Miten kertoa lapsettomuudesta kärsivälle omasta raskaudesta?
1,5v yrittämisen ja useiden kipeiden pettymysten jälkeen on raskauteni nyt kestänyt 11 viikkoa. Läheisin ystäväni on tahattomasti lapseton ja asia on suurta surua hänelle tuottanut. Miten ihmeessä otan oman raskauteni puheeksi, kun tiedän omasta kokemuksesta kuinka sattuu vierestä seurata toisten onnistumista..
Kommentit (22)
Onko se sitten kovin läheinen ystävä, jos ei pysty kertomaan iloisiakin uutisia ilman pelkoa toisen reaktiosta?
Olen allerginen tällaisille aloituksille.
Minut haukuttiin sukulaisten toimesta mahoksi kun en halunnut lapsia. Se kun vaan on pakko lisääntyä että jatkaa typerää, tyhmää sukuaan niin on ollut ihan pakko ja minut haukuttiin mahoksi niin etten saanut lapsia vaikka en ole halunnut lapsia koskaan. Olen niin älykäs että pärjään ilman lasten pakko tekoa ja sehän vituttaa muita joilla on pakko niitä tehtailla eikä suhde toimi ilman lapsia eikä muutenkaan. Lapsettomuudesta johtuen minulla on varaa uhrata enemmän rakkaaseen harrastukseeni.
Vierailija kirjoitti:
Minut haukuttiin sukulaisten toimesta mahoksi kun en halunnut lapsia. Se kun vaan on pakko lisääntyä että jatkaa typerää, tyhmää sukuaan niin on ollut ihan pakko ja minut haukuttiin mahoksi niin etten saanut lapsia vaikka en ole halunnut lapsia koskaan. Olen niin älykäs että pärjään ilman lasten pakko tekoa ja sehän vituttaa muita joilla on pakko niitä tehtailla eikä suhde toimi ilman lapsia eikä muutenkaan. Lapsettomuudesta johtuen minulla on varaa uhrata enemmän rakkaaseen harrastukseeni.
Siis tämä kirjoittaa, että "olen niin älykäs", ja heti sen perään yhdyssanavirhe. Ja sitten "sehän v:ttaa muita JOILLA on pakko niitä tehtailla".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tämä kirjoittaa, että "olen niin älykäs", ja heti sen perään yhdyssanavirhe. Ja sitten "sehän v:ttaa muita JOILLA on pakko niitä tehtailla".
Oliko sulla muitakin ongelmia mahdollisesti kuin takertuminen kirjoitusvirheisiin.
Ihan samalla tavalla kuin kerrot muillekin.
t. tahattomasti lapseton
Voi olla helpompi kuulla uutinen vaikka Whatsappin kautta kuin kasvokkain, niin hän saa rauhassa sulatella asiaa. Ja jos/kun hän tietää, että teilläkin on pitkä yritys takana, niin kyllä silloin on varmaan helpompi myös iloita teidän puolestanne.
Syö pullaa paljon. Tee sitten yllätys vauva. Sano ettet tiennyt saaneesi
Kannattaa kertoa tilanteessa, jossa ihminen saa sulatella uutista rauhassa. Ei siis esimerkiksi juuri ennen työpäivää tai jossain juhlissa, vaan vaikka ilta-aikaan niin, että saa olla lopun päivästä kotona.
Mä jouduin aikanaan kertomaan raskaudestani yhdelle ystävälle, jolle tiesin raskauteni olevan kova paikka. Oli korona-aika ja päädyin kertomaan asiasta lopulta viestillä. Minun ei tarvinnut kohdata hänen reaktiotaan ja hänen ei tarvinnut esittää edessäni reipasta. Hän ei saanut viestillä onniteltua, vaan ivasi raskaudesta, joten en usko, että kasvokkain reaktio olisi ollut tuon parempi. Meillä välit menivät raskauteni takia, kun hän ei kyennyt sulattamaan asiaa ajankaan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no. Ihminenhän voi olla älykäs, vaikkei hänellä ole halussaan kielioppisääntöjä ;)
Älykäs voi olla myös ihminen, joka kokee oikeudekseen vähätellä toisen henkilön älykkyyttä ;)
Kerro kuten muillekin. Kerro hänelle ensimmäisten joukossa, ettei hän ainakaan kuule sitä muilta.
Asiasta ei kannata tehdä sen suurempaa numeroa, kerrot vain jossain kohtaa että näin on asiat. Kyllä hän varmasti ymmärtää ettei sinun onnesi ole häneltä pois ja pystyy asian kanssa elämään.
Mä kertoisin myös viestillä tms. jotta ihminen saa rauhassa sulatella asiaa ja reagoida siihen omassa rauhassa eikä sun tarvitse ottaa vastaan sitä ensireaktiota.
Kutsu hänet syömään nuudelikeittoa luoksesi, ja jutelkaa rauhassa soppakulhojen äärellä, niin kyllä se siitä! Voimia❤️
Vierailija kirjoitti:
Kerro kuten muillekin. Kerro hänelle ensimmäisten joukossa, ettei hän ainakaan kuule sitä muilta.
Asiasta ei kannata tehdä sen suurempaa numeroa, kerrot vain jossain kohtaa että näin on asiat. Kyllä hän varmasti ymmärtää ettei sinun onnesi ole häneltä pois ja pystyy asian kanssa elämään.
Ei kaikki tajua tässä lapsiasiassa, että toisten onni ei ole itseltä pois. Osa kokee, että lapsia on tietty määrä ja jos joku saa lapsen, niin se on heiltä pois / lapsi pitäisi saada siinä järjestyksessä, kuka on aloittanut raskauden yrittämisen ensin. Näitä älyttömyyksiä on itsellä tullut vastaan. Ei kuulemma ole järjen asia, on ihminen tuota perustellut.
Miten olisit itse halunnut kuulla toisten raskaudesta, kun et itse ollut raskaana? Siitä saat hyvää osviittaa.
Älä kerro.
Anna hänen itse huomata ja päättää itse miten reagoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki tajua tässä lapsiasiassa, että toisten onni ei ole itseltä pois. Osa kokee, että lapsia on tietty määrä ja jos joku saa lapsen, niin se on heiltä pois / lapsi pitäisi saada siinä järjestyksessä, kuka on aloittanut raskauden yrittämisen ensin. Näitä älyttömyyksiä on itsellä tullut vastaan. Ei kuulemma ole järjen asia, on ihminen tuota perustellut.
Nainen voi mennä kyllä ihan sekaisin, jos tarve saada oma lapsi on "liian" kova ja yritys on ollut käynnissä pitkään. Etenkin jos mukana on hedelmöityshoidot, niin paine onnistua on raastava ja vihan tunteet odottavia naisia kohtaan täysin epätodelliset!
En voi käsittää, miten heidän päässään muiden lapsionni on muka heiltä itseltään pois! Noh, ihminen toimii tunteidensa vallassa epäloogisesti..
Kääntäisivät silti vihansa mielummin "oikeampaan" suuntaan, itseensä, tai vielä mielummin nyrkkeilysäkkiin..
"Olen raskaana". Ei ihmisiä tarvitse hoitaa.