Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä isääni vaivaa? Tarvitsen apua.

Vierailija
16.04.2022 |

Hän on 80-vuotias melko jo huonossa kunnossa oleva mies, joka soittaa aivan koko ajan puhelimella minulle tai lapselleni. Hän saattaa soittaa 10 kertaa päivässä jos ei heti saa kiinni. En jaksaisi koko ajan rinkuttelevaa isää kun ei hänellä ole mitään asiaa. Jos siitä sanoo hänelle niin hän loukkaantuu suuresti. Mikä avuksi? Voiko hänellä olla jokin sairaus ettei kykene itselleen mitään?

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäisellä on lähes satavarmasti jonkinasteinen dementia joka tapauksessa. Hän tarvitsee tukea ja henkistä läsnäoloa elämäänsä. Keskustele soittelusta ja järjestä lääkärin aika tarvittaessa. 

Höpö löpö. Eivät kaikki sairastu dementiaan. Äitini eli 84-vuotiaaksi ja oli terävä kuin partaveitsi loppuun asti. Isäni muisti heikkeni vasta, kun hän täytti 90.

Vierailija
42/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa numero 41 että asiasi olivat niin hyvin! Se auttoi varmasti myös ap:ta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halu että isäni soittaa tunnin välein mitä teen. Vaikka se olisi ilmaista.

Ap

Jätät vastaamatta. Estät häntä soittamasta numeroosi.

Vierailija
44/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jätän vastaamatta niin hän soittaa kohta uudestaan. Kun lopulta vastaan hän haluaa vain tietää mitä teen.

Ap

Vierailija
45/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jätän vastaamatta niin hän soittaa kohta uudestaan. Kun lopulta vastaan hän haluaa vain tietää mitä teen.

Ap

Estät numeron josta hän soittaa.

Vierailija
46/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä juopottelu on varmasti tuhonnut aivoja eli lisää selvästi dementian riskiä. On syytä varata hänelle aika muistiselvityksiin ja arvioida sosiaalista puolta myös eli onko kaikki mahdolliset tukikeinot käytössä j onko mies enää kotikuntoinen. Onko äidillä yhtään vapaapäiviä eli saako miestään koskaan intervallipaikalle, että itse saa hetken levätä? Ottaako ap koskaan isää kotiin pariksi päiväksi? Se vanha äiti/vaimo on tässä se suurin kärsijä. Ensin katsonut ja hoitanut ja passannut juopottelevaa ukkoa vuosikymmeniä ja sitten täytyy hoitaa se vielä sänkyyn asti kunnes itse sairastuu ja kuolee. Tehkää nyt jotain asialle. Ei ole isälläkään hyvä olla, jos tunnin välein soittelee kaikki yhteystiedot läpi. Joku hätä hänelläkin on. Huoli-ilmoitus kuntaan tai itse varaatte ajan lääkärille ja muistihoitajalle.

Vierailija
47/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän nyt voi oman isäni numeroa sentään estää.

ap

Vierailija
48/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Sitten ei valitettavasti ole paljoa tehtävissä. Koita jaksaa.

Vierailija
49/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hän ymmärrä, että sinulla on oma työ ja perhe ja oma elämä? Mitä äitisi sanoo tästä kaikesta? Jos äiti asuu isän kanssa, eikö hän pysty estämään isääsi soittamasta ja selittämään hänelle, ettei teitävoi häiritä?

Kun yhdellä iäkkäällä läheisellä oli muistisairaus, sovimme, että soitamme illalla noin klo 19, ja hänen kohdallaan se toimi. Ymmärrän, ettei se onnistu kaikkien kohdalla, mutta voisiko sitä kokeilla.

Vierailija
50/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pärjäisi yksin ilman äitiäni. Ei liiku kuin vessaan enää itse.

Ap

Monet pärjää tuolla toimintakyvyllä kotona. Mitä muuta pitäisi pystyä tekemään?

No kyllä se muisti selviämisen kannalta on tärkeää. Ja jos on iäkäs puoliso, niin ei hirveän paljon voi laskea hänenkään varaansa.

Ap:lta kysyisin, että miten äitisi kokee puolisonsa hoitamisen, kokeeko sen hyvin raskaana?

Vierailija
51/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini yrittää estää soittelun mutta eihän hän vieressä koko ajan sentään istu.

Ap

Vierailija
52/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuisi nyt jotenkin tosi luonnottomalta yhtäkkiä sopia soittelevani päivittäin ihmisen kanssa, jolle alkoholi merkitsi enemmän kuin minä lapsuudessani. Hän haluaa nyt yhtäkkiä soitella päivittäin

Ap

Vierailija
53/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini yrittää estää soittelun mutta eihän hän vieressä koko ajan sentään istu.

Ap

Miksi edes pitäisi? Mihin isäsi ylipäätään tarvitsee puhelinta? Eikö sen voisi ottaa häneltä kokonaan pois?

Vierailija
54/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo.....

Vierailija
55/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myytävät asunnot ovat olleet mukana myös sen jälkeen kun olin eilen illalla tai huomenna.

Vierailija
56/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuisi nyt jotenkin tosi luonnottomalta yhtäkkiä sopia soittelevani päivittäin ihmisen kanssa, jolle alkoholi merkitsi enemmän kuin minä lapsuudessani. Hän haluaa nyt yhtäkkiä soitella päivittäin

Ap

Mikä todellisuudessa on se syy että et voisi estää häntä soittamasta numeroosi?

Vierailija
57/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Tarkoitat kai ette halua. Sillä kyllä sen VOI tehdä.

Mulla on varmaan jo 15v ollut estot päällä riehuvan narsisti-isän suhteen.

Vierailija
58/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kokee hoitamisen selvästi raskaaksi, mutta on sen ajan ihmisiä, jossa läheisistä pidetään huolta, vaikka se ei olisi aina kivaa.

ap

Vierailija
59/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua estää. Normaali yhteydenpito olisi ihan ok. Minusta se, että hänen pitää soittaa monta kertaa päivässä koko perheeni henkilöt läpi ei ole enää normaalia.

ap

Vierailija
60/96 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini kokee hoitamisen selvästi raskaaksi, mutta on sen ajan ihmisiä, jossa läheisistä pidetään huolta, vaikka se ei olisi aina kivaa.

ap

Sille meistä ei voi kukaan mitään et sinäkää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä