Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Voisko joku selittää millä logiikalla ruoka on järjestäen kalliimpaa suoraan tuottajalta ostettuna?
13.04.2022 |
Esimerkkinä vaikka kananmunat. Suoraan tuottajalta 30kpl kenno luomumunia (m), maksaa 12e, eli 10kpl hinnaksi tulisi 4e. Prismassa kultamunan luomumunat 10kpl maksaa 2,50. Lihassa kilohinnat rekomyyjillä järjestäen korkeammat. Vihannekset saa kesällä kaupasta halvemmalla kuin rekon kautta tuottajalta. Mansikatkin saa kaupan pakastealtaasta halvemmalla kilohinnalla kuin itse pellolta keräämällä!?!
Kommentit (101)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Totta, mutta kaikkia järjestelmiä voi huijata. Myös kassajärjestelmillä... pointtini nyt vain oli, että ei ole mikään pakko ostaa mitään kassajärjestelmiä, valvontaa on silti ja pimittäisestä voi oikeasti jäädä kiinni.
Tila, jossa itse olin töissä hoiti kaiken aina mallikkaasti ja toisinaan näin siellä kaikenlaisia tarkastajiakin. Milloin arvioi satoa, milloin otettiin torjunta-ainejäämänäytteitä, milloin mitäkin. Toki pistokokeina näitä aina tekevät. Pari kertaa on minullekin tehty verotarkastus, en tosin ole maanviljelysalalla, kerran näin kun tehtiin tutun maanviljelijän maatilalle, joten on tullut nähtyä oma- ja toiskohtaisesti miten nämä asiat hoidetaan. Ehkä on turha tietojani listata, koska voihan olla, että nykypäivänä on toisenlaiset keinot.
Olin aikoinaan muuten töissä eräässä kioskissa, jonka omistaja jätti jatkuvasti lyömättä tiettyjä myyntejä kassaan, olivat aina tuttuja asiakkaita, jotka eivät koskaan halunneet kuittia, joten se oli helppoa. Hänellä oli toinenkin keino pimittää myyntiä. (Hän vielä julkisesti paheksui erästä tuntemaansa samalla alalla toimivaa kollegaansa, joka oli jäänyt kiinni veronkierrosta....) En tehnyt mitään... olin nuori ja kokematon sekä tietämätn, joten en tajunnut että minun olisi pitänyt siitä ilmoittaa