Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieläkö sinulla riittää sympatiaa hoitajien lakkoilulle?

Vierailija
16.04.2022 |

Vai onko mielipiteesi muuttunut lakon vaikuttaessa esim. syöpähoitoihin?

Vieläkö sinulla riittää sympatiaa hoitajien lakkoilulle?

Vaihtoehdot

Kommentit (189)

Vierailija
141/189 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko kyllä sanoa, että itsellä on kyllä hoitajana toisenlainen kokemus. Minua ei ole koskaan kohdeltu kuin orjaa tai karjaa. Olen saanut tehdä sellaisen urapolun kuin olen halunnut. Peruspalkka on noussut yli tuhannella eurolla reilu kymmenen vuoden aikana, mikä ei mielestäni ole mikään huono saavutus. Toki se on vaatinut itsensä ja työnsä kehittämistä mutta en ole kokenut sitä mitenkään vastenmielisenä.

Itse olen kokenut, että hoitoalalla on paljon mahdollisuuksia valita missä haluaa työskennellä. Joku arvostaa vapaita viikonloppuja, joku parempia lisiä. Alalla on ongelmia, palkkaus varmasti yksi niistä. Suurin osa kollegoista ja muista ammattiryhmistä on ihania, empaattisia ja velvollisuudentuntoisia, joiden kanssa on ilo tehdä töitä ja joihin voi luottaa tiukassakin paikassa, enkä usko että kenellekään heistä tulisi mielenkään haistatella potilaille tai suhtautua välinpitämättömästi heihin tai heidän hoitoonsa saati sitten toivoa potilaiden kuolemaa, olipa lakkoa tai ei, edes anonyymisti vauvapalstalla.

Hoitoalalla on kuitenkin luvattoman paljon työpaikkakiusaamista, turhaa hierarkiaa ja nokkimista. Opiskeluajoista asti olen kohdannut lukemattomia hoitajia, joiden tärkein tavoite tuntuu olevan kyykyttää opiskelijoita, nuorempia kollegoita, mitätöidä ja alistaa ja todistettavasti käyttäytyvät myös potilaita kohtaan kyseenalaisesti. Paitsi palkkaukseen ja johtamiseen, myös tähän tulisi puuttua työssä jaksamisen parantamiseksi, koska tällainen ilmapiiri halvaannuttaa pahimmillaan koko osaston ja häätää sijaiset ja keikkalaiset. Ammattiliitot ja muut alan liitot ovat kuitenkin haluttomia tarttumaan tähän aiheeseen ja pidetään yllä virheetöntä, täydellistä kuvaa. Kuitenkin niillä muutamallakin mädällä omenalla on suuri vaikutus, vaikka ehdottomasti suurin osa on kuvaamiani loistavia ammattilaisia. Huono palkka ei käy perustelemaan sitä, että opiskelijana yhdestäkin harjoittelupaikasta piti lähteä joka päivä kuuden viikon ajan itkien kotiin, kun kohtelu oli niin ala-arvoista tulevaa kollegaa kohtaan. Sanomattakin selvää, että olen kiertänyt ko. osaston kaukaa sen jälkeen kaikki nämä vuodet.

Palkan nostaminen on tarpeen ja moni muukin asia, mutta myös alan sisältä pitää lähteä rohkeutta tunnistaa ja poistaa niitä asioita, jotka heikentävät alan vetovoimaa.

Pelkään, että tässä lakossa ei lopulta ole voittajia. Nyt jo on merkkejä, että ollaan menettämässä puolin ja toisin yhtä arvokkaimmista, sitä luottamusta mikä on vallinnut sekä työyhteisöjen sisällä että hoitohenkilökunnan ja yhteiskunnan välillä. Se voi olla loppupeleissä suurempi menetys kuin saavutettu voitto. Toki toivon, että saavutetaan edes jotakin, mitä tällä lähdettiin hakemaan.

Mitä tekee luottamuksella jos niitä palveluitakaan ei ole tulevaisuudessa?

Eli olet sitä mieltä, että koko Suomen terveydenhuoltojärjestelmä ajetaan totaalisesti alas tulevaisuudessa? Mielenkiintoinen näkemys, jolle kuulisi myös faktapohjaiset perustelut.

Vierailija
142/189 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko kyllä sanoa, että itsellä on kyllä hoitajana toisenlainen kokemus. Minua ei ole koskaan kohdeltu kuin orjaa tai karjaa. Olen saanut tehdä sellaisen urapolun kuin olen halunnut. Peruspalkka on noussut yli tuhannella eurolla reilu kymmenen vuoden aikana, mikä ei mielestäni ole mikään huono saavutus. Toki se on vaatinut itsensä ja työnsä kehittämistä mutta en ole kokenut sitä mitenkään vastenmielisenä.

Itse olen kokenut, että hoitoalalla on paljon mahdollisuuksia valita missä haluaa työskennellä. Joku arvostaa vapaita viikonloppuja, joku parempia lisiä. Alalla on ongelmia, palkkaus varmasti yksi niistä. Suurin osa kollegoista ja muista ammattiryhmistä on ihania, empaattisia ja velvollisuudentuntoisia, joiden kanssa on ilo tehdä töitä ja joihin voi luottaa tiukassakin paikassa, enkä usko että kenellekään heistä tulisi mielenkään haistatella potilaille tai suhtautua välinpitämättömästi heihin tai heidän hoitoonsa saati sitten toivoa potilaiden kuolemaa, olipa lakkoa tai ei, edes anonyymisti vauvapalstalla.

Hoitoalalla on kuitenkin luvattoman paljon työpaikkakiusaamista, turhaa hierarkiaa ja nokkimista. Opiskeluajoista asti olen kohdannut lukemattomia hoitajia, joiden tärkein tavoite tuntuu olevan kyykyttää opiskelijoita, nuorempia kollegoita, mitätöidä ja alistaa ja todistettavasti käyttäytyvät myös potilaita kohtaan kyseenalaisesti. Paitsi palkkaukseen ja johtamiseen, myös tähän tulisi puuttua työssä jaksamisen parantamiseksi, koska tällainen ilmapiiri halvaannuttaa pahimmillaan koko osaston ja häätää sijaiset ja keikkalaiset. Ammattiliitot ja muut alan liitot ovat kuitenkin haluttomia tarttumaan tähän aiheeseen ja pidetään yllä virheetöntä, täydellistä kuvaa. Kuitenkin niillä muutamallakin mädällä omenalla on suuri vaikutus, vaikka ehdottomasti suurin osa on kuvaamiani loistavia ammattilaisia. Huono palkka ei käy perustelemaan sitä, että opiskelijana yhdestäkin harjoittelupaikasta piti lähteä joka päivä kuuden viikon ajan itkien kotiin, kun kohtelu oli niin ala-arvoista tulevaa kollegaa kohtaan. Sanomattakin selvää, että olen kiertänyt ko. osaston kaukaa sen jälkeen kaikki nämä vuodet.

Palkan nostaminen on tarpeen ja moni muukin asia, mutta myös alan sisältä pitää lähteä rohkeutta tunnistaa ja poistaa niitä asioita, jotka heikentävät alan vetovoimaa.

Pelkään, että tässä lakossa ei lopulta ole voittajia. Nyt jo on merkkejä, että ollaan menettämässä puolin ja toisin yhtä arvokkaimmista, sitä luottamusta mikä on vallinnut sekä työyhteisöjen sisällä että hoitohenkilökunnan ja yhteiskunnan välillä. Se voi olla loppupeleissä suurempi menetys kuin saavutettu voitto. Toki toivon, että saavutetaan edes jotakin, mitä tällä lähdettiin hakemaan.

Mitä tekee luottamuksella jos niitä palveluitakaan ei ole tulevaisuudessa?

Eli olet sitä mieltä, että koko Suomen terveydenhuoltojärjestelmä ajetaan totaalisesti alas tulevaisuudessa? Mielenkiintoinen näkemys, jolle kuulisi myös faktapohjaiset perustelut.

Tuskin sitä kokonaan voidaan ajaa alas. Kunnilla on velvollisuus huolehtia kansalaisista. Millaisia palveluja kunnat sitten tarjoaa heille joilla ei ole varaa niihin palveluihin ja joilta ei saa myöskään rahaa verotuloina, jää nähtäväksi. Perusterveydenhuolto on jo nyt pitkälti ajettu alas. Ja jos hoitajatkin katoaa alalta tai ainakin julkiselta sektorilta, jääkä vaihtoehtoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/189 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teemme julkisella terveydenhuollolla, sitä ei ole saatavissa. Kannatan jokaiselle vakuutusta joka takaa riittävän hoidon. Julkinen saa mennä. Itse en ole julkista käyttänyt 80-.luvun jälkeen pl. erikoissairaanhoitoon. Hoitajat eivät saa sympatiaa mutta potilaita murehdit

Vierailija
144/189 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaita murehdin.

Vierailija
145/189 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potilaita murehdin.

Tässä vaiheessa taitaa olla jo hieman myöhäistä.

Vierailija
146/189 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teemme julkisella terveydenhuollolla, sitä ei ole saatavissa. Kannatan jokaiselle vakuutusta joka takaa riittävän hoidon. Julkinen saa mennä. Itse en ole julkista käyttänyt 80-.luvun jälkeen pl. erikoissairaanhoitoon. Hoitajat eivät saa sympatiaa mutta potilaita murehdit

Minua ei ainakaan vakuutus auttaisi juuri lainkaan nyt. Sairauteni hoito vaatii leikkauksen, joita tehdään vain yliopistollisissa sairaaloissa, yksityisellä sitä ei voi Suomessa hoitaa. Husissa on vissiin kaksi kirurgia, jotka ovat erikoistuneet tällaisiin leikkauksiin. Tutkimuksia toki saisi yksityiseltä, mutta ei se enää tässä vaiheessa hoitoon pääsyä nopeuta, kun diagnoosi on selvillä ja olen leikkausjonossa.

Vierailija
147/189 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä hemmetillä alalle saadaan uusia työntekijöitä jos tätä palkkausta ei saada kuntoon? En näe mitään muuta vaihtoehtoa. Uusia tulijoita ei ole.

Ja minä sanon, että tulijoiden vähyys ei ole palkasta kiinni. Joka vuosi valmistuu hoitajia, jotka eivät halua alalle töihin, koska työpaikat ovat umpisurkeita. Palkka vielä menettelisi, mutta kuka haluaa tuntea olonsa vihatuksi joka päivä omalla työpaikallaan?

Vierailija
148/189 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyspalveluita käyttämättömänä miehenä en ole huomannut, että etuoikeutetussa asemassa olevat ovat nyt lakossa. Kaikin mokomin voivat jäädä koteihinsa jatkossakin.

Vierailija
149/189 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä hemmetillä alalle saadaan uusia työntekijöitä jos tätä palkkausta ei saada kuntoon? En näe mitään muuta vaihtoehtoa. Uusia tulijoita ei ole.

Ja minä sanon, että tulijoiden vähyys ei ole palkasta kiinni. Joka vuosi valmistuu hoitajia, jotka eivät halua alalle töihin, koska työpaikat ovat umpisurkeita. Palkka vielä menettelisi, mutta kuka haluaa tuntea olonsa vihatuksi joka päivä omalla työpaikallaan?

Milläs tuo ongelma ratkaistaan?

Vierailija
150/189 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hailee kirjoitti:

Terveyspalveluita käyttämättömänä miehenä en ole huomannut, että etuoikeutetussa asemassa olevat ovat nyt lakossa. Kaikin mokomin voivat jäädä koteihinsa jatkossakin.

Miksi sinä luulet että hoitajat jäisivät kotiin?

151/189 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos te hoitajat käyttäydytte kollegoitanne kohtaan kuten täällä käyttäydytte potilaitanne kohtaan, niin en ihmettele hetkeäkään miksi työpaikoillenne ei ole hakijoita eikä niitä muuten tule vaikka palkka nousisi kuinka.

Vierailija
152/189 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

matisakki kirjoitti:

Jos te hoitajat käyttäydytte kollegoitanne kohtaan kuten täällä käyttäydytte potilaitanne kohtaan, niin en ihmettele hetkeäkään miksi työpaikoillenne ei ole hakijoita eikä niitä muuten tule vaikka palkka nousisi kuinka.

Niin? Onko se hoitajien ongelma. Tuskin.

Miten sinä ratkaisisit tilanteen?

Vierailija
153/189 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä, miksei lakkoa sovitella aktiivisemmin. Tai ei ainakaan kuulu mitään sovittelusta?

Koska työnantajapuoli ei suostu neuvottelemaan. Heillä on ilmeisesti liian kiire vetäessään tätä mediakampanjaa.

”Työnantajapuoli eli Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT on ilmoittanut, että palkansaajajärjestöjen palkankorotusvaateet ovat julkiselle taloudelle kestämättömiä ja johtaisivat veronkorotuksiin ja velkaantumiseen.” Mtv3

Pattitilanne kaikin puolin.

Vierailija
154/189 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täällä ei uskota lainkaan hoitajien kertomuksia ja mielipiteitä alan tilanteesta, niin uskottaisiinko sitten lääkärin (myös kansanedustaja) kertomaa:

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/tapaus-pakkolaki-laakari-kansanedustaj…

”Jos olisi niin, että hoitajat eivät tulisi paikalle sovittuun suojelutyöhön tai eivät vastaisi puhelimeen, silloin tarvitaan lainsäädäntö. En tunnista alalla sellaista työmoraalia, että jätetään tulematta sovittuun suojatyöhön. En näe, että tämä laki ratkaisee mitään.”

Soinikoski kysyy, vaarantuiko potilasturvallisuus hoitajalakon alkuvaiheessa ennemminkin siksi, ettei lakkoon ollut varauduttu työnantajapuolella riittävän hyvin.

Soinikoski kritisoi ajoitusta. Näytti siltä, että heti kun lakko alkaa, aletaan puskea ”pakkolakia”.

”Ei voinut välttyä siltä ajatukselta, että työnantajapuolen pussiin pelataan. Mediapeli oli mielestäni hävytöntä.”

Vierailija
155/189 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta luin, että Hämeenlinnaan tulee hoitokotiin marraskuussa 15 filipiiniläistä koulutettua hoitajaa. Mietin minne nämä kaikki alan vaihtoa uhkailevat työllistyvät, kaikki ei varmaan maata vaihda ja mitä töitä täällä vastaavasti olisi tarjolla. Puhelimarkkinointia ja siistimistöitä nyt ainakin on tarjolla, niin ja pätkätöitä. Sitten voi tietysti opiskella hyväpalkkaiseen ammattiin, edellyttäen rahkeiden riittämistä. Ei käy kateeksi ja kyllä kieltämättä esimerkiksi oma vanhuuteni mietityttää, saako ihmisarvoista hoitoa aikanaan, vai onko lihakasa jota käännetään kerran pari vuorokaudessa Jos ehditään.

Vierailija
156/189 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poistetaan työyhteisöstä ne asiat, mitkä myrkyttävät sen työyhteisön. Yleensä se on aina hyvin tiedossa, mikä tai kuka/ketkä ovat ongelma. Anonyymi kysely kaikille ja löytyy syyt.

Terv. Alalta lähtenyt juuri tuon vuoksi.

Vierailija
157/189 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta luin, että Hämeenlinnaan tulee hoitokotiin marraskuussa 15 filipiiniläistä koulutettua hoitajaa. Mietin minne nämä kaikki alan vaihtoa uhkailevat työllistyvät, kaikki ei varmaan maata vaihda ja mitä töitä täällä vastaavasti olisi tarjolla. Puhelimarkkinointia ja siistimistöitä nyt ainakin on tarjolla, niin ja pätkätöitä. Sitten voi tietysti opiskella hyväpalkkaiseen ammattiin, edellyttäen rahkeiden riittämistä. Ei käy kateeksi ja kyllä kieltämättä esimerkiksi oma vanhuuteni mietityttää, saako ihmisarvoista hoitoa aikanaan, vai onko lihakasa jota käännetään kerran pari vuorokaudessa Jos ehditään.

Hoitajat vaihtaa alaa ja sinä kuvittelit filipiineiltä hoitotöihin tulevien olevan heille jonkinlainen uhka? En nyt ihan ymmärrä millä logiikalla.

Vierailija
158/189 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poistetaan työyhteisöstä ne asiat, mitkä myrkyttävät sen työyhteisön. Yleensä se on aina hyvin tiedossa, mikä tai kuka/ketkä ovat ongelma. Anonyymi kysely kaikille ja löytyy syyt.

Kuka siihen voi vaikuttaa? Työnantaja. Miksi hän tai he eivät puutuu tilanteeseen? Tilanne on heidän kannaltaa ihan ok.

Vierailija
159/189 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka siihen voi vaikuttaa? Työnantaja. Miksi hän tai he eivät puutuu tilanteeseen? Tilanne on heidän kannaltaa ihan ok.

Kun istuu takahuoneessa kaiket päivät niin ei siellä ole ongelmia.

Vierailija
160/189 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa sairastuu vuosittain 5000 naista rintasyöpään. On siis varsin todennäköistä, että joku hoitajakin siihen tämän lakon aikana sairastuu. Valitettavasti kuvantamiset ja laboratoriotutkimukset ovat lakon piirissä, joten hoidon aloitusta jouduttaneen odottamaan. Suurempi palkka lohduttanee silloin? Ja ei, en toivo sitä tautia yhtään kenellekään, se on ihan helvetillinen. 

Jatkan vielä että en voi ymmärtää miten kukaan voi tehdä toiselle ihmiselle noin. Isomman palkan takia. Oikeasti.

Miksei ihmisille olla halukkaita maksamaan säädyllistä palkkaa toisten ihmisten hoitamisesta? Jos hoitoalan ihmisille maksetaan mielestäsi liikaa liian vähästä, ryhdy toki sellaiseksi ja elä mukavasti.

Minä, jonka kuolemaa tuolla aiemmin toivottiin, olen kyllä toivonut tähän asti, että hoitajat saisivat palkankorotuksen ja paremmat työolot, mutta enpä taida enää olla hoitajien puolella, kun sieltä päästä ei yhtään sympatiaa meille sairaille potilaille heru.

Haukut väärä puuta. 

Minä olen saanut upeaa kohtelua niin ensihoidossa, ambulanssissa kuin lääkärissäkin, pahimmillaan kun jouduin tapon yrityksen kohteeksi. Se työ mitä ne ihmiset tekee, ei ole edes verrattavissa johonkin  paperityöläiseen, ja silti he saavat vähemmän. Ja nyt saavat vihaa niskaan kun uskaltavat vaatia reilumpaa korvausta työstään. En siis ole itse sillä alalla, mutta sympatiseeraan 100%.

Ei ole verrattavissa, eikä reilua, mutta paperimiesten palkkoja ei makseta julkisista varoista.

”TEHYN julkisuuteen esittämien vaatimusten mukaan hoitajille tulisi maksaa vuosittain 3,6 prosentin kuoppakorotus viiden vuoden ajan yleisen palkkalinjan päälle.

Rahassa se tekisi kumulatiivisesti 4,8 miljardia, laskee työnantaja.

Rahoitus ei voi tulla kuin kahta kautta: veroja korottamalla tai velkaa ottamalla.” IS

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan