Tietämättömyys taitaa olla se syy miksi ihmiset hakevat passeja. Kait heillä on henkilöllisyystodistukset joita useammin tarvitaan?
Tietämättömyys taitaa olla se syy miksi ihmiset hakevat passeja. Kait heillä on henkilöllisyystodistukset joita useammin tarvitaan?
Passi on matkustusasiakirja eikä henkkari.
Kommentit (34)
Valitettavasti virallisia henkilöllisyystodistuksia ei hyväksytä kaikkialla enää joten passi on ainoa varma vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tunne ketään, jolla olisi henkilökortti. Onkohan noita monilla ja miksi? En ole koskaan tarvinnut. Jos joskus harvoin tarttee henkkaria, on passi ollut käytössä.
Mulla on henkilökortti koska en tarvitse passia. Henkilökortti on aina lompakossa mukana, aika usein kuitenkin tarvitsen henkkaria esim. alkoholia ostaessa.
Passi oli vanha jo puoli vuotta. Ja tottakai haen passin kun oli tarkoitus matkustaa Venäjälle. Tämän tein viikkoa ennen Ukrainan sotaa. No, en sitten matkusta sitten sinne ihan hetkeen, mutta onpahan henkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tarttee passin että saan pankkiasiat hoidettua. Niihin ei riittänyt ajokortti enää. Nyt poliisin palvelut ihan tukossa että kiva juttu enää saa mitään hoidettua...
Puoli miljoonaa passia jätetty uusimatta korona-aikana. Ihmiset on säästäneet parikymppiä ja nyt viituuttaa kaikkia :)
Itselläkin lapsen passin uusiminen menossa, sain ajan 6 viikon päähän. Toukokuun alussa homma hoidettu.
Onneksi olkoon, en ole saanut aikaa ollenkaan. Kaikki ajat ovat olleet varattuja. Sormenjäljet ja allekirjoitus pitää käydä antamassa eikä vapaita aikoja ole ollut.
Menen kai jonottamaan jonakin lomapäivänä sinne ilman ajanvarausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten uutisessa sanottiin että vain uusi henkkari on matkustusasiakirja, jos siihen ottaa sen ominaisuuden? Aiemmin sormenjälki on kai annettu. Ellen ymmärtänyt jotain väärin.
Mene nyt vaikka pollisi.fi lukemaan asiasta. Ei se ole kovin vaikea juttu.
Henkkari on myös voimassa 5 vuotta ja pitää uusia.Selvä. Ei voi uusia jos jonottajia on miljoona ja jos jonot ovat syksylläkin viikkojen päähän. Tuleeko ihmisille ongelmia vai hoitaako joku asiat erilailla.
Tee hakemus netissä, niin ei tarvii jonottaa.
Aloita hakemus netissä, muutamalla klikkauksella saa tietää onnistuuko uusiminen netissä vai pitääkö käydä asemalla.
6 vuotta säilyy sormenjäljet eli vuosi vielä päälle, kun vanha passi on vanhentunut.
Mun passi vanheni viikko sitten. Tein hakemuksen ja täytyy käydä poliisilaitoksella tunnistautumassa. Olen 52-vuotias, ilmeisesti sormenjälki muuttuu yhtä paljon kuin ulkonäkökin viidessä vuodessa🙄 Netissä ei aikoja saa varattua ollenkaan. On kyllä hemmetin tyhmä systeemi viiden vuoden passi.
Tuokin on tapa rahastaa kansalaisia että passit ja henkilökortit pitää uusia muutaman vuoden jälkeen. Mikä järki? Miksi tämäkin asia on saatu niin hankalaksi? En näe mitään syytä miksi passi ei voi olla voimassa vaikka 20 vuotta.
Mulla on molemmat. Henkkarit menee näppärästi lompakossa, passi ei niinkään. Henkkarilla matkustaa EU-maissa plus muutama muu maa, mutta passin tarvitsee sitten pidemmälle. Ajokortti on vain osoitus ajo-oikeudesta, ei muuta. Ajokortilla voi toki äänestää, mutta pankissa ei sillä tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tuokin on tapa rahastaa kansalaisia että passit ja henkilökortit pitää uusia muutaman vuoden jälkeen. Mikä järki? Miksi tämäkin asia on saatu niin hankalaksi? En näe mitään syytä miksi passi ei voi olla voimassa vaikka 20 vuotta.
Eu:sta tulee tuo viiden vuoden välein uusiminen. Vuodesta 2033 lähtien aletaan sitten uusia ajokortteja viiden vuoden välein, eu:sta tulee sekin direktiivi.
Pankissa ei saanut asioida ilman passia, näin sanottiin jo vuosi sitten joten oli pakko uusia se. Myös vieressä olleelle eläkeläiselle sanottiin samaa, eikä hän uskonut yritti näyttää apteekin korttia yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eu:sta tulee tuo viiden vuoden välein uusiminen. Vuodesta 2033 lähtien aletaan sitten uusia ajokortteja viiden vuoden välein, eu:sta tulee sekin direktiivi.
Esimerkiksi Ranskassa ja Saksassa on kuitenkin 10 vuoden voimassaolo aikuisten passeille, joten lienee tuskin koko EU alueen yhteinen direktiivi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useassa EU maassa on edelleen 10 vuoden passi. Ilmeisesti direktiivit koskee vain Suomea?
Vierailija kirjoitti:
Valokuva. Ihmisen ulkonäkö muuttuu vaikka sormenjäljet ei. Ajantasainen valokuva on hyvä esim. niillä automatisoiduilla porteilla lentoasemilla missä kone vertaa kasvoja passikuvaan, ja tietysti muutenkin.
Noin yleisemminkin on mielestäni hyvä, ettei passia annettaisi 20 vuodeksi. Ajatellaan että olisit vaikka 60-vuotias ihminen. 20 vuodessa voisit olla huonoimmassa tapauksessa kuollut, ja joku käyttäisi sinun passiasi. Kuulostaa vähän kaukaa haetulta, mutta ei välttämättä. Muualla maailmassa on ainakin ollut näitä eläkepetoksia: eläkeläinen on kuollut, ja sukulainen tai muu kätyri nostaa eläkerahat. "Niin, mutta kun se passi on voimassa, kaikki on varmaan ok." Ainakin nyt tulee tarkistus 5 vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tunne ketään, jolla olisi henkilökortti. Onkohan noita monilla ja miksi? En ole koskaan tarvinnut. Jos joskus harvoin tarttee henkkaria, on passi ollut käytössä.
Mulla on henkilökortti koska en tarvitse passia. Henkilökortti on aina lompakossa mukana, aika usein kuitenkin tarvitsen henkkaria esim. alkoholia ostaessa.
Mullakaan ei ole ollut passia moneen vuoteen. Henkilökortti mahtuu lompakkoon ja se on oltava aina kauppareissulla mukana, jos sattuu ostamaan alkoholia. Matkustanutkin olen henkilökortilla useamman kerran. En tarvitse passia mihinkään.
Normaalikokoiset nostot ja panot onnistuu, lainaneuvottelut esim. ei.