Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko jotain köksäntunneista?

Vierailija
18.04.2022 |

Siis opitteko siellä jotain elämää varten?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

T-leivät ja litku pirtelöt🤮

Vierailija
2/34 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaali-jauhelihapaistos ja teeleivät on olleet sellaisia, joita on tullut myöhemminkin tehtyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja huusi ja raivosi ja oli suunnilleen joka toinen viikko sairaslomalla

Vierailija
4/34 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin jäi mieleen, jotkut teeleivät. Muuten en mitään oppinut. Pääasiassa siivoilin toisten jälkiä ja tiskasin. Yhtään ainutta ruokaa en itse valmistanut, kun kaikki tehtiin ryhmänä, niin mitään ei jäänyt mieleen. 

Nykyään osaan kaikki yleisimmät ruuat ja olen haka leipomaan. Olen itse opetellut reseptikirjojen mukaan. 

Vierailija
5/34 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulivili-oppilaana muistan sen, etten suostunut tekemään muuta kuin jälkiruokia ja huuhtelemaan tiskejä. Mitään muuta en suostunut tekemään ja muut ryhmäläiset joutuivat usein tekemään nuokin asiat puolestani. Usein tuli myös pöllittyä jotain mässättävää kuivamuonakaapista tai pakastimesta ja niitä sitten mussutin vessassa tai koulun käytävillä, kun muut samaan aikaan väsäsivät pöperöitä.

Vierailija
6/34 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan sen, että aikalailla kaikki kokkailut siellä oli mautonta kyönää koska mausteiden käyttöä ei siellä opeteltu ollenkaan.

Ihan kiva maikka oli kyllä muuten, mutta ei sieltä oikeen mitään elämässä hyödyllistä oppinut ainakaan itse.

Vierailija
7/34 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ja opin. Tykkäsin niistä tunneista. Ekaa kertaa tein monia asioita siellä. Ei kotona opetettu tai kannustettu.

Vierailija
8/34 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, muistan ne kaikki nolot jutut ja epäonnistumiset. Varmaan jotain hyviäkin asioita tuli tehtyä, mutta niitä en muista.

Vierailija
9/34 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista koska meillä ei ollut köksää.

Vierailija
10/34 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan paljonkin, vaikka inhosinkin köksänopettajaa. Testattiin, millä metodilla tulee maukkaimmat lihapullat: uunissa, pannulla paistamalla vai lihaliemessä keittämällä. Opin myös missä järjestyksessä tiskit tiskataan. Ihan hyödyllisiä nuo tunnit olivat, toisin kuin moni muu koulussa opetettu asia.

Vierailija
11/34 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan sukunimi oli NAULAPÄÄ etunimeä en valitettavasti muista. 

Terkkuja =)

Vierailija
12/34 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa. Onneksi ei ollut kuin se yksi lukuvuosi sitä p-tä.

Minulla on aina ollut vaivana että alkaa helposti pyörryttää jos olen kauan sisätiloissa missä happi alkaa loppua. Meillä oli aina 3 tuntia köksää kerralla kerran viikossa, ja sain tästä hyvän syyn päästä pois tunneilta. 

Yksi hauska muisto on kun ennen Joulua meidän piti tehdä piparkakkutaikina ja mehän syötiin se melkein kaikki! :D  Ope raivosi pää punaisena että tästä lähtien ei tehdä sitten muuta kuin kaurapuuroa! :D

Oli kyllä täysin hyödytöntä räpellystä koko köksä.

Vierailija
13/34 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena käytettiin puuvillapyyhkeitä kaikissa siivouksissa. Oli avartavaa tutustua mikrokuituliinan käyttöön. En saanut tapaa jalkautettua lapsuuden kotiin, mutta omassa kodissani olen käyttänyt mikrokuituliinaa keittiötasojen pyyhkimisessä.

Vierailija
14/34 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köksä oli ihan kivaa. Ei tarvinnut pingottaa. Ja lopputuloksena oli yleensä jotain kivaa syötävää.

Vierailija
15/34 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista muuta kuin että pelasimme välkällä kaulimella ja pullataikinalla pesistä.

Vierailija
16/34 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mikä jäi mieleen oli, kun munavoita tehtiin ja yksi poika rikkoi raakoja munia astiaan ja kysyi "miten tätä munavoita tehhään"

Vierailija
17/34 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan myös paljonkin. Kirjakin on yhä tallella, siinä on hyvät perusreseptit, joita on ollut helppoa muokata.  Opettaja myös kannusti kotona tekemiseen, ja kotitalousnumeroa oli mahdolisuus nostaa jos leipoi / laittoi ruokaa ja sai niistä vanhemman allekirjoituksen. 

Suosikkijuttuni oli, kun saimme valita ryhmässä maan, minkä teemalla sitten teimme ateriat koristeluineen ja kattauksineen. Meillä oli Ranska. Myös eri maakuntien perinneruokateema oli mieleeni. 

Tuosta maateema-jutusta jäi mieleen, kuinka opettajamme kertoi meille Kiinassa oloajastaan ja toi meille maistiaisiksi parasta omenateetä mitä olen ikinä juonut ja näytti kuvaa missä juo käärmeviinaa ( viinapullossa siis oli käärme)

Vierailija
18/34 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen edelleen Minestronekeiton ja nakkikääröt köksäntuntien reseptillä. 

Vierailija
19/34 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin. Parikseni joutunut tyttö oli tosi tympeä käytökseltään.

Vierailija
20/34 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen edelleen Minestronekeiton ja nakkikääröt köksäntuntien reseptillä. 

Oi oi oi anna mulle se Minestronekeitto ohje. Pyydän kauniisti =)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän