Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen ateisti ja ajattelin mennä pääsiäismessuun - ajatuksia?

Vierailija
15.04.2022 |

Haluaisin mennä kuuntelemaan pääsiäisyön messua, vaikka en uskokaan Jumalaan. Olen tosin silti kirkon jäsen ja haluaisin hyödyntää kirkon palveluita enemmän. Uskallanko siis mennä ja osallistua? Miten pääsiäismessuun pitää pukeutua? Laitetaanko ehtoollisella jo valmiiksi kieli ulos jeesuksen ruumista symboloivaa leipää varten?

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs kun pappi sanoo: "Nouskaamme nyt tunnustamaan kristillinen uskomme", mitä sinä ap silloin teet? Jäätkö penkkiin istumaan kun muut nousevat?

Jos kerta ei usko niin ihan hyvin voi tuossa tilanteessa jäädä istumaan, ei se laitonta ole.

Vierailija
22/82 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtoolliselle osallistuminen on tarkoitettu Jeesuksen seuraajille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ev. lut. kirkot etenkin Helsingissä ovat nykyään niin maallistuneita, että aivan hyvin sinne voi ateisti mennä.

Vierailija
24/82 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeisin lause paljasti trolliksi.

Vierailija
25/82 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joka kelvottomasti syö ja juo ,tekee sen tuomioksensa.

Vierailija
26/82 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkoon kuulumiene ei ole sama asia kuin olla uskossa. . Mutta kirkon ja seurakunnan toimet ovat tarkoitettu kaikille, joten mene ihmeessä, jos mielesi tekee,

Itse olen iloinen siitä, että oma seurakuntani on jakanut vähävaraisille myös nyt Pääsiäisen aikaan mm. avustuspaketteja ja lahjakortteja päivittäistavara kauppoihin ja järjestänyt erilaista muuta toimintaa kyselemättä keneltäkään jäsenkorttia.

Tiedän toki, että kirkollisverostani menee tähän kaikkeen hyvään vain marginaalienn osa ja paljon rahaa menee erilaisiin hallinointi kuluhin ja kiinteistöjen hoitokuluihin ja tai kuinka kirkko samalla toivoisi ihmisten liittyvän sen jäseneksi tai nykyisten jösenten olevan eroamatta.

Mutta voiko edes täysin pyyteetöntä ja samalla laajasti organisoitua ja järjestettyä ja pitkäkestoista hyvön tekeväisyyttä edes olla? Vähän olen epäielväinen.

Totta on myls, että kirkon ja seurakuntien piirissä on tapahtunut myös väärinkäytöksiä ja sellaistakin pahaa, jota ei sanani riitä kuvaamaan.

Kirkkoa voi ja pitää myös saada arvostella jatkossakin. Mutta on hyvä huomata, että vuosien saatossa ja edelleen kirkko ja seurakunnat tekevär myös paljon hyvää.

Hyvää Pääsiäistä!

Vierailija
27/82 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Hyvä!

Itsekkin olisin mennyt tänään mutta Ei , järjestetty täällä päin kun on Seurakunnassa neljä , kirkkoa ( EV.lut.)

Kun on yhtenäinen seurakuntayhtymä

Ja , joka kunnan kirkos ei järjestetä Pitkäperjantaina eilen oli mutta kun olin sairaana,

Se jäi käymättä nyt olen vielä toipilas, sunnuntaina.

On kyllä , Muuten käyn.

Olen myös ollut yökirkossa.

Eli 23:00- 24:00 sen jälkeen on ollut yöpala johon on pitänyt ilmoittaa tietysti etukäteen, jotta seurakunta emäntä on apulaisineen osannut tehdä sopivan määrän.

Ei ole ollut yöllä tietenkään, mitään raskasta ateriaa.

Kyllä !

Hyvää pääsiäistä.

Itse ajattelin kahtoa Ordotoksiset Messun jos jaksaa kahtoa.

🏵️🏵️🐥🐥🌷🌷

Vierailija
28/82 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs kun pappi sanoo: "Nouskaamme nyt tunnustamaan kristillinen uskomme", mitä sinä ap silloin teet? Jäätkö penkkiin istumaan kun muut nousevat?

Jos kerta ei usko niin ihan hyvin voi tuossa tilanteessa jäädä istumaan, ei se laitonta ole.

Voi myös nousta seisomaan ja valehdella tunnustavansa. Sekään ei ole laitonta, ja herättää vähemmän huomiota. Kyllä minä ainakin ateistina näyttelen kaikki roolisuoritukset mitä noihin kirkonmenoihin kuuluu, en koe tarvetta olla mikään uniikki perhonen muiden joukossa.

Vierailija
29/82 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä sitä mistään tiedä mitä väkeä siihen osallistuu.

Vierailija
30/82 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi menisit, jos et usko? Ei mitään järkeä.

Niin että ap:n jäsenmaksut kyllä kelpaa, mutta muuten ei ole kirkon toimintaan tervetullut? Jos kerran olet sitä mieltä, ettei kirkon jäsenen sovi mennä kirkkoon, jos ei ole uskovainen, niin miksi sitten kirkolle kuitenkin kelpaa ei uskovaisen rahat?

Vierailija
31/82 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totta munassa menet, jos vaan moinen touhu kiinnostaa. Saat edes muutaman euron edestä vastinetta satojen eurojen vuosittaiselle jäsenmaksullesi.

Vierailija
32/82 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pastori kyllä tunnistaa syntisen ja sinuun kohdistetaan valonheitin epärehellisyytesi tähden.

Minulle aikanaan opetettiin että kaikki ovat kirkkoon tervetulleita, ja sitä he itseasiassa toivovatkin jotta pääsisivät lähemmäs ihmistä. Jos tämä ateisti haluaa mennä sinne hakemaan hieman lohtua tai mitä kokeekin olevansa vailla niin silloinhan kirkko on jo askeleen lähempänä tätä ihmistä, eikö?

T. Toinen ateisti

Vierailija
33/82 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä sitä mistään tiedä mitä väkeä siihen osallistuu.

Sivusta: eihän sitä kukaan tiedä, mutta haluaisitko sinä osalliseksi seremoniaa, jossa nautit Kristuksen ruumiin ja veren, ja tulet samalla osalliseksi Kristusta, jos et edes usko. Minä en haluaisi, olisi aika friikkiä.

Vierailija
34/82 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan kirkossa käydä vaikka silkan elämyksen vuoksi. Varsinkin katolinen messu ja ortodoksinen jumalanpalvelus ovat sellaisia, elämyksiä, traditioita täynnä ja usein moniaistisesti koettavia.

Itselleni toki antavat vielä sen hengellisen syvyyden kautta eniten, mutta me ihmiset olemme erilaisia.

Vierailija
35/82 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varo ettei uskonto tartu.

Vierailija
36/82 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi menisit, jos et usko? Ei mitään järkeä.

Olen maksanut kirkollisveroa jo 10 vuotta hyödyntämättä kirkon palveluita lainkaan. Kirkot ovat mielestäni kauniita rakennuksia ja tykkään niiden tunnelmasta. Meneväthän monet kirkossa naimisiinkin uskomatta jumalaan tai ryhtyvät kummeiksi. AP

Juuri näin. Olet kirkon jäsenenä täysin samalla viivalla, kuin hihhuleista hihhulein kiihkouskovainen ja sinulla on tismalleen samat oikeudet hyödyntää niitä vähäisiä vastineita, joita kirkko hemmetin kalliille jäsenmaksulleen antaa, joten kaikki irti vaan mitä lähtee, jos edes hiukankaan jaksaa kiinnostaa. Minua ei kiinnostanut ja siksi erosin evankelisluterilaisesta uskonlahkosta, johon minut oli syntymässäni liitetty minulta mitään kysymättä.

Vierailija
37/82 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi myös nousta seisomaan ja valehdella tunnustavansa. Sekään ei ole laitonta, ja herättää vähemmän huomiota. Kyllä minä ainakin ateistina näyttelen kaikki roolisuoritukset mitä noihin kirkonmenoihin kuuluu, en koe tarvetta olla mikään uniikki perhonen muiden joukossa.

Miksi hakeudut tilanteeseen, jota et hyväksy ja sitten valehtelet ja teeskentelet muille olevasi muuta kuin olet? Eikö sinua hävetä?

Vierailija
38/82 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit mennä, kuten kaikkiin muihinkin kirkossa jörjestettäviin julkkisten konsertteihin ja tapahtumiin. Ihminen on aina tervetullut kirkkoon!

Vierailija
39/82 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se pahaakaan tee ainakaan kokoomuslaiselle

Vierailija
40/82 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mennä jos et häiritse ketää epäkunnioittavalla käytöksellä.