituuden selvittäminen
-miten asiat sujuu kun auto pois käytöstä (työmatkat, viemiset, kaupat jne.)?
-mahdollinen laina-auto ja sen hinta ja kuuluuko mahdollisesti korjauspalveluun?
jne. jne. jne.
Ensimmäinen kohta kyllä, mutta toisaalta sekin on korjaamon vastuulla. Itse käytän samassa paikassa autoni huollossa, joten ei ongelmaa siinäkään. Ajanvaraukseen menee yksi soitto ja korjaamosta saa vuokrata sijaisauton, jos on akuutti tarve.
Ei tuo nyt ole noin vaikeaa. Oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Kai oman perseen pyyhkiminenkin on metatyötä, jos sellaista termiä haluaa käyttää kaikesta mikä vaatii jotain muuta kuin nukkumista. Minä puhun ihan vain elämän normaaleista touhuista.
Itse noista tehtävistä, täytyisi miettiä kuka niistä parhaiten suoriutuu ja mistä se on pois, jos "väärä" vanhempi alkaa noita touhuamaan. Onko lopputulema parempi vai huonompi kuin totutulla kuviolla?
Tämän logiikan mukaan mikään naisten väittämä metatyö ei ole metatyötä:
- lääkäriaika lapselle: mene nettiin ja varaa aika
- kengät lapselle: mene kauppaan ja osta kengät
- synttärit lapselle: mene kauppaa ja osta tarvikkeet, laita tekstari lasten kavereiden vanhemmille
- lasten harrastukset: vie lapset harrastuksiin
Älyllisen työn määrä: nolla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...
Miesten metatyöt hoidan ihan itse. Auton renkaiden vaihdot, auton korjauttamiset, vakuutusten kilpailuttamiset, seinän poraamiset. Tuttua kauraa.
....
Mitä ihmeen metatöitä nuo ovat? Eikös metatyö tarkoita sitä työtä, jossa suunnitellaan tulevia hommia ja varmistetaan, että ne tapahtuu oikeaan aikaan?
Nuo listaamasi asiat eivät vaadi mitään metatöitä, vaan ne hoidetaan kun tulee ajankohtaiseksi. Auton huolto ehkä siinä mielessä, että se pitää hoitaa ajoissa, jos on tulossa kesälomamatka tms.
Ja kyllä osa meistä miehistäkin saa aivan mainiosti hoidettua näitä tässäkin ketjussa listattuja metatöitä, mutta ilmeisen moni nainen on valinnut puolisoksi miehen, jota ei esiemerkiksi lapsiin liittyvät asian kiinnosta.
-mahdollinen laina-auto ja sen hinta ja kuuluuko mahdollisesti korjauspalveluun?
jne. jne. jne.
Ensimmäinen kohta kyllä, mutta toisaalta sekin on korjaamon vastuulla. Itse käytän samassa paikassa autoni huollossa, joten ei ongelmaa siinäkään. Ajanvaraukseen menee yksi soitto ja korjaamosta saa vuokrata sijaisauton, jos on akuutti tarve.
Ei tuo nyt ole noin vaikeaa. Oikeasti.
Jos tätä ketjua katsoo niin normaali kaupassa käyminen vaatii A4-verran metatyötä... mutta siis auton vikaantuminen ei sitä vaadi. Tällainen logiikka juurikin todistaa näkemykseni metatyön käsitteen relevanttiudesta ylipäätään...
"Metatyötä" on mitä nyt kukin haluaa sellaiseksi määritellä pilkoskellessaan tavallisia arkipäivän askareita yhä granulaasimmiksi ja granulaarisimmiksi työklustereiksi :D
Roskien vieminen metatyö:
-jätteen lajittelu: bioroskat, paperi, metalli jne.
-onko pussi tullut täyteen tai alkanut haista?
-sen varmistaminen, että taloyhtiön roskiksessa on tilaa
-onko liukasta, tarvitaanko kumisaappaat? Lämpötila ja vaatetus? Onko vaatteet kunnossa ja riittävän puhtaat?
-rappukäytävässä tuttujen asukkaiden moikkaaminen. Pitää muistaa naapurin Mailan nimi
-koska viedään? Pystyykö viemään samalla kun menee kauppaan?
jne. jne. jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain nainen on niin yksinkertainen että tekee näistä ongelman. Jos nämä on vaikeita asioita, niin mysteeri miten selviätte veroilmoituksen teosta, laskujen maksamisesta, passin anomisesta, lomamatkan varaamisesta tai auton katsastuksesta.
Miksi tuo auton katsastus luetellaan aina jonain "miehen työnä"? Miten vaikeaa on varata aika netistä (kuten työterveysajat, labra-ajat jne muutenkin nykyään), ajaa kyseisenä aikana paikalle, ojentaa avain tiskin yli ja istua alas odottamaan? Kyllä tuosta hyvästä tulisi työn suorittajan saada kuukausi vapautusta päivittäisistä kotitöistä.
Koska se on metatyötä josta joku joutuu huolehtimaan.
Naisilla on taipumus jättää kaikki tekniikkaan liittyvä miehille.
Se ei ole siisn sen vaikeampaa kuin lapselle kenkien ostaminen. Oikein hyvä huomio.
Tekniikkaan liittyvä?
Jos tarkoitat, että ajan varaus netistä on se "tekniikka"-osuus tässä niin miten monet isät eivät sitten kuitenkaan saa mitään lapseen liittyvää vastaavaa "tekniikka-asiaa" hoidettua, kuten päiväkodin apin kautta tehtävät hoitoaikavaraukset, wilma-viestien lukeminen, seuraaminen ja mahdolliset ajanvaraukset sen kautta, harrastuskaudelle ilmoittautumiset netin kautta ym?
Auton katsastustoimenpiteet hoitaa kyseisen alan ammattilainen ja auton ajaminen pelipaikalle ajallaan ei ole tekniikkaan liittyvä asia.
Miten nainen hoitaa miesten metatyöt: auto sammuu tielle, soita miehelle, metatyöt tehty.
Vierailija kirjoitti:
ilmeisen moni nainen on valinnut puolisoksi miehen, jota ei esiemerkiksi lapsiin liittyvät asian kiinnosta.
Hienosti vierität miesten laiskottelun naisten syyksi :D Luulenpa että moni mies on innolla osallistunut lastentekoon ja silmät kirkkaina puhunut siitä miten kumpikin hoitaa hommansa
Vierailija kirjoitti:
Siis järjestetäänkö lapsille nykyään teema-synttäreitä ja tilaillaan kuvakakkuja??
Mitä ihmettä?
Nyt kannattaa kyllä downshiftata, eihän tuossa töiden haalimisessa ole mitään järkeä.
Vaikka olis mikä prinsessavaihe tai tähti-vaihe, niin ei tarkoita sitä, että mennään lapsen ehdoilla ja vedetään luottokortti tappiin..
Itselläni ei ollut koskaan kaverisynttäreitä, mutta se ei tarkoittanut etten olisi ollut muiden synttäreillä tai ei olisi ollut kavereita.
Veljien synttäreillä laitettiin jäätelönpaloja kulhoon ja limpparia.
Joskus lomalla tehtiin niin, että vieraaksi tullut aikuinen toi kakun mukanaan.
Helpottakaa omaa elämäänne, ei tuo instakilpavarustelu johda mihinkään hyvään.
Nykyään jo koiranomistajat valittaa, että koirille pitää vetää jotain teemasynttäreitä.
Kohta ollaan jo siinä, että pitää kotipihaan saada sirkus ja kotieläinpiha. Pakkoko sitä amerikanmeiningiksi on kaikki vetää? Ja paras kaveri on se, joka käyttää eniten rahaa? Ihan kipeetä.
Mitäs jos lapset leikkisivät keskenään, viekää vaikka metsään paistamaan makkaraa. Enemmän siitä jää muistoja, kun kuvakakusta. Puuhastelu tekee hyvää sosiaalisten taitojen opettelulle. Kuvakakut ei voi korvata sitä.
Olen pahoillani, että sinulle ei koskaan järjestetty kaverisynttäreitä, vaan jouduit aina vain osallistumaan veljen ja kavereiden synttäreille. Kyllä jokainen lapsi ansaitsee kaverisynttärit edes niinä tärkempinä ikävuosina.
On näköjään mahdotonta selittää tietyille ihmisille mitä tarkoittaa vastuunkantaminen, huolehtiminen ja velvollisuuksista ennakolta tietoisena oleminen, kuten aikuiset ihmiset tekevät.
Tajuan nyt miksi tuo koko metatyösana ei aukea heille. Heillä ei ole minkään näköstä konseptia asialle aivoissaan. He eivät ole koskaan huolehtineet tai kantaneet vastuuta mistään. Joku heidän äiti on paaponut heidät pilalle, isänsä on vieressä haukkunut sitä akkaa. Paskamulkku poika on oppinut että nainen on piika luonnostaan ja mies kuningas. On jäänyt kokonaan oppimatta mitä on vastuu. Sitä ei tajuta kun ei ole koskaan tehty muuta kuin suu auki odotettu että suuhun pudotetaan ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain nainen on niin yksinkertainen että tekee näistä ongelman. Jos nämä on vaikeita asioita, niin mysteeri miten selviätte veroilmoituksen teosta, laskujen maksamisesta, passin anomisesta, lomamatkan varaamisesta tai auton katsastuksesta.
Miksi tuo auton katsastus luetellaan aina jonain "miehen työnä"? Miten vaikeaa on varata aika netistä (kuten työterveysajat, labra-ajat jne muutenkin nykyään), ajaa kyseisenä aikana paikalle, ojentaa avain tiskin yli ja istua alas odottamaan? Kyllä tuosta hyvästä tulisi työn suorittajan saada kuukausi vapautusta päivittäisistä kotitöistä.
Ja kuvasti juuri ongelman: maailman helpoin asia, eikä miehet sen raskaudesta koskaan valita. Kuten ei auton huollon tilaamisesta, auton tankkaamisesta, auton renkaiden vaihtamisesta, auton pyyhkijöiden vaihtamisesta, auton pesemisestä, auton polttimoiden vaihtamisesta, auton öljyjen vaihtamisesta, auton pesunesteen lisäämisestä, auton jäädytysnesteen lisäämisestä jne jne.
Sen lisäksi että nainen huolehtii päivätyönsä lisäksi suurimman osan muistettavista ja ennakointia vaativista asioista, hän myös tankkaa ja pesettää oman autonsa, varaa sille renkaidenvaihto-, huolto- ja katsastusajan, vaihdattaa pyyhkijät tarpeen tullen ja lisää lasinpesunestettä. Öljyt ja polttimot vaihtuvat huollon yhteydessä ja jäähdytysnesteet tsekataan. Mikä tässä viestissä oli siis pointti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän logiikan mukaan mikään naisten väittämä metatyö ei ole metatyötä:
- lääkäriaika lapselle: mene nettiin ja varaa aika
- kengät lapselle: mene kauppaan ja osta kengät
- synttärit lapselle: mene kauppaa ja osta tarvikkeet, laita tekstari lasten kavereiden vanhemmille
- lasten harrastukset: vie lapset harrastuksiinÄlyllisen työn määrä: nolla
Aita ja aidan seipäät. Ei ihan kaikille aukea tuo vertauskuva. Osa ihmisistä on vaan niin jäätävän tyhmiä.
Meillä minä olen vastannut lähes yksin perheen metatyöstä, mutta kumppanin jäädessä työttömäksi kumpikin meistä ajatteli, että ei mitään ongelmaa, kumppani hoitaa. Käytiin asiat huolellisesti läpi, jotta on hallittu vastuukapulan vaihto. No miten kävikään?
Ensimmäisellä viikolla eskarilaisella ei ollut oikeita liikuntavarusteita koulussa mukana. Päiväkotilainen käy kahtena päivänä viikossa hoidossa, molempina päivinä minulle soitettiin, kun päikkyläistä ei tultu hakemaan sovittuna aikana. Kumppanin oli tarkoitus tehdä kauppalista ja suunnitella alkuviikon ruoat. Kumpaakaan ei oltu tehty ja työpäiväni jälkeen kaupassa ei osannut sanoa edes, että onko kotona maitoa. Eskarilaiselta olisi jäänyt harrastus välistä, jollei itse olisi muistuttanut asiasta kumppaniani.
Tätä samaa jatkui niin kauan, että kaikki metatyöt valuivat hiljalleen takaisin minulle. Se, joka näitä hommia vähättelee, ei tiedä mistä puhuu.
Jos kokee ettei perheen työt jakaudu tasaisesti, niin miksei puhu siitä kotona vaan jänkkää täällä metatöistä"??
Muutenkin kuulostaa niin boomeriongelmalta kuin vain olla ja voi :D
Me 20-30-vuotiaiden perheet ei todellakaan eletä mitään 80-lukua enää. Leikkipuistot täynnä isiä ja miehet kokkailee kotona siinä missä naisetkin. Teidän elämä se nyt vaan meni noin, mutta ajat muuttuivat jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuvasti juuri ongelman: maailman helpoin asia, eikä miehet sen raskaudesta koskaan valita. Kuten ei auton huollon tilaamisesta, auton tankkaamisesta, auton renkaiden vaihtamisesta, auton pyyhkijöiden vaihtamisesta, auton pesemisestä, auton polttimoiden vaihtamisesta, auton öljyjen vaihtamisesta, auton pesunesteen lisäämisestä, auton jäädytysnesteen lisäämisestä jne jne.
Sen lisäksi että nainen huolehtii päivätyönsä lisäksi suurimman osan muistettavista ja ennakointia vaativista asioista, hän myös tankkaa ja pesettää oman autonsa, varaa sille renkaidenvaihto-, huolto- ja katsastusajan, vaihdattaa pyyhkijät tarpeen tullen ja lisää lasinpesunestettä. Öljyt ja polttimot vaihtuvat huollon yhteydessä ja jäähdytysnesteet tsekataan. Mikä tässä viestissä oli siis pointti?
Pointti on, että miehet hoitavat taustalla koko ajan ”metatöitä”, joista naisilla ei harmainta aavistusta. Koska miehet ei tee niistä numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni ei saisi näistä mitään hoidettua ilman minun apuani! Joskus joudun myös huomauttamaan auton bensavalosta ja pari kertaa on käynyt niin, että menovesi on loppunut kesken matkan, kun mies ei vain ole reagoinut bensavaloon, piippauksineen. Jos hän on päivän yksin kotona lasten kanssa, voi syödä itse mutta lapsille ei tajua antaa mitään. Monesti muuten kun jonkun asian jättää miehen vastuulle, se tulee paljon kalliimmaksi kuin minun hoitamana. Mieheni on kuitenkin tosi vastuullisessa työssä ja pitää miljoona lankaa käsissä, mutta kotiasioissa "mikään ei onnistu".
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä olen vastannut lähes yksin perheen metatyöstä, mutta kumppanin jäädessä työttömäksi kumpikin meistä ajatteli, että ei mitään ongelmaa, kumppani hoitaa. Käytiin asiat huolellisesti läpi, jotta on hallittu vastuukapulan vaihto. No miten kävikään?
Ensimmäisellä viikolla eskarilaisella ei ollut oikeita liikuntavarusteita koulussa mukana. Päiväkotilainen käy kahtena päivänä viikossa hoidossa, molempina päivinä minulle soitettiin, kun päikkyläistä ei tultu hakemaan sovittuna aikana. Kumppanin oli tarkoitus tehdä kauppalista ja suunnitella alkuviikon ruoat. Kumpaakaan ei oltu tehty ja työpäiväni jälkeen kaupassa ei osannut sanoa edes, että onko kotona maitoa. Eskarilaiselta olisi jäänyt harrastus välistä, jollei itse olisi muistuttanut asiasta kumppaniani.
Tätä samaa jatkui niin kauan, että kaikki metatyöt valuivat hiljalleen takaisin minulle. Se, joka näitä hommia vähättelee, ei tiedä mistä puhuu.
Olet naimisissa idiootin kanssa, onnittelut!
Miehet tälläkin palstalla ovat pullistelleet miten ovat niin loogisempia ja järkevämpiä kuin naiset. Kuitenkaan eivät osaa olla sortumatta äärimmäisen idioottimaisiin päättelyketjuihin. Esimerkiksi tämä, kun ennakoinnille, huolehtimiselle, vastuunkantamiselle ja asioiden järjestämiselle on keksitty termi metatyö, niin nyt miesten mielestä se että on uusi sana, on joku todiste ettei noita ilmiöitä ole olemassa. Ihan kuin se ilmiö olisi keksitty ja kuviteltu kun sille on keksitty nimi.
Häpeäisitte tuota loogista paskanpuskemistanne.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa kiva tietää tilastoja: moniko näistä metatöistä valittavista, eronneista tai piakkoin eroavista naisista jakoi vanhempaislomansa miehensä kanssa. Kuinka moni jäi kotiin hoitamaan lasta pidemmäksikin aikaa. Otti aivan itse johdon vaatehuollosta, kodin siisteydestä, lasten harrastuksista. Nyt valittaa kun ei jaksa mallia jonka itse loi. Meillä jaettiin jo vanhempaislomat, ja perhe on ollut yhteinen tärkeä asia molemmille. En ole saanut yksin päättää kuinka pyykit viikataan, millaiset vaatteet lapsille ostetaan tai mitä lapset harrastavat, kaikki on päätetty yhdessä. ja kun kumpikin vanhempi on täysivaltainen perheessä jakaantuu tehtävät myös tasapuolisesti: se tekee kumpi kerkeää. Lapset pyytävät apua tasapuolisesti molemmilta, molemmat kykenevät hoitamaan välit kouluun.
Mitä tuo vaatii: se vaatii, että kumpikin on valmis kompromisseihin, minulla ei ole mitään absoluuttista totuutta lasten tai perheen suhteen eikä miehelläkään. Kummallakin hieman eri tavat hoitaa asioita mutta se OK molemmille, suurista linjoista ollaan samaa mieltä. Mutta kaikesta saa ongelman, vaikka sitten synttärikakusta.
Tämä. Ensin halutaan päättää kaikesta, alkaen niistä hääkoristeista, sitten kun päätettävää kertyy - ja jokaiseen pikkuniksaukseenkin suhtaudutaan haudanvakavasti, itketään kun vastuu painaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni ei saisi näistä mitään hoidettua ilman minun apuani! Joskus joudun myös huomauttamaan auton bensavalosta ja pari kertaa on käynyt niin, että menovesi on loppunut kesken matkan, kun mies ei vain ole reagoinut bensavaloon, piippauksineen. Jos hän on päivän yksin kotona lasten kanssa, voi syödä itse mutta lapsille ei tajua antaa mitään. Monesti muuten kun jonkun asian jättää miehen vastuulle, se tulee paljon kalliimmaksi kuin minun hoitamana. Mieheni on kuitenkin tosi vastuullisessa työssä ja pitää miljoona lankaa käsissä, mutta kotiasioissa "mikään ei onnistu".
No näemmä halusit miehesi kanssa jonkinlaisen äiti-lapsi-suhteen kun tällaiseen liittoon menit. Se ettei osaa tankata autoa kun bensa loppuu on jo sitä tasoa, että varmasti sidot myös eteisessä häneltä kengännauhat ja laitat pipon päähän...
Turha tosta on purnata.
jne. jne. jne.