Surettaa nykyajan ulkonäkökeskeisyys
Olen 20 vuotias nuori nainen. Minua on pitkään mietityttänyt tämä aihe. Surettanut, ahdistanut, ärsyttänyt.. Nimittäin maailman ulkonäkökeskeisyys. Naisen kuuluu meikata ja näyttää hyvältä, jotta hänellä olisi jotain arvoa tässä maailmassa. Huonomman näköisiä ja ylipainoisia kohdellaan huonosti. Ihmisten epävarmuudella rahastetaan. Somessa palvotaa turpeahuulisia silikonipommejä levennettyine perineen. Mikä ihmisiä vaivaa? Nykymaailmassa ulkonäön hehkuttaminen on noussut ihan omaan mittaluokkaansa. Nuoret tytöt käyttävät filttereitä ja sitten oma luonnollinen naama alkaakin näyttää rumalta. Kuka hemmetti on keksinyt filtterit? Joku idiootti.
Ulkonäkö on vain kuori. Maski. Meikki on vain voiteita, tököttejä ja mömmöjä. Ja sitten ihmistä kehutaan kun on kuorruttanut naamansa niillä. Maailma on todella pinnallinen. Mutta mitä löytyy pinnan alta tämän kaiken pakottamisen jälkeen? Epävarmoja ihmisraunioita. Some syö ihmistä sisältä. Nakertaa niin pikkuhiljaa ettei sitä edes huomaa. Ei ihme että lapset ja aikuiset ovat kasvaneet niin kieroon ja mielenterveysongelmat räjähtäneet käsiin.
Kertokaa omia kokemuksianne ja mielipiteitänne aiheesta. Onko tämä kaikki mennyt yli?
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Minua surettaa myös ulkonäkökeskeisyys.
Nuorten miesten kypsymättömät puheet naisten ulkonäöstä tuntuvat jatkuvan koko ajan vanhempana ja vanhempana. Hävettää muiden miesten - varattujen ja naimisissa olevien, isien ym - kommentointi naisten ulkonäöstä. Tuollaista läppää heitin itse ehkä 16-vuotiaana ensikännissä, mutta en enää vuosikymmeniin.
Surettaa naisten puolesta.
Miten voisin heille kertoa, että he ovat niin kauniita ja ihania luonnollisina, omana itsenään?
Minä ainakin rakastan vaimoani ilman minkäänlaista meikkiä ja ehostusta, saunapuhtaana, omana itsenään. Hänen karvoituksensakin on niin ihanaa ja söpöä, kerroin hänelle jo vuosia sitten, että hänen ei tarvitse ajaa karvoitustaan pois yhtään mistään - ei sääristä, ei kainaloista eikä muualtakaan.
Kilojakin on tullut lasten ja eletyn elämän myötä (kenellepä ei - itsellänikin on muutama ylimääräinen kilo), mutta nekin näyttävät hänen vartalossaan vain hyvältä ja ihanalta.
Ihan yhtä herjaavia ovat myös 4-6 kymppisetkin miehet ja sitä vanhemmat. Aina miettimässä naisten ulkonäköä ja arvostelemassa. Vanhin minun ulkonäköäni pohtinut mies on ollut yhdeksänkymppinen pappa kuolinvuoteellaan. Vaimo oli siinä vieressä kun mies pohti, että miten sinä päivänä näytin hoikemmalle kuin edellisenä päivänä. Että viimeisinä hetkinäänkin sairaalan vuodeosastolla mies jaksaa vielä miettiä huoneensa siivoavan henkilön ihroja.
Naiset itse tehneet suurimman osan nuista paineista, toinen seuraa toisiaan,siis naiset keskenään ja arvostelee.
Kumihuulet naisten oma juttu,vähissä miehet jotka sellaisia edes huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Naiset itse tehneet suurimman osan nuista paineista, toinen seuraa toisiaan,siis naiset keskenään ja arvostelee.
Kumihuulet naisten oma juttu,vähissä miehet jotka sellaisia edes huomaa.
Miksi sitten yhä useammalla miehellä on ulkonäköpaineita? Nuoremmilla miehillä ainakin ulkonäköpaineet ovat kasvaneet paljon tässä vuosien aikana.
Ei ennen ollu läheskään näin kovat ulkonäköpaineet mitä nykyään on.
Ulkonäkö on tärkein asia ihmisessä. Se määrittää sen kuinka ulkopuoliset sinuun suhtautuvat. Jos ihminen on ulkoa ruma niin on hän myös yleensä sisältäkin ruma.
Katsokaa noita Jason Momoaa ihannoivia viestiketjuja, niin ymmärrätte myös miesten ulkonäköpaineita paremmin. Kaikki liittyvät genetiikkaan ja paineet ovat nuorilla miehillä hirveät, kun niihin ei yllä kuin 0,5 prosenttia maailman miehistä. Mutta ketäpä se kiinnostaa, kun mies on myyjän ja nainen ostajan roolissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
121212 oli oikeassa. Jos yhdeltä mieheltä sallitaan sikailu (tai ulkonäön arvostelu ja siihen liittyvät vaatimukset) mutta toiselta ei, sikailija on sytyttävämpi. Ei tarkoita että pitäisi sikailla, mutta se kertoo missä tavispertin paikka on.
Naisilla on käytännössä kahdet säännöt miehille.
Esim seksiseuran haku on ok jos mies on top1% komistus, mutta jos mies on tavis niin nainen ihmettelee ääneen, että "luulisi, että miehen pitäisi olla hyvännäköinen hakeakseen seksiseuraa".
Tämän ilmiön takia tavismiesten on aina pakko feikata hakevansa parisuhdetta jos haluavat ikinä seksiä.
Jos tavismies kirjoittaa heti profiiliin hakevansa seksiseuraa niin saa osakseen vain ihmettelyä, pullukoita ja vanhempia naisia.
No tässä se nyt siis tulee, seksiseuraa hakee eri naiset ja eri kriteereillä kuin parisuhdetta. Eli jos kirjoitat hakevasi seksiseuraa, suurin osa naisista jättää välistä ja vain ne komistusten kanssa sänkyyn haluavat tai ne ketkä ei suurimmalle osalle kelpaa jäävät jäljelle. Ja sitten jos kuvittelee että tämän joukon käytös on yleistettävissä kaikkiin naisiin niin juu, voi olla että saa aika ikävän kuvan. Fakta kuitenkin on, että pelkkää seksiseuraa haluavia naisia on hyvin pieni osa kaikista. Ja ilmeisesti taas miehistä suurempi osa, jolloin kaikille ei riitä.
En näe kyllä mitään glamouriakaan epäterveissä elintavoissa, enkä liikalihavuudessa. Aito, luonnollisesti "kaunis" ihminen elää tasapainoisesti ja kohtuudella.
Ok. Ihanaa tuollainen herkkyys, että järkytyt toisen miehen vaimosta.