Totuus tulee sairaanhoitajalta
Kommentit (42)
Ei ymmärrä kansa, joka ei saa edes kiireellistä hoitoa. Naapuri sairastaa rintasyöpää. Ei puhettakaan sädehoidosta vaikka luvattiin. Suurin osa ei hyväksy teitä kiristäjiä.
Kyllähän se pistää v*tuttamaan, kun laiskurihoitajille maksetaan samaa palkkaa. Joku sen laiskurihoitajien työn joutuu tekemään kuitenkin. Juuri nämä vetelehtijät ovat eri mieltä tuon kirjoituksen kanssa ja alapeukuttaa tätäkin viestiä. Laiskasti työtä tekevät ihmiset on myrkkyä työyhteisölle, kuormittavat tunnollisia työntekijöitä. Senkin olen laittanut merkille, että juurikin nämä laiskiaiset ovat kaikista kovaäänisimmin vaatimassa lisää palkkaa :D
Hoitoalan suurimmat ongelmat ovat turha saikuttaminen, huono työilmapiiri, huono johtaminen ja työpaikkakiusaaminen. Hoitoalalla on syystä huono imago. Hoitoalan huono imago ja vetovoima on hankittu työyhteisöissä yleisesti vallitsevalla epäasiallisella kohtelulla ja henkisellä väkivallalla. Hoitoalalla opiskelijat, keikkalaiset ja sijaiset ovat työpaikkojen alinta kastia.
Yhteishaussa hoitoalan hakijamäärät ovat laskeneet merkittävästi. Myös hoitoalan opintojen keskeyttäminen on yleistä. Työharjoitteluissa koettu epäasiallinen kohtelu ja työpaikkakiusaaminen on suurin syy opintojen keskeyttämiseen. Opiskelijat ovat ahdistuneita, masentuneita ja uupuneita. Moni vastavalmistunut hoitaja vaihtaa nopeasti alaa valmistumisen jälkeen ja opiskelee toisen alan tutkinnon.
Vierailija kirjoitti:
Nuo naiset eivät ymmärrä että kova liksa kovilla lisillä on mahdoton yhtälö.
Puretaan lisät vaikkapa kaupan tasolle ja nostetaan peruspalkkaa. Sitten vain kaikille pakolliseksi kaikki vuorot.
Pitää ottaa käyttöön liike-elämän tulos tai ulos
Tee enemmän, tienaa enemmän
Olen ollut yhtä kauan hoitoalalla, kuin jutun Salla. Olen myös aina ihmetellyt mistä jotkut tunnistavat nämä tekosaikuttajat. Ihminen joka on tuskin koskaan sairas ei ehkä pysty ymmärtämään toisten vastuskyky on heikompi. Elintavoilla voi toki vaikuttaa vastustuskykyyn, mutta joissain tapauksissa vain hyvin vähän. Vastustuskykyyn vaikuttaa niin monet asiat sikiöaikaisista tapahtumista ja lapsena syödyistä antibiooteista lähtien. Heikolla vastustuskyvyllä varustetut sairastuvat flunssien lisäksi herkemmin myös kroonisiin sairauksiin. Sairastamisesta on todella selvät lait ja ohjeet olemassa ja esimiehen tehtävä on katsoa, että niitä noudatetaan. Siksi ihmettelen miksi monilla tuntuu olevan hirveästi energiaa ja aikaa pohtia toisten sairaslomia, kun se tieto ei heille kuulu eikä he siihen voi vaikuttaa. Luulisi hoitoalan ihmisten ymmärtävän, että sairauksia on monenlaisia ja työpaikalla ehdottomasti salassa pidettävää tietoa. Työntekijä sa kertoa työkavereille sen mitä haluaa tai jättää kertomatta ja se on täysin oikein.
Toki jos Pirjo kertoo olevansa kuumeessa ja hän istuu samana päivänä yökerhossa niin asian voi viedä eteenpäin.
Ihmettelin myös, miksi nämä saikuttajat on pois maanantait ja perjantait jos kuitenkin tehdään vuorotyötä. Muuten olen samaa mieltä, että on käsittämätöntä, että kaikki saavat saman palkan, vaikka toiset käyttävät koko työajan työtehtävien välttelyyn ja toinen tekee kahden työt. Oma kokemus on, että työn välttelijät ja paljon sairastavat eivät ole usein samaa porukkaa.
Tehokkuus, tehokkuus, tehokkuus. Vois määrätä lailla että polikäynnin pituus on maksimissaan puoli tuntia ja sairaalapäiviä ei saa tulla kuin korkeintaan kolme jos siihen joudutaan. Asiakkaan ehtii pestä kahdessakymmenessä minuutissa siinäkin on muutama minuutti luppoaikaa jutella.
Täähän oli totuudenmukainen kirjoitus, jonka voi allekirjoittaa.
Nykyään pitää saada vapaaksi maanantait ja perjantait, että onnistuu viikonlopun
vietto. Töitä tehtäsiin vaan pari päivää viikossa ja palkkaa sitä pitää tulla reilusti.
Yleinen asenne muutos olisi paikallaan. Jatkuvasti saikuttajilta palkat pois.
Hoito alaa ei rahalla korjata.
Työkseen saikuttajat saattavat ihan reilusti sanoa, että eivät tule töihin, tietävät hyvissä ajoin sairastuvansa. Korona ollut hyvä veruke, "käyn vaan testissä, ja olen pari päivää poissa". Tyhmempikin havaitsee aina sanojen nimien olevan saikkulistalla, eikä tarvitse kauaa seurata, niin yleisimmät saikkupäivät osuu pe - ma samoille.
Eiköhän tuo ole vain median propagandaa millä pehmitetään lampahia trendikkäisiin pakkolakeihin ja -toimiin. Koronasekoilu oli vasta alkusoitto.
Vierailija kirjoitti:
Asiaa! Ja ne ketkä tänään hillumassa (ilmaisemassa) mieltään toisten maiden sodasta voisivat osoittaa mieltään enneminkin vaikka hoitajien puolesta eduskuntatalon edessä.
Siis oletko sinä hoitaja vai itätrolli? Täytyy kyllä sanoa, että näitä avautumisia luettuani en hämmästy ensimmäisestä vaihtoehdosta, niin tyhmiä on jutut olleet pääasiassa. Mutta silti? Etkö ymmärrä, että tämäkin kommenttisi kääntää ihmisten mielipidettä entisestään lakkoa vastaan?
Tämä juttu täyttä propagandaa sairaanhoitajia vastaan heidän työtaistelussaan. Älkää menkö Suomessa lankaan näissä työnantajan mustamaalaamiskampanjoissa.
Suomessa ei kaivata enää mitään valehtelukampanjoita työläisiä vastaan.
Minä en kyllä ollenkaan tunnista tuollaista ”ammattimaista saikutusta”.olen ollut yli 20 vuotta sairaanhoitajana erikoissairaanhoidossa, ja oman kokemukseni perusteella väitän ihan päinvastaista. Todella korkea työmoraali, vahva ammattitaito ja ammatillinen itsensä kehittäminen kuvaa paremmin minun tuntemiani sairaanhoitajia. Joskus tietysti sairastuu ja joutuu jäämään sairaslomalle, mutta ei mitenkään jatkuvasti, eikä koskaan ole tullut mieleenkään että joku kuvatulla tavoin vääristä syistä olisi poissa töistä. En myöskään ymmärrä miten joku muka ei tekisi osuuttaan, kun oma kokemus on että jokaisella on omat potilaat hoidettavana. Ehkä sitten kotisairaanhoidossa on ihan erilaista. En tiedä siitä kun en siellä ole koskaan ollut. Siellähän tuo ”Salla” taisi olla. En myöskään tiedä onko lähihoitajien piireissä tällainen jotenkin tavallisempaa. Heitä kun ei omalla työpaikallani ole ollenkaan. Aika pöyristyttävää luettavaa, ja loukkaavaakin tuollainen. Miten hän vielä kehtaa yleistää tuollaisen käyttäytymisen?
Vierailija kirjoitti:
Pitää ottaa käyttöön liike-elämän tulos tai ulos
Tee enemmän, tienaa enemmän
Ongelmana on päälaellaan oleva palkkausjärjestelmä. Lääkärit ja hoitajat tekevät todelliset työt, mutta kukaan ei sinänsä tarvitse hallintoa ja kallispalkkaisia johtajia joiden roolina on lähinnä vaikeuttaa itse työn tekemistä. Nykytrendinähän on muutenkin hallinnon paisuminen siinä kun itse työn tekijät jäävät vähemmistöön. Joskus aikoinaan asiat olivat toisin, mutta eiköhän Ukrainan taistelukentilläkin kaivata ensin lääkäreitä ja hoitajia. Hoitajien palkkojen lähtötasoa voisikin ensin korjailla kohdalleen kohti lääkärien palkkoja, ennen kuin edes ryhdytään keskustelemaan itse kunkin mahdollisista palkankorotuksista.
Juuri tämän takia onkin ihan oikein, että hoitajan peruspalkka on pieni.
Jos työ maistuu ja haluaa tehdä, niin ansioille pääsee kyllä. Mut ihan hulluutta et nyt aletaan kompensoimaan kaikille, Suomen 2. suurimmalle ammattiryhmälle, yhteisestä kassasta lisää rahaa.
Arvasin, että asia on juuri näin. Kovia muka tekemään töitä ja kauhea kiire. No varmaan on kiire, kun koko ajan saikutetaan.
Haastattelun antanut on varmaan meidän yksikön sairaanhoitaja tai joku sielunsiskonsa. Vihaa etenkin meitä lähihoitajia ja haukkuu meitä pomoille, että emme osaa mitään emmekä tee mitään, haluamme vain päästä helpolla. Todellisuus on toinen, mutta jostakin se viha kumpuaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut yhtä kauan hoitoalalla, kuin jutun Salla. Olen myös aina ihmetellyt mistä jotkut tunnistavat nämä tekosaikuttajat. Ihminen joka on tuskin koskaan sairas ei ehkä pysty ymmärtämään toisten vastuskyky on heikompi. Elintavoilla voi toki vaikuttaa vastustuskykyyn, mutta joissain tapauksissa vain hyvin vähän. Vastustuskykyyn vaikuttaa niin monet asiat sikiöaikaisista tapahtumista ja lapsena syödyistä antibiooteista lähtien. Heikolla vastustuskyvyllä varustetut sairastuvat flunssien lisäksi herkemmin myös kroonisiin sairauksiin. Sairastamisesta on todella selvät lait ja ohjeet olemassa ja esimiehen tehtävä on katsoa, että niitä noudatetaan. Siksi ihmettelen miksi monilla tuntuu olevan hirveästi energiaa ja aikaa pohtia toisten sairaslomia, kun se tieto ei heille kuulu eikä he siihen voi vaikuttaa. Luulisi hoitoalan ihmisten ymmärtävän, että sairauksia on monenlaisia ja työpaikalla ehdottomasti salassa pidettävää tietoa. Työntekijä sa kertoa työkavereille sen mitä haluaa tai jättää kertomatta ja se on täysin oikein.
Toki jos Pirjo kertoo olevansa kuumeessa ja hän istuu samana päivänä yökerhossa niin asian voi viedä eteenpäin.
Ihmettelin myös, miksi nämä saikuttajat on pois maanantait ja perjantait jos kuitenkin tehdään vuorotyötä. Muuten olen samaa mieltä, että on käsittämätöntä, että kaikki saavat saman palkan, vaikka toiset käyttävät koko työajan työtehtävien välttelyyn ja toinen tekee kahden työt. Oma kokemus on, että työn välttelijät ja paljon sairastavat eivät ole usein samaa porukkaa.
Enää ei myöskään erotella onko sairausloman syy hoitaja itse vai hänen lapsensa. Kollegat eivät välttämättä tiedä sitä.
(Vielä kymmenkunta vuotta sitten ainakin omalla työpaikalla tieto oli näkyvissä eri tavoin kuin tänä päivänä).
Vierailija kirjoitti:
Maksakaa sitä palkkaa ja laittakaa se resurssointi kuntoon, niin lakkoja ei tule. Hoitajat on olleet yksi nöyrimpiä työntekijä-osapuolia, joten on se nyt perkele jos tämän koronankaan jälkeen heidän asemaansa ei haluta parantaa. Muut piilotteli etätöissä ja nämä joutui sinne altistumaan. Ihmiset on todella itsekkäitä ja kultakalan muistilla.
Muut? Kyllä töissä on käyty koronan aikaan normaalisti muillakin aloilla, ei kaikissa töissä ole etätyö mahdollisuutta.
Hoitajat, älkää välittäkö näistä trolleista. Tavallinen kansa ymmärtää ja on puolellanne. Nyt vaan pidätte yhtä ja saatte tavoitteenne. Missään nimessä ei pidä antaa periksi tuon koronan jälkeen. Nyt on aika tulla rahaa sinnepäin, sitä nimittäin on koska kaiken maailman businessfinlandit sitä jakoi jo valmiiksi rikkaille. Nyt on teidän vuoronne.