Olen perimässä alkoholisti vanhempani jättivelat, mitä voin tehdä???
Ei elä enää kauaa eikä omista mitään ja olen ainoa lapsi ja velat kaatuvat minun harteilleni. Meneekö tämä tosiaan näin tässä maailmassa? Menetän talouteni hallinnan tämän johdosta. Olen tavallinen duunari, en pysty lyhentämään ylimääräisiä lainoja.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Velat ei periydy koska kuolinpesä haetaan konkurssiin. Näin Suomessa.
Ei tarvitse hakea konkurssiin. Kokemusta syksyltä 2018 ja toimittu oikeusavustajan ohjeiden mukaan.
Kuten edellä jo todettu: perunkirjoituksessa todetaan pesä ylivelkaiseksi ja tämä toimitetaan tiedoksi velkojille. Velkojat voivat yrittää periä saataviaan perintätoimiston ja ulosoton kautta mutta joutuvat toteamaan, ettei ole mistä ottaa. Kuolinpesän osakkaat eivät joudu maksamaan kunhan perunkirjoitus on toimitettu säädetyssä ajassa.
Sain aloituksesta hyvän idean. Voisinko mitenkään testamentata velkojani k-päiselle sukulaiselleni?
Ei mene. Velat maksetaan kuolinpesän varoista. Jos ne eivät riitä, ilmoitetaan kuolinpesä konkurssiin eikä oteta yhtään mitään perintöä vastaan.
Velat eivät periydy, mutta tämähän on sanottu tässä ketjussa moneen kertaan. Kannattaa ottaa osaava juristi tekemään perunkirjoitus, vaikka se vähän maksaakin.
Kieltäydyt perinöwtä ja vahvistat sen maistraatissa. Tällöin perinnöstä kieltäytyminen on voimakasta - edellyttää, ettet myöskään ota mitään perintöä vastaan tai aio ryhtyä siihen etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei mene. Velat maksetaan kuolinpesän varoista. Jos ne eivät riitä, ilmoitetaan kuolinpesä konkurssiin eikä oteta yhtään mitään perintöä vastaan.
Velat eivät periydy, mutta tämähän on sanottu tässä ketjussa moneen kertaan. Kannattaa ottaa osaava juristi tekemään perunkirjoitus, vaikka se vähän maksaakin.
Miksimkukaan maksaisi juristille siitä, ettei mitään peritttävääkään ole. Perinnöstä kieltäytyminen, mieluusti maistraatin vahvistamana.
Vierailija kirjoitti:
JOS olet varaton/pienituloinen, oikeusaputoimisto auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Sain aloituksesta hyvän idean. Voisinko mitenkään testamentata velkojani k-päiselle sukulaiselleni?
Niin, tai jollekin lääkärit yli rajojen järjestölle.
Vierailija kirjoitti:
Kieltäydyt perinnöstä
Tuo on toki totta, mutta sillä lykkäät ongelman lapsillesi. Ja jos he ovat alaikäisiä, niin siinäpä onkin sotku selvitettäväksi maistraatin (tai mikä digijärjestö se nykyään onkin) kanssa miten heidän saa irti perinnöstä ennen kuin on liian myöhäistä.
Kuolinpesä haetaan konkurssiin. Hakemus tehdään vainajan kotipaikan käräjäoikeudessa. Et peri mitään etkä ole vastuussa kuolinpesän veloista.
Vierailija kirjoitti:
Velka ei periydy Suomessa.
Ainoana lapsena hoidat heidän kuolemansa jälkeen pesänselvityksen ja perunkirjoituksen. Jos pesässä on jotain saatavaa, velkojat saavat rahaa, mutta jos ei ole mitään, eivät saa mitään.
Tämä ei ole ihan noin yksinkertaista, jos vainajalla on esim. perintöä jakmattomasta pesästä vanhemmiltaan. Silloin se tulossa oleva perintö on hänen omaisuuttaan ja jos sitä ei koskaan saisi niin paljoa kuin kuoleman hetkellä oletetaan, tulee perijän maksaa velat. Toki hän saa sit sen isovanhemman perinnön, kun se joskus jaetaan, mutta miinukselle saattaa jäädä.
Toki aplla tuskin tällaista tilannetta on, mutta ”velat ei periydy” on vain optimitilanteessa totta.
Vierailija kirjoitti:
Kieltäydyt perinöwtä ja vahvistat sen maistraatissa. Tällöin perinnöstä kieltäytyminen on voimakasta - edellyttää, ettet myöskään ota mitään perintöä vastaan tai aio ryhtyä siihen etukäteen.
Tämä on juuri tärkeää. ET RYHDY PESÄÄN. Et nosta pesän varoja, et maksa laskuja, et hoida mitään muuta kuin maksimissaan hautajaiset. Ilmoitat tästä kaikille asiaahoitaville viranomaisille, ja jos velkojat lähestyvät sinua, niin ilmoitat ettet ryhdy pesään etkä hoida mitään pesän asioita.
Vanhempani oli kuollessaan velkaantunut ja edunvalvonnassa. Edunvalvonta oli osaltaan lisännyt velkoja jättämällä hakematta lakisääteisiä tukia ja myös laskuja maksamatta. Mitään vastuuta he eivät ota virheistään. Olin ainoa pesän osakas, ja he yrittivät saada minut puoliväkisin hoitamaan pesää ja ryhtymään siihen. En suostunut, kun tiesin pesän olevan sekaisin ja ylivelkainen.
Perunkirjoitus viivästyi vuodella, kun edunvalvonta oli ruuhkautunut ja ei saanut selvitettyä pesää. Ei seuraamuksia.
No isoin velkoja Nordea ja heidän perintätoimistonsa Lowell pommitti minua maksuvaatimuksilla, ja jouduin aina ilmoittamaan etten hoida asiaa enkä ryhdy pesään. Sama ilmoitus käräjäoikeudelle, kun Lowell vei asian sinne.
Myös ulosotto pommitti minua vaatimuksillaan, vaikka olin tehnyt heille saman "en ryhdy"-ilmoituksen. Useasti. Tätä jatkui monta vuotta kuoleman jälkeen.
Eli varokaa tätä. Kaikki taloudelliset toiminpiteet mitä teette pesän takia voivat johtaa tulkintaan, että olette ryhtyneet pesään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksimkukaan maksaisi juristille siitä, ettei mitään peritttävääkään ole. Perinnöstä kieltäytyminen, mieluusti maistraatin vahvistamana.
Siksi, että ei joudu vastuuseen veloista, kun perunkirjoitus on oikein tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juuri tärkeää. ET RYHDY PESÄÄN. Et nosta pesän varoja, et maksa laskuja, et hoida mitään muuta kuin maksimissaan hautajaiset. Ilmoitat tästä kaikille asiaahoitaville viranomaisille, ja jos velkojat lähestyvät sinua, niin ilmoitat ettet ryhdy pesään etkä hoida mitään pesän asioita.
Vanhempani oli kuollessaan velkaantunut ja edunvalvonnassa. Edunvalvonta oli osaltaan lisännyt velkoja jättämällä hakematta lakisääteisiä tukia ja myös laskuja maksamatta. Mitään vastuuta he eivät ota virheistään. Olin ainoa pesän osakas, ja he yrittivät saada minut puoliväkisin hoitamaan pesää ja ryhtymään siihen. En suostunut, kun tiesin pesän olevan sekaisin ja ylivelkainen.
Perunkirjoitus viivästyi vuodella, kun edunvalvonta oli ruuhkautunut ja ei saanut selvitettyä pesää. Ei seuraamuksia.
No isoin velkoja Nordea ja heidän perintätoimistonsa Lowell pommitti minua maksuvaatimuksilla, ja jouduin aina ilmoittamaan etten hoida asiaa enkä ryhdy pesään. Sama ilmoitus käräjäoikeudelle, kun Lowell vei asian sinne.
Myös ulosotto pommitti minua vaatimuksillaan, vaikka olin tehnyt heille saman "en ryhdy"-ilmoituksen. Useasti. Tätä jatkui monta vuotta kuoleman jälkeen.
Eli varokaa tätä. Kaikki taloudelliset toiminpiteet mitä teette pesän takia voivat johtaa tulkintaan, että olette ryhtyneet pesään.
Tämä! Juuri näin pitää toimia. Ottakaa nyt tästä mallia.
Tärkeintä on, että perunkirjoitus tehdään ajallaan. Lisäaikaa saa helposti hakemalla sitä verottajalta. Ehdottomasti paras on ottaa lakimies ja jos omat tulot on pienet, niin oikeusaputoimistosta saa apua.