Mikä sairaus on, jos keski-ikäinen pukeutuu kuin teini?
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Ap mikä on sun diagnoosi? Ketä oikeesti kiinnosta toisten vaatteet?
Taitaa mennä mieluummin toisin päin kuin täällä jotkut kirjoittavat eli paheksuvat jos joku "vanha" kehtaa käyttää mukamas nuorten vaatteita. Todellisuudessa he tekevät itsestään lapsellisia oman paheksuntansa myötä. Ovat jääneet vaatteiden ja ulkonäön arvostelussa sinne yläkoulu asteelle ja kehtaavat vielä sanoa sen kaiken ikävyyden ääneen. Muistan vaan omilla koulu vuosilta sen, kun mikään vaate ei ollut toisten mieleen. Aina väärää päällä. Taisi yhden kerran sattumalta joku kirppis huppari (en muille kertonut todellakaan) olla muiden mielestä se hienoin mitä vähän ihmettelin. Itse nyt en muiden mukaan edes pukeutumisessa mennyt vaan käytin sitä mistä pidin. Ärsytti vaan se arvostelu ja kyttääminen jo silloin. Sivusta.
Onko teinityyli sellainen kuin raitaverkkarit ja hupparit + koristossut?
Ne löytyy itseltäkin kotioloissa.
Vai vieläkö niillä teineillä on lättähatut?
Vierailija kirjoitti:
Sirpat tietää että aikuiselle naiselle kuuluu hillitty jakkupuku, polkkatukka ja pieni ylipaino. Kehtaakin Tuire liikkua farkuissa ja tennareissa! Vielä se iskee vanhuus siihenki, nii!
No mutta mitä Sirpa ajattelee korkokengistä? Tuon kuvauksen mukaan pitäisi olla, jos kerran jakkupuku. Mutta eikö siiven vanhemman ihmisen pukeutumiseen kuulu lähinnä tylsät kangashousut ja jotkut tasapaksut nauhalliset kävelykengät. Riippuu tietenkin puhummeko vapaa-ajan vaatetuksesta vai työvaatetuksesta.
Tuirekaan ei ehkä joka työpaikkaan laittaisi farkkuja ja tennareita eikä Sirpa vapaa-aikana jakkupukua.
En mä usko että kenenkään mielestä ylipaino varsinaisesti kuuluu vanhemman ihmisen tyyliin paitsi jotain totta siinä on, että liian laiha on yleensä kuiva kun kuiva rusina vanhana, verrattuna pikkaisen pyöreään.
Ei nuoriakaan ihmisiä kaunista se selvä ylipaino.
Ulkonäkö on se kokonaisuus taas kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 80-luvulla joku paita ja farkut ja samanlaisia käytän edelleen viiskymppisenä.
Toi onkin vanhempien ihmisten tyyliä. Äitini 75 v pukeutuu joka päivä farkkuihin ja t-paitaan ja lenkkareihin. Nykyajan teinit eivät käytä sellaisia.
Täällä samalla ikäluokalla ja vanhemmilla näiden edellä mainittujen lisäksi hupparit, pikkureppu ja tosiaan tennarit/lenkkarit. Kävelysauvat kuuluu myös monella kokonaisuuteen. Arkiaktiivisuutta arvostetaan vanhusten parissa.
Juu kasuaalia, lippiksiä näkyi viime kesänä 70+lla.
Totta. Unohdin lippikset. Joka mummon vaate nykyisin.
Mikä sairaus on kun teinit ja vanhemmatkin naiset pukeutuu tilaisuudesta riippumatta mustiin, rumiin polyester trikoihin jotka ovat alunperin tarkoitettu liikunnan harrastamiseen? Siihen yhdistetään valkoiset tennarit ja ylisuuri toppatakki joka muistuttaa jätesäkkiä. Olisiko diagnoosina: tyylitajuton reppana?
Vierailija kirjoitti:
Mistä löytyy ohjeet miten pukeutua missäkin iässä?
Ehkä jostakin käytös- ja tapatiedoista löytyy ohjeita asialliseen pukeutumiseen, jos haluaa tulla otetuksi vakavasti.
Kovin muista ikäisistään poikkeava vaatetus voi vaikuttaa erikoiselta. Sama on myös sukupuolen osalta. Onneksi käsitykset muuttuvat ja nykyään on ihan normaalia, että nainenkin pukeutuu housuihin - kun se pari vuosisataa sitten oli täysin sopimatonta. Nykyään miehilläkin nähdään hameita ja luultavasti niiden käyttö lisääntyy ajan kanssa.
Luultavasti osa ikäihmisistä käyttää nuorekkaita vaatteita rahaongelmien vuoksi ja ne nuorekkaat vaatteet ovat lasten tai lastenlasten käytöstä poistuneita käyttökelpoisia vaatteita.
Lopuksi löytyy ne vaari- ja mummoikäiset tai sitä ikää lähestyvät ihmiset, jotka pukeutuvat teini-ikäisiksi ja kuvittelevat olevansa teini-ikäisiä - tai ainakin luulevat, että muut näkevät heidät teini-ikäisinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehitystaso on jäänyt jumiin. Ikinuoruus elämäntapana. Sitä ei vain itse huomaa pantteripaidassa, kuinka vanha oikeesti on.
Ikinä en ole nähnyt teinillä pantteripaitaa.
Tuosta pantterikuosista tuli mieleen, että minullakin yksi mekko kyseisellä kuosilla. Ihan tavallinen kesäinen pidempi kangasmekko. Mietin vaan voinko käyttää sitä enää näin jos kuosi järkyttää muita.
En ole pätkääkään ylimielinen 46.v, vaikka pukeudunkin itseäni mielyttäviin rentoihin vaateparsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 80-luvulla joku paita ja farkut ja samanlaisia käytän edelleen viiskymppisenä.
Toi onkin vanhempien ihmisten tyyliä. Äitini 75 v pukeutuu joka päivä farkkuihin ja t-paitaan ja lenkkareihin. Nykyajan teinit eivät käytä sellaisia.
Täällä samalla ikäluokalla ja vanhemmilla näiden edellä mainittujen lisäksi hupparit, pikkureppu ja tosiaan tennarit/lenkkarit. Kävelysauvat kuuluu myös monella kokonaisuuteen. Arkiaktiivisuutta arvostetaan vanhusten parissa.
Juu kasuaalia, lippiksiä näkyi viime kesänä 70+lla.
Mä ostin mun lähes 80-vuotiaalle äidille kukkalippiksen toissakesänä, kun hänen silmänsä ovat aika arat ja toisessa on (onneksi hitaasti edennyt) kaihi. Mukavampi istuskella ulkona, kun aurinko ei paista suoraan silmiin. Hänellä on aurinkolasitkin suojana.
Kohta tarkenee taas trikoilla.
N50+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomereitten on vaikea hyväksyä vanheneminen.
Boomerit eli suuret ikäluokat eivät enää ole keski-ikäisiä, vaan vähintään 70-vuotiaita, ja osa on jo haudassa.
Nykyään keski-ikäisiä ollaan me, X-sukupolvi alias Generation X, 1970-luvulla syntyneet neli-viisikymppiset.
Ehkä 70-vuotiaiden on vaikea hyväksyä että 50-vuotiaat eivät ole enää samanlaisia kun mitä he olivat 50-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Oma tyyli on yleensä järkevillä ihmisillä pysyvä. Jos ei ole omaa tyyliä, ei ole oikein omaa persoonaakaan. Tällaiset ihmiset ovat tylsiä.
Minulla on monta persoonaa ja lukuisia erityylisiä vaatteita. Pukeutumisen ei kuulu olla kauhean vakavaa ja tyyliä voi vaihtaa fiiliksen mukaan. Beige-fiilistä ei ole minulla vielä ollut. Sitä odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Sirpat tietää että aikuiselle naiselle kuuluu hillitty jakkupuku, polkkatukka ja pieni ylipaino. Kehtaakin Tuire liikkua farkuissa ja tennareissa! Vielä se iskee vanhuus siihenki, nii!
Paitsi muistettakoon, että joku ei tykkää ehkä ollenkaan lenkkareista, ei nuorena eikä vanhana. Ei häiritse jos muut tykkää ja pitää vielä vaikka 100 vuotiaana.
Tukholmalaiset on tyylikkäitä joka ikäluokassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hiukan myötähäpeällistä katsoa, jos yli 50 vuotias vetää muhkuraisiin koipiinsa kireät trikoot. Mutta ei kai se sairaus ole. Tyylitajun pettäminen ehkä.
Toisaalta on ihanaa, ettei ikä enää määrää pukeutumista, niin kuin 60 -luvulla. Yli 50-vuotiaat katsottiin vanhuksiksi, joiden piti pukeutua ruskeaan teryleeniin, jos tiedätte mitä se on. Miehillä kulmahousut ja naisilla polvet peittävä hame.
Eikä siitäkään kauaa ole, kun mummot peittivät pääsä huivilla. Farkut olivat teinivaate ja sitä rataa.
Että on kuitenkin ihanaa, että pukeutumiskoodit ovat höllentyneet huomattavasti.
"Toisaalta on ihanaa, ettei ikä enää määrää pukeutumista, niin kuin 60 -luvulla. Yli 50-vuotiaat katsottiin vanhuksiksi, joiden piti pukeutua ruskeaan teryleeniin, jos tiedätte mitä se on. Miehillä kulmahousut ja naisilla polvet peittävä hame.
Eikä siitäkään kauaa ole, kun mummot peittivät pääsä huivilla. Farkut olivat teinivaate ja sitä rataa."
Tähän muuten liittyy se, että ennenkin keski-ikäiset ja vanhukset ovat pukeutuneet samalla tavalla kuin omassa nuoruudessaan. 1920-luvulla nuoruutensa viettäneet mummot tunnisti vielä kasarilla sellaisesta "maamuna" -tyylisestä kellohatusta ja polvipituisista vekkihameista. 2000-luvun alussa taas 1950-luvun entiset nuoret tunnisti 50-luvun tyylisistä napitettavista A-linjaisista mekoista.
Itse aion haalia itselleni vinon pinon bootcut-farkkuja, kun niitä taas ehkä saa piakkoin, ja pukeudun ysärityylisesti niihin sekä bändi/nörtti/printti-T-paitoihin hamaan hautaan asti.
Sen kun tilaat Zalandosta. Siellä niitä on.
Ei ollut yli kymmeneen vuoteen, joskus 2007 tai 2008 katosivat pilli- ja stretch-farkkujen tieltä. Usko pois, yritin löytää koska mulla on todella isot pohkeet joita nämä milleniaalien rakastamat kireät nakinkuoret puristavat ikävästi. (Kokeilin isompia kokoja, ei auttanut ja näyttivät kamalilta koska mulla on suhteessa hoikat reidet ja vyötärö, eli löysää kangasta sitten reisissä, persiissä ja vyötäröllä.)
Zalando, ASOS, Ellos, edesmennyt Halens... kaikki verkkokaupat tuli kahlattua kun viimeisetkin Lindexiltä hamstratut bootcutit antoivat lopullisesti periksi joskus 2012 tai 2013. :(
Sellainen grungemainen tyyli voisi sopia monenkin ikäisille vähän sovellettuna.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hiukan myötähäpeällistä katsoa, jos yli 50 vuotias vetää muhkuraisiin koipiinsa kireät trikoot. Mutta ei kai se sairaus ole. Tyylitajun pettäminen ehkä.
Toisaalta on ihanaa, ettei ikä enää määrää pukeutumista, niin kuin 60 -luvulla. Yli 50-vuotiaat katsottiin vanhuksiksi, joiden piti pukeutua ruskeaan teryleeniin, jos tiedätte mitä se on. Miehillä kulmahousut ja naisilla polvet peittävä hame.
Eikä siitäkään kauaa ole, kun mummot peittivät pääsä huivilla. Farkut olivat teinivaate ja sitä rataa.
Että on kuitenkin ihanaa, että pukeutumiskoodit ovat höllentyneet huomattavasti.
Miksi juuri viiskymppisellä jalat ovat muhkuraiset? Ei minulla ainakaan ole. Jos tarkoitat selluliittia niin sitä näkee kaikenikäisillä aika paljon, erityisesti ylipainoisilla nuorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehitystaso on jäänyt jumiin. Ikinuoruus elämäntapana. Sitä ei vain itse huomaa pantteripaidassa, kuinka vanha oikeesti on.
Ikinä en ole nähnyt teinillä pantteripaitaa.
Tuosta pantterikuosista tuli mieleen, että minullakin yksi mekko kyseisellä kuosilla. Ihan tavallinen kesäinen pidempi kangasmekko. Mietin vaan voinko käyttää sitä enää näin jos kuosi järkyttää muita.
Minusta tuo kuosi on yhdistetty wt-tyyliin sekä mummo-puuma tyyliin. Ole vahva, (pilke silmäkulmassa) käytä jos tykkäät ja sopii sulle.
Nuoret varmaan karttaa tuota kun rutto, joten jos haluat pukeutua kun teini, älä käytä.
Nykynuoret pukeutuu niin damalla tavalla suurin osa. Tiukat trikoot tai farkut, monesti mustat, ja joku huppari tai lyhyt takki, sekin musta, jollain tekstillä tai logolla. Lenkkareina valkoista tai jotain. Musta pipo.
Kaukaa katsottuna olen pari kertaa erehtynyt henkilöstö kun kaikki toistensa kopioita. Sen huomaa esim. kun jengi purkautuu lukiosta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sairaus on, jos ihminen kyselee tyhmiä vauvapalstalla?
ei välttis mikään
huomionkipeys, tylsyys, yksinäisyys
Mä lähinnä vastailen, en kysele, mutta en allekirjoita muuta kun tylsyyden ehkä. Sitäpaitsi ei täällä kirjoitteleminen mikään maailman suurin pahe voi olla.
Sen sijaan jos on huomionkipeä, ei kannata tänne kirjoitella. Täällä on aika kapea lukijakunta, et tiedä kenen kanssa olet tekemisissä ja ehkä juttelet sellaisten kanssa, keiden kanssa et edes haluaisi tosielämässä olla tekemisissä.
Periaatteessa, ei pitäisi kuulua kenellekään mitä tällaisille palstoille kirjouittaa ja kuka. Jos on jotain lainvastaista voi kiikuttaa poliisille.
ei välttis mikään
huomionkipeys, tylsyys, yksinäisyys