KIIRE!!Imetysneuvoja kaivataan...
Meidän poika siis parin viikon ikäinen nyt ja syö KOKO ajan. 16 kertaa päivässä tahtoo rinnalle. Tätä siis kestänyt jo viikon. Kestääkö tuo tiheä imemiskausi noin kauan? Muiden lasten kanssa ei tälläistä " ongelmaa" ole koskaan ollut. Maitoa tulee mielestäni ihan hyvin. Tehokkaasti imuttelee n. 5 minuutin ajan jonka jälkeen nukahtaa ja imeminen enemmänkin sellaista tissuttelua vaan. Mutta nyt alkaa menemään omat hermot ja pää kun ei millään ehtisi istumaan vauvan kanssa koko aikaa tissittelemässä. Meillä siis kotona kolme muutakin lasta, joista nuorin 1½ vuotias. Uskotte varmaan että kovin helppoa ei ole tuon imettämisen kanssa tällä hetkellä. Kaikkia vinkkejä kaivataan että miten tuon syömisvälin saisi pidemmäksi ja miten vauvan saisi syömään tehokkaammiin pidemmän aikaa että söisi vatsansa täyteen ja sitä kautta mahdollisesti myös pidentäisi myös sitä syömisväliään. Miten paljon muuten korviketta saavat vauvat syövät tämän ikäisenä ja kuinka usein? On nimittäin tämäkin käynyt mielessä että pulloa rupeaisin pikku hiljaa tarjoamaan, kun omat voimat ehtyy.
Antakaa jotain neuvoa tai kertokaa miten itse tilanteessa toimisitte!
Terveisin,
Kohta hermonsa menettävä Wima
Kommentit (79)
Ja nostan uuden asian, kenties tabun esille. Meinaan itse äidin syömiset ja juomiset. Ihmettelen miten ylipäänsä monilla nykyäideillä sitä yhtäkään tippaa maitoa tulee - mikäli on heidän itsensä syömisestä kiinni. Syödään kuin linnut - joko omasta aloitteesta tai sitten peräti jo synnytyssairaalan (tai viimeistään) neuvolan kehotteesta eletään melkein kuin vauvaa ja imetystä (puhumattakaan just tuollaisista isommista pesueista) ei olisikaan. Mukamas äiti tarvitsee vain näin, ja näin vähän normaalia enemmän ruokaa ja juomista.. ja pah!
Jos rehellisiä ollaan niin tuolla tyylillä meikäläisestä ei tippaakaan maitoa heruisi tai olisi herunutkaan! Kyllä se pienikin heilahdus ainakin minun syömisissä ja juomisissa heti maidon tuotannossa tuntuu! Ja muistan, kun esikoinen oli muutaman kuukauden ikäinen - innostuin kuntoilemaan vähän, mutta en lisännyt syömisiäni ja juomisiani = komeasti yläkäyrillä kasvaneen lapsen käyrissä (erityisesti painossa) tapahtuikin välittömästi muutos alaspäin. Sen koommin en ole imettäessähni moisia hölmöilyjä tehnyt ja tuon suuntaisia ongelmia ei ole ollut.
Eli pointtini on se, että ennen kuin lähtee vauvalle sitä lisäravintoa antamaan, kannattaisko esim. lisätä omaan menun yksi lämmin ateria päivälle lisää, ja juoda (vähintään) yksi lapsillinen vettä sekä ennen imetystä, että jälkeen sen + muutenkin joka välissä. Ja mulla muuten pikakonsti maidon lisäämiseen on esim. yhden välipalan/aterian jäätyä syömättä ja kun pitäisi yksi tai kaksikin lasta imettää yksinkertaisesti napata jotain mielihyvää tuottavaa naposteltavaa (mulla useimmiten suklaa) naamasta alas ja pari lasillista vettä päälle. - TUppaa tehoamaan. Ja luonnollisesti kannan koko ajan mukana (roikkuu tississä joku tai ei) sitä puolen litran juomapulloa vedellä täytettynä.
Ja pahimpaan hätään kantoliinaksi tai edeksi puolikkaaksi käsiä vapauttamaan voi esim. vanhasta lakanasta/verhosta kääräistä itsensä ja muksunsa ympäri (tai miksei vaikka villahuivista) sopivan kokoisen pätkän ja sitoa merimiessolmulla kiinni. Kannattaa testata!Ja leveyttä sitten väh. 40cm - itse tosin suosittelen tuota leveämpää kaitaletta, että varmasti ne jättivauvatkin (kuten tuo meidän poju) pysyvät turvallisesti tallessa : ).
Sen paremmin ja nopeammin se maito myös virtaa mitä rennompi ja mukavampi olo mammalla on. Jos maitoa tulee istualtaan imettäessä (mun mielestä äärimmäisen väsyttävä ja ikävä asento - saati jos pidempään joutuu tuossa olemaan), niin kylkimakuulta imetteässäkin tod.näk. virtaa hyvin ja saa paremmin levätyksi samalla. Tuossa kyljellä kölliessä voi myös esim. heitellä muiden muksujen (tai muksun) kanssa sukkapalleroita vatiin ; ) tai heitellä niiden pirpanoiden kanssa koppeja. Vielä hauskemmaksi meno menee, jos yhdistelee siihen esim. laskuoppia tms. huumorilla höystettynä - ja kaikki tämä tietysti kuiskien, jos se tissiroikkuja on kovin herkkä äänille - tai voihan tuon tai muitakin kivoja leikkejä ääneti tehdä! Myös lukemiset tuossa asennossa tai selällään imettäessä sujuvat näppärästi ja muksuja mahtuu enempikin kainaloon! Ja kaikilla on kivaa + äitikin rentoutuu ; ).
Itse muuten mieluummin vaikka kuuraan vähemmän kiiltäväksi huushollin/käytän eineksiä tai koitan saada itselleni erinäisiä apuvoimia mieluummin, kuin tingin pienen (tai isommankin) vauvan imettämisestä. Ja mitäs sitten jos se korvike/korvikkeet ei käykään (niin kuin meillä) ja täytyisi saada uudestaan maitohanat täysille?
Tuossa vähän vinkkiä ja pohdittavaa! : )
- Tiina -
Lääkäri määräsi tytöllemme keskoskorviketta, koska tyttö syntyi pienikokoisena ja aneemisena ja tarvitsi enemmän ravintoaineita kuin mitä rintamaidosta sai. Joka tapauksessa tytön kotiutumisen aikaan lisämaitoa tarvittiin. Vaikka olin pumpannut maitoa n. 3 tunnin välein ja saanut imettää tyttöä 1-2 kertaa vuorokaudessa, maito ei aluksi riittänyt. Tyttö ei jaksanut olla koko ajan tissillä, joskus oli pakko saada levätä. Tiedän tuttavapiirissäni täysiaikaisiakin, normaalipainoisia vauvoja, jotka aluksi ovat hieman laiskoja syömään. Äidit saattavat vetää itsensä ihan piippuun imettäessään, mutta kun kerran saavat nähdä vauvansa tyytyväisenä ja saavat tuntia pidemmän lepohetken lisämaidon avulla, omaakin maitoa on alkanut tulla. Ja kun maitoa on tullut helpommin, vauva on syönyt paremmin ja nukkunut paremmin, jne.
Omalla kohdallani riittävä lepo oli äärimmäisen tärkeää. Sen huomasin jo " pumppausurani" aikana. Joidenkin äitien maidontuotanto on herkempi reagoimaan unen ja ruoan puutteeseen tai stressiin. Joillakin auttaa kotikalja tai mammatee, joillakin ei. Korvike on joillekin vauvoille välttämättömyys; ei siinä tartte vauvaa sääliä, jos vauva saa ruokaa.
Sekin on hyvä muistaa, että vaikka pääsääntöisesti lisämaitoa, pulloja ja tutteja kannattaa välttää, ne eivät automaattisesti tarkoita sitä, että imetys olisi tuhoon tuomittu. Esim. meillä " pakollista" korviketta meni 3 kk:n ikään saakka 1-2 annosta päivässä, sen jälkeen tyttö oli kuukauden pelkällä imetyksellä ja kun kiinteät aloitettiin, oma maito riitti varsin hyvin.
Mielenkiintoista on se, että enemmän tukea imetykseen olen saanut tyttöämme hoitaneilta lääkäreiltä kuin neuvolasta. Neuvolassa suhtauduttiin aina vähän epäillen.
Emilyn:
..jäi kiinnostamaan, että millaisessa tilanteessa tuo lääkäri määräsi lisämaitoa annettavaksi?
Jos hyvän äidin mittarina pidetään imetystä, miten käy siinä vaiheessa kun vauva kasvaa ja siirtyy tavallisen maidon juomiseen?
joku vastaaja sanoi että harva tietää ettei alle 2-viikkoiselle suositella tuttia eikä pulloa, ettei imuote häiriinny. Minusta taas tuntuu että tosiaankin monet sen nykyään tietävät. Ja haluavat silti antaa lapselleen ainakin sen tutin. Kuten minä. Itse en taas tiedä lähipiiristäni ainakaan yhtään vauvaa jolla olisi imetys mennyt tutin tai lisämaidon takia pieleen.
Minäkin annoin tämän nuorimmaisen vauvan sairaalassa yöksi hoitajille. Sanoin että saavat yhden yösyötön hoitaa jotta minä saan nukkua. Ja silloin kun imetin, imetin KELLON kanssa. Jotain olin oppinut aiemmilta vauvoilta. Silloin imetin ja imetin ja imetin, rinnat verillä, maito ei noussut kovin nopeaan kaikesta imetyksestä huolimatta, mulla mieliala aivan maassa...Nyt siis imetin 15 min per rinta ja jos vauva jäi nälkäiseksi, loppu pullosta. Tulos: rinnat säilyivtä ehjinä, minun mieliala pysyi hyvänä, lisämaitoa ei jostain syystä tarvinnut antaa muutaman päivän jälkeen kun maito olikin jo noussut. Toinen asia sitten oli tämä pullon antaminen muutaman viikon ajan kun imetys taas alkoi kestämään.
Näistä kaikista huolimatta vauva oli monta kuukautta täysimetyksellä.
Halua tällä omalla esimerkilläni sanoa sitä, että onnistuneen imetyksen " ehtona" ei välttämättä todellakaan olen tutin ja pullon totaalinen hylkääminen. Eikä siis ole mitään syytä tuomita sitä jos joku haluaa avittaa imetystä ja vauva-arkea pullon kanssa.
On aivan käsittämätöntä, että korviketta pidetään jonain myrkkynä.
-- korjaisin vain MILLA -79 ettei tule väärinkäsityksiä. Kukaan täysimetystä puolustava ei ole tässä ketjussa kutsunut korviketta " myrkyksi" . En nyt muista kuka se oli, mutta joku näistä korviketta puolustavista väitti, että me imetystä puolustavat pitäisimme korviketta " myrkkynä" . Joo heh heh, niinhän meistä varmaan jokainen ajatteleekin:DD.
Vaikka puolustan täysimetystä VAUVAN PARHAAKSI, niin en nyt sentään korviketta myrkyksi sano. Mutten myöskään menisi väittämään, että se vauvalle hyväksi (tai pahaksi) olisi.
-- miksi laitatte sanoja suuhun? Ei kai kukaan olekaan niin musta-valkoinen, että sanoisi täällä ETTÄ AINA PITÄÄ IMETTÄÄ???
-- mutta jos mielipidettäni kysytte niin, joo mielestäni moni luovuttaa imetyksen kanssa liian helposti ja syy siihen on kai että monet tosiaan varmasti luulevat, " ettei korvikkeen annosta nyt mitään haittaakaan ole" .
Tehkää lastenne kanssa mitä haluatte, itse onneksi olen ottanut asioista niin paljon selvää, että haluan antaa vain äidinmaitoa ensimmäiset kuukaudet.
täällä kyllä sanotaan että IMETTÄÄ PITÄÄ KOKO AJAN. Emilyn sanoi kahdessa eri viestissä näin " korvikepullot kehiin vaan" ja toisessa että " tunkekaa vaan korviketta lapsen suuhun" tai jotenkin sinne päin. Ja ap:m alkuperäiseen ongelmaan (joka oli siis se että vauvaa olisi pitänyt koko ajan imettää) vastaus oli että koko ajan pitää imettää!
Kyse on nyt siitä, miten monen täysimettäjän mielestä ei saa missään nimessä antaa pullosta. Ja jos joku (kuten tässä ketjussa minä) annoin neuvon antaa pullosta välillä ja koittaa josko siten saisi tuon JATKUVAN IMETYKSEN vähenemään, häntä vastaan tullaan heti hyökkäämään ja puhutaan juuri noin että " korvikepullot kehiin" . Vaikka ei suoraan sanota, niin eikö sinulle Alanna näistä viesteistä tule olo että tällaisin vastauksien antajat pitävät korviketta jonain myrkkynä?
Imetys on tosi hieno asia ja vauvalle tärkeää. On vaan tosi ärsyttävää se, että jos antaa neuvon koittaa välillä pulloa tilanteessa jossa äiti väsyy ja perhe kärsii tms. niin ne joilla EI OLE VASTAAVAA ONGELMAA tulevat tuomitsemaan sen pullon annon. Voiko äitiä enää enempi syyllistää ja aiheuttaa hänelle huonoa omaa tuntoa?
Juuri tuota tarkoitin eilisessä kirjoituksessani. Varmaan suurin osa äideistä _haluaa_ antaa vain äidinmaitoa ensimmäiset kuukaudet. Niin mäkin halusin. Aina se vain ei ole mahdollista ja se ei ole aina kiinni siitä, etteikö äiti tuntisi äidinmaidon hyötyjä, olisi ottanut asioista selvää ja olisi hakenut (ja saanut) imetykseen tukea. Imetyksen onnistuminen ei ole välttämättä kiinni tiedosta ja asenteista (tosin paljon niistäkin), ja onnistumisiakin on monenlaisia.
Mä en halua enkä voi antaa mitään yleispäteviä neuvoja, että tee näin niin maito varmasti riittää ja vauva syö. Hyviä vinkkejä voi tarjota, mutta me kommentaattorit tällä palstalla emme tunne kunkin perheen tilannetta niin tarkkaan, että voisimme tarjota patenttiratkaisuja. Voimme kertoa omista kokemuksista - loppu jää kunkin itsensä varaan.
Alanna:
Tehkää lastenne kanssa mitä haluatte, itse onneksi olen ottanut asioista niin paljon selvää, että haluan antaa vain äidinmaitoa ensimmäiset kuukaudet.
HUH HUH!!!
Vai että lapsentahtinen imetys ei ole hyväksi. Voi tsiisus. Sullekaan siis ei mene perille se, että PIENEN VAUVAN vatsaan sitä ruokaa ei yksinkertaisesti heti mahdu niin paljon, etteikö nälkä voisi tulla hyvinkin nopeasti.
Sun tekstisi näköjään perustui sinun omiin valovoimaisiin mielipiteisiisi, mutta minä uskon enemmän imetystukilistansivuja, jotka varmasti perustuvat enemmän todellisiin tietoihin kuin sinun mielipiteesi.
Ja sinähän tuskin olet ikinä imetystukilistansivuja katsonutkaan, nehän ovat fanaatikkojen kirjoittamia.
Huh huh vaan.
Ei, kyllä sä olet oikeassa tuossa, että ainahan imetys ei voi onnistua ja silloin on oikeasti hyvä että on olemassa korvikkeita kaupassa! Itse en kyllä koskaan menisi väittämään, että IMETYS ONNISTUU AINA ja kaikilta. Ei se nyt niin aina mene.
Mun pitäisi tietää tuostakin jotain. Toinen kaksosistani (ova jo 5v) oli syntyessään niin pieni ja heikko imemään, että oli mahdotonta opettaa häntä rinnalle. EHKÄ olisi onnistunut jos hän olisi ollut yksin, mutta vaativa kaksosveli vaati osansa. Pumppailin sitten omaa maitoani, mutta enimmäkseen tämä tyttönen sai korviketta kuin myös veljensä aina välillä.
Siltikin olen imetyksen vankka puolestapuhuja. Ehkä syynä on se, että muutenkin pidän lasten ruokailutapoja tärkeinä ja ajattelen, että jos eivät lapsenakaan syö hyvin, niin miten on sitten aikuisena? Yritän vanhemmillekin lapsille pitää kiinni hyvistä ruokatavoista, että söisivät esim. vihanneksia ja hedelmiä joka päivä. Enkä varmana anna herkkuja päivittäin. Ja vauvan imetyksesssäkin olen ollut nyt tosi tarkka, omaa maitoani vain niin kauan kuin pystyn.
Sinä näköjään ymmärsit minunkin tekstini ja olen myös samaa mieltä asioista joista sinä kirjoitit. Mutta kai se johtuu siitä, että kun me molemmat ollaan tällaisia imetysfanaatikkoja, niin ymmärretään toistemme pointit.
Minä sain sen imetysfanaatikon leiman jo ennen kuin kirjoitin nasevampaan sävyyn " korvikepulloista" kehiin. Ja hirveä ropina ja vääristely on teksteistäni otettu vaikka ihan ystävällisesti kirjoitin ja pistin linkin sinne imetyssivulle. Mutta jotkut näköjään ovat niin herkkiä, ettei tule mieleenkään edes käydä katsomassa mitä siellä sanotaan. Onneksi itse hoksasin käydä siellä, niin en erheellisesti alkanut alkaa korviketta kuten moni varmaan tekee, kun neuvolatäti vinkkaa. Mikä taas oli aika järkyttävää, että neuvolasta kehotetaan antamaan korviketta syyttä suotta.
Ja sille Millalle vielä, joka väitti että lapsentahtisuus on vauvalle huonoksi. Vauva EI pysty ylensyömään, joten se siitä.
Tuosta lapsentahtisuudesta. Voipi olla että se lapsentahtinen imetys sopii niille vauvoille joilla on tahdissa jotain järkeä. Ja olen siitä samaa mieltä kanssasi, että aivan varmasti se usein imeminen lisää maidon tuotantoa. MUTTA olen myös aivan varma siitä, että liian usein syöminen ON haitallista vauvan masulle. Jos siis kuvitellaan, että vauva roikkuu tississä kaikenaikaa. Saa tissiä ruokaan ja lohdutukseen. Se on vaan fysiologinen fakta, että kenenkään mahalaukku ei kestä sitä, jos se joutuu jatkuvasti käsittelemään sinne tulevaa ruokaa. Jokaisen (niin vauvan kuin aikuisenkin) mahalaukun on joskus levättävä. Muuten maha tulee kipeäksi ja ihminen saa ties mitä ilmavaivoja ja ripulia.
Emilyn...minä voin käydä sinun imetyssivuillasi lukemassa imetys tekstiä jos sinä käyt kirjastossa lainaamassa anatomian ja fysiologian kirjoja ja tutkin minun kirjoittamaani asiaa. Tai ota alan lääkäriin yhteyttä.
Kyllä se nyt niin vaan valitettavasti meni, että hyökkäsit täällä hyvin rumasti ihmisiä vastaan. Haukuit heti ihmisiä jotka korviketta lapselleen antavat. Huomaa, että olet joko todella nuori tai sitten muuten vaan elät putkessa. Hieman avarakatseisuutta elämään Emilyn! Ei asiat ole noin mustavalkoisia.
Uskon että kukaan ei ole imettämättä lastaan vain huvikseen. Aina siihen on joku syy.Ja korvikemaito on niin hyvin tutkittua kamaa, että sen antaminen lapselle ei todellakaan ole huono asia.
Kysykääpä äideiltänne kuinka moni teistä on saanut korviketta ja mistä iästä lähtien. Saatatte yllättyä! Ja minä ainakin koen itseni hyvin voivaksi ihmiseksi. Olen saanut tissiä kokonaiset 2kk. Minulla ei ole mitään allergioita, olen aina ollut todella terve, en ole sairastanut edes vesirokkoa. Olen SM-tason uirheilija ja kehoni sek mieleni on aina voinut hyvin. Kehityin nopeasti vauvana ja ole motorisesti olut lahjakkaampi kuin useat ikätoverini. Äitini kanssa minulla on aina ollut erittäin läheiset välit, monet ystäväni ovat kadehtineet läheisiä välejäni äitiini. Ja kyllä..äiti antoi minulle maitoa 2kk. Millähän tavalla se jätti minuun jälkensä? heh
mutta jos mielipidettäni kysytte niin, joo mielestäni moni luovuttaa imetyksen kanssa liian helposti ja syy siihen on kai että monet tosiaan varmasti luulevat, " ettei korvikkeen annosta nyt mitään haittaakaan ole" .
mietippäs kirjoittamaasi. ensin mainostat että kukaan ei ole sanonut täällä korviketta pahaksi. Mutta sitten kirjoitat itse ylläolevaa. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Annat olettaa, että ihmiset joidenka mielestä korvikkeen annosta ei ole haittaa, ovat väärässä.
Perustele. Miten korvikkeen annosta sitten on haittaa? Eikö ole ihanaa , että olemme hyvinvointi valtio jossa lapsikuolleisuus on hyvin alhaista? Tuskin olisi näin hienosti jos äidit tuputtaisivat vauvoilleen tyhjää rintaa josta ei mitään tule. Ja ne huono onniset äidit joilla ei maitoa tarpeeksi tulisi, näännyttäisivät lapsensa nälkään. Näin afrikassa! Vai miten luulette imetysikäisten vauvojen sielä kuolevan nälkään jos kerta maitoa kaikilta tulee kun vaan haluaa antaa!
Mietipä nyt ihan todella, mistä syystä sinulla on aihetta kirjottaa tai kommentoidan jonkun pullosta ruokintaa nasevaan sävyyn?
Mulle imetys ei ole ollut kaikkein helpoin juttu. Sen lisäksi (tai siitä syystä, viittaan hormonitoimintaan) vauvan syntymän jälkeen on vaivannut jonkin asteinen masennus. Olen halunnut imetyksen onnistuvan. olen välillä itkua tuhrustaen imettänyt ja miettinyt että nyt jätän koko homman. Olen käynyt imetystukisivuilla, joilla neuvo kaikkeen on imetys ja imetys, kärjistettynä sanoen. Olen silti päätynyt välillä antamaan korviketta ja sen avulla olen päässyt kaikkein pahimman yli ja sen avulla (että pääsin pahimman yli) olen voinut täysimettää vauvaani.
Minä en ole niin vahva ihminen kuin sinä, Emilyn. Olen valitettavasti häpeillyt sitä, että annoin korviketta ENKÄ JAKSANUT IMETTÄÄ. Siksi otan itseeni kaikki tuollaiset kommentit " tunkea pulloa vauvan suuhun" ja " korvikepullot kehiin" .
Mietipä tätä, Emilyn. Ja sano sitten onko sinulla vielä pokkaa arvostella ihmistä joka turvautuu pulloon ja onko mitään TARVETTA heittää nasevaan sävyyn korvikkeesta kommenttia. Sinä voit olla vahva ihminen ja sinulla on täysimetys alusta asti sujunut (tai ainakaan ei ole ollut tuollaisia esteitä kuten jollain saattaa olla) ja se on hieno asia. Mutta kuten olet varmaan huomannut, kaikilla se ei ihan niin mene. Silti hekin imettävät ja haluavat imettää ja se miten joku arvostelee pullosta ruokkimista saattaa todellakin satuttaa.
Mua jo itkettää kun mietin esikoisen kohdalla minua vaivannutta masennusta (tai ei se ihan sitä ollut mutta hyvin lähellä sitä) ja sitä miten tunsin syyllisyyttä korvikkeen annosta vaikka se auttoi pahimman yli. Ja sitten jollain on pokkaa haukkua minua siitä... Kiitti vaan Emilyn.
En ole arvostellut masennuksen partaalla, imettäessä itkevää ihmistä - kuten itseäsi kuvailit.
Tämä keskustelu on vaan hankalaa kun kirjoittaa ison pätkän tekstiä ja sitten joku lukee rivien välistä yhtä sun toista ja väittää mielipiteikseni esim. että korvike olisi myrkkyä.
Etenkin tämä Milla on nyt jossain ihan omissa maailmoissaan juttujensa kanssa.
Ehkä jossain jo totesinkin, että ihmisten voimavarat ovat erilaisia, sehän nyt on selvää. Ja kuten sanoin, olen itsekin ollut väsynyt jne mutta silti kyennyt pistämään sen oman väsymyksen syrjään, koska pidän todella tärkeänä sitä, että vauvani saa äidinmaitoa. Jos joku ei kykene vaan esim. masentuu, niin eihän sille mitään voi enkä minä ole heitä haukkunut.
Mutta on sekin totta, että nykyaikana kun korvikkeita saa lähikaupastakin, ehkä se kynnys on JOILLAKIN matalampi niitten antamiseen. JOTKUT ihmiset ajattelevat, että kun nykyaikana on niitä helpompia reittejä tarjolla, niin niitä myös käytetään kun ajatellaan, ettei minkään pitäisi tuntua ikinä hankalalta ja kaiken pitäisi aina sujua ilman että joutuu vähän ehkä taistelemaankin sen sujumisen puolesta. Se, että joku korvikevauva on sm-tason urheilija, ei poista äidinmaidon hyötyjä. Varmaan jonkun urheilijan äiti on myös tupakoinut raskausaikana, eikä sekään tee tupakointia vaarattomaksi.
Mun puheita on jo niin kovasti vääristelty, että joittenkin kannattais lukea koko ketju ja kommenttini uudelleen kun kaiken olen jo sanonut mitä aiheesta voi sanoa.
Olen ymmärtänyt sinun Emilyn olevan imetyksen kannattaja. Itsekin kannatan imetystä ja imetän edelleen 8kk ikäistä tyttöäni. (kuten olet varmaan huomannut viesteistäni).
Se mikä saa minut uudestaan ja uudestaan palaamaan tähän ketjuun, on jonkinlainen toive että mm. sinä Emilyn voisit jollakin tasolla " hyväksyä" korvikkeeseen turvautumisen. Tai ainakin sen että jos joku sanoo antavansa korviketta, se ei tarkoita sitä että ko. ihminen ei imetä, ei halua imettää, ei tiedä imetyksen etuja yms. Siis että jotenkin YMMÄRTÄISIT sen että toisinaan joku antaa pullosta ruokaa vauvalleen ja se on hyvä juttu se. Ja että ei ole mitään järkeä alkaa haukkumaan ja tuomitsemaan tällaisia äitejä.
En tiedä, ehkä lyön päätäni seinään tässä asiassa koko ajan. Jos olisin aivan täysin sinut pullo-homman kanssa, mua ei varmaan heilauttaisi mihinkään suuntaan muiden kommentit pulloruokinnasta. Mutta kun en ole, niin tuntuu tosi pahalta nämä kommentit. Haluan ja aikanaan halusin olla aivan yhtä hyvä äiti SIITÄ HUOLIMATTA että annoin toisiaan pullosta ruokaa.
Toivottavasti tajusit jotain tekstistäni.
Etkö sä voisi jo lopettaa tuota p****n jauhamista? Kyllä me nyt tiedetään jo sun kantas.
Kaiken lisäksi Divaani kertoi omista kokemuksistaan (jaksoi kaikesta kokemastaan huolimatta jakaa meille vaikean asiansa) ja sitten sulta kuitenkin tulee tälläinen lause: Ja kuten sanoin, olen itsekin ollut väsynyt jne mutta silti kyennyt pistämään sen oman väsymyksen syrjään, koska pidän todella tärkeänä sitä, että vauvani saa äidinmaitoa.
Eli taas menet ns. kaikkien väsyneiden ja masentuneiden äitien " yläpuolelle" omassa hienoudessasi. Voitko mitenkään kuvitella miltä tuo tuntuu niistä äideistä joilla imetys ei onnistunutkaan niin kuin olisivat halunneet?????? Etpä ole sitten tainnut olla kunnolla väsynyt kuitenkaan....
Minä voin sanoa etten varmasti ole kokenut mitään sellaista kuin esim. Divaani ja silti meillä juodaan korviketta!
Voit lopettaa jo myrkystä puhumisen, kerta niin et ole sanonut mutta minä kaiken sen kuvailun jälkeen minkä kirjoitit puin sen yhdeksi sanaksi, suorastaan " myrkyksi" .
Suuret sympatiani Divaanille! Sinä viisaana naisena kuitenkin tiedät että äitiyttä ei mitata imettämisessä! Kaikkea hyvää perheellesi!
Millalle kiitos hyvistä kommenteista!
Soffu taasen
Olenko jossain kohtaa sanonut, että korvikkeen antaminen olisi aina väärin? En. Jossain kohtaa kirjoitinkin siitä jotain. Mutta sellaiset turhat selittelyt että " maitoni ei riitä, koska rintani ovat tyhjät" - niitä en ymmärrä. Sehän on selvää, että kaikilla se maito ei välttämättä oikeasti riitä mutta tiettävästi erittäin harvinaista. Ja joskus sen aiheuttaa itse ja tahtomattaan, vääräntyylisellä imettämisellä. Ei siitäkään voi AINA äitiä syyttää. Joskus taustalla voi olla vaikka omapäinen käytös, kuten tuo väittäminen ettei oma maito riitä.
Jos minä olisin aloittanut korvikkeen antamisen neuvolan terkan kehotuksesta - kuten monet varmasti tekevät, kun ammattilaisiin luotetaan (ja harmi ettei heihin aina ole luottamista) - niin ehkäpä itsekin painisin nyt imetysongelmien ja maidon vähyyden kanssa. Sen vuoksi tuota imetystukilistaa hehkutankin, sieltä saa parempia neuvoja kuin ainakaan minun neuvolastani.
Poimit tuon väsymyskommenttini ja väität minun nostavan itseäni yläpuolelle, etkä näköjään lukenut väsymyskommentin perästä lausettani; " Jos joku ei kykene vaan esim. masentuu, niin eihän sille mitään voi enkä minä ole heitä haukkunut."
Divaani itse puhui siitä, että minä olen vahva ihminen, hän ei. Ja minä nimenomaan sanoin, että ihmisten voimavarat ovat ERILAISIA. Tiedän jaksavani monia asioita paremmin kuin joku muu, mutta ikinä en ole väittänyt olevani sen takia parempi tai jotenkin ylempänä kuin toiset.
Joten älä Soffu itse jauha pskaa vääristelemällä sanojani ja ajatuksiani vaikka olet itse katkera siitä, että joku jaksaa enemmän kuin sinä itse.
että tällaisiin ketjuihin tarttuminen on suht hyödytöntä. Jotenkin kuitenkin tulin tätä seuranneeksi, koska itsekin kuukausi sitten imetyksen kanssa pähkäilin.
Emilyn, syytät toisia sinun sanojesi vääristelystä, mutta todella hyökkäät toisia vastaan. Ymmärrän hyvin, että sanasi satuttavat esimerkiksi juuri Divaania. Eikä tämä ole osaltasi ainut ketju.
Jotkut ihmiset eivät koskaan näe omassa tavassaan puhua ja olla mitään virheitä. Muut ovat niitä, jotka " eivät huomaa virheitään" . Mielestäni tällaiset ihmiset ovat pelottavia, ja oikeassa elämämässä pysyn heistä kaukana. Fiksu ja empaattinen ihminen pystyy samaan aikaan pitämään oman kantansa, mutta kuitenkin ymmärtämään myös muita. Toisen ymmärtämistä ei ole kommentit pullon suuhun tunkemisesta.
Varmasti suurin osa ihmisistä on imetysoppaansa lukenut. Imetys on huippujuttu ja äidinmaito on huippuaine!
mitä sekopäitä täällä kirjoittelee?
Voi sitä reppanaa joka luulee tissittelyllä saavansa " täydellinen äiti" tittelin. ikävä tuottaa pettymys, mutta hyvään ja ainakin täydelliseen äitiyteen on siitä vielä pitkä matka.
On aivan käsittämätöntä, että korviketta pidetään jonain myrkkynä. Eräskin täysimettävä ystäväni mietti mitä puuroa voisi lapselleen antaa nyt kun vauva on jo vähän isompi. Ja totesi, että maitopohjaista äidinmaidonkorviketta sisältävää puuroa ei ainakaan halua antaa kun ei ole korviketta tähänkään asti antanut. Silloin sen tajusin, että kyse ei ole monella äidillä enää edes lapsen parhaasta, vaan siitä, että voi sanoa täysimettävänsä. Se vissiin kuulostaa niin hienolta? Koska mitäs hiton väliä sillä on onko puurossa äidinmaidonkorviketta? Jos toinen vaihtoehto on tavallinen kaurapuuro, niin miten ihmeessä äidinmaidonkkorvike saadaan siinäkin tilanteessa " huonoksi ruuaksi"
Täällä sivuilla ei pitäisi täysijärkisten ihmisten edes lukea näitä juttuja. täällä kaikki höyrypäät vaahtoaa siitä kuinka vauvaa pitää imettää vaikka 24/h vuorokaudessa jos vauva niin haluaa. Mites tällainen vauvan tahtisuus...jatkuuko se läpi lapsen elämän? Jos äidin omia tarpeita ei kerta pidä ottaa huomioon, vaan pitää elää vain ja ainoastaan lastaan varten, koska lapsuus on niin lyhyt, niin jatkuuko se myös koulu iässä. Jos kouluikäinen lapsesi haluaa syödä minuutin välein, niin pitääkö hänen antaa tehdä tahtonsa mukaan vaikka itselläsi ei olisikaan aikaa? Missä vaiheessa lapsesta välittäminen näillä keinoin loppuu? Koska eikös se lapsentahtisuus ole lapsesta välittämistä...niin kuin väitätte. Äidin tarpeet romukoppaan lapsi on syntynyt.
Jos nyt vakavasti puhutaan, niin pienen vauvan masulle ei ole edes hyväksi tuo lapsentahtinen imetys. Varsinkaan jos se menee liiallisuuksiin. Jos vauva syö kauhean usein, ei hänen mahalaukkunsa pääse koskaan lepäämään vaan tekee jatkuvasti työtä. Se ei ole hyvä, masuun alkaa sattumaan ja vauva ei voi hyvin. Jos joku järjen jättiläinen haluaa sitten ehdoin tahdoin satuttaa vauvaansa ja syötää tätä jatkuvasti, niin eipä se kauheen vauva ystävälliseltä kuulosta. Pitää vaan miettiä että kuinka paljon pientä vauvaa siinä ajatellaan kun syötetään tätä jatkuvasti mahakipuun asti.
Ja siihen maidon riittämiseen. Miettikääpä itse itseänne. Jos olisitte vauva ja teillä olisi kova nälkä. Ja äidin rinnasta ei tulisi tarpeeksi maitoa. Olisiko teistä kiva, että teille tarjottaisiin aina vaan sitä tyhjää rintaa mistä maitoa ei tule..te itkisitte ja koittaisitte kertoa sille kaikista läheisimmälle ihmiselle itkullanne, että teillä on nälkä ja tissistä ei tule. Ja aina vaan se sama hölmö antaisi sitä tyhjää tissiä ja te imisitte ja imisitte ja sieltä hädin tuskin sen verta saisitte että nälkä menee. Kyllä varmaan ihmettelisitte tissin tarjoajaa, että MIKSI tämä pitää teitä nälässä.MIKSI? Ja olisitte varmasti onnellisia jos edes silloin tällöin tämä teille kaikista tärkein ihminen antaisi teidän suuhun pullon, mistä saisitte syödä kerrankin masun täyteen lämmintä maitoa, niin että kerrankin nälkä olisi poissa edes jonkin aikaa!
Asioissa kun on niin monta puolta. Olisi mukava vaan tutkia asiaa, että mitä aukkoa nämä imetys fanaatikot elämässään täyttävät. Nyt en jaottele täysimettäjiä ja korvikkeen antajia eri kastiin, sillä molemmissa joukoissa on ihan normaaleja ja hyviä äitejä. Mutta nämä fanaatikot on kyllä pakko sysätä ihan omaan kastiin. Pakko olla elämässä joku tyhjiö jota koittaa sitten täyttää sillä, että kuvittelee olevansa äärimmäisen hyvä äiti. Onko oma äiti suhteenne jollain tapaa kieroutunut ja koitatte paikata sitä sekoomalla täysin oman lapsen synnyttyänne? Emily...voisitkko vastata? Mikä sinua vaivaa?
Miksi koet niin suurta tarvetta päteä? Miksi kuvittelet että SINUN tekemäsi ratkaisu on ainoa oikea ratkaisu?
Minun mielipiteeni on, että hyvä äiti osaa ottaa lapsensa tarpeet huomioon ja osaa tarpeentullen joustaa omissa päätöksissään ja vakaamuksissaan oman lapsensa tähden. Koska se vauva aika on niin äärettömän lyhyt...on tärkeää, että äiti ja vauva molemmat nauttivat siitä ja voivat hyvin. MOLEMMAT!
Mukavaa syksyä kaikille Täysimettäville, Osittaisimettäville, Lisämaidonantajille ja myös Imetys fanaatikoille.
Koittakaa nauttia vauva-ajasta. Älkää olko niin väsyneitä, että ette muista siitä ajasta mitään enää myöhemmin.