Te joilla esim. n. 1800 - 2200 €/kk netto EI riitä peruselämiseen, kertokaa mihin raha menee?
Ja eritelkää se. Eli ei pelkästään vastausta "500 euroa laskuihin" vaan kertokaa, mitä ja mistä tulleita nämä laskut ovat.
Haluaisin oikeasti ymmärtää.
Kommentit (528)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-auton lyhennys 200e
-auton muut kulut (huollot, pyyhkijät, jarrupalat, bensa, vakuutus ja vero) 300e
Tässä vaiheessa kannattaisi oikeasti harkita sähköautoa - voisi ajella samaan hintaan niin paljon kuin haluaa. Ei huoltoja, verot nolla ja vakuutukset ei niin kalliita kuin kuvittelisi. Maksan oikeasti vähemmän kuukaudessa upouudesta Teslasta kaikki käyttösähköt mukaan laskien :/
No, ei kannata. Pikainen laskutoimitus... Mulla vanha 160e birssi. Kunto erinomainen ja ruosteeton. Ajaa varmasti vielä vähintään 5 vuotta. Bensaa menee n. 5lit/ 100km. Koko vuoden vakuutus bonuksilla n.120e. Auto ollut minulla nyt 2 vuotta ja mitään en ole korjannut! Öljyt vaihdettu 1x. Helppoa hoitaa itse. Ei tarvii nostureita. Niin, ja ostohetken täyden huollon tein tulppineen päivineen. Maksoi n. 20e osineen. Auto on vienyt bensoineen nyt n. 1000e bensat (2vuotta) ja 240e vak.maksut ja 1xöljyt+suod. N.30e eli laitetaan pyöreesti, että riittää varmasti, niin 1500 euroa 2 vuoden aikana. Ts. 750e vuosi.
Sähköauto n. 40.000 euroa uusi ja sen kalliit vakuutukset kuulemma + isommar ja kalliimmat rengaskulut. Tutun mukaan sarja/vuosi n. 400e yms... Mutta jo pelkällä auton ostohinnalla saisin ajaa nykybirssillä yli 40 vuotta... niin, että tuleeko halvemmaksi? Tätä eivät tyhmät batteriautoilijat vaan tajua!
No totta kai sen tajuaa jokainen, että jos valitset esimerkit spektrin ääripäistä, niin silloin sähköauto ei ole millään mittarilla kannattava. Joo, on se pappavainaan 1981 Datsun Cherry ihan hemmetin halpa, kun ajaa ilman kilpiä, maksamatta turhia veroja ja vakuutuksia, huollattaa kavereilla (Tallinnan)kaljapalkalla ja varastaa naapurilta bensat ja renkaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-auton lyhennys 200e
-auton muut kulut (huollot, pyyhkijät, jarrupalat, bensa, vakuutus ja vero) 300e
Tässä vaiheessa kannattaisi oikeasti harkita sähköautoa - voisi ajella samaan hintaan niin paljon kuin haluaa. Ei huoltoja, verot nolla ja vakuutukset ei niin kalliita kuin kuvittelisi. Maksan oikeasti vähemmän kuukaudessa upouudesta Teslasta kaikki käyttösähköt mukaan laskien :/
Eli sähköautoihin ei koskaan tule mitään vikaa? Jos ostan sähköauton, nii sekö sitten pysyy täysin kunnossa koko loppuelämäni? No olisit heti sanonut!
- eri
Sähköauto kannattaa liisata koska tekniikka kehittyy vielä. Arvonlasku voi olla kovempaa kuin bensakrematorioilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-auton lyhennys 200e
No, ei kannata. Pikainen laskutoimitus... Mulla vanha 160e birssi. Kunto erinomainen ja ruosteeton. Ajaa varmasti vielä vähintään 5 vuotta. Bensaa menee n. 5lit/ 100km. Koko vuoden vakuutus bonuksilla n.120e. Auto ollut minulla nyt 2 vuotta ja mitään en ole korjannut! Öljyt vaihdettu 1x. Helppoa hoitaa itse. Ei tarvii nostureita. Niin, ja ostohetken täyden huollon tein tulppineen päivineen. Maksoi n. 20e osineen. Auto on vienyt bensoineen nyt n. 1000e bensat (2vuotta) ja 240e vak.maksut ja 1xöljyt+suod. N.30e eli laitetaan pyöreesti, että riittää varmasti, niin 1500 euroa 2 vuoden aikana. Ts. 750e vuosi.
Sähköauto n. 40.000 euroa uusi ja sen kalliit vakuutukset kuulemma + isommar ja kalliimmat rengaskulut. Tutun mukaan sarja/vuosi n. 400e yms... Mutta jo pelkällä auton ostohinnalla saisin ajaa nykybirssillä yli 40 vuotta... niin, että tuleeko halvemmaksi? Tätä eivät tyhmät batteriautoilijat vaan tajua!
Olen ehkä tyhmä, mutta miten moottorin käyttövoima vaikuttaa rengasvalintaan?
Sähköautossa on yleensä painoa enemmän verrattuna samankokoiseen polttikseen. Ja sähköauton tarjoama vääntö heti lähdöstä pitäen yhdistettynä painoon tarkoittaa usein nopeammin kuluvia rengas-sarjoja. Paljonko nopeammin, en tiedä.
No mulla ei riittäisi. Ainakaan nyt yhtäkkiä. Toki, jos olisi tuollaiset tulot, niin olisin mitoittanut elämäni sen mukaan. Tällä hetkellä maksan yhtiövastiketta yli 700 euroa, sillä meillä on ollut putkiremontti, mitä siinä maksetaan pois pitkään. Asuntolainaa lyhennän 550 e kuukaudessa. Sähkölasku on kuukaudessa 100e ja vakuutukset (koti, auto) noin 150e. Bussikortit 180 euroa. Lukiolaisen kirjoja saa ostaa jatkuvasti. Puhelinlasku kuukaudessa noin 100e. Ja toki muitakin laskuja on. Tuohon olisin tärvännyt jo koko tuon mainitsemasi summan, eikä ole vielä edes syöty mitään eli koko ruokalasku on mainitsematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat tulot; eli vähän enemmän kuin ap ehdotti.
Asumistuki 500
Elatusmaksu 900
Työttömyyskorvaus 680
Lapsilisä 158
Palkka 300Menot:
Vuokra 800
Puhelin 20
Vakuutukset 40
Ruoka 300
Harrastukset 240Aika paljon jää rahaa säästöön. Isäni tilalta saan ilmaiseksi naudanlihaa, perunaa, porkkanaa ym.
Lapsella rikas isä joka maksaa ulkovaatteet, kengät, polkupyörät ym. Mummot ostelee merkkivaatteita. Itse ostan jotain 3e maksavia kuteita lapselle kirppikseltä. Mummo ja lapsen isä maksaneet meille myös ulkomaamatkoja.Ja joo; en mielelläni tee töitä koska näillä tahoilla pärjään niin hyvin. Välillä teen navetta lomituksia mutta niistäkin onnistuu pyytää käteisellä muutama kymppi jos ei halua virallista palkkaa. Lisäksi teen vapaaehtoistyötä SPR.
Rahat riittää varmasti pienituloisilla jos yhtään katsoo mihin käyttää. Kun opiskelin ostin 2e lounaita ja kävin leipäjonoissa.
Että sellanen kermaperse siellä
En koe olevani kermaperse. Päivällä esim. Siivoan kaverini tallilla tarhoja kolme tuntia niin saan sitten ratsastaa ilmaiseksi hänen hevosilla. Isää autan myös aina kun hän pyytää. Välillä opiskelen kansalaisopistossa kieliä yms. En kyllä välttämättä tiedä mitä tuo kermaperse käytännössä tarkoittaa; ehkä nyt sitten olen sellainen.
Autoilijat tätä yhteiskuntaa pyörittää. Autottomat ne vaa elelee autoilijoiden rahoilla. Miksi autoilijoita ei nosteta enemmän jalustalle tämän takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-auton lyhennys 200e
Kuvitteletko tosiaan että verot pysyy nollissa? Sähkön hinta on mukavasti noussut ja sähköautovero tullaan lätkäisemään heti kun riittävän moni on sellaisen hankkinut.
Ja kunnes tämä päivä koittaa, niin minä ainakin aion ottaa kaiken hyödyn irti toistaiseksi suht edullisesta ajamisesta.
Laina 600
Käyttöraha (ruoka, tankkaaminen, vaateostokset yms. 250/vk) 1000
Päivähoitomaksut 300
Sähkölaskut, vakuutukset, auton muut kulut, kiinteistöverot jne.. 300
Yht siis noin 2200.
Nettotulo kylläkin 2600/kk
Käyttörahasta voisi tingata. Kaikki muut on enemmänkin 'pakollisia' menoja
Joo ei, perheen netto n 8 t€/kk ja pk-seudulla koen, että tällä tulolla voi elää jotenkuten mukavasti, ei ökyillen, vaan mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat tulot; eli vähän enemmän kuin ap ehdotti.
Asumistuki 500
Elatusmaksu 900
Työttömyyskorvaus 680
Lapsilisä 158
Palkka 300Menot:
Vuokra 800
Puhelin 20
Vakuutukset 40
Ruoka 300
Harrastukset 240Aika paljon jää rahaa säästöön. Isäni tilalta saan ilmaiseksi naudanlihaa, perunaa, porkkanaa ym.
Lapsella rikas isä joka maksaa ulkovaatteet, kengät, polkupyörät ym. Mummot ostelee merkkivaatteita. Itse ostan jotain 3e maksavia kuteita lapselle kirppikseltä. Mummo ja lapsen isä maksaneet meille myös ulkomaamatkoja.Ja joo; en mielelläni tee töitä koska näillä tahoilla pärjään niin hyvin. Välillä teen navetta lomituksia mutta niistäkin onnistuu pyytää käteisellä muutama kymppi jos ei halua virallista palkkaa. Lisäksi teen vapaaehtoistyötä SPR.
Rahat riittää varmasti pienituloisilla jos yhtään katsoo mihin käyttää. Kun opiskelin ostin 2e lounaita ja kävin leipäjonoissa.
Ja tämmösiä ihmisiä yhteiskunnan pittää elättää. Sultaki sais ottaa työttömyyskorvauksen pois niin vois alakaa työt maistuun.
V*ttu kyllä ottaa niin päähän raataa niska limasa ja palkka huonompi tai suunilleen saman verran mitä sinä saat tukia.
Hohhoijaa
No miksi et itse tee lapsia rikkaan miehen kanssa, sitten eroat ja alat työttömäksi. Aika säälittävää kadehtia työtöntä. Kannattaa tehdä sitä mistä nauttii. Jos et nauti työnteosta voit ihan hyvin alkaa työttömäksi ja muuttaa vaikka intiaan. Myös kannattaa vaihtaa alaa jos oma huonosti palkattu työsi ei miellytä.
Vierailija kirjoitti:
Sähköauto painaa akkuineen enemmän kuin vastaava polttis ja tehoa löytyy -> renkaat kuluu enemmän.
Netto on vähän enemmän 2500 €.
- laina 720 €
- vastike + muut asumiseen liittyvä 400 €
- vakuutukset n. 100 €
- lehdet, suoratoistot jne. 40 €
- netti 40 €
- lasten kulut 250 € (maksetaan puoliksi exn kanssa)
- bussilippu 65 €
Kiinteät menot siis 1615 €
- ruokakauppa n. 500 €/kk
- apteekki 50 €
- lemmikki n. 50 €
Tässä ollaan 2215 € ja loput
- noutoruoka, ravintolat, kahvilat, muu hauskanpito 80 €
- omat vaatteet jne. n. 100 €
- säästöön 100 €
Kodin hankinnat ja matkat menee vuosibonuksesta ja lomarahoista. Uuden sohvan ostin, kun vanhemmilta joululahjarahaa.
Totta kai voisi vähän joka kohdasta nipistää, mutta mitenkään erityisen tuhlaavaisena en pidä itseäni. Ruokaa ostan lähikaupoista, kun ei ole autoa, eikä liikaa säilytystilaa. Toisaalta taas leikkaan itse omat ja tyttären hiukset. Valinnat on tehty omien mieltymysten mukaan ja kaikki menot tulee maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuminen n. 600€/kk
Auto n. 700€/kk (+bensat)
Ruoka n. 600€/kk
Alkoholi (Viinit, oluet) n. 100€/kk
Puhelimet + netti n. 70€/kk
Sähkö n. 100€/kk
Lainat/Osa-maksut n. 350€/kkTuossa kohtuullisen rehellisesti mitä menee. Yhden hengen sinkkutalous.
Tämä on juuri se tuhon malli kun tuhannet elävät näin leveästi.
Auto 0e/kk, valtaosa ajoista korvattu pyörällä joten besat ehkä 20e/kk
Ruoka noi 250e/kk
Alkoholi ja tupakat 0e/kk
puhelin maksu noin kympin/kk
sähkö noin 15e/kk
lainat, osa-maksut 0e/kk
Tässä vertailuksi omat kuluni ja nyt voimme puhua kohtuullisesta ja järkevästä kuluttamisesta
Jaa, muut ehkä haluavat nauttiakin elämästä eikä vain kituuttaa. Valtiokin saa verotuloja kun palveluita käytetään. Itse maksan kampaajasta kuuden viikon välein 30-40 euroa hyvästä hiustenleikkuusta. Voisin toki itsekin nyrhiä saksilla tukkani, mutta lopputulos olisi sen näköinenkin (hiuslaadullani ei toimi). Mieluummin maksan tuon summan kampaajalle.
Sen lisäksi käyn välillä ravintolassa olutta juomassa tai ruokaa syömässä. Kevätpäivä terassilla on edullisempi kuin terapeutti.
Tämä maa on ihan oikeasti ku ses sa kun eläkeläisistä aika jättää. Järkevä rahankäyttö on tietysti järkevää rahankäyttöä, mutta ei täältä pois lähtiessäkään mitään saa mukaan. Ja mitä vähemmän ihmiset kuluttavat kotimaassaan sitä useampi yrittäjä on työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-auton lyhennys 200e
Oikeesti sun auton arvo tippuu enemmän kuin oikeanauton.
Talolaina, sähkölasku okt:sta, bensat, vakuutukset kiinteistölle ja perheelle sekä autolle, auton kulut, päivähoitomaksu... Mies maksaa elatusmaksua.
Näin normaalin elämisen päälle. Toki meillä on kaksi joilla jää joku 3500€. Jäiskö joku 1000 jäljelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-auton lyhennys 200e
Oikeesti sun auton arvo tippuu enemmän kuin oikeanauton.
Ei tuota arvon tippumista tarvitse leasingissa paljoa murehtia, se on jo mukana kk-maksussa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan (> 10 vuotta sitten) isohkoissakin autoissa yleisin rengaskoko oli esim. 185/65R15 tai 205/55R16. Tämän kokoiset renkaat ovat vieläkin tavallisissa suomalaisautoissa yleisiä, ja halpoja. Olen ostanut hiljattain kierroksen laadukkaita 16” merkkikitkarenkaita (Goodyear) alle 400 €:lla.
Ei taida löytyä lähellekään samankokoista sähköautoa, johon tuon kokoinen rengas sopisi. Esimerkiksi Teslan Model 3:n pienin mahdollinen rengaskoko on 235/45R18. Vastaavat merkkikumit maksaa tässä koossa 150-200 €/kpl, kiinalaisia saa vähän halvemmalla.
Eli rengaskulut tuplaantuivat jo ostovaiheessa. Siihen vielä vähän sähkärillä kiihdyttelyä päälle…
2200 hujakoilla netto. Vuokra, sähkö, ruoka, lasten vaatteet, bussiliput, puhelinlaskut, vakuutus. Auton kulut ja huolto. Itsellekin joutuu pari kertaa vuodessa ostamaan vaatteita ja kengät. Mihinkään matkusteluun tai sisustamiseen ei todellakaan jää rahaa.
Yksinäni pärjäisin tuolla rahalla ruhtinaallisesti.
Mun 90vm. auton kulut on vero 180e/v, vakuutus 180e/v, katsastus 50-80e/v (riippuen saako varattua ajan siihen halvimpaan tai napattua katsatsustarjouksen), osiin ehkä 100-300e/v ja itse saan korjattua suurimman osan. Hitsaus ja isommat rempat yleensä kaverilla, työn määrästä riippuen noin 150-500e, mut ei sitä joka vuos tarvii ees kasata, ehkä neljän vuoden välein. Eli apauttiarallaa 60e/kk ilman tuota kaverilla tehdyn työn hintaa. Toki bensat pitkä työmatkan takia on 400e/kk tällä hetkellä kiitos bensan hinnan (nousua viime vuotisesta 170e/kk!), mutta eipä kannata liisinki tai osari auto tai patteritkaan. Auton arvo on jatkuvasti missä kunnossa tahansa 500e ja jos näyttää siltä, että enää ei mene leimasta läpi ainakaan ilman suurta työtä, ni pistää paaliin ja ostaa vaan uuden vastaavanlaisen tilalle ja taas ajaa pari kolme vuotta vaihtelematta mitään muuta kuin halpoja kulutusosia.