Olen sairastanut koronaa kotona - milloin pitäisi ottaa lääkäriin yhteyttä?
Kohta jo kaksi viikkoa koronaa takana, sain positiivisen tuloksen toissaviikon sunnuntaina. Aluksi oli jäätävä kurkkukipu, kuumetta, nuhaa, väsymystä, lihassärkyä ja kun kurkkukipu lähti, niin jäljelle jäi kuume, rohisevat keuhkot, totaalinen väsymys ja ääni on kadonnut (tai on tosi matala).
Olin vielä eilisen sairaslomalla, mutta jos tämä jatkuu tällaisena, voiko sairaslomaa saada yli kaksi viikkoa? Pääsiäisen jälkeen pitäisi mennä töihin. En voi, jos on kuumetta, enkä jaksa olla jalkeilla. Niin ja kun ääntä ei ole, en voi vastata puhelimeen.
Mitä jälkitauteja koronasta voi tulla? Pitäisikö mennä lääkäriin tsekkaamaan keuhkot? Limainen yskä on edelleen ja niistettäessä väri on vihertävän keltainen.
Kommentit (8)
Tottakai otat yhteyttä jos et vielä töihin pysty. Saikkua saa kyllä lisää jos on aihetta.
Etkös ole jo ottanut kun kerran sairaslomalla sanot olevasi, niin että oletusarvoisesti tulisi tervehtyä siinä ajassa.
Joko alat uskoa, että olisi sittenkin kannattanut uskaltautua ottamaan ne rokotteet?
No, miten olet koronaoireitasi hoitanut? Vai oletko vain vinkunut ja nauttinut sairaslomasta?
Vierailija kirjoitti:
Etkös ole jo ottanut kun kerran sairaslomalla sanot olevasi, niin että oletusarvoisesti tulisi tervehtyä siinä ajassa.
No tarkoitin tarkempia tutkimuksia kuin se, että etäyhteydellä hoidettu sairaslomatodistus joltain random yleislääkäriltä. Olin ensin omalla ilmoituksella kolme päivää pois, sen jälkeen otin työterveyteen yhteyttä ja sain vielä viikon sairaslomaa. Kukaan ei ole tutkinut minua, eikä edes tarkistanut, olenko oikeasti koronassa. Kävin kyllä oikeassakin testissä, jotta työnantaja saa haettua tartuntatautipäivärahaa. Mutta siis sain lääkäriltä puhelimitse sairaslomaa ennen kuin kävin virallisessa testissä.
Kukaan ei ole kuunnellut keuhkojani tai sydäntäni ja vähän alkaa jo huolestuttaa, kun oireet eivät katoa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Joko alat uskoa, että olisi sittenkin kannattanut uskaltautua ottamaan ne rokotteet?
No, miten olet koronaoireitasi hoitanut? Vai oletko vain vinkunut ja nauttinut sairaslomasta?
Luetun ymmärtämisessä taitaa olla jotain vikaa. En sanonut koronarokotteista yhtään mitään. Sain kolmannen rokotuksen tammikuussa ja jos neljättä joskus tarjotaan, otan senkin.
Olen lähinnä nukkunut ja maannut sohvalla viimeiset kaksi viikkoa, kun en ole muuta jaksanut tehdä.
Kiitos ystävällisistä sanoistasi, helpotti paljon.
ap
Kuulostaa jo bakteeritulehdukselta. Ota yhteys lääkäriin.
Sanoisin että kannattaa mennä lääkäriin.