Muistatteko jotain köksäntunneista?
Kommentit (34)
En muista mitä oltiin tekemässä, opettaja näytti, miten tehdään. Joku kuitenkin meni pieleen…tuli täysi hiljaisuus.
Opettajaa alkoi naurattaa ja sanoi meille oppilaille:
”Älkää tehkö niin kuin minä teen, tehkää niinkuin minä sanon!”
Valitettavasti muistan, esim. sen että maitoa ei käytetty koskaan ruuanlaitossa, vain veteen sekoitettua maitojauhetta. Pahaa oli.
Parini oli tyttö joka tykkäsi tehdä ruokaa, hän ja hänen veljensä olivat koulun älyköitä. Paikka oli entinen asunto jossa tunnit järjestettiin. Innostuin vasta muutaman vuoden päästä ruoanlaitosta.
Häirikköpojat olivat siellä niin kokkimestaria. Kukaan ei saanut tulla osallistumaan, kun mestarit olivat työssään. Itse sai sitten keskittyä heidän jälkiensä korjaamiseen ja tiskaamiseen.
En muista opinko siellä varsinaisesti mitään uutta, kun osasin niin paljon jo etukäteen, mutta hyvin sieltäkin on jotain voinut mieleen tarttua. Ihan älyttömän tarkkaa oli, esim. silitettävät piti ensin suihkuttaa pullolla kosteaksi ja laittaa sitten muovipussiin muhimaan, vaikka höyrysilitysraudalla silitettiin, tiskialtaaseen ei saanut jäädä vesitippoja, vaan se piti aina kuivata jne. Ja sitten oli jotain ihan turhaa, kirjasta opiskeltiin jotain japanilaista kukkien asettelua ja sitä kysyttiin kokeessa. Kyllä mä silti köksästä tykkäsin, siellä sai olla vapaammin.
Punahuulinen Tyskaksi kutsuttu nainen pakoitti usein oppilaita vaikeisiin tilanteisiin. Muistan kun hän laittoi 4 tekemään suklaavanukkaan ilman reseptiä.Se olisi pitänyt lukea kotona. Ei kukaan osannut.
Muuten tykkäsin hänen tunneista, mutta aina oli joku joka haukuttiin. Itse säästyin!
Kasiluokalla kotsan numeroni tippui kasista vitoseen. En juurikaan osallistunut tunneilla. Vakiona oli aina, että kun opettaja oli jakanut oppilaille ohjeet, niin nappasin kulhon, lusikan sekä maidon jääkaapista ja menin kuivamuonakomeroon syömään muroja. Opettajan "omasta" pakastimesta tuli kerran myös keikattua konvehtirasia, joka syötiin kavereiden kanssa välitunnilla. Ysiluokalla panostin vähän enemmän kotsaan ja sain peräti seiskan todistukseen.
Vierailija kirjoitti:
Mankeloimaan lakanat. Ne määrät mitkä se ope kantoi täytyi tulla joistain pesuoista ja niin tarkkaa kuin se oli .... Kamalaa. Opin kyllä hyvät perukset ruoanlaitolle ja olen suuren osan elämästäni ollut ruoanalaiton parissa.
Olin kiiinnostunut jo lapsena.
Nyt mietin olikohan opettajien lakanoita ,joita me mankeloitiin.
Pari asiaa jäänyt mieleen.
Meidän ryhmässä yksi jätkä paistoi jauhelihaa. Ei murustanut sitä juuri lainkaan. Palaset olivat sellaisia lihapullan kokoisia. Teki siitä sitten jauhelihakastiketta.
Toinen jätkä teki laskiaispullia. Ohjeessa pullaan tehttiin pieni kolo ja kolosta tullut pullamössö piti sekoittaa kermavaahdon sekaan. Poika pisti ensin pullamössöt kerman sekaan ja vasta sitten alkoi vaahdottamaan. Eihän siitä vaahtoa tullut. Täytti kuitenkin pullat tällä lirulla. Valui pitkin pöytiä.
Ja sitten on jäänyt mieleen se, että jotkut oppilaat eivät pesseet kunnolla astioita. Joku taikinainen puuhaarukkakin oli vaan vähän huitaistu ja laitettu laatikkoon. hyi!
"Tarkista, että astianpesukoneen suihkuvarret pyörivät"
Siinä ainoa oppi, joka on jäänyt mieleen.
Muistan, ekana tehtiin teeleipiä, odotin aina köksän tunteja, olivat vaihtelua koulupäivään.
Muistan että tiskit piti huuhdella seisovassa vedessä. Eli altaan pojalle vettä ja siellä huuhdeltiin pesuaine pois. Hyi.
Mankeloimaan lakanat. Ne määrät mitkä se ope kantoi täytyi tulla joistain pesuoista ja niin tarkkaa kuin se oli .... Kamalaa. Opin kyllä hyvät perukset ruoanlaitolle ja olen suuren osan elämästäni ollut ruoanalaiton parissa.
Olin kiiinnostunut jo lapsena.