Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuleeko airfryerilla hyvää ruokaa?

Vierailija
18.04.2022 |

Olen miettinyt airfryerin ostamista, mutta kannattaako?
Minkälaista ruokaa sillä tulee?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mainio esim. pakastepullien lämmitykseen, makkaran grillaamiseen , karjalanpiirakoiden lämmitykseen ym. Pakasteesta jotain eineslihapullia ja ranskalaisia nopsaan niin hyvä tulee. Ei varsinaiseen ruuanlaittoon . Jotain munakasta silikonipikkuvuokissa  muka kokeilin joskus väsätä, mutta meni hermot. Ei tullut hyvää eikä kypsynyt kunnolla. Lämpimiä voileipiä hyvä tehdä, mutta niin että juusto pohjimmaiseksi, etteivät siipaleet lentele pitkin pörhentimen seinämiä.

Kätevä laite, kotona on ja mökille ostettiin samanlainen, korvaa hyvin mikron.  Tokmannin halpiksia kumpikin, jotain alle 50 euroa maksoivat kappale

JA HÖPÖPÖPÖPPÖPÖP uusavuton! Lue opaskirja ensin ja osta kunnon laite

Älä sinä viisastele, olen kuule valmistanut verimakkaroita muurinpadassa ja keitellyt poron kuivalihakeittoa puuhellalla jo vuosikymmeniä ennen syntymääsi.  Tuommoiset vempaimet ovat hyviä lisävarusteita keittiöön,  mikron ja kahvinkeittimen tapaan, mutta eivät sovellu mihinkään varsinaiseen ruuanlaittoon.

Kuivalihan keitto on niin yksinkertaista hommaa, että jopa sinä siitä selviät, vaikka tollo oletkin.

Mutta nyleppä se poro ja kuivata. Siinä voi mennä palstamammalta sormi suuhun

Vuan kun ei etelässä kuivaaminen onnistu vaikka osaiskin. Tyypillinen palstamamma asuu Etelä-Suomessa kerrostalossa.

Vierailija
62/76 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin halvahkon Lidlistä. Ei ole jäänyt turhaksi, vaan on lähes päivittäisessä käytössä. Paneroidut kasvispuikot valmistuu helpommin kuin pannulla, samoin rapeat kasvispullat. Kätevä myös peruna- ja kasvislohkoille. Olen valmistanut myös leivitettyjä herkkusieniä. Kastikkeille pannu on parempi, mutta valmiita kastikkeita ja muuseja voi kipossa lämmittää airfryerissä. Plussaa on, että airfryer sammuu itsestään, kun aika on kulunut umpeen. Negaa, että jonkin verran tulee käryä, niin tuuletan.

Ja ne valmiit kastikkeet ja muussit eivät lämpene enää mitenkään esim. mikrossa?

Ja on kyllä ihan turha väittää, että friteerattavasta tuotteesta tulisi yhtä hyvä ilman friteerausta.

Varmasti se kunnon pihvikin kypsyy siinä Fryerissä, mutta tulos pannulla on silti ihan toinen.

Airfryer korvaa mikron.

Voiko sillä lämmittää kupillisen kahvia? 

Mikä sen estäisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ihan kiva jollekin, mutta totaalisen väärin brändätty, mikä aiheuttaa turhia hankintoja kaappiin pölyyntymään. Jos haaveilet frittiruoasta ja uskot, että sillä saa samaa frittiruokaa terveellisemmin, ÄLÄ osta. Sillä saa toki "terveellistä" ruokaa, mutta aivan ERI ruokaa kuin olet haaveillut.

Omistan Air fryerin.

Tavallinen uuni riittää kaikkeen, ja tavallinen uuni pestään ehkä kerran vuodessa jos ymmärtää käyttää sitä oikein. Air fryer sen sijaan pitää pestä joka helkatin käytön jälkeen. Mitä helppoutta sellainen muka on?

Vierailija
64/76 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee rapeita ranskalaisia tai lohkoperunoita kun pyöräyttää öljyssä ensiksi.

Vierailija
65/76 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ihan kiva jollekin, mutta totaalisen väärin brändätty, mikä aiheuttaa turhia hankintoja kaappiin pölyyntymään. Jos haaveilet frittiruoasta ja uskot, että sillä saa samaa frittiruokaa terveellisemmin, ÄLÄ osta. Sillä saa toki "terveellistä" ruokaa, mutta aivan ERI ruokaa kuin olet haaveillut.

Omistan Air fryerin.

Tavallinen uuni riittää kaikkeen, ja tavallinen uuni pestään ehkä kerran vuodessa jos ymmärtää käyttää sitä oikein. Air fryer sen sijaan pitää pestä joka helkatin käytön jälkeen. Mitä helppoutta sellainen muka on?

Jaa, kyllä minä pyyhin uuninkin joka käyttö kerran jälkeen.

Vierailija
66/76 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samallailla se toimii periaatteessa kuin kiertoilmauunikin. Ilma vaan kiertää vähän nopeammin ja siksi ruoka kypsyykin vähän nopeammin ja on aavistuksen rapeampaa. Toisaalta taas se on paljon uunia pienempi, joten ei sillä kovin isolle komppanialle ruokaa valmisteta.

Mihin on niin mahdoton kiire?

Ymmärrän tuollaisen härpäkkeen jonkinlaisen hyöyn sinnkutaloudessa jossa keittiö ja uunit ovat ehkä vanhanaikaisia, mutta on vaikea löytää järkeä tälle jos kokataan perheelle modernissa keittiössä kaikkine vempaimineen.

Siellä komerossa on jo ennestään niitä ihan välttämättömiä monitoimikoneita, leipägrillejä ja blendereitä  joita käytettiin pari kertaa, ja sitten ne jäivät sinne komeroon.

Mutta kun ihminen ostaa turhakkeen, niin sitä ostosta pitää sitten puolustella kaikin keinoin, kun oma pää ei kestä myöntää, että ostin taas uuden turhakkeen.

Minä olen ostamassa ja kyselin tutuilta, joilla on. Luotettavana pitämäni ystävä kehuu pullienkin tulevan parempia kuin uunissa. Kannattaa ostaa kunnollinen, punnitsee ruuan ja tekee yhden hengen annoksenkin hyvin.

Vierailija
67/76 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

11min ja minulla on aamupalan kananmunat valmiina.

Mulla kestää ihan perinteisesti keittäen 9 minuuttia.

Ei taida olla näitä uusia "energiansäästöhelloja", jotka ovat ihan perseestä. Täysille laittaa niin vesi kiehuu ehkä puolen tunnin päästä. Mutta kun eeei voi olla tehoja kun ympäristö tuhoutuu.

Vierailija
68/76 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samallailla se toimii periaatteessa kuin kiertoilmauunikin. Ilma vaan kiertää vähän nopeammin ja siksi ruoka kypsyykin vähän nopeammin ja on aavistuksen rapeampaa. Toisaalta taas se on paljon uunia pienempi, joten ei sillä kovin isolle komppanialle ruokaa valmisteta.

Ymmärrän tuollaisen härpäkkeen jonkinlaisen hyöyn sinnkutaloudessa jossa keittiö ja uunit ovat ehkä vanhanaikaisia, mutta on vaikea löytää järkeä tälle jos kokataan perheelle modernissa keittiössä kaikkine vempaimineen.

Siellä komerossa on jo ennestään niitä ihan välttämättömiä monitoimikoneita, leipägrillejä ja blendereitä  joita käytettiin pari kertaa, ja sitten ne jäivät sinne komeroon.

Mutta kun ihminen ostaa turhakkeen, niin sitä ostosta pitää sitten puolustella kaikin keinoin, kun oma pää ei kestä myöntää, että ostin taas uuden turhakkeen.

Mulla on iso moderni keittiö "kaikkine vempaimineen", eikä mulla ole kiire mihinkään. Mulla on silti airfryer ja sitä käytetään joka viikko useita kertoja. Meillä myös leipägrilli ja varsinkin se blenderi on ihan jokapäiväisessä käytössä. Yleiskoneella teini tekee taikinaa leipomuksiinsa joka viikko. 

Miksi sä kuvittelet, että joku sun mielestä turha laite on kaikille muillekin turha?? 

Airfryerissa on todella helppo ja nopea esim. teinin tehdä itselleen ihan kunnon ruoka-annos sen sijaa, että söisi jonkun mauttoman valmisruuan mikrossa lämmitettynä. Meillä on kaksi teiniä ja molemmat vanhemmat epäsäännöllisessä vuorotyössä, niin sitä ruokaa on laitettava itse kunkin vähän milloin sattuu. Siksi onkin hyvä, että on olemassa erilaisia koneita sitä hommaa helpottamaan. 

Airfryerillä voi tehdä oikeastaan ihan mitä vaan. Ja hyvää tulee. Mehevää ja rapeapintaista. Jos sillä saa aikaan vain kuivia kekäleitä, niin kannattaa varmaan vähän miettiä lämpöä ja etenkin paistoaikaa uusiksi.

Vierailija
69/76 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistan Air fryerin.

Mun kiertoilmauunini ehtii juuri ja juuri kuumentua siinä ajassa, kun olen jo paistanut broiskufileen ja kasvikset sille kylkeen. En tiedä millainen fryer sulla on, mutta mulla on philipsin xl. Käytön jälkeen useimmiten riittää, että huuhtaisee korin ja sinne alaosassa on aina vain kuivia muruja, eli ne voi vaan kaataa sieltä pois. Muutaman kerran on tarvinnut pesua, kerran pidin mozzatikkuja liian kauan ja toinen oli joku muu juustojutska joka levisi yli laitojen. Silloin käytin sen koriosan koneessa. 

Ei varsinaisesti aiheuta suurta tuskaa se putsaus. Yleensä huuhtaisu ja korkeintaan sipaisu tiskiharjalla riittää. 

Ja bakteerikammoisille tiedoksi, että kyllä ne pöpöt kuolee viimeistään seuraavassa paistossa, joka on vähintään180 astetta.

Vierailija
70/76 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistan Air fryerin.

Jaa, kyllä minä pyyhin uuninkin joka käyttö kerran jälkeen.

Jaa, kyllä minä käytän leivinpaperia ja lisäksi valitsen umpipellin tai ritilän sen perusteella, voiko ruoka mahdollisesti valuttaa. Eli lähinnä pakaste-eineet menee ritilällä ja muut pellillä, tai sitten voi riskillä luottaa ritilään ja leivinpaperiin. Kas näin sotkua syntyy äärimmäisen harvoin, ja silloinkin kun syntyy, on yleensä kyse siitä, että olen paistanut piirakkaa vahingossa ritilällä ja piirakkavuoka on tursunnut nestettä yli.

Ei tod verrattavissa AF:n pesemiseen, edes se muodollinen (jokseenkin turha) pyyhkäiseminen.

Vierailija
71/76 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin halvahkon Lidlistä. Ei ole jäänyt turhaksi, vaan on lähes päivittäisessä käytössä. Paneroidut kasvispuikot valmistuu helpommin kuin pannulla, samoin rapeat kasvispullat. Kätevä myös peruna- ja kasvislohkoille. Olen valmistanut myös leivitettyjä herkkusieniä. Kastikkeille pannu on parempi, mutta valmiita kastikkeita ja muuseja voi kipossa lämmittää airfryerissä. Plussaa on, että airfryer sammuu itsestään, kun aika on kulunut umpeen. Negaa, että jonkin verran tulee käryä, niin tuuletan.

Ja ne valmiit kastikkeet ja muussit eivät lämpene enää mitenkään esim. mikrossa?

Ja on kyllä ihan turha väittää, että friteerattavasta tuotteesta tulisi yhtä hyvä ilman friteerausta.

Varmasti se kunnon pihvikin kypsyy siinä Fryerissä, mutta tulos pannulla on silti ihan toinen.

Airfryer korvaa mikron.

Voiko sillä lämmittää kupillisen kahvia? 

Kahvia varten on kahvinkeitin, mutta sekin on varmaan "turha markkinamiesten härveli" sun mielestä. En ymmärrä miksi se joillekin ongelma jos toinen tykkää käyttää jotain elämää helpottavaa laitetta omassa kodissaan.

Aiempi kommentti sanoi että airfryer korvaa mikron, ja minä käytän mikroa useimmiten keittimellä keitetyn kahvin lämmittämiseen, sattuneesta syystä. Mikro on kohta tiensä päässä, mietin että jos ostaisi sen tilalle airfryerin, mutta näköjään se ei korvaakaan mikroa.

Ainahan on sellainen vaihtoehto, että keittää kahvia vain täsmämäärän. Jo kuitenkin keittää liikaa, sen voi laittaa kuumana termospulloon tai lämmittää myöhemmin kattilassa hellalla.

Vierailija
72/76 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on frittiruoka onnistunut hyvin, mutta pieninä määrinä kerrallaan ja käännellen. On myös niksejä, että perunat pitäisi liottaa ja pinta kuivata ennen paistoa, niin tulee rapeampia. Laite loistaa einespullien valmistuksessa ja paneroiduista ruoista tulee rapeita, mutta jos sisältö on sulavaa esim. juustoa, se valuu ikävästi pois, tai esim. nopeasti kypsyvät sipulirenkaat, kaalit tai porkkanapalat voi kärähtää. Olen tarkka tuuletuksesta, koska wokkikäry altistaa keuhkosyövälle. Airfryerin pahin kilpailija on tuoreravinto. Jossain vaiheessa alkaa tehdä mieli freesimpää ruokaa, salaattia, hedelmiä jne, niin tiedostan, että silloin laitteesta voi tulla turha.

Vierailija
73/76 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikro on jäänyt turhaksi. En muutenkaan tykkää mikrotetun ruoan mausta. Selvitin etukäteen, onko muilla ihmisillä jäänyt pysyvään käyttöön. Sen perusteella uskalsin ostaa. Olin myös haaveillut leivitettyjen kesäkurpitsaviipaleiden valmistuksesta. Niitä on pannulla vaikea saada välimerellisen rapeiksi, mutten halunnut läträtä isojen öljymäärien kanssa ja hankkia friteerauskeitintä. Käytän kuitenkin pieniä määriä öljyä kasvisten pinnalla, n. 1 tl kipolliseen juureslohkoja, joten siitä johtunee heikko käry. Ehkä jotakuta muuta käry ei häiritse, mutta itse tuuletan. Sanoisin että laite sopii 1-2 hlölle, ellei halua ostaa isoa, kallista perhemallia. Riippuu ihan omasta ruokavaliosta. Ei sovi kaikille eikä ole pakko ostaa, jos sotii omia arvoja vastaan, mutta joillekin on kätevä.

Ei pöhöttimen kuulu tuollaisesta kärytä. Oletko tarkistanut, ettei vastuksiin ole palanut jotain kiinni?

Vierailija
74/76 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on nuorilla esim ”kiire” treeneihin koulun jälkeen. Laite jota käytetään päivittäin ei ole turhake.

Kiire on valtava, mutta silti on aikaa paistella nugetteja airfryerilla? Mihin jäi voileivät tai mikrossa lämmitetyt safkat?  Tulisi kaiketi nopeammin?

Ihan tätä selittelyä ja puolustelua turhakeellehan tuo on taas. 

Typerin oli tuo kananmunien keitto "nopeasti" 10 min airfryerissä. Voi voi.

Ainoa turhake täällä olet sinä ja sinun juttusi. Itse en airfryeriä omista, mutta jokainen joka sen on hankkinut kehuu sitä ja ovat käyttäneet jo vuosia sitä säännölisesti. Itsekin aion sellaisen hankkia. Ei voi olla huono jos kaikki sitä kehuu.

Torissa noita todella paljon myynnissä niin ihmettelen miksi?

Vierailija
75/76 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on frittiruoka onnistunut hyvin, mutta pieninä määrinä kerrallaan ja käännellen. On myös niksejä, että perunat pitäisi liottaa ja pinta kuivata ennen paistoa, niin tulee rapeampia. Laite loistaa einespullien valmistuksessa ja paneroiduista ruoista tulee rapeita, mutta jos sisältö on sulavaa esim. juustoa, se valuu ikävästi pois, tai esim. nopeasti kypsyvät sipulirenkaat, kaalit tai porkkanapalat voi kärähtää. Olen tarkka tuuletuksesta, koska wokkikäry altistaa keuhkosyövälle. Airfryerin pahin kilpailija on tuoreravinto. Jossain vaiheessa alkaa tehdä mieli freesimpää ruokaa, salaattia, hedelmiä jne, niin tiedostan, että silloin laitteesta voi tulla turha.

Perunat liotetaan myös jos tekee uunissa. Perunoista irtoaa tärkkelys ja sitten ne vielä kuivataan. Melko työlästä mutta pakko sanoa että oli elämäni parhaat perunat.

Teini sanoi että ne perunat oli todella herkullisia. Uuniin kun laitoin niin pyöräytetään vielä öljyssä ja mausteissa.

Tohon laitteeseen kun laittaa niin ilmeisesti sitä öljyä ei tarvitse.

Vierailija
76/76 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis se on pienoiskokoinen kiertoilmauuni.