Te joilla esim. n. 1800 - 2200 €/kk netto EI riitä peruselämiseen, kertokaa mihin raha menee?
Ja eritelkää se. Eli ei pelkästään vastausta "500 euroa laskuihin" vaan kertokaa, mitä ja mistä tulleita nämä laskut ovat.
Haluaisin oikeasti ymmärtää.
Kommentit (528)
Vierailija kirjoitti:
Lasten kilpaurheilu (2 teiniä) vähintään 500e
Sähkö+siirto 350e
Vesimaksu 100e
Puhelimet 70e
Tonttivuokra 300e
Laina lyhennys 1100 e
Auto+bensat+kaikki muut laskut. Ei riitä ei. Enkä ole hoitaja.
Liian kalliit harrastukset tai liian iso laina, pitäisi tehdä valintoja.
Nettopalkka noin 2100e/kk
-Asuntolainan lyhennys noin 450e/kk
-Yhtiövastike noin 200e/kk
-Sähkölasku talvisin noin 200e/kk ja kesäisin noin 50e/kk
-Puhelinlasku ja nettilasku 70e/kk
-Suoratoistopalvelu 40e/kk
-Polttoaineet noin 200e-300e/kk
Näiden jälkeen mulle jää rahaa noin 1000e/kk.
Tähän päälle sitten vakuutusmaksut,autoverot,auton katsastukset,auton huollot,ruuat jne.
Ihan hyvin pärjään näin ja saan jopa säästettyä rahaa eläkepäivilleni hiukan.
Lapsia ei ole enkä halua ja olen ikisinkku.
M31
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 4 hengen perheessä nettotulot 2000e.
Ikinä ei ole tili nollilla.Niin, kun se on aina miinuksella.
Kun ei ole. Rahat ei ole koskaan loppu.
Nytkin tilillä 1200e ja yhtään laskua ei ole. Miehen tilillä paljon enemmän kun mulla.
2200e jää nettona suunnilleen. Siitä 950e vuokraan 500e auton bensa ja ylläpitokuluihin, 150e ruokaan, siihen sähköt, vedet, puhelinlasku, striimauspalvelu ja muut "juoksevat kulut".
~200e, 200e työlounaisiin. Siinä se onkin sitten melkeen kulutettu tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netto 1800e.
-asuntolaina 500e
-oma osuus asumiskuluista 150e
-auton lyhennys 200e
-auton muut kulut (huollot, pyyhkijät, jarrupalat, bensa, vakuutus ja vero) 300e
-ruoka (puolet kuluista 400e) sisältää taloustavarat ja yhden lemmikin kustannukset
-vaatteet keskimäärin 100e kuukaudessa (sisältää kaiken kengistä rintsikoihin)
Yhteensä 1650e. Siitä lopusta 150 eurosta sitten lapsille bussikorttia, elokuvarahaa, lukiolaiselle kirjoja jne.
Kaikki menee mitä tulee. Tietysti helpottaa kun asuntolaina on maksettu ja autolaina. Vielä pari vuotta pitää kärvistellä.
Jos noilla tuloilla pitää autoa jota ei ole maksettu, korkeilla kaskovakuutuksilla ja kun sen arvokin putoaa hurjaa kyytiä niin ei ole talous hallussa, tämä on hyvä esimerkki yli varojensa elämisestä, heti kun tilanne muuttuu vähänkin niin ollaan katastrofin partaalla tai sossun luukulla.
En ole tuo kelle vastasit, mutta ihan mielenkiinnosta, onko tää arvonpudotushuutelu ihan mutuilua, vai tiedätkö sä nyt tarkalleen, minkälaisesta autosta puhut?
Ihan vaan sillä kysyn, kun mullakin on alle 2 tonnin nettotuloilla auto, jonka ostin rahoituksella 2 vuotta sitten, mutta ei sen hinta ole tippunut yhtään. Että ei se mikään automaatio ole, että se hinta aina tippuu niin kamalasti.
Mutta onhan se ilmeisen hauskaa maalata piruja seinille ja käyttää joka tilaisuus, kun pääsee vähän v*ttuilemaan toiselle anonyymisti.
Mulla palkka 2 400, netto 1 900 €/kk
- asuminen 300 €/kk. Asun miehen omistamassa isossa okt maaseudulla pk-seudun ulkopuolella
- autoon jotain 100-200 €/kk ehkä, en käytä hirveästi ja työmatkaakin ajan vaan 95 km viikossa, teen etänä osan. En muista yhtään paljonko vakuutukset sun muut maksaa. Auton olen maksanut kokonaan, ei mene siis siitä rahaa
- puhelinliittymä 20 €/kk, supla 15 €/kk
- harrastukset hiihto, pyöräily, juoksu... Näihin ei mene hirveästi rahaa kunhan on välineet kunnossa.
- koiraan menee rahaa ehkä 50 €/kk
- en käy kampaajalla kuin pari kertaa vuodessa tasauttamassa latvat, browliftin otan silloin tällöin, maksaa 50 € kerta. Geelikynnetkin on ollut joskus, maksaa 50 € kerta. Tällä hetkellä ei ole
- vaatteisiin, kosmetiikkaan, kenkiin jne menee vaihteleva summa kuussa.
- ruokaan ehkä 300 e kuussa?
Mulla jää helposti n. 500 ainakin säästöön kuussa ellei sitten enemmänkin, riippuen aina hankinnoista. Mulla ei siis ole asunto- tai autolainaa eikä ylipäänsä mitään lainaa
Vuokra 1230 e ( etsin koko ajan halvempaa, ajokorttia ei ole joten täytyy olla ok kulkuyhteydet)
Bussilippu 100 e
Puhelin itse ja lapsen 40 e
Netti ja osalasku modeemista 20 e
Sähkölasku 45 e
Osamaksu j luottokortti 100 e ( lapselle ostettava vastetta jne eikä ole varaa ostaa köteisellä)
Ip kerho 35 e
Ruoka n 500 e riippuen kuukaudesta
Lapsen harrastus ja huvit n 100 e kk ( lahjat synttäreille, namit, suoratoistopalvelut, harrastusmaksu on nyt 50 e kk lisenssit päälle ja kilpailumaksut)
Vakuutus 25 e
Lapsen varusteisiin pitäisi olla rahaa myös mutta ei ole aina. Ulkovaatteet ostan uutena edellisenä sesonkina nyt ostin Reimaa n 200 eurolla ensi talveksi. Kaikki kesävaatteet jääneet pieniksi, uimapuku ja kengät myös...
Kampaajalla tms ei käydä enkä harrasta itse mitään. Ei lomailla missään.
Tulot n.1800 netto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netto 1800e.
-asuntolaina 500e
-auton lyhennys 200e
-auton muut kulut (huollot, pyyhkijät, jarrupalat, bensa, vakuutus ja vero) 300e
-ruoka (puolet kuluista 400e) sisältää taloustavarat ja yhden lemmikin kustannukset
Yhteensä 1650e. Siitä lopusta 150 eurosta sitten lapsille bussikorttia, elokuvarahaa, lukiolaiselle kirjoja jne.
Kaikki menee mitä tulee. Tietysti helpottaa kun asuntolaina on maksettu ja autolaina. Vielä pari vuotta pitää kärvistellä.
Jos noilla tuloilla pitää autoa jota ei ole maksettu, korkeilla kaskovakuutuksilla ja kun sen arvokin putoaa hurjaa kyytiä niin ei ole talous hallussa, tämä on hyvä esimerkki yli varojensa elämisestä, heti kun tilanne muuttuu vähänkin niin ollaan katastrofin partaalla tai sossun luukulla.
En ole tuo kelle vastasit, mutta ihan mielenkiinnosta, onko tää arvonpudotushuutelu ihan mutuilua, vai tiedätkö sä nyt tarkalleen, minkälaisesta autosta puhut?
Ihan vaan sillä kysyn, kun mullakin on alle 2 tonnin nettotuloilla auto, jonka ostin rahoituksella 2 vuotta sitten, mutta ei sen hinta ole tippunut yhtään. Että ei se mikään automaatio ole, että se hinta aina tippuu niin kamalasti.
Mutta onhan se ilmeisen hauskaa maalata piruja seinille ja käyttää joka tilaisuus, kun pääsee vähän v*ttuilemaan toiselle anonyymisti.
Kerro toki autostasi enemmän. Mikä auto ei tiputa arvoaan yhtään parissa vuodessa? Eikö se vanhene, eikö siihen tule kilometrejä? Kerro toki autostasi, kiinnostaa hirveästi kuulla mikä se sellainen auto on.
Jos vuokraan menee 1 200 e nii siitä saa syyttää vaan itseään!
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 1230 e ( etsin koko ajan halvempaa, ajokorttia ei ole joten täytyy olla ok kulkuyhteydet)
Bussilippu 100 e
Sähkölasku 45 e
Osamaksu j luottokortti 100 e ( lapselle ostettava vastetta jne eikä ole varaa ostaa köteisellä)
Ip kerho 35 e
Lapsen harrastus ja huvit n 100 e kk ( lahjat synttäreille, namit, suoratoistopalvelut, harrastusmaksu on nyt 50 e kk lisenssit päälle ja kilpailumaksut)
Vakuutus 25 eLapsen varusteisiin pitäisi olla rahaa myös mutta ei ole aina. Ulkovaatteet ostan uutena edellisenä sesonkina nyt ostin Reimaa n 200 eurolla ensi talveksi. Kaikki kesävaatteet jääneet pieniksi, uimapuku ja kengät myös...
Tulot n.1800 netto
Asumiseen yli 1 200 e noilla tuloilla! Ruokaan 500 e! Järkevää toi ei ole
No ei riitä. Jo asumiseen menee jo n. 1000e/kk. Autoihin n. 500e/kk. Muihin laskuihin 100-500e/kk. Ruokaan 300-500e/kk. Harrastukset 100e/kk. Vaatteet, meikit, kosmetiikka 50-200e/kk.
Muut menot sitten mitä noiden jälkeen jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netto 1800e.
-asuntolaina 500e
-auton lyhennys 200e
Mikä ja minkä ikäinen auto? Miten olet varmistanut hyvityshinnan?
Ei tässä mitään piruja maalailla seinille. Olen mäkin saanut autosta enemmän kuin olen useampi vuosi sitten maksanut, mutta ei silläkään pidä yleistää asioita. Joskus hyviä diilejä tulee eteen, mutta noin yleisesti homma menee karkeasti niin, että suht uuden auton hinta puolittuu viimeistään 4–5 vuoden välein.
Tuo auton lyhennys kuulostaa hauskalta. Topolinoillako te ajelette?
Sorry, oli pakko keventää tätä totisista totisinta ketjua.
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokraan menee 1 200 e nii siitä saa syyttää vaan itseään!
Ok. Meille tuli ero ja mies muutti pois..asumme kaakkois Helsingissä lähiössä. Kolmion vuokra 1200, halvempaa olen hakenut mutta Lapsen koulu on tuossa vieressä enkä haluisi vaihtaa sitä. Tällä alueella kaupungin vuokra asunnot maksavat myös 1100 ja vesimaksut päälle, rivitalot kaupungin asunnoissa 1400 e kk. En haluaisi taas muutta kaksioon lapsen kanssa mutta pakko se on. Olemme muttaaneet jo 5 kertaa ja lapsi on 7 v, nyt haluaisin pysyvän kodin emkö taas muuttaa kun lapsi kasvaa ja tarvitsee tilaa. Omistusasuntoon ei ole ollut varaa koskaan . Helsingissä myös kaksioiden vuokrat ovat n 1000 e.
Yhtiövastike 500
Laina 800
Elisa oma ja lasten kännyt 80
Laajakaista 30
Autovakuutus 100
Trafi 20
Kotivakuutus 20
Prismaan minimissään 500
Tämän kuun laskut:
1150 vuokra
48 sähkö
61 sähkön siirto
126 autovakuutus (2 krt. vuodessa)
45 harrastuksen kurssimaksu
60 parkkihalli
230 bensa
Yhteensä 1720 euroa
Loppu jää ruokaan ja muihin menoihin, netto on 2.138 e.
Jatkan vielä että olen lastenhoitaja ja Helsingissä on töitä, en tiedä miten on muualla Suomessa? Vantaalla ja Espoossa turvallisilla alueilla ( poisluettuna turvattomat alueet) vuokrat ovat samat. Asuin itse lapsena Vantaalla ongelmalähiössä ja humalaisia sai pelätä päivittäin. En haluaisi omalle lapselle samaa.
Voi jösses noita teidän vuokria! Ikinä en maksais vuokraa 900e, puhumattakaan enempää! Ja tuollasella 900eurollaki saa uudeltamaalta jonku postimerkin kokosen koirankopin.
Onneks ei tarvi asua pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bussilippu 100 e
Sähkölasku 45 e
Ip kerho 35 e
Vakuutus 25 eLapsen varusteisiin pitäisi olla rahaa myös mutta ei ole aina. Ulkovaatteet ostan uutena edellisenä sesonkina nyt ostin Reimaa n 200 eurolla ensi talveksi. Kaikki kesävaatteet jääneet pieniksi, uimapuku ja kengät myös...
Tulot n.1800 netto
Asumiseen yli 1 200 e noilla tuloilla! Ruokaan 500 e! Järkevää toi ei ole
Lasken tuohon myös pesuaineet jne tarvikkeet samaan. Kyllä tuo summa menee ruokaa n 400 e kk kahdelta jos terveellisesti syö. Töissä syön omia eväitä. Vai pitäisikö tässä työssäkäyvänä nähdä nälkää? Lapsella on aina hedelmiä, marjoja ja vihanneksia minulla ei ole niitä varaa syödä.
Kukaan ei saa sähkö siirtohintoineen 15€
Älkäö viitsikö jauhaa s0ntaa