Raamattua tuntevat, onko Jumala ja Jeesus loppujen lopuksi sama asia kristinuskon mukaan?
Vai onko Jeesus Jumalan poika? Tämä kohta on mielestäni hieman epäselvästi ilmaistu.
Kommentit (15)
Evlutin mukaan Jeesus on Jumalan poika ja samalla uskotaan, että Jeesus on jumala. Sitten on pyhäkolminaisuus isä, poika ja pyhähenki.
Nuo ovat aivan häröjä, enkä tajua miten asiat voivat olla tuolla tolalla, joten en ole koskaan voinut poksahtaa uskoonkaan.
Eivät ole sama asia. Jeesus on Jumalan poika, eikä Jumala. Näin se Raamatussakin sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen teologi ja Vanhassa Testamentissa esiintyy Herrana oikeastaan kaksi hahmoa, joista toista en pidä sinä Jumalana, jota Jeesus sanoi Isäkseen.
Jumala esiintyi Vanhassa Testamentissa ankarana ja kovana. Uuden Testamentin puolella taas paljon lepposampi heppu. Sellaista se isäksi tulo tekee toisille.
Jeesus on Jumala ja hän ja Isä on yhtä eli Kristityn tulee rukoilla Jeesusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen teologi ja Vanhassa Testamentissa esiintyy Herrana oikeastaan kaksi hahmoa, joista toista en pidä sinä Jumalana, jota Jeesus sanoi Isäkseen.
Jumala esiintyi Vanhassa Testamentissa ankarana ja kovana. Uuden Testamentin puolella taas paljon lepposampi heppu. Sellaista se isäksi tulo tekee toisille.
Jeesus puhuu hyvin paljon helvetistä ja kadotuksesta ja synneistä mitkä vie sinne ja jos ei usko häneen.
Jeesus myös ruoskitti ulos temppelistä rahanvaihtajat ja kyyhkysen myyjät.
Jeesus tuli nöyränä ensimmäisen kerran aasin selässä etsimään eksyneitä lampaitaan, mutta seuraavan kerran kun hän tulee niin hän tulee Kuninkaana ratsun selässä tuomitsemaan maailman.
Mun isäni makoili aina rakkaan uroskoiransa kanssa sängyssä ja pieres keli.
Olivat kuulemma Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Jeesus ei ole ikinä sanonut olevansa jumala eikä sellainen ole vaikka harhaiset kristityt näin väittää.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus ei ole ikinä sanonut olevansa jumala eikä sellainen ole vaikka harhaiset kristityt näin väittää.
Oletko muslimi vai juutalainen?
Kolminaisuus on Raamatun mukaan Isä Jumala Luoja, ihmisten syntien sovittaja Jeesus Jumalan Poika, ja Pyhä Henki joka on Jumalan Henki ja mm. kirkastaa Kristusta, auttaa, lohduttaa,johdattaa ihmistä jne. Ei tämä niin vaikeaa ole. Jos ajatellaan veden ominaisuutta, se voi olla juoksevaa vettä, jääksi jäätynyttä vettä tai vaikkapa sumuksi tiivistynyttä vettä. Edelleen kyse samasta ainesosasta, ilmenee vain eri tavoin.
Riippuu siitä voiko jumala lisääntyä. Jos voi, Jeesus oli jumalan poika. Marian geenit jotenkin yhdistyivät jumalan ”geeneihin” ja syntyi ihmismäinen jumalan ja ihmisen sekasikiö.
Toisaalta voi olla, että Maria harrasti esiaviollista seksiä tai jopa petti Joosefia ja hätäpäissään keksittiin, että kyse oli neitseellisestä lisääntymisestä.
Meeri kirjoitti:
Riippuu siitä voiko jumala lisääntyä. Jos voi, Jeesus oli jumalan poika. Marian geenit jotenkin yhdistyivät jumalan ”geeneihin” ja syntyi ihmismäinen jumalan ja ihmisen sekasikiö.
Toisaalta voi olla, että Maria harrasti esiaviollista seksiä tai jopa petti Joosefia ja hätäpäissään keksittiin, että kyse oli neitseellisestä lisääntymisestä.
Minun mielestä selkeä oppineiden käsitys on se että Jeesus oli taivaassa tai missä lieneekin jo ennen kuin syntyi ihmisen muodossa maailmaan. Jumala lähetti hänet tänne. Sitä meille ei kerrota mistä Jeesus tuli tai mistä Jumala alunperin tuli. Olen myös joskus pelännyt sitä että Jumallalla olisi kiertokulku kuten ihmisillä, mutta hitaampi esim jeesus korvaisi isä jumalan joskus.. ja isä jumala katoaisi tyhjyyteen.
Jumalan kolme olomuotoa; Taivaallinen Isä Jumala, Jeesus, Pyhä Henki.
Itse ajattelen kristittynä, että Taivaan Isä Jumala on niin vahvaa "energiaa", että Hänen täytyi kehittää itselleen helpommin lähestyttävä olomuoto, eli Jeesus.
Raamatussa sanotaan, että "alussa oli Sana". Sana tarkoittaa Jeesusta. Jumala loi maailmankaikkeuden Jeesuksen hahmossa, ja tuli maan päälle näyttääkseen ihmisille rakkautensa meitä kohtaan, että koki täällä "ihmisen roolissa elämisen kivut ja surut". Jeesus itki, kun Lasarus kuoli. Hän koki aitoa inhimillistä surua, ja herätti Lasaruksen henkiin.
Pyhä Henki on Jumalan kolmas ilmenemismuoto, kaikkialla läsnäoleva, ohjaava ja virvoittava Henki, joka jos sallimme, tulee asumaan sisällemme. Tai ainakin kutsuttuna vierailemaan. Pyhä Henki sisällämme tarkoittaa myös sitä, että Jumalan valtakunta on jo maan päällä, niiden ihmisten sisällä, jotka ovat uudesti syntyneitä kristittyjä. Uudesti syntyminen = Hengen kaste. Jeesus sanoi, että meidöt tulee kastaa sekä vedellä, että Hengellä, jotta pelastuisimme.
Jeesus on Herra! Ottakaa Hänen rakkautensa, sekä sovitustyönsä vastaan. 🙏❤️
Jeesus on Jumalan Poika.
Hän (Jeesus) itse sanoi että Isä on Poikaa suurempi. Hän rukoili Isäänsä, ei itseään. Kasteelle mennessä kuului taivaasta ääni : tämä on minun Rakas Poika,, jonka olen hyväksynyt. Kun opetuslapset kysyivät "maailmanlopusta", Jeesus sanoi ettei sitä päivää tiedä edes Poika, vain Isä. Monet Raamatun kohdat tukevat tätä et Jeesus on Jumalan Poika.
Pyhä Henki on Jumalan toimiva voima, vähä kuin energia, jonka avulla Jumala loi taivaan ja maan. Hän antaa ihmisille Pyhää Henkeä eli toimivaa voimaa eli energiaa jonka avulla mm. Voi kestää huonoja päiviä, kiusauksia, omaa itseään (vaikka masennusta) ja sen avulla voi ymmärtää Raamattua.
Pyhä Henki ei voi olla ihminen, eikä persoona, koska sitä vuodatetaan ja vuodatettiin ihmisille.
Eli: Isä on Jumala, Jeesus on on poika ja Pyhä Henki on Jumalasta lähtevä voima, energia jota annetaan ihmisillekin.