Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla esim. n. 1800 - 2200 €/kk netto EI riitä peruselämiseen, kertokaa mihin raha menee?

Vierailija
13.04.2022 |

Ja eritelkää se. Eli ei pelkästään vastausta "500 euroa laskuihin" vaan kertokaa, mitä ja mistä tulleita nämä laskut ovat.

Haluaisin oikeasti ymmärtää.

Kommentit (528)

Vierailija
161/528 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuminen 1300e, eikä tosiaan asuta missään luksusalueella. Ihan tavallinen lähiö Helsingissä ja kolme makuuhuonetta. Koululaisilla on omat huoneet ja minä jaan nuorimman kanssa yhden makuuhuoneen. Yksi makuuhuone vähemmän ja ehkä tuosta satasen saisi pois.

Puhelimet 45e, minulle ja kahdelle koululaiselle.

Auto on velaton mutta bensa ja vakuutukset maksaa. Ajetaan kyllä hyvin vähän eli aika pienet on kulut.

Vakuutukset, minulla henkivakuutus, kotivakuutus.

Lasten harrastukset noin 100e/kk yhteensä.

Kasvaville lapsille pitää ostaa joka vuosi vaatteita ja kenkiä. Käyn kirppiksillä mutta silti ne maksaa eikä aina löydy tarvittavia välineitä.

Ruoka noin 400e kouluaikoina.

Ilman asumistukea ja lapsilisiä pienituloisen yksinhuoltajan on mahdotonta pärjätä Helsingissä. Toki aina voi muuttaa mutta kyllä Helsingissäkin tarvitaan työntekijöitä kauppoihin, siivoamaan yms.

Vierailija
162/528 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkiksen pössyihin, röökeihin ja viinaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/528 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netto 1800e. 

-asuntolaina 500e

-oma osuus asumiskuluista 150e

-auton lyhennys 200e

-auton muut kulut (huollot, pyyhkijät, jarrupalat, bensa, vakuutus ja vero) 300e

-ruoka (puolet kuluista 400e) sisältää taloustavarat ja yhden lemmikin kustannukset

-vaatteet keskimäärin 100e kuukaudessa (sisältää kaiken kengistä rintsikoihin)

Yhteensä 1650e. Siitä  lopusta 150 eurosta sitten lapsille bussikorttia, elokuvarahaa, lukiolaiselle kirjoja jne.

Kaikki menee mitä tulee. Tietysti helpottaa kun asuntolaina on maksettu ja autolaina. Vielä pari vuotta pitää kärvistellä.

Jos noilla tuloilla pitää autoa jota ei ole maksettu, korkeilla kaskovakuutuksilla ja kun sen arvokin putoaa hurjaa kyytiä niin ei ole talous hallussa, tämä on hyvä esimerkki yli varojensa elämisestä, heti kun tilanne muuttuu vähänkin niin ollaan katastrofin partaalla tai sossun luukulla.

Tarvitsen auton, kasko on hyvä olla uudessa autossa. Auto on kohta maksettu, samoin asuntolaina, sitten jää 700e kuukaudessa enemmän käteen, miehellä jää ainakin asuntolainan verran eli toiset 500e. Auto on tarkoitus pitää ns. loppuun saakka eli se ajetaan meillä niin kauan kuin kulkee, ei tarvitse laskea arvonalenemaa. Laskin auton hinnaksi jos käytän sitä 10 vuotta 130e kuukaudessa. Jos tilanne muuttuu niin sitten muuttuu ja mietitään kuviot uusiksi. 

Ei tämä ole yli varojen elämistä vaan ihan tavallisen pienipalkkaisen työläisen arkea.

Vierailija
164/528 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netto 1800e. 

-asuntolaina 500e

-auton lyhennys 200e

-auton muut kulut (huollot, pyyhkijät, jarrupalat, bensa, vakuutus ja vero) 300e

-ruoka (puolet kuluista 400e) sisältää taloustavarat ja yhden lemmikin kustannukset

Yhteensä 1650e. Siitä  lopusta 150 eurosta sitten lapsille bussikorttia, elokuvarahaa, lukiolaiselle kirjoja jne.

Kaikki menee mitä tulee. Tietysti helpottaa kun asuntolaina on maksettu ja autolaina. Vielä pari vuotta pitää kärvistellä.

300 auton muihin kuluihin? Onpa karmea summa! Ja joo, täällä on tiedossa kyllä auton menot hyvinkin tarkkaan. Parhaimmillaan 700 euroa riittää vuodeksi yhteen autoon kaikkine kuluineen, jos ei tarvitse ostaa renkaita tai ostaa varaosia. Toki ymmärrän niitä, jotka ei osaa tehdä autoon yhtään mitään itse. 

Kyllä se noin paljon on. Siinä on laskettu auton ostohinta mukaan jyvitettynä 10 vuodelle. Määräaikaishuollot jne. Öljyjen vaihdot, öljy maksaa vaikka vaihtaa itse. Pitää uusia pyyhkijöitä, viimeksi sytytystulpat. Renkaat maksaa, ihan kehnoilla en uskalla ajaa. Sisältää myös bensat.

Vierailija
165/528 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netto 1800e. 

-asuntolaina 500e

-auton lyhennys 200e

Joka kuukausiko nämä menee?

Ei mutta keskimäärin on 300e kuukaudessa, sisältää bensan.

Vierailija
166/528 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhennä asuntolainaa kirjoitti:

Jos vuokra on 900€ kk kannattaa jo ostaa oma asunto.

Millä rahalla? Jos vuokra on 900 € niin asunto on todennäköisesti pääkaupunkiseudulla.

Lähiöiden kolmiot maksavat noin 300-400 tuhatta. Laskepa siitä paljon pitää olla omaa rahaa että sen asuntolainan saa.

Vierailija
167/528 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netto 2200.

-asuntolaina 500

-lämmitys, vesi + muut asumiskulut 500

-bensa 300

-muut auton kulut 200

-elatusmaksut 350

-vakuutukset (muut kuin talon ja auton), puh.liittymät jne. 80

-ruoka minä + lapset 350

-vaatteet + muut välttämättömät hankinnat 50

Noista menoista jo ylittyy palkkani ja luonnollisesti tuohon ei kaikkia yllättäviä menoja ole huomioitu. Arviot karkeita, mutta vuosien ajalta seurattuna hyvinkin paikkansa pitäviä.

Huomion arvoista se, että omiin huvituksiin ei ole laskettu senttiäkään. En myöskään polta tai juo alkoholia, lomailusta puhumattakaan. Taloa en saa myytyä säällisellä hinnalla ja autostakaan en työn vuoksi voi tinkiä. Olenkin ottanut jo vuosien ajan lisävelkaa maksaakseni elatusmaksut ajallaan. Ilman niitä palkkani riittäisi peruselämiseen ja ehkä jopa lomailuunkin satunnaisesti. Lapset tietenkin puoliksi minulla, mutta etävanhempana en saa tukia ja joudun maksamaan työhaluttomalle ex-vaimolle elarit, koska laskureiden mukaan minulla olisi niihin varaa. Kaikkia asumis- ja autoilun kulujani en laskuriin saa, vaikka en niistä pystykään tinkimään. Hernekeittolinjalle en ole viitsinyt ryhtyä ja siksi siis ottanut lisävelkaa. Luonnollisesti en oli yksin vaimon päätös. Olin/olen liian tasainen ja köyhä.

Vierailija
168/528 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotulot n. 2500. (Pelkkä palkka ~2150)

-Asumiskulut 400

-Opintolainan lyhennys 160

-ASP-tilille 300 (tästä tiukassa tilanteessa mahdollista tinkiä)

-Bensa n. 100 (nyt ehkä enemmän kun bensa niin kallista)

-Salimaksu 50

-Puhelinlasku 80 sis. useamman liittymän

-Luottokortin lyhennys vaihtelevasti, n. 300, tästä pääsen kohta onneksi eroon, mutta jtn kuluja on jatkossakin pakko maksaa joskus luotolla

-Lasten vaatteisiin, kenkiin ja muihin hankintoihin vaihteleva määrä, n. 100-200

-Omat menot, vaatteet, kosmetiikka, hygienia, 100?

-Ruoka ja taloustavarat jne n. 600-700

Niinä kuukausina kun ei ole vaate yms. ostoja, yritän säästää vielä erilliselle tilille 50-200 e.

Vierailija
169/528 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää palkasta käteen tällä hetkellä n. 1885€, eikä rahat meinaa riittää ikinä seuraavaan tilipäivään asti. Tuon lisäksi saan lapsilisät 199€. Asumme n. 10 vuotta vanhassa ok-talossa, lapset on teini-ikäisiä. Kyllä hinnat ovat nousseet koko ajan, mm.bensa, ruoka, sähkö ja lasten harrastukset. Alla kuluja:

-Asuntolaina: 600€/kk, jonka mies yleensä maksaa parempituloisena

- Autoja 2 kpl, omasta maksan 140/kk+bensat

-Luottokortin/muiden luottojen lyhennykset noin 290€/kk

- Lasten harrastukset yht.noin 550€, isovanhemmat auttaa välillä maksuissa

- lasten vaatteet ja harrastusvälineet

-vakuutukset ja sähkölaskut

-minulla pari perussairautta ja lääkkeisiin menee vaihtelevasti 30-100€/kk

-ruokaan menee hirveästi rahaa nykyisin, varmaan lähemmäs 1000€/kk?

-pieni koira on myös, mutta sen kustannukset on melko pienet

Vierailija
170/528 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettopalkka 3200e

Toteutuneet menot keskimäärin 1800e

Ruoka 550

Vastike 450

Siivous 160

Sähkö, vakuutus 40

Netti ja puhelin 50

Kissa 25

Lääkkeet ja lääkärikulut 100

Hygienia ja kauneudenhoito 125

Harrastukset 50

Vaatteet 100

Matkaliput 30

Muut sekalaiset kuten lahjat, kodinhankinnat yms 120

Säästöön 1400e / kk

N50 ja 2 teiniä

Vierailija
171/528 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan 400

Bensaan 250

Sähköön 230

Muu asuminen 50

Vakuutus 75

Puhelin ja netti 100

Elatusmaksu 500

Auton muut kulut 50

HS, Kauppalehti, Tidal, Netflix, muut lehdet 100

Ammattiliitto 20

Vaatteet 60

Terveys 40

Lemmikit 100

Hyväntekeväisyys 20

Eri jäsenyydet 20

Pankin palvelumaksut 12

Ulkona syöminen, harrastukset, puutarha, muu n. 1000€

Yht n. 3030€

On minusta aika stananmoista köyhäilyä, jos tätä pienemmällä pääsee.

Vierailija
172/528 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netto 2200.

-asuntolaina 500

-lämmitys, vesi + muut asumiskulut 500

-bensa 300

-muut auton kulut 200

-elatusmaksut 350

-vakuutukset (muut kuin talon ja auton), puh.liittymät jne. 80

-ruoka minä + lapset 350

-vaatteet + muut välttämättömät hankinnat 50

Noista menoista jo ylittyy palkkani ja luonnollisesti tuohon ei kaikkia yllättäviä menoja ole huomioitu. Arviot karkeita, mutta vuosien ajalta seurattuna hyvinkin paikkansa pitäviä.

Huomion arvoista se, että omiin huvituksiin ei ole laskettu senttiäkään. En myöskään polta tai juo alkoholia, lomailusta puhumattakaan. Taloa en saa myytyä säällisellä hinnalla ja autostakaan en työn vuoksi voi tinkiä. Olenkin ottanut jo vuosien ajan lisävelkaa maksaakseni elatusmaksut ajallaan. Ilman niitä palkkani riittäisi peruselämiseen ja ehkä jopa lomailuunkin satunnaisesti. Lapset tietenkin puoliksi minulla, mutta etävanhempana en saa tukia ja joudun maksamaan työhaluttomalle ex-vaimolle elarit, koska laskureiden mukaan minulla olisi niihin varaa. Kaikkia asumis- ja autoilun kulujani en laskuriin saa, vaikka en niistä pystykään tinkimään. Hernekeittolinjalle en ole viitsinyt ryhtyä ja siksi siis ottanut lisävelkaa. Luonnollisesti en oli yksin vaimon päätös. Olin/olen liian tasainen ja köyhä.

ero

Vierailija
173/528 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettopalkka 3200e

Toteutuneet menot keskimäärin 1800e

Ruoka 550

Vastike 450

Siivous 160

Sähkö, vakuutus 40

Netti ja puhelin 50

Kissa 25

Lääkkeet ja lääkärikulut 100

Hygienia ja kauneudenhoito 125

Harrastukset 50

Vaatteet 100

Matkaliput 30

Muut sekalaiset kuten lahjat, kodinhankinnat yms 120

Säästöön 1400e / kk

N50 ja 2 teiniä

Sä oletkin köyhä ressukka, ja sellaisena pysyt.

Vierailija
174/528 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään ymmärrä. Itsellä netto 2200-2600e ja säästöön jää vähintään 1500e kk.

Vierailija
175/528 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhennä asuntolainaa kirjoitti:

Jos vuokra on 900€ kk kannattaa jo ostaa oma asunto.

Ei 1800 nettotuloilla saa lainaa.

Vierailija
176/528 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tuollaisella nettopalkalla kävisi edes töissä. Johan asuntoon ja autoihin menee tuon verran kuussa.

Vierailija
177/528 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jollain menee joka kuukausi vaatteisiin 100 e? Joka kuussako tarvii ostaa uudet rintsikat ja kengät?

Minulla on useita kenkiä ollut käytössä useiden vuosien ajan. Ihan harvakseltaan niitä on uusittava.

Eivät nuo menot ole joka kuukausikohtaisia vaan niistä voi karsia.

Laskepa joskus vuoden vaateostokset yhteen ja jaa kahdellatoista, saat kuukausittaisen keskimääräisen kulun. Voi yllättää,. 

Mun ihan normivaateostoksia on takki 150e, neuletakki 50e, farkut 80e, kesäkengät 50e, talvikengät 130e, mekko kesäjuhliin 150e, rintaliivit 40e, alushousut 15e, pyjama 30e, sukat 4e jne. 

Vierailija
178/528 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten jollain menee joka kuukausi vaatteisiin 100 e? Joka kuussako tarvii ostaa uudet rintsikat ja kengät?

Minulla on useita kenkiä ollut käytössä useiden vuosien ajan. Ihan harvakseltaan niitä on uusittava.

Eivät nuo menot ole joka kuukausikohtaisia vaan niistä voi karsia.

Laskepa joskus vuoden vaateostokset yhteen ja jaa kahdellatoista, saat kuukausittaisen keskimääräisen kulun. Voi yllättää,. 

Mun ihan normivaateostoksia on takki 150e, neuletakki 50e, farkut 80e, kesäkengät 50e, talvikengät 130e, mekko kesäjuhliin 150e, rintaliivit 40e, alushousut 15e, pyjama 30e, sukat 4e jne. 

Laskin: 9.3e kuukaudessa.

Vierailija
179/528 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menot (1 aikuinen + 3 lasta)

Vuokra 720e

Vesiennakko 75e

Kotivakuutus 15e

Sähkö n. 25e

Eli asuminen yhteensä 835e/kk

Ruoka +taloustavarat, vaipat yms. 500e/kk

Opintolainan lyhennys 100e

Lapsen harrastukset (vain yhdellä harrastuksia) 30e/kk

Puhelimet, kotinetti yms. 50e/kk

Vaatteet ja harrastusvälineet? tarpeen mukaan ostan lapsille eli vaihtelee…

Pakolliset menot yhteensä 1515e/kk (+tähän päälle tarvittavat vaate- ja urheiluhankinnat)

2000e riittäisi meillä peruselämiseen. Nettopalkkani on 1900e ja päälle n. 1000 e lapsilisiä, elatusapuja yms. Palkka menee elämiseen ja 1000e säästöön.

10 000e vuodessa säästän parin vuoden päästä alkavaa talon rakennusta varten ja 2000e käytetään vuosittaiseen etelän matkaan.

Vierailija
180/528 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1800 ei riitä mihinkään!! Ottaa päähän kyllä, pakko myydä auto kun ei sillä ole varaa ajaa enää, asun korvessa niin varmaan jään vaan työttömäksi sitten.