Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä isääni vaivaa? Tarvitsen apua.

Vierailija
16.04.2022 |

Hän on 80-vuotias melko jo huonossa kunnossa oleva mies, joka soittaa aivan koko ajan puhelimella minulle tai lapselleni. Hän saattaa soittaa 10 kertaa päivässä jos ei heti saa kiinni. En jaksaisi koko ajan rinkuttelevaa isää kun ei hänellä ole mitään asiaa. Jos siitä sanoo hänelle niin hän loukkaantuu suuresti. Mikä avuksi? Voiko hänellä olla jokin sairaus ettei kykene itselleen mitään?

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös miettinyt että onko isälläni Parkinsonin tauti kun hänen kävelyssä on sellaista töpöttelyä rollaattorin kanssa. Voisko siihen liittyä tällaista tarrautumista?

Ap

Vierailija
82/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vastuussa vanhemmistasi, siksi sinun lähiomaisena, lapsena on vietävä hänet lääkäriin ja menet itse mukaan. Voit soittaa ja kysyä, mitä ehdottavat, ensin hoitajalle. Tärkeintä, että menet mukaan vastaanotolle. Tästä viimeistään alkaa vanhemmista vastuunottaminen. Melko myöhäiseksi on jäänyt avun hakeminen. Vanhempia kuuluu viedä lääkäriin, geriatrille, kun ikää tulee. Lue vanhusten asioista netistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös miettinyt että onko isälläni Parkinsonin tauti kun hänen kävelyssä on sellaista töpöttelyä rollaattorin kanssa. Voisko siihen liittyä tällaista tarrautumista?

Ap

Mitään diagnoosia en kyllä tuon perusteella lähtisi tekemään. Jos ja kun toimintakyky heikkenee toki siihen saattaa liittyä myös takertumista. Toimintakykyä voi hyvin laskea muutkin sairaudet ja joskus se laskee myös ilman varsinaista sairauttakaan.

Vierailija
84/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet vastuussa vanhemmistasi, siksi sinun lähiomaisena, lapsena on vietävä hänet lääkäriin ja menet itse mukaan. Voit soittaa ja kysyä, mitä ehdottavat, ensin hoitajalle. Tärkeintä, että menet mukaan vastaanotolle. Tästä viimeistään alkaa vanhemmista vastuunottaminen. Melko myöhäiseksi on jäänyt avun hakeminen. Vanhempia kuuluu viedä lääkäriin, geriatrille, kun ikää tulee. Lue vanhusten asioista netistä.

Miksi? Isä ilmeisesti osaa käyttää puhelinta, miksi hän ei itse soitta lääkäriä. Ketään ei myöskään voi pakottaa menemään lääkäriin tai viedä väkisin.

Vierailija
85/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Katkokävelyä? Ap sanoi, että on juonut paljon.

Vierailija
86/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Isä ilmeisesti osaa käyttää puhelinta, miksi hän ei itse soitta lääkäriä. Ketään ei myöskään voi pakottaa menemään lääkäriin tai viedä väkisin.

Mutta isä ei ilmeisesti näe omaa tilannettaan eikä huomaa itsessään tapahtunutta muutosta.

Vierailija
87/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta isä ei ilmeisesti näe omaa tilannettaan eikä huomaa itsessään tapahtunutta muutosta.

Tai ei välitä. Jos palvelu pelaa kotonakin niin miksi edes välittäisi.

Ainut mitä tuossa tilanteessa voi tehdä on kehottaa häntä varaamaan ajan lääkärissä. Voi tietysti kysyä tarviiko hän siihen apua. Jos hän kieltäytyy, päätös on hänen ja melko mahdoton siihen on puuttua.

Vierailija
88/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sinä apua tarvitset jos isälläsi ei ole kaikki muumit laaksossa?

Vierailija
89/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sillloin juuri apua tarvita?

Vierailija
90/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän tiedostaa kuolevansa pian ja on turvaton. Samaa teki mieheni isä. Pian paljastui vakava sairaus ja vain muutamassa viikossa hän oli poissa.

Vierailija
91/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Parkinson on pääasiassa motorinen sairaus, ei vaikuta pääkoppaan.

Vierailija
92/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Parkinsonin taudin syyt nimenomaan löytyy pääkopasta. "Parkinsonin tauti johtuu tietyn keskiaivojen alueen (mustatumake) hermosolujen vähittäisestä tuhoutumisesta; syytä hermosolujen vaurioitumiseen ei tiedetä."

Vierailija
93/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä vaikuttaa. Isä sairasti sitä ja meni siihen, se vaikuttaa koko ihmiseen nuppia myöten.

Vierailija
94/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko vaikuttaa niin että ihmisestä tulee ärtynyt ja vähän haastava?

Vierailija
95/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on taas tätä, että ap:lla on aina joku (teko)syy miksi mitään ehdotettua ei voi tehdä. Jos ne jatkuvat puhelut rassavat, niin estä numero ja kun taas voit/jaksat vastata, niin kumoat eston.

Vierailija
96/96 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enhän nyt voi oman isäni numeroa sentään estää.

ap

Kyllä voit estää. Kerroit jo aiemmin ettei isäsi lähde muistitutkimukseen, eikä liiku kodin ulkopuolella.

Siis hyvin tyypillinen änkyrä pahankurinen vanhus. En todellakaan vastaisi hänen puheluihin.Äitiäsi voit tukea .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi