Te joilla esim. n. 1800 - 2200 €/kk netto EI riitä peruselämiseen, kertokaa mihin raha menee?
Ja eritelkää se. Eli ei pelkästään vastausta "500 euroa laskuihin" vaan kertokaa, mitä ja mistä tulleita nämä laskut ovat.
Haluaisin oikeasti ymmärtää.
Kommentit (528)
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei saa sähkö siirtohintoineen 15€
Älkäö viitsikö jauhaa s0ntaa
Mun sähkölasku on joka kk n.18e, kaikkinensa.
Asun yksin kaksiossa, ei saunaa. En erityisemmin säästele sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Netto 1800e.
-asuntolaina 500e
-oma osuus asumiskuluista 150e
-auton lyhennys 200e
-auton muut kulut (huollot, pyyhkijät, jarrupalat, bensa, vakuutus ja vero) 300e
-ruoka (puolet kuluista 400e) sisältää taloustavarat ja yhden lemmikin kustannukset
-vaatteet keskimäärin 100e kuukaudessa (sisältää kaiken kengistä rintsikoihin)
Yhteensä 1650e. Siitä lopusta 150 eurosta sitten lapsille bussikorttia, elokuvarahaa, lukiolaiselle kirjoja jne.
Kaikki menee mitä tulee. Tietysti helpottaa kun asuntolaina on maksettu ja autolaina. Vielä pari vuotta pitää kärvistellä.
300 auton muihin kuluihin? Onpa karmea summa! Ja joo, täällä on tiedossa kyllä auton menot hyvinkin tarkkaan. Parhaimmillaan 700 euroa riittää vuodeksi yhteen autoon kaikkine kuluineen, jos ei tarvitse ostaa renkaita tai ostaa varaosia. Toki ymmärrän niitä, jotka ei osaa tehdä autoon yhtään mitään itse.
Ehdotellaan ketjussa mihin työttömän yh äidin kannattaisi Suomessa muuttaa. Olettaen että yrittää vielä työllistyä. Katsoin että Turussa ja Tampereella on Helsingin seudun vuokrahinnat. Jos maaseudulle muuttaa niin pitäisi olla kulkuyhteydet töihin ja kouluun.
Laittakaa ketjuun paikkoja niin katselen vuokrien hintoja.
Asuntolainan maksamisessa puhutaan omaisuuden kerryttämisestä aina siihen asti, kunnes aletaan puhua menoista. Silloin lyhennyksestä tulee meno, joka vain katoaa taivaan tuuliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jösses noita teidän vuokria! Ikinä en maksais vuokraa 900e, puhumattakaan enempää! Ja tuollasella 900eurollaki saa uudeltamaalta jonku postimerkin kokosen koirankopin.
Onneks ei tarvi asua pääkaupunkiseudulla.
Vähän vaikea muuttaa muualle kun on Helsingissä syntynyt ja lapsen isä asuu täällä. En tunne oikein muita kaupunkeja Sulmesaa ei ole ollut varaa matkustella kotimaassa. Tuntuu ikävältä repäistä lapsi juuriltaam ja muuttaa johonkin maaseudulle kaksin. Hyväksyttäisiin meidät sinne? Ajokorttia ei ole eikä autoa. Lapsen isä tapaa lasta joka toinen viikonloppu.
Mistä alapeukut? Olen itse 3 polven helsinkiläinen isän ja äidin puolelta, tällä asuu suku. Ei ole sukulaisia muualla tai mökkejä.
Vuokra 657e
Sähkö vaihtelee, mutta n. 60e
Puhelin/netti 50e
Vakuutukset 50e
Auto 400e
Luottikortin lyhennys vaihtelee, minimi 100e
Omat tulot; eli vähän enemmän kuin ap ehdotti.
Asumistuki 500
Elatusmaksu 900
Työttömyyskorvaus 680
Lapsilisä 158
Palkka 300
Menot:
Vuokra 800
Puhelin 20
Vakuutukset 40
Ruoka 300
Harrastukset 240
Aika paljon jää rahaa säästöön. Isäni tilalta saan ilmaiseksi naudanlihaa, perunaa, porkkanaa ym.
Lapsella rikas isä joka maksaa ulkovaatteet, kengät, polkupyörät ym. Mummot ostelee merkkivaatteita. Itse ostan jotain 3e maksavia kuteita lapselle kirppikseltä. Mummo ja lapsen isä maksaneet meille myös ulkomaamatkoja.
Ja joo; en mielelläni tee töitä koska näillä tahoilla pärjään niin hyvin. Välillä teen navetta lomituksia mutta niistäkin onnistuu pyytää käteisellä muutama kymppi jos ei halua virallista palkkaa. Lisäksi teen vapaaehtoistyötä SPR.
Rahat riittää varmasti pienituloisilla jos yhtään katsoo mihin käyttää. Kun opiskelin ostin 2e lounaita ja kävin leipäjonoissa.
Jos auton kulut vie yhden ihmisen verran rahaa joka kuukausi niin varmaan kannattaisi siitä luopua. Jos sitä tarvitsee työmatkoihin koska asuu jossain periferiassa niin muuttaa pois sieltä lähemmäs töitä. Yhdenkään lapsen ei tarvitse harrastaa sadoilla euroilla kuukausi, kuten ei aikuisenkaan. Kymmenien eurojen edestä suoratoistopalveluja on jo ihan hulluutta. Jos nämä on kulutustottumukset niin vika on kuluttajassa ei tuloissa.
Mistä näitä vajaqqeja oikein riittää vinkumaan 2000€ "huippuliksoista" hintatasoltaan Euroopan huippua edustavassa maassa jossa käteen jäävät nettotulot ovat koulutetuilla länsimaiden pohjasakkaa.
Totta helvetissä 2000€ nettoliksalla pärjää jos on autoton vanhapoika joka himmailee Pihtiputaalla kohti palvelutaloa vanhemmilta perityssä hyväkuntoisessa kaksiossa eikä harrasta muuta kuin sauvakävelyä ja käpyjen keräämistä.
Vastaus on aivan toinen kaikille jotka yrittävät elää pelkän hengissä sinnittelyn sijaan ja kasvattaa siinä sivussa aktiivisesti harrastavia lapsiakin. Puhumattakaan niistä jotka yrittävät tuota pk-seudulla.
mInä olen tienannut viimosen 10 vuoden aikana nettona 1300 - 2000 euroa/kk. Siis tuon 1300 silloin kymmenisen vuotta sitten, nykyään tuon noin 2000 e/kk.
Minulla ei ole säästössä oikeestaan yhtään enempää rahaa kuin kymmenen vuotta sitten, eikä tuo huima 700e/kk lisätienesti olevinaan näy missään, koska edelleenkään ei ole "vara" matkustella. Huomioitavaa on, että puolisollakin ovat tulot nousseet suurin piirtein saman verran.
Tarkemminkin kun sitten alkaa purkaa tätä raha-asiaa huomaa, että me elämme paljon leveämmin kuin 10 vuotta sitten. Lisäksi lapset ovat jo teinejä, joten heihinkin menee enemmän rahaa. Me ollaan ostettu mökki, tehty kph-remontti ja laajennettu taloa (lainalla, sen lyhennyksiin menee jo 200 euroa kuukaudessa). Laskin myös, että kun kolme neljästä perheenjäsenestä syö lääkkeitä säännöllisesti ja tarvitsee niiden lisäksi myös silmälasit ja piilolinssit, niin näihin kuluihin menee jo kolmisen tonnia vuodessa. Lisäksi toisen lapsen harrastukseen menee noin 600 euroa vuodessa, summa jota en tosiaankaan olisi jokunen vuosi sitten pystynyt maksamaan. Toisenkin lapsen harrastuksia tuetaan ostamalla salikorttia ja airsoftkamoja jne. Me vanhemmatkin harrastetaan nykyään asioita joihin menee rahaa, esim. sitä salia ja musiikin tekemistä (eli tulee osteltua siihen liittyviä tarvikkeita, johtoja, muutama instrumentti jne) Lisäksi ruoka, minä en enää laita kaikkea alusta asti itse, enkä enää käytä sunnuntaita siihen, että leivon pakastimeen viikon leivät ja laitan etukäteen isot annokset halpaa ruokaa seuraavaksi viikoksi. Minä lepään ja teen jotain kivaa. Yleensä niillä ostetuilla harrastuskamoilla.
Jos elettäisiin kuten kymmenen vuotta sitten, niin varmaan jäisi säästöön huikeasti rahaa. Mutta tässä on se, että kumpikin meistä on elänyt köyhän lapsuuden ja sitä elämää me ei haluta enää. Minä en halua pihistellä ja nähdä vaivaa vaikkapa just käyttämällä koko päivän ruoanlaittoon. Mulle on ihan ok se, että säästötilillä on rahaa vain pari tonnia (säästän toki myös rahastoon 50 - 100 euroa/kk ja mulla on sijoitusasunto, joten ihan clueless mä en ole) ja minä voin kaupassa ostaa sitä ruokaa mitä sattuu mieli tekemään. Tai lapselle 150 eurolla airsoftiin tarvikkeita tai itselle vaatteita kahdella sadalla.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki 500
Elatusmaksu 900
Työttömyyskorvaus 680
Lapsilisä 158
Palkka 300Menot:
Vuokra 800
Puhelin 20
Vakuutukset 40
Ruoka 300
Harrastukset 240Aika paljon jää rahaa säästöön. Isäni tilalta saan ilmaiseksi naudanlihaa, perunaa, porkkanaa ym.
Lapsella rikas isä joka maksaa ulkovaatteet, kengät, polkupyörät ym. Mummot ostelee merkkivaatteita. Itse ostan jotain 3e maksavia kuteita lapselle kirppikseltä. Mummo ja lapsen isä maksaneet meille myös ulkomaamatkoja.Ja joo; en mielelläni tee töitä koska näillä tahoilla pärjään niin hyvin. Välillä teen navetta lomituksia mutta niistäkin onnistuu pyytää käteisellä muutama kymppi jos ei halua virallista palkkaa. Lisäksi teen vapaaehtoistyötä SPR.
Rahat riittää varmasti pienituloisilla jos yhtään katsoo mihin käyttää. Kun opiskelin ostin 2e lounaita ja kävin leipäjonoissa.
Että sellanen kermaperse siellä
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki 500
Elatusmaksu 900
Työttömyyskorvaus 680
Lapsilisä 158
Palkka 300Menot:
Vuokra 800
Puhelin 20
Vakuutukset 40
Ruoka 300
Harrastukset 240Aika paljon jää rahaa säästöön. Isäni tilalta saan ilmaiseksi naudanlihaa, perunaa, porkkanaa ym.
Lapsella rikas isä joka maksaa ulkovaatteet, kengät, polkupyörät ym. Mummot ostelee merkkivaatteita. Itse ostan jotain 3e maksavia kuteita lapselle kirppikseltä. Mummo ja lapsen isä maksaneet meille myös ulkomaamatkoja.Ja joo; en mielelläni tee töitä koska näillä tahoilla pärjään niin hyvin. Välillä teen navetta lomituksia mutta niistäkin onnistuu pyytää käteisellä muutama kymppi jos ei halua virallista palkkaa. Lisäksi teen vapaaehtoistyötä SPR.
Ja tämmösiä ihmisiä yhteiskunnan pittää elättää. Sultaki sais ottaa työttömyyskorvauksen pois niin vois alakaa työt maistuun.
V*ttu kyllä ottaa niin päähän raataa niska limasa ja palkka huonompi tai suunilleen saman verran mitä sinä saat tukia.
Hohhoijaa
Jokaisella on oma tilanne ja oma näkökulma riittääkö tuo raha. Jos on vaikka kaksikin isoa lasta kotona 17v ja 18v joista ei enää makseta lapsilisää ja saavat olematonta opintotukea, niin kai ne menot nyt ovat pikkasen eri kuin yksin asuva tai kaksin asuva jotka molemmat osallistuvat menoihin. Ei ole oikein vertailukelpoisia tilanteet keskenään.
Riitääkö? Toisilla kyllä ja toisilla ei. Toisilla on auto, toisilla ei. Toisilla menee asumiseen enemmän ja toisilla vähemmän. Toisilla on lyhennettävään velkaa/lainaa ja toisilla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netto 1800e.
-asuntolaina 500e
-auton lyhennys 200e
-auton muut kulut (huollot, pyyhkijät, jarrupalat, bensa, vakuutus ja vero) 300e
-ruoka (puolet kuluista 400e) sisältää taloustavarat ja yhden lemmikin kustannukset
Yhteensä 1650e. Siitä lopusta 150 eurosta sitten lapsille bussikorttia, elokuvarahaa, lukiolaiselle kirjoja jne.
Kaikki menee mitä tulee. Tietysti helpottaa kun asuntolaina on maksettu ja autolaina. Vielä pari vuotta pitää kärvistellä.
Jos noilla tuloilla pitää autoa jota ei ole maksettu, korkeilla kaskovakuutuksilla ja kun sen arvokin putoaa hurjaa kyytiä niin ei ole talous hallussa, tämä on hyvä esimerkki yli varojensa elämisestä, heti kun tilanne muuttuu vähänkin niin ollaan katastrofin partaalla tai sossun luukulla.
En ole tuo kelle vastasit, mutta ihan mielenkiinnosta, onko tää arvonpudotushuutelu ihan mutuilua, vai tiedätkö sä nyt tarkalleen, minkälaisesta autosta puhut?
Ihan vaan sillä kysyn, kun mullakin on alle 2 tonnin nettotuloilla auto, jonka ostin rahoituksella 2 vuotta sitten, mutta ei sen hinta ole tippunut yhtään. Että ei se mikään automaatio ole, että se hinta aina tippuu niin kamalasti.
Mutta onhan se ilmeisen hauskaa maalata piruja seinille ja käyttää joka tilaisuus, kun pääsee vähän v*ttuilemaan toiselle anonyymisti.
Kerro toki autostasi enemmän. Mikä auto ei tiputa arvoaan yhtään parissa vuodessa? Eikö se vanhene, eikö siihen tule kilometrejä? Kerro toki autostasi, kiinnostaa hirveästi kuulla mikä se sellainen auto on.
No kyllähän siihen on kilometrejä tullut, mutta niitä on silti tosi vähän auton ikään nähden.
Ja kyllä, sekin auto vanhenee ajan saatossa ihan niinkuin kaikki muutkin asiat. Mutta se hinta ei silti ole tippunut. Itseasiassa maksoin omastani jopa pikkuisen vähemmän, kuin millä hinnalla vastaavia nyt myydään.
En halua kertoa tarkasti, mistä autosta on kyse, mutta kyseessä on saksalainen premium-malli, sieltä paremmasta päästä valikoimaa. Ei siis aivan peruskottero, mutta ei sentään mikään sikakallis-öky-superautokaan. Melko vähän näitä kuitenkaan liikenteessä näkyy. Ei todellakaan ole mikään päivittäinen, ei edes viikottainen näky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuminen n. 600€/kk
Auto n. 700€/kk (+bensat)
Ruoka n. 600€/kk
Alkoholi (Viinit, oluet) n. 100€/kk
Puhelimet + netti n. 70€/kk
Sähkö n. 100€/kk
Lainat/Osa-maksut n. 350€/kkTuossa kohtuullisen rehellisesti mitä menee. Yhden hengen sinkkutalous.
Tämä on juuri se tuhon malli kun tuhannet elävät näin leveästi.
Auto 0e/kk, valtaosa ajoista korvattu pyörällä joten besat ehkä 20e/kk
Ruoka noi 250e/kk
Alkoholi ja tupakat 0e/kk
puhelin maksu noin kympin/kk
sähkö noin 15e/kk
lainat, osa-maksut 0e/kk
Tässä vertailuksi omat kuluni ja nyt voimme puhua kohtuullisesta ja järkevästä kuluttamisesta
Vaikka pitää patterit, valot ja telkut kiinni niin sähköä ei saa mitenkään tuohon hintaan. Nolla perään siirtojen kanssa. Sulla ei ole ollenkaan asumiskuluja? Asutko teltassa vai maksaako joku sulle asumisenkin? Et taida juuri soitella? Itse soittelen paljon ystäville ja silloin kannattaa ottaa rajaton liittymä, joka maksaa väh. 15 euroa.
600 € vuokra
180 € päivähoito
53 € yksi korottomalla osamaksulla ostettu elektroniikka
65 € matkalippu
200 € ruokaraha
25€ puhelinlasku
100€ Säästöt
120 € psykoterapia
1343€
Ja siihen päälle kaikki muu satunnainen kuten lääkkeet, vaatteet, lapsen harrastus, vakuutukset, isommat hankinnat joita viime aikoina ollut, kun kaikki alkaa aina tulla tiensä päähän yhtäaikaa.
Jos meillä olisi autokin niin aika hikisesti jäisi rahaa mihinkään yllättävään.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki 500
Elatusmaksu 900
Työttömyyskorvaus 680
Lapsilisä 158
Palkka 300Menot:
Vuokra 800
Puhelin 20
Vakuutukset 40
Ruoka 300
Muuta se elatusmaksu 160 euroon tai vaikka hetkellisesti 0 euroon, jos joudut tappelemaan lapsen isän kanssa. Ja oleta, että joudut ostamaan kaiken itse. Saattaa alkaa mieli muuttumaan :D
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki 500
Elatusmaksu 900
Työttömyyskorvaus 680
Lapsilisä 158
Palkka 300Menot:
Vuokra 800
Puhelin 20
Vakuutukset 40
Ruoka 300
Siinä taas työtön yh joka saa enemmän kuin työssäkäyvä.
Vierailija kirjoitti:
Netto 1800e.
-asuntolaina 500e
-auton lyhennys 200e
Joka kuukausiko nämä menee?
Vähän vaikea muuttaa muualle kun on Helsingissä syntynyt ja lapsen isä asuu täällä. En tunne oikein muita kaupunkeja Sulmesaa ei ole ollut varaa matkustella kotimaassa. Tuntuu ikävältä repäistä lapsi juuriltaam ja muuttaa johonkin maaseudulle kaksin. Hyväksyttäisiin meidät sinne? Ajokorttia ei ole eikä autoa. Lapsen isä tapaa lasta joka toinen viikonloppu.