Te joilla esim. n. 1800 - 2200 €/kk netto EI riitä peruselämiseen, kertokaa mihin raha menee?
Ja eritelkää se. Eli ei pelkästään vastausta "500 euroa laskuihin" vaan kertokaa, mitä ja mistä tulleita nämä laskut ovat.
Haluaisin oikeasti ymmärtää.
Kommentit (528)
Koko aloitus on ihan typerän epämääräinen. Ensin pitäisi määritellä peruseläminen, että mitä hittoa sillä tarkoitetaan. Sehän riippuu ihan ihmisestä minkä itse kukin laskee peruselämiseksi.
Mikä lienee ap:n tarkoitus tällä aloituksella, todennäköisesti se liittyy jotenkin toisten ihmisten elämänvalintojen ja elämäntapojen arvosteluun ja tuomitsemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Laskepa joskus vuoden vaateostokset yhteen ja jaa kahdellatoista, saat kuukausittaisen keskimääräisen kulun. Voi yllättää,.
Mun ihan normivaateostoksia on takki 150e, neuletakki 50e, farkut 80e, kesäkengät 50e, talvikengät 130e, mekko kesäjuhliin 150e, rintaliivit 40e, alushousut 15e, pyjama 30e, sukat 4e jne.
Laskin: 9.3e kuukaudessa.
100 euroa vaatteisiin on tosi paljon. Meillä teinejä, ostetaan vaan uutena, kun ei jaksa kirppiksiä kierrellä. Ostin vasta esimerkiksi laadukkaan takin, oli hyvässä alennuksessa 70 euroa. Se kestääkin sitten toivon mukaan monta vuotta. Kengät ostin pari vuotta sitten, maksoi 120 euroa ja menee monen monta vuotta. Lapsille kengät about kerran vuodessa, maksaa 60-70 euroa. Ulkovaatteita ei tosiaankaan osteta joka vuoksi. Pyjamia meillä ei kukaan käytä. Perusfarkkuja ja huppareita halpiskaupoista. Tietenkin menisi enemmän, jos kotimaiseen panostaisi, sitä en kielläkään. Rintaliivit 60-80 euroa, mutta ne kestää monta vuotta. Farkuista en ole ikinä maksanut noin paljoa, mekkoja on kaappi täynnä. Ei joka juhliin tarvitse ostaa uutta mekkoa, saatikka 150 euron mekkoa. Vuodessa menee keskiverrosti koko perheen vaatteisiin muutama satanen. Loppujen lopuksi ihmisillä on niitä rytkyjä kaapit täynnä ja ainakin meillä teinit kierrättää samoja vaatteita paljon. Siksi niitä ostetaankin vaan tarpeeseen nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koe olevani kermaperse. Päivällä esim. Siivoan kaverini tallilla tarhoja kolme tuntia niin saan sitten ratsastaa ilmaiseksi hänen hevosilla. Isää autan myös aina kun hän pyytää. Välillä opiskelen kansalaisopistossa kieliä yms. En kyllä välttämättä tiedä mitä tuo kermaperse käytännössä tarkoittaa; ehkä nyt sitten olen sellainen.
Kyllä sä olet kermapylly etkä edes tajua sitä itse. Siivoat tarhoja 3 tuntia niin saat ratsastaa ilmaiseksi? Meillä päin se yksi ratsastustunti maksaa 30-35 euroa. Jos haluaa "tienata" töitä tekemällä tunteja niin täytyy tehdä kolmena iltana (käytännössä 4-5 tuntia kerrallaan) tallitöitä, että saa YHDEN tunnin ilmaiseksi. Sellaista se on normaalin ihmisen elämä.
No silloin olet jo alipalkattu jos teet 4-5h töitä ja saat yhden ratsastustunnin palkaksi. Itse voisin mennä tuonne myös työkokeiluun niin saisin vielä 9e siitä että siivoan tarhaa ja ratsastan. Ja monesti ei tarhoja edes tarvi siivota jos on esim. Tettiläisiä tallilla. Silloin voin vaan ratsastaa niitä hevosia mitkä liikuntaa tarvii.
Ei kyse ole työstä. Tallitytöt eli omat lapset noita hommia tekee.
Mulla menee asuntolainan lyhennyksiin 800e/kk, autolainan lyhennyksiin 400e/kk, visa- laskua lyhennän 150 euroa/kk, puhelinlaskut yht. 50e/kk, ruokamenot 800e/kk. Muihin menoihin, esim. lasten vaatehankinnat, harrastukset, bensa, muut laskut (mm. Vakuutukset) menee 200e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskepa joskus vuoden vaateostokset yhteen ja jaa kahdellatoista, saat kuukausittaisen keskimääräisen kulun. Voi yllättää,.
Mun ihan normivaateostoksia on takki 150e, neuletakki 50e, farkut 80e, kesäkengät 50e, talvikengät 130e, mekko kesäjuhliin 150e, rintaliivit 40e, alushousut 15e, pyjama 30e, sukat 4e jne.
100 euroa vaatteisiin on tosi paljon. Meillä teinejä, ostetaan vaan uutena, kun ei jaksa kirppiksiä kierrellä. Ostin vasta esimerkiksi laadukkaan takin, oli hyvässä alennuksessa 70 euroa. Se kestääkin sitten toivon mukaan monta vuotta. Kengät ostin pari vuotta sitten, maksoi 120 euroa ja menee monen monta vuotta. Lapsille kengät about kerran vuodessa, maksaa 60-70 euroa. Ulkovaatteita ei tosiaankaan osteta joka vuoksi. Pyjamia meillä ei kukaan käytä. Perusfarkkuja ja huppareita halpiskaupoista. Tietenkin menisi enemmän, jos kotimaiseen panostaisi, sitä en kielläkään. Rintaliivit 60-80 euroa, mutta ne kestää monta vuotta. Farkuista en ole ikinä maksanut noin paljoa, mekkoja on kaappi täynnä. Ei joka juhliin tarvitse ostaa uutta mekkoa, saatikka 150 euron mekkoa. Vuodessa menee keskiverrosti koko perheen vaatteisiin muutama satanen. Loppujen lopuksi ihmisillä on niitä rytkyjä kaapit täynnä ja ainakin meillä teinit kierrättää samoja vaatteita paljon. Siksi niitä ostetaankin vaan tarpeeseen nykyisin.
Ei ole paljon. Ei mun rintaliivit kestä montaa vuotta. Lapsella kengänkoko 44 ja niitä EI ikinä löydy alesta. Mitkä on perusfarkut? Mulle ne on jotkut very nice merkkiset ja ne maksaa sen 80e. Mun talvikengät kesi 2 talvea, suutari sanoi ettei kannata korjata, tennarit saattaa kestää yhden kesän. Mulla ei ole mekkoja kaappi täynnä. Suosittelen säästämään kuitit ja ynnäämään ne vuoden lopussa niin saatat yllättyä mitä kaikki maksaa. Viime talvena tarvitsin iltapuvun, se maksoi 150e. Tosi nyt se on ja menee varmaan monta vuotta jos vartalo ei muutu. Siihen piti hommata vielä asusteita ja sopivat kengät niin mentiin jo 250 eurossa.
Vierailija kirjoitti:
Lasten kilpaurheilu (2 teiniä) vähintään 500e
Sähkö+siirto 350e
Vesimaksu 100e
Puhelimet 70e
Tonttivuokra 300e
Laina lyhennys 1100 e
Auto+bensat+kaikki muut laskut. Ei riitä ei. Enkä ole hoitaja.
Jos ei ole varaa niin lapset eivät voi silloin harrastaa noin kalliisti. Ikävähän se on ettei kaikki lapset pysty harrastamaan maksullisia harrastuksia mutta tuohan on oma valinta eli rahat kyllä riittäisivät mutta olet valinnut käyttää ne noin. Ihan omalla päätökselläsi elät yli varojesi. Miksi ylipäätään lasten annettiin aloittaa noin kallis harrastus jos siihen ei ole varaa? Taas siis todetaan, että elämänhallinta on se ongelma, ei se ettei palkalla eläisi.
Vierailija kirjoitti:
Pyyhi per""""s tollaisilla palkoilla!! Ei riitä mihinkään...Sama trolli täällä kyselemässä. Mee töihin sieltä, lusmu!!
Tuollainen 1800-2000 euroa kuukaudessa on Suomessa aivan tavallinen palkka. Seuraava palkkani, 12 päivältä, on 1117 euroa eli 93 euroa päivältä.
Mulla jää 1900 euron palkkatuloista (netto) omaan käyttöön koko raha, koska vanhemmat hoitavat laskuni. Meidän suvussa on ns. vanhaa rahaa ja passiivisia tulonlähteitä.
800 asuntolaina
300 sähkö
120 vesi
600 ruoka ym päivittäistavarat
40 työpaikalla pysäköinti
200 työmatkojen bensakulut
40 roskiksen tyhjennys
100 puhelinlaskut+ netti (4hlö)
200 lasten harrastukset
Jne, lähes aina on jotain "ylimääräistä "
Joo, kuten huomaatte, aika helposti on tili sileänä eikä riitäkään.
ruokaan 120€ / kk
vaatteisiin 5€ / kk
harrastukset 15€ /kk
hygienia 20€ / kk
sähkö 20€ /kk
vuokra 300€ /kk
netti sisältyy vuokraan, puhelinta en käytä
tulot 500€ /kk
säästöön jää 20€/kk
Kahden opiskelevan kotona vielä asuvan nuoren elättämiseen ja velkajärjestelymaksuun 640€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Lyhennä asuntolainaa kirjoitti:
Jos vuokra on 900€ kk kannattaa jo ostaa oma asunto.
Tottakai kannattaisi ostaa oma asunto. Mutta matalatuloinen yksineläjä ei saa lainaa 1600 euron nettotuloilla. Mistään "korvesta" on turha ostaa asuntoa, koska silloin ei pääse töihin julkisilla. Ja tuolla nettopalkalla ei ole varaa ostaa eikä pitää autoa.
Moni ei vaan ymmärrä tätä. Eli on turha moralisoida miksi me matalatuloiset emme osta omaa asuntoa.
900e on aivan järkyttävä vuokra noille tuloille. On ihan turha sanoa, ettei ole muutakaan vaihtoehtoa, koska vaihtoehtoja on aina.
miehen harrastusmenot 5000€
lasten harrastusmenot 500€
vaimon harrastusmenot 50€
noin se menee 99% perheistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-auton lyhennys 200e
-auton muut kulut (huollot, pyyhkijät, jarrupalat, bensa, vakuutus ja vero) 300e
Tässä vaiheessa kannattaisi oikeasti harkita sähköautoa - voisi ajella samaan hintaan niin paljon kuin haluaa. Ei huoltoja, verot nolla ja vakuutukset ei niin kalliita kuin kuvittelisi. Maksan oikeasti vähemmän kuukaudessa upouudesta Teslasta kaikki käyttösähköt mukaan laskien :/
Antaako ne Teslan korjaamolta sijais sähköauton. Kuukausi, pari pitkä aika liftata. Rahat menee Teslan osamaksueriin vaikka "oma" Tesla odottaa osia ja korjaajaa.
Mulla menee varmaan 100e vuodessa vaatteisiin.
Lapsille on pakko ostaa jatkuvasti uusia vaatteita ja kenkiä niin itse saa kulkea rikkinäisissä kamppeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jollain menee joka kuukausi vaatteisiin 100 e? Joka kuussako tarvii ostaa uudet rintsikat ja kengät?
Minulla on useita kenkiä ollut käytössä useiden vuosien ajan. Ihan harvakseltaan niitä on uusittava.
Eivät nuo menot ole joka kuukausikohtaisia vaan niistä voi karsia.
No ei mitään takkeja ja kenkiä saa tuolla rahalla :D
Ellei tietysti ole niin köyhä, että pitää kengätkin ostaa käytettyinä. On muten tosi paha jalalle. Onnea vanhuuden tules-vaurioihin!
Vierailija kirjoitti:
Netto 1800e.
-asuntolaina 500e
-oma osuus asumiskuluista 150e
-auton lyhennys 200e
-auton muut kulut (huollot, pyyhkijät, jarrupalat, bensa, vakuutus ja vero) 300e
-ruoka (puolet kuluista 400e) sisältää taloustavarat ja yhden lemmikin kustannukset
-vaatteet keskimäärin 100e kuukaudessa (sisältää kaiken kengistä rintsikoihin)
Yhteensä 1650e. Siitä lopusta 150 eurosta sitten lapsille bussikorttia, elokuvarahaa, lukiolaiselle kirjoja jne.
Kaikki menee mitä tulee. Tietysti helpottaa kun asuntolaina on maksettu ja autolaina. Vielä pari vuotta pitää kärvistellä.
100 euroa joka kuukausi vaatteisiin? Laita 100 säästöön. Ei joka kuukausi tarvi vaatteita ostella eikä joka vuosi. Mulla olisi tuolla palkalla ns. Toiminta tonni säästössä ja se mikä jäi yhyeenlaskusta sen käyttää vuodessa vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 550e
puhelin 10e
ruoka 60e
Tulot 580e, loput maksetaan lainalla.
Hehe! Asumistuki ja toimeentulotuki myös.
Hieno homma, hankitko uutena vai käytettynä? Esiteinille kun ei oikein löydy käytettynä eikä täällä ole kovin kummoisia kirppareita.