Surettaa nykyajan ulkonäkökeskeisyys
Olen 20 vuotias nuori nainen. Minua on pitkään mietityttänyt tämä aihe. Surettanut, ahdistanut, ärsyttänyt.. Nimittäin maailman ulkonäkökeskeisyys. Naisen kuuluu meikata ja näyttää hyvältä, jotta hänellä olisi jotain arvoa tässä maailmassa. Huonomman näköisiä ja ylipainoisia kohdellaan huonosti. Ihmisten epävarmuudella rahastetaan. Somessa palvotaa turpeahuulisia silikonipommejä levennettyine perineen. Mikä ihmisiä vaivaa? Nykymaailmassa ulkonäön hehkuttaminen on noussut ihan omaan mittaluokkaansa. Nuoret tytöt käyttävät filttereitä ja sitten oma luonnollinen naama alkaakin näyttää rumalta. Kuka hemmetti on keksinyt filtterit? Joku idiootti.
Ulkonäkö on vain kuori. Maski. Meikki on vain voiteita, tököttejä ja mömmöjä. Ja sitten ihmistä kehutaan kun on kuorruttanut naamansa niillä. Maailma on todella pinnallinen. Mutta mitä löytyy pinnan alta tämän kaiken pakottamisen jälkeen? Epävarmoja ihmisraunioita. Some syö ihmistä sisältä. Nakertaa niin pikkuhiljaa ettei sitä edes huomaa. Ei ihme että lapset ja aikuiset ovat kasvaneet niin kieroon ja mielenterveysongelmat räjähtäneet käsiin.
Kertokaa omia kokemuksianne ja mielipiteitänne aiheesta. Onko tämä kaikki mennyt yli?
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Mä oon 35-vuotias, enkä jaksa enää panostaa. Mulle riittää se, että oma mieheni pitää mua viehättävänä. Toisinaan pynttäydyn, jos on joku hieno tilaisuus. Arjessa on ok olla luonnollinen.
Niin ja instagram on täyttä syöpää eikä kiinnosta mua yhtään.
Ai ku se on kaunis .... jatkuvasti lapsena kuuli sitä ,Itsekin oli kivan näköinen mutta aina nappas vierestä.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa nuorista naisista haaveilee vain niistä komeista ja itsevarmoista miehistä. Nämä miehet sitten vaativat, koska heillä on siihen varaa. Kun nainen sitten on lähtökohtaisesti tavis eikä kaunotar, hän joutuu trimmaamaan itseään kelvatakseen komealle ja itsevarmalle miehelle - eikä sittenkään kelpaa pitkäksi aikaa.
Sitten valitetaan että "miehet" ovat ulkonäkökeskeisiä ja supertarkkoja kaikesta - millä tarkoitetaan niitä suosituimpia miehiä.
Tavismiehen kanssa aletaan seurustelemaan sen jälkeen kun on petytty komistuksiin ja perhe alkaa pyöriä mielessä. Ja sitten ulkonäön aletaan rysähtää täysin, alkaen painosta. Hienointa on jos saa vetää sokeriherkkuja naamaan niin paljon kuin lystää eikä lammasmainen mies sano mitään.
Juuri näin se kuvio menee.
Muutama komea ja itsevarma nuori mies ehtii käymään läpi suuren joukon naisia. Mies on geneettisesti kärkiluokkaa ja nainen ei - mutta nuoruuden, pynttäytymisen ja miehen miellyttämisen yhdistelmä riittää komistukselle vähäksi aikaa, kunnes tulee ero ja komistus kokeilee seuraavaa. Tavisnaisia kokeillaan koska kaunottaret eivät ole samalla tapaa miehille mieliksi.
Tavismies ei vaatisi pynttäytymistä eikä extramiellyttämistä, mutta tavismies ei kiinnosta nuorta naista. Kun tavismies sitten alkaa kiinnostamaan, nainen ei vain lopeta pynttäytymistä ja miellyttämistä, vaan lihoo ja on ennakkoluuloinen kaikkia miehiä kohtaan. Siinä missä komistusta palveltiin, tavismiehen on käyttäydyttävä täydellisesti ja hymyiltävä iloisesti kun nainen painaa 90kg ja rahtaa kotiin munkkeja ja suklaata.
Komistus saa täyshoidon ja palvonnan, tavismies uskollisen koiran osan.
121212 oli oikeassa. Jos yhdeltä mieheltä sallitaan sikailu (tai ulkonäön arvostelu ja siihen liittyvät vaatimukset) mutta toiselta ei, sikailija on sytyttävämpi. Ei tarkoita että pitäisi sikailla, mutta se kertoo missä tavispertin paikka on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa nuorista naisista haaveilee vain niistä komeista ja itsevarmoista miehistä. Nämä miehet sitten vaativat, koska heillä on siihen varaa. Kun nainen sitten on lähtökohtaisesti tavis eikä kaunotar, hän joutuu trimmaamaan itseään kelvatakseen komealle ja itsevarmalle miehelle - eikä sittenkään kelpaa pitkäksi aikaa.
Sitten valitetaan että "miehet" ovat ulkonäkökeskeisiä ja supertarkkoja kaikesta - millä tarkoitetaan niitä suosituimpia miehiä.
Tavismiehen kanssa aletaan seurustelemaan sen jälkeen kun on petytty komistuksiin ja perhe alkaa pyöriä mielessä. Ja sitten ulkonäön aletaan rysähtää täysin, alkaen painosta. Hienointa on jos saa vetää sokeriherkkuja naamaan niin paljon kuin lystää eikä lammasmainen mies sano mitään.
Juuri näin se kuvio menee.
Muutama komea ja itsevarma nuori mies ehtii käymään läpi suuren joukon naisia. Mies on geneettisesti kärkiluokkaa ja nainen ei - mutta nuoruuden, pynttäytymisen ja miehen miellyttämisen yhdistelmä riittää komistukselle vähäksi aikaa, kunnes tulee ero ja komistus kokeilee seuraavaa. Tavisnaisia kokeillaan koska kaunottaret eivät ole samalla tapaa miehille mieliksi.
Tavismies ei vaatisi pynttäytymistä eikä extramiellyttämistä, mutta tavismies ei kiinnosta nuorta naista. Kun tavismies sitten alkaa kiinnostamaan, nainen ei vain lopeta pynttäytymistä ja miellyttämistä, vaan lihoo ja on ennakkoluuloinen kaikkia miehiä kohtaan. Siinä missä komistusta palveltiin, tavismiehen on käyttäydyttävä täydellisesti ja hymyiltävä iloisesti kun nainen painaa 90kg ja rahtaa kotiin munkkeja ja suklaata.
Komistus saa täyshoidon ja palvonnan, tavismies uskollisen koiran osan.
Omalla kohdalla tuollainen tavis vs. komispuhe saa kyllä karvat pystyyn. En tunnista tätä puheensävyä kuin palstan kai sosiaalisesti syrjäytyneiden miesten puheista. Omalla kohdalla etsimäni tavismies on kyllä vain seuraavaa:
- käy töissä, hoitaa asiansa kuin aikuinen
- korkeakoulutettu
- hygienia ja itsestä huolehtiminen kunnossa = osaa käydä suihkussa, katsoo joskus peiliin, siistit vaatteet, ok ruokavalio
- ei sekavaa suhdehistoriaa, yhdenillanuttuja tai yli n. 5 kumppania (en halua tuhannen tuntemattoman ihmisen bakteerikantoja itseeni)
- luonne on fiksu, empaattinen, jalat maassa
En ottaisi kumppaniksi ihmistä joka jo valmiiksi vihaa kumppaniaan joidenkin itse omassa päässään kehittelemien skenaarioidensa takia. Kuulostaa ikävältä suhteelta jos jo ennen sen alkamista pitää astella munankuorilla kun kumppani on jo valmiiksi katkeroitunut.
Vierailija kirjoitti:
121212 oli oikeassa. Jos yhdeltä mieheltä sallitaan sikailu (tai ulkonäön arvostelu ja siihen liittyvät vaatimukset) mutta toiselta ei, sikailija on sytyttävämpi. Ei tarkoita että pitäisi sikailla, mutta se kertoo missä tavispertin paikka on.
Naisilla on käytännössä kahdet säännöt miehille.
Esim seksiseuran haku on ok jos mies on top1% komistus, mutta jos mies on tavis niin nainen ihmettelee ääneen, että "luulisi, että miehen pitäisi olla hyvännäköinen hakeakseen seksiseuraa".
Tämän ilmiön takia tavismiesten on aina pakko feikata hakevansa parisuhdetta jos haluavat ikinä seksiä.
Jos tavismies kirjoittaa heti profiiliin hakevansa seksiseuraa niin saa osakseen vain ihmettelyä, pullukoita ja vanhempia naisia.
Itse olen tehnyt tietoisen valinnan mm. olla meikkaamatta, pukeutua peittävämmin ja olla seuraamatta mitään somevaikuttajia kun tuntuvat olevan niin feikkejä. Inhottaa nuorten yliseksualisointi ja kaiken "perinteisen" halveksuminen
Vierailija kirjoitti:
Miehellä pitää olla; vakituinen työpaikka, hyvä koulutus, autokortti, auto, puhtaat vaatteet, näyttää hyvältä ilman meikkiä, tuoksua hyvältä...
Ja te akat ette viitsi edes meikata miehiä varten?
Mikä on autokortti?
Sitäpaitsi naisilta vaaditaan noita kaikkia ja paljon muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisilla on käytännössä kahdet säännöt miehille.
Esim seksiseuran haku on ok jos mies on top1% komistus, mutta jos mies on tavis niin nainen ihmettelee ääneen, että "luulisi, että miehen pitäisi olla hyvännäköinen hakeakseen seksiseuraa".
Tämän ilmiön takia tavismiesten on aina pakko feikata hakevansa parisuhdetta jos haluavat ikinä seksiä.
Jos tavismies kirjoittaa heti profiiliin hakevansa seksiseuraa niin saa osakseen vain ihmettelyä, pullukoita ja vanhempia naisia.
Miesten mielestä nainen on 16-25 vuotias kaunotar, muita naispuolisia ei lasketa.
Voitte nalkuttaa vaikka mitä naisten "vaatimuksista", mutta teidän miesten vaatimus on, että nainen EI SAA IKÄÄNTYÄ. Kukaan nainen ei täytä tuota kriteeriä.
Naiset arvostelee toistensa ulkonäköä, minua on monet naiset haukkuneet. Kasvonpiirteitä, hiuksia joitakin ruumiinosia... Miehet on onneksi kehuneet, tosin heiltäkin olen saanut haukkuja nuorempana kun olin liian hoikka.
Sellaista se on ollut jo monta kymmentä vuotta. Ehkä aina. Somessa palaute on nopeampaa ja laajempaa. Ihminen ei ole kovin paljon muuttunut, nyt some paljastaa millaisia pohjimmiltaan ollaan.
incelit taas uikuttaa, että eivät kelpaa, koska naiset vaatii pituutta, isoa penistä ja paksua lompakkoa.. ei mitään uutta tässä.
oikeasti te ette kelpaa teidän kusipäisen luonteen takia. kukaan normaali nainen ei tuollaisia paskapäitä halua.
Kyllä ulkonäöstä huolehtiminen on tärkeää. Kuka milläkin tavalla. Pieni ehostus kotoataa kenen tahansa naisen ulkonäköä ja antaa huolitellun vaikutelman. Terveet elintavat tähän vielä lisäksi niin näytät varmasti hyvältä.
Ei tarvitse olla missin mitoissa ollakseen hyvännäköinen.
incel lukee jostain, että kaikki naiset vaatii miehiltä 180 cm minimipituutta.
incel on 179.5cm pitkä.
incel ruikuttaa koko elämänsä eikä tajua missä menee väärin.
Avauksen kanssa kyllä ihan samaa mieltä, tosin tämä ei oo mitenkään sukupuolisidonnainen ilmiö, mutta toki ymmärtää näkökulman, jos nainen kirjoittajana.
Mutta taas vastauksia kun katsoo, niin kummasti tämä kääntyy yksin miesten syyksi. Aivan kuin naisilla ei ois osaansa tässä pinnallisuuden ylistämisessä/ihannoinnissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin väittää, että miehillä on tänä päivänä suuremmat ulkonäköpaineet.
Naisilla riittää kun ovat hoikkia eli eivät vain syö liikaa.
Miehiltä vaaditaan perintötekijöitä, pituus, naama, ääni, kropan luusto, penis, perusluonne.
Mihinkään näistä ei voi vaikuttaa ja juuri nämä päättävät sen, että saatko yhtään romanttista kiinnostusta osaksesi.
Tämä. Miehen pitää "vain olla" komea ja karismaattinen, luonnostaan.
Nuoret miehet huutaisivat hallelujah ja itkisivät polvillaan, jos treenilä ja tyylillä voisi muuttua vetäväksi.
Ap ei tätä tajua, koska ne miehet jotka häneltä vaativat, ovat niitä syntymäkomeita ja itsevarmoja miehiä. Ainoita miehiä jotka ap:ta kiinnostavat.
Sanopas muuta.
Jos synnyt tavismieheksi niin se, että treenaat itsesi atleettiseksi veistokseksi ei riitä mihinkään, pelkästään pullukat tai vanhemmat naiset kiinnostuvat entistä enemmän mutta edelleen hoikille ja perusnäteille omanikäisille lapsettomille naisille olet edelleen kaverivyöhykkeellä ilman kipinää.
Treenaaminen muuttaa ikävä kyllä vain vartaloa, ei naamaa. Jos et kelpaa perusnäteille, miten olisi jos katselisit rumempia. Varmasti niitä on hoikissakin.
Hmmh... Ymmärrän pointtisi, mutta samalla myös mietin että miksei miehesi saisi ihailla/nauttia muiden naisten kauneudesta? Etkö itse katso muita miehiä tai pidä heitä viehättävinä? Olen nainen ja parisuhteessa. Mieheni ei tietääkseni seuraa ja katsele "instanaisia", mutta hän voi kyllä sanoa ääneen vaikkapa elokuvaa katsoessa että "wow onpas tuo nainen kaunis/seksikäs" tai ulkona ollessa kehua minulle esim toisen naisen takapuolta. Välillä mua satuttaa tämä, mutta olen tietoisesti opetellut olemaan ok asian kanssa ja nykyään minäkin kerron hänelle, että joku mies on komea tms.
Se että on parisuhteessa ei tarkoita sitä, että ei saisi katsella muita miehiä/naisia "sillä silmällä". Jos huolettaa, että mies on aikeissa pettää sinua niin ongelma suhteessa on paljon isompi kuin instagramista kauniiden naisten katselu.
Olen kyllä täysin samaa mieltä OPn kanssa, että ulkonäkökeskeisyys on aivan perseestä ja filtterit on todella vaarallissia ja tekevät isoa vahinkoa teinien & aikuisten keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Voi ap, sinä olet niin nuori, lähes lapsi ja sinun pitäisi mennä jo ammattiavun piiriin ongelminesi.
Vain sinä olet nyt liian ankara itsellesi ja etsit joka paikasta kaikkea epäolennaista skeidaa, jota itsesäälisenä jaå hyvin huonolla itsetunnolla varustettuna mylläät päässäsi.
Katso ympärillesi ja huomaa välillä fakta, että me kaikki olemme eri näköisiä, kokoisia ja muotoisia. Suurin osa ihmisistä pärjää täsmälleen sellaisenaan. Kasva aikuiseksi ap.
Miksi olet noin ilkeä minulle? Sinunko mielestä minun ongelmani ja ajatukseni eivät ole relevantteja koska olen niin nuori, "lähes lapsi". On minulla muukin elämä kuin itsesäälissä kieriskely. Mutta miksi en saisi joskus pohtia näitä asioita? Tällä hetkellä aloitusviestilläni on 202 tykkäystä, eli muutama muukin on samaa mieltä kanssani.
Jos kaikki heikolla itsetunnolla varustetut ja näitä asioita pohtivat pitäisi sanojesi mukaan, "lähettää ammattiavun piiriin", niin eihän siellä muita riittäisikään. Kaikki tätä aihetta pohtivat nuoret joutaa vissiin pöpilään.
Tottakai minä näen että maailmassa on erinäköisiä ja -kokoisia ihmisiä. Ymmärrän sen, että ulkonäköpaineita on ollut iät ja ajat. Mutta nykyään on some, jossa ei muuta tehdäkään kuin tuputetaan ulkonäkökeskeisyyttä. Meidän naamalle tungetaan jatkuvasti muottia, miltä pitäisi näyttää. Kehittyvien lasten ja nuorten ei ole helppo kasvaa näiden paineiden keskellä. Nuoruuteen kuuluu oman ulkonäön kanssa painiminen. Lähes kaikki nuoret ovat somessa, eikä se helpota yhtään asiaa.
Varmasti jokainen on joskus kokenut ulkonäköpaineita. Ja joka muuta väittää, valehtelee. Luulisin että nykyään meikataan enemmän, kuin esimerkiksi 80-luvulla. On kaikenmaailman täyteaineet ja leikkaukset. Ennen oli helpompi hyväksyä itsensä sellaisena kuin oli, kun ei välttämättä voinut tehdä asialle mitään. Nykyään ihmiset miettivät että VOISIN näyttää paremmalta jos tekisin ulkonäölleni sitä ja tätä. Ulkonäön muokkaus ei ole ratkaisu heikkoon itsetuntoon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastuin itse syömishäiriöihin, minulle myös opetettiin mm. r'aiskaus on palvelus minun näköisilleni. En muutenkaan ymmärrä parisuhteita yms. koska tuntuu että silti ihmiset kuolaavat toisiaan niin jumalattomasti, pakko naisten aina alasti olla jossain jne. Parisuhteeseen en ikinä enää lähde, en jaksa etten ole oikeasti ainoa siinä vaan puolison pitää katsella instanaisia ja kuolata leffojen ja pelien pakkoalastomuudelle. Toivon itsekin kauneusleikkauksia, saisin kroppaa niillä korjattua, jostain syystä. Nykyään (ja varmaan aina) onkin ollut sosiaalisesti hyväksyttyä pisteyttää ihmisiä numeroasteikolla, naisten kehoja varsinkin pidetään huonona ja hyvänä, esim. on hyviä rintoja ja huonoja rintoja. Juuri täytin 24. Yksinäinen olen, mutta uskon että on muillekin parempi etten ole ympärillä, pilaamassa heidän iloaan näistä asioista.
Minulle tuli surullinen olo viestistäsi. :( Kuulostat kiltiltä ja herkältä persoonalta. Olet varmasti hyvä tyyppi. Toivon sinulle kaikkea hyvää.
Minäkään en pidä siitä, että miehet kuolaavat instanaisia ym, vaikka ovat parisuhteessa. Minun poikaystäväni "jäi kiinni" herutilien seuraamisesta ja tykkäilystä. Suutuin tosi paljon. Melkein erottiinkin. En ymmärrä miksi pitää kuolata herutilien naisia, varsinkaan jos on parisuhteessa. Hän pyysi lopulta anteeksi. Itsetuntoni otti kovan kolauksen. En haluaisi olla alasti hänen edessään vaikka tapauksesta on melkein puoli vuotta.
Tuo ihmisten pisteyttäminen numeroilla on mielestäni todella oksettavaa touhua. En ymmärrä sitä. Eikö ihmisillä ole parempaa tekemistä kuin arvostella toisia.
Ap
Hmmh... Ymmärrän pointtisi, mutta samalla myös mietin että miksei miehesi saisi ihailla/nauttia muiden naisten kauneudesta? Etkö itse katso muita miehiä tai pidä heitä viehättävinä? Olen nainen ja parisuhteessa. Mieheni ei tietääkseni seuraa ja katsele "instanaisia", mutta hän voi kyllä sanoa ääneen vaikkapa elokuvaa katsoessa että "wow onpas tuo nainen kaunis/seksikäs" tai ulkona ollessa kehua minulle esim toisen naisen takapuolta. Välillä mua satuttaa tämä, mutta olen tietoisesti opetellut olemaan ok asian kanssa ja nykyään minäkin kerron hänelle, että joku mies on komea tms.
Se että on parisuhteessa ei tarkoita sitä, että ei saisi katsella muita miehiä/naisia "sillä silmällä". Jos huolettaa, että mies on aikeissa pettää sinua niin ongelma suhteessa on paljon isompi kuin instagramista kauniiden naisten katselu.
Olen kyllä täysin samaa mieltä OPn kanssa, että ulkonäkökeskeisyys on aivan perseestä ja filtterit on todella vaarallissia ja tekevät isoa vahinkoa teinien & aikuisten keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Hei onneksi te miehet ette sit haaveilekaan niistä instababeista ja fitnesstähdistä 😂
Mä oon 35-vuotias, enkä jaksa enää panostaa. Mulle riittää se, että oma mieheni pitää mua viehättävänä. Toisinaan pynttäydyn, jos on joku hieno tilaisuus. Arjessa on ok olla luonnollinen.