Te joilla esim. n. 1800 - 2200 €/kk netto EI riitä peruselämiseen, kertokaa mihin raha menee?
Ja eritelkää se. Eli ei pelkästään vastausta "500 euroa laskuihin" vaan kertokaa, mitä ja mistä tulleita nämä laskut ovat.
Haluaisin oikeasti ymmärtää.
Kommentit (528)
Mulla on työkaveri, jolle tuo palkka ei riitä ja arvaan, mistä johtuu.
-käy päivittäin ulkona lounaalla
-on hiustenpidennyksiä, tekoripset, geelikynnet =>laitto ja huolto maksaa
-myös perheen kanssa käyvät usein ulkona syömässä
-tilailee jatkuvasti netistä kaikkea, ostelee paljon vaatteita
-perheessä on kaksi autoa, moottoripyörä, moottorivene
-lapsilla merkkivaatteet ja harrastuksia, jotka maksaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jollain menee joka kuukausi vaatteisiin 100 e? Joka kuussako tarvii ostaa uudet rintsikat ja kengät?
Minulla on useita kenkiä ollut käytössä useiden vuosien ajan. Ihan harvakseltaan niitä on uusittava.
Eivät nuo menot ole joka kuukausikohtaisia vaan niistä voi karsia.
Laskepa joskus vuoden vaateostokset yhteen ja jaa kahdellatoista, saat kuukausittaisen keskimääräisen kulun. Voi yllättää,.
Mun ihan normivaateostoksia on takki 150e, neuletakki 50e, farkut 80e, kesäkengät 50e, talvikengät 130e, mekko kesäjuhliin 150e, rintaliivit 40e, alushousut 15e, pyjama 30e, sukat 4e jne.
Laskin: 9.3e kuukaudessa.
Se on hienoa jos pärjäät noin, mä en koska maksan myös lapsien vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei saa sähkö siirtohintoineen 15€
Älkäö viitsikö jauhaa s0ntaa
Mun sähkölasku on joka kk n.18e, kaikkinensa.
Asun yksin kaksiossa, ei saunaa. En erityisemmin säästele sähköä.
Ja mulla on vajaat 14 €/kk. :) Asun yksiössä, enkä minäkään hirveästi säästele paitsi että automaattisesti esim. sammutan valot kylppäristä ja keittiöstä poistuessani. Pesukonetta ja astianpesukonetta ei ole kuluttamassa sähköä.
Minulla eläke 1845€ netto.
Yhtiövastike 500€
Ihan hyvin pärjään.
Ei tarvitse katsoa ruokien hintoja. 
Itselläni on isommat nettotulot (n. 3500-4000 e), mutta vastaan silti:
Näin paljon menee:
- Asuntolaina 600 e/kk
- Muut asumisen kulut 300 e/kk
- Ruoka- ja taloustavarat n. 500 e/kk
- Lemmikki n. 100 e (sairauden vuoksi erikoisruokavaliolla)
- Autokulut n. 250 e (liikkuva työ, vapaa-ajan matkat kuljen kaikki polkupyörällä. Suunnitelma autosta luopumiseksi toteutuu ehkä vuoden sisällä)
- Puhelinlasku, vakuutukset max. 50 e/kk
- Harrastukset n. 200 e/kk
- Kaikki muu n. 200 e/kk
Yhteensä 2200
Näillä menolla palkastani menisi kaikki, mutta nykyisillä tuloilla jää noin 1500 e/kk säästöön. Jos palkkani olisi pienempi, niin ensimmäisenä säästäisin harrastamisesta ja ruoasta. Ehdottomasti siirtyisin myös autottomaan elämään niinkuin minulla onkin tarkoitus jo ilman mitään pakkoa. Ruokaa ostan yleensä hintalappuja katselematta, kun siihen on mahdollisuus. Todennäköisesti muuttaisin myös pienempään asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhennä asuntolainaa kirjoitti:
Jos vuokra on 900€ kk kannattaa jo ostaa oma asunto.
Ei 1800 nettotuloilla saa lainaa.
Saahan.
No mä en saanut. Tosin netto on 1750. Ei riitä edes kaksioon pkseudulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jollain menee joka kuukausi vaatteisiin 100 e? Joka kuussako tarvii ostaa uudet rintsikat ja kengät?
Minulla on useita kenkiä ollut käytössä useiden vuosien ajan. Ihan harvakseltaan niitä on uusittava.
Eivät nuo menot ole joka kuukausikohtaisia vaan niistä voi karsia.
Laskepa joskus vuoden vaateostokset yhteen ja jaa kahdellatoista, saat kuukausittaisen keskimääräisen kulun. Voi yllättää,.
Mun ihan normivaateostoksia on takki 150e, neuletakki 50e, farkut 80e, kesäkengät 50e, talvikengät 130e, mekko kesäjuhliin 150e, rintaliivit 40e, alushousut 15e, pyjama 30e, sukat 4e jne.
Laskin: 9.3e kuukaudessa.
Se on hienoa jos pärjäät noin, mä en koska maksan myös lapsien vaatteita.
Lastenvaatteet (2) mukaan laskettuna tuli 55.3e kk.
Mä lyhennän asuntolainaa noin 1500 eurolla ja maksan siihen päälle vastikkeen. Ruokaan mennee ehkä 600 kk, lasten harrastukset noin 260 kk, toinen on kilpaurheilija, niin se kyllä maksaa. Liikkumiset, vaatteet ja muut vapaaehtoiset kulut päälle.
Mä olen hyvätuloinen, kyllä mulla rahat riittää. Mutta kun kysyit mihin joku kuluttaa, niin näin mulla. Ostin miehen ulos avioeron yhteydessä, joten siksi lainaa nyt jonkin verran.
Tottakai kannattaisi ostaa oma asunto. Mutta matalatuloinen yksineläjä ei saa lainaa 1600 euron nettotuloilla. Mistään "korvesta" on turha ostaa asuntoa, koska silloin ei pääse töihin julkisilla. Ja tuolla nettopalkalla ei ole varaa ostaa eikä pitää autoa.
Moni ei vaan ymmärrä tätä. Eli on turha moralisoida miksi me matalatuloiset emme osta omaa asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen käyttää ansaitsemansa palkan mihin haluaa. Ei kulujaan tarvitse kateellisille selittää. Tyhmä trolli taas jankkaamassa samaa. Kun ei ymmärrä, niin olkoon ymmärtämättä
No niin kai sen saa käyttää mihin haluaa, mutta tässä on nyt kyse varmaankin siitä, kun hoitajat valittavat,ettei reilu 2000 käteen riitä elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kannattaisi ostaa oma asunto. Mutta matalatuloinen yksineläjä ei saa lainaa 1600 euron nettotuloilla. Mistään "korvesta" on turha ostaa asuntoa, koska silloin ei pääse töihin julkisilla. Ja tuolla nettopalkalla ei ole varaa ostaa eikä pitää autoa.
Moni ei vaan ymmärrä tätä. Eli on turha moralisoida miksi me matalatuloiset emme osta omaa asuntoa.
Kyllä on varaa pitää autoa 1600e nettotuloilla.
Meillä on 2 ja nettotulot 2000e. 
Hyvä palkka ap.. itsellä palkka 1500 e/kk. Vuokra 610 e, sähköön n 40e kk, bensa n 40ekk, ruoka n 380ekk. Auto oltava, koska ei paikal.liik ole aamu 05.30. Lääkkeet n 20ekk,puhkasku n 36ekk,Rahaa jätettävä jos jää hamlääk käyntejä varten edes eurosia. Ei kahvia, ei leivonnaisia, ei lihaa, ei vaatteita uusia, ei parturia vain halvinta laatua. Ei kannata kohta työssäkäynti. 8 pvä / 5pv vko..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koe olevani kermaperse. Päivällä esim. Siivoan kaverini tallilla tarhoja kolme tuntia niin saan sitten ratsastaa ilmaiseksi hänen hevosilla. Isää autan myös aina kun hän pyytää. Välillä opiskelen kansalaisopistossa kieliä yms. En kyllä välttämättä tiedä mitä tuo kermaperse käytännössä tarkoittaa; ehkä nyt sitten olen sellainen.
Kyllä sä olet kermapylly etkä edes tajua sitä itse. Siivoat tarhoja 3 tuntia niin saat ratsastaa ilmaiseksi? Meillä päin se yksi ratsastustunti maksaa 30-35 euroa. Jos haluaa "tienata" töitä tekemällä tunteja niin täytyy tehdä kolmena iltana (käytännössä 4-5 tuntia kerrallaan) tallitöitä, että saa YHDEN tunnin ilmaiseksi. Sellaista se on normaalin ihmisen elämä.
No silloin olet jo alipalkattu jos teet 4-5h töitä ja saat yhden ratsastustunnin palkaksi. Itse voisin mennä tuonne myös työkokeiluun niin saisin vielä 9e siitä että siivoan tarhaa ja ratsastan. Ja monesti ei tarhoja edes tarvi siivota jos on esim. Tettiläisiä tallilla. Silloin voin vaan ratsastaa niitä hevosia mitkä liikuntaa tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä palkka ap.. itsellä palkka 1500 e/kk. Vuokra 610 e, sähköön n 40e kk, bensa n 40ekk, ruoka n 380ekk. Auto oltava, koska ei paikal.liik ole aamu 05.30. Lääkkeet n 20ekk,puhkasku n 36ekk,Rahaa jätettävä jos jää hamlääk käyntejä varten edes eurosia. Ei kahvia, ei leivonnaisia, ei lihaa, ei vaatteita uusia, ei parturia vain halvinta laatua. Ei kannata kohta työssäkäynti. 8 pvä / 5pv vko..
Niin ja auton vakuutusmaksut sekä hp soppari, koska en osaa asutoja korjata.
Vuokra 550e
puhelin 10e
ruoka 60e
Tulot 580e, loput maksetaan lainalla.
Mulla menny paljon rahaa viihteeseen (200-500 e/kk). onhan näitä palveluja olemassa, suoratoistot, videot, pelit jne. On vaan ollu hemmetin tylsää ja vaikeaa viime vuodet, dettipalvelutkin maksaa! En toki osta niitä enää koska esim eliittikumppani oli jotain 65 e/kk eikä yhtään viestiä tullut!!!
Koronan myötä jäi alkoholi ja ravintolat täysin!! Ja matkustelu, vaikka en ollu matkojen tai ravintoloiden suurasiakas. Mut sitä vaan ettei syntyny säästöä vaan ne rahat meni muualle. Ja ostin auton. Auton vakuutus on suhteellisen korkea. 800 e /vuosi. Mulla netto siis nyt 2500 mutta syksyllä vähemmän koska verotus.
Auton lyhennys on 250 (huoltosop). Ajan niin vähän että bensa ei oo ongelma. Mun kannattaisi varmaan vaihtaa johonkin kesä-autoon tai omagoon. Tai siis tätä mietin jo. Mut joo siis muuten on asuntolaina ja kulutusluotto, että eipä jää paljon säästöön ei. Ostan myös jonkun verran luksusruokaa, mut en ole mikään wolt-addikti. Se vasta maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-auton lyhennys 200e
-auton muut kulut (huollot, pyyhkijät, jarrupalat, bensa, vakuutus ja vero) 300e
Tässä vaiheessa kannattaisi oikeasti harkita sähköautoa - voisi ajella samaan hintaan niin paljon kuin haluaa. Ei huoltoja, verot nolla ja vakuutukset ei niin kalliita kuin kuvittelisi. Maksan oikeasti vähemmän kuukaudessa upouudesta Teslasta kaikki käyttösähköt mukaan laskien :/
Sähköautoilun kuluja voi nostaa vasta kun sähköautoja on riittävän runsaasti. Sähköautoilusta rahastus alkaa toden teolla vasta kun on riittävästi sähköautoja. Liian aikainen sähköautoilusta rahastus karkoittaisi uudet ostajaehdokkaat.
Mutta kun sähköautoilu on käytännössä ainoa autoiluvaihtoehto, niin selviää, miksi herrat alkoivat lopata sähköautoja. Ennen kokematon rahastus alkaa!
Yksin asustelen, 1900 + netto, velaton asunto, vastike vajaa 400, 2 autoa, ei velkaa, vanha mökki, oma, kaikkiin vakuutuksiin noin 80. En käy ulkona syömässä, ei wolttia. Sähkö, puhelin 50. En matkustele. Bussilla töihin 40. Ruoka 250. Bensa 100. Kuntosali 30. Autojen huollot jaettuna kuukaudelle 50. Kosmetiikka, vaatteet 50. Kunnossapito 50. Jotain varmaan unohtui, koska muutama satanen säästöön, enintään 500. Jos olisi velkaa olisi kyllä pihtaamista.
Vierailija kirjoitti:
Jos mun nettotulot olis 1600 niin en maksaisi 900 e vuokraa vaan etsisin halvemman kämpän ja yrittäisin säästää niin että voi joskus ostaa oman asunnon. Tietty jos joku jakaa vuokran tai muuten on taloudessa mukana, mut yksin en. Asunto kannattaa aina, mulla ei esim oo jääny viime vuosina säästöön penniäkään koska oon ollu pitkään työtön/matalapalkkainen. Nykyään palkkani on 3600 e/kk brutto mutta näin ollu vasta vajaan vuoden. Asuntoni arvo on kuitenkin noussu koko ajan. joten se on mun säästö ja aion ehkä joskus pistää lihoiksi. Vielä 2017 mun nettotulot oli jotain tonnin luokkaa. Lainan sain sit kun nettotulo oli jotain vähän päälle 2000 JA olin tehny yhden työkeikan josta sain noin 1000 euroa puolen vuoden sisään lainannostosta. Oli siis kuitti siitä. Tosiasia oli, etten mä saanu mitään noin hyviä keikkoja juuri koskaan sen jälkeen. Mut vaikutti positiiviseen lainapäätökseen.
Saahan.