Ajatustenvaihtoa, perheen ruokakustannusten alentaminen
Aloitetaan ensin sillä, että tätä ketjua ei tarvitse sotkea millään kurjuuden maksimoinnilla. Jos koet olevasi siinä tilanteessa, että ainut antisi tähän on "leivo itse leivät" ja "syö pelkkää puuroa 24/7", niin ole hyvä ja jätä ketju väliin, kiitos.
Tilanne on se, että nyt alkaa hiljalleen tosissaan nyppiä perheen ruokakustannukset, jotka pyörivät 2 aikuisen ja 1 alakoululaisen taloudessa noin 1500 €/kk tasolla. Tästä pitäisi saada niistettyä mielellään ainakin 30%, ehkä jopa 50%, järkevämmällä toiminnalla. Joten arvon yleisö, vaikka tämä on aihe, josta on täällä ollut jo paljon ketjuja, niin valitettavasti jokainen tuntuu olevan sössitty tuolla alussa mainitsemallani "kurjuuden maksimoinnilla". Edelleen, ei mennä siihen, vaan pidättäydytään ajatusten vaihdossa liittyen eri metodeihin ruokakustannusten pudottamiseen järkevästi ja terveellisesti.
Omasta tilanteestani vielä sen verran taustatietoa, että molemmat aikuiset ovat suht korkeissa asemissa joka tarkoittaa usein myös venyviä ja/tai raskaita päiviä. Iltapäivisin/iltaisin energiatasot ovat sillä mallilla, että siinä ei enää ole jaksamista eikä intoa alkaa pyörittelemään kummoisia ruokia, saati vääntämään isoja satseja ylipäätään yhtään mitään. Joten ruokailu menee herkästi nouto-ruoka -puolelle tai eineksiin. Viikonloppuisin taas ollaan pyritty keskittymään perheen kanssa yhdessä tekemiseen ja menemiseen, joten päivän uhraaminen keittiössä napottamiseen ja seuraavalle viikolle ruokien valmistukseen tuntuu jotenkin vastenmieliseltä. Etenkin näin keväällä, kun ulkona on mielettömät kelit.
Joten te, joilla on/on ollut jollain tasolla vastaavankaltaisia, ruuhkavuosien "ongelmia" arkiruokailun ja sen kustannusten kanssa, niin ajatuksia kehiin. Ja ne, jotka ovat löytäneet hyviä ratkaisuja aiheeseen, niin avatkaa ihmeessä.
Kiitos.
Kommentit (52)
Melkoiset ruokakustannukset. Tekee 50e päivässä. Hurja summa. Vaikea sanoa mistä säästää, kun et kirjoita mitä ostatte ja syötte. Asun yksin ja tuo 50€ on minun viikkobudjetti ja siihen kuuluu kahvi lisäksi.
Ei tuohon teidän ongelmaan ole oikein muuta ratkaisua kuin stressaavan työn vähentäminen. Kauppalaskun juurisyy ilmeisesti on vaativa työ ja pitkät päivät jotka vie mehut. Ja ilmeisesti ruoanlaitto on teidän perheessä "pakollinen kotityö" eikä nautinnollinen tekeminen. Tämä on ok, niin se useimmilla on. Mutta vaikea tähän on antaa ratkaisua - itse tehty on halvempaa kuin noutoruoka mutta vaatii sen että haluaa/jaksaa tehdä itse. Hävikin minimoiminen ja suunnitelmallisuus on toinen hyvä keino. Viikon ruokalista ylös ja kerran viikossa kauppaan, ostetaan tarpeet viikoksi ja syödään kaikki pois. Mutta tämäkin vaatii energiaa että sitä jaksaa noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Et halua itse tehdä ruokaa, mutta et myöskään haluaisi maksaa ulkopuoliselle. En näe muuta ratkaisua tähän, kun jätät joka toisen Wolt-tilauksen tekemättä. Näin säästää 50%.
Ehkä on väärin sanottu, etten haluaisi tehdä ruokaa. Enemmän kyse on siitä, etten enää työpäivän jälkeen jaksa keksiä, että mitä tekisin ja sitten mennään sinne nistipata- tai eines-puolelle.
Ap
Vaikea auttaa, kun jo aloituksessa torppaat isojen ruokamäärien laiton ja töiden jälkeen kokkaamisen. Joko alatte tehdä itse enemmän ruokaa tai jatkatte samaan tapaan. Ei siihen oikein muu auta. Jos mukavuudenhalu vie voiton niin sitten on pakko maksaa.
Olen itse yh ja kahden ison teinipojan äiti. Töissä johtavassa asemassa, rahaa on. Silti teen meille ruuat joka toinen päivä, harvoin ostetaan mitään valmista. Ehdin myös harrastaa. Ruokakustannukset n 600 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Lämmin ruoka on yliarvostettua. Siirry pääosin kylmiin ruokiin, jotka eivät aina olet salaatteja. smoothie puolukoista ja porkkanoista ja päälle syötynä kippo raejuustoa on esimerkki.
Tämä oli kiva idea!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et halua itse tehdä ruokaa, mutta et myöskään haluaisi maksaa ulkopuoliselle. En näe muuta ratkaisua tähän, kun jätät joka toisen Wolt-tilauksen tekemättä. Näin säästää 50%.
Ehkä on väärin sanottu, etten haluaisi tehdä ruokaa. Enemmän kyse on siitä, etten enää työpäivän jälkeen jaksa keksiä, että mitä tekisin ja sitten mennään sinne nistipata- tai eines-puolelle.
Ap
No kuule, tässä pikku vinkki: ihan random kunta, sieltä ruokalista,vaikkapa näin...http://aromimenu.cgisaas.fi/RovaniemiAromieMenus/FI/Default/rovaniemi/Y…
tai https://ruokalistat.servica.fi/#/7d905ad4-273e-eb11-914b-005056b920a0
Sitten, koko perhe osallistuu ruuanlaittoon, pienimmätkin kykyjensä mukaan, pilkkomaan nakkeja tms. Porkkanoita ja sipuleita voi ostaa valmiiks pilkottuina jne.
Nniiii ja kauppatavarat tilaatte valmiiksi kaupan noutopisteeseen tai kotiintuotuina. Ei tuu heräteostoksia. Saa vissytkin kotiin, ei tarvii kantaa!
Oisko tämmösestä apua?
Herttinen sentään, miten kenenkään ruokakulut voi olla 1500 euroa kuussa:)) Siis noin pienelle perheelle. Mitä ihmettä te syötte? Ja ihan oikeesti tuli mieleen, että vaikka teettekin pitkää päivää niin teillä on kyllä oltava jonkinlainen ongelma todellisuudentajussa tai sitten pahasti ylipainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea auttaa, kun jo aloituksessa torppaat isojen ruokamäärien laiton ja töiden jälkeen kokkaamisen. Joko alatte tehdä itse enemmän ruokaa tai jatkatte samaan tapaan. Ei siihen oikein muu auta. Jos mukavuudenhalu vie voiton niin sitten on pakko maksaa.
Olen itse yh ja kahden ison teinipojan äiti. Töissä johtavassa asemassa, rahaa on. Silti teen meille ruuat joka toinen päivä, harvoin ostetaan mitään valmista. Ehdin myös harrastaa. Ruokakustannukset n 600 e/kk.
Jatkan: suunnittelen viikon ruuat etukäteen sunnuntaisin ja tilaan tarvikkeet kotiinkannettuna kaupasta. Siinä jo tulee säästöä sekä ajassa että rahassa.
Älä jätä sitä keksimistä siihen iltaan, kun ei enää jaksa. Ruokalistan voi tehdä etukäteen ja kauppalistan sen pohjalta. Helpottaa kaupassa käymistä, kun on selkeä lista eikä osta vaan "jotain", josta sitten kotona tehdään "jotain".
Meillä oli esimerkiksi pitkä lista ruokia lapulla jääkaapin ovessa ja siitä sitten aina valikoitiin kauppareissua varten ne, johon ostettiin aineet. Siinä pystyi suunnitteluvaiheessa jo miettimään, miten minimoi hävikin (keittoon porkkanaa ja loput uunin/raastimen kautta lisukkeeksi muille päiville jne.).
Noutoruuan tai einesten sijasta teet itse jotakin todella perus opiskelijamättöä tyyliin nistipata. Jos ruuanlaitto ahdistaa niin rima nilkkoihin. Jos terveellisyys huolettaa, niin syö vaikka alkuun vihreän salaatin ja jälkkäriksi pakastemarjoja. Ja viikonloppuna voi lyödä vaikka padan uuniin ja touhuta mitä vaan muuta sillä välin kun se valmistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No kuule, tässä pikku vinkki: ihan random kunta, sieltä ruokalista,vaikkapa näin...http://aromimenu.cgisaas.fi/RovaniemiAromieMenus/FI/Default/rovaniemi/Y…
tai https://ruokalistat.servica.fi/#/7d905ad4-273e-eb11-914b-005056b920a0
Sitten, koko perhe osallistuu ruuanlaittoon, pienimmätkin kykyjensä mukaan, pilkkomaan nakkeja tms. Porkkanoita ja sipuleita voi ostaa valmiiks pilkottuina jne.
Nniiii ja kauppatavarat tilaatte valmiiksi kaupan noutopisteeseen tai kotiintuotuina. Ei tuu heräteostoksia. Saa vissytkin kotiin, ei tarvii kantaa!
Oisko tämmösestä apua?
Voisi ollakin, kiitos linkeistä. Tätä pitää ehdottomasti harkita!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Älä jätä sitä keksimistä siihen iltaan, kun ei enää jaksa. Ruokalistan voi tehdä etukäteen ja kauppalistan sen pohjalta. Helpottaa kaupassa käymistä, kun on selkeä lista eikä osta vaan "jotain", josta sitten kotona tehdään "jotain".
Meillä oli esimerkiksi pitkä lista ruokia lapulla jääkaapin ovessa ja siitä sitten aina valikoitiin kauppareissua varten ne, johon ostettiin aineet. Siinä pystyi suunnitteluvaiheessa jo miettimään, miten minimoi hävikin (keittoon porkkanaa ja loput uunin/raastimen kautta lisukkeeksi muille päiville jne.).
Toinen kiva idea, kiitos!
Ap
Teille sopisi hyvin joku ruokaboksi järjestelmä.
Kuinka paljon te syötte? Yksi ateria päivässä riittää mainioisti ja parantaa terveyttä kuin se, että syötte 5 ateriaa päivässä. Teillä suolet paukkuu kohta tuota tahtia.
Minulla on meille (2) suunnitelma.
Lisään ruokiin perunaa ja porkkanaa, esimerkiksi keittoihin, 3 päivän ruoka.
Lihapulliin lisään jauhoja ja kasviksia, 3 päivän ruoka. Ruokaa 6 päiväksi. Aikaisemmin 4 päiväksi. Säästö 2 päivän ruuat.
Tällä mitätöi hintojen nousun.
Onhan tuo vähän hankalaa, jos ei ehdi tai jaksa kokata, mutta noutoruoan kustannukset harmittavat. Ei se auta kuin yrittää vaan jaksaa laittaa ruokaa itse. 🤷♀️ Kyllä mullakin menee aikaa kokkaamiseen, koska en halua syödä eineksiä tai tilata noutoruokaa. Tosin teen yleensä arkisin kahden päivän ruoat kerralla, jotta ei ihan joka päivä olisi ruoanlaittoa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon te syötte? Yksi ateria päivässä riittää mainioisti ja parantaa terveyttä kuin se, että syötte 5 ateriaa päivässä. Teillä suolet paukkuu kohta tuota tahtia.
Aamiainen on tyypillisesti mysli+jogurtti tai rahka-jogurtti, lounas riippuu ollaanko kotona vai konttorilla. Konttorilla lounas on sen 7-8€ per naama, kotona joko jämiä tai sitten haettava kaupasta jotain valmista. Illalliseksi tarvitsee myös jotain, etenkin muksulle mutta eipä meistä aikuisistakaan kumpikaan oikein luontaiseksi tunne oloaan 'paastolla', joten menee tekemiseksi tai valmiin hakemiseksi.
Ja kyllä tunnistan sen, että suunnitelmallisuus puuttuu.
Ap
Internet. Kaupassa käymisen sijaan tilaatte ne ruuat kotiin ottamalla hetken sille tilaamiselle.
Ruokaboksi voisi olla hyvä ratkaisu!
Nopeita päivällisruokia (alle 30min) esim.
- avokadopasta
- tonnikalapasta
- uunifetapasta
- nuudelikeitto
- "perinteinen"keitto (nakki, jauheliha, broileri), jos käyttää esim. valmista peruna+keittojuurespakastetta valmistusaika puoliintuu (toki se muutaman perunan ja porkkanan kuoriminen ei kauaa aikaa vie)
- munakas
- ja lopuksi "kaikkeamitäkaapeistalöytyy" ruoka, tällä meillä on pienennetty ruokahävikkiä ja samalla ruokalaskua myös!
Olen huomannut että aika monen tuotteen voi vaihtaa halvempaan vastaavaan ilman että maku kärsii. Siinä säästää jo useamman euron joka kauppareissulla.