Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla esim. n. 1800 - 2200 €/kk netto EI riitä peruselämiseen, kertokaa mihin raha menee?

Vierailija
13.04.2022 |

Ja eritelkää se. Eli ei pelkästään vastausta "500 euroa laskuihin" vaan kertokaa, mitä ja mistä tulleita nämä laskut ovat.

Haluaisin oikeasti ymmärtää.

Kommentit (528)

Vierailija
381/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra 800. Auton kulut ~400, yli 20v vuotta vanha auto ja huollot/korjaukset teen itse, ei pahemmin varaa tinkiä. Ruokaan 600, syön melko vaatimattomasti mutta 800g paistijauhelihaa tai vastaavaa tekee jo jotain kympin per päivä, ei varaa tinkiä. Lisäksi laskut, vaatteet, harrastukset, ym. kulut. 2200 netosta ei jää mitään.

Vierailija
382/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkki vitonen: Ei kannata ostaa muuta lainalla/osamaksulla kuin asunto.

Monella on autolainaa. Eikö voi säästää ja ostaa sitten? Hyvän auton saa alle kymppitonnilla. Vai onko pakko olla se 60k katumaasturi? Sama puhelimissa. Jos haluaa uusimman 1,2k iPhonen niin kannattaa säästää siihen. Ihan yhtä hyvän puhelimen saa muutamalla satasella.

Onko korottomasti pätkissä maksettu 1200e iPhone paljonkin kalliimpi, kuin kerralla ostettu 1200e iPhone? Toki operaattorien myyntihinnat voi olla hieman kalliimpia kuin vaikka gigantin, mutta ero ei ole kovin merkittävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korottomassakin osamaksussa sitoutuu kuukausiksi, useimmiten vuosiksi tiettyyn kuukausittaiseen rahasummaan ja siten sitoo taloutensa käyttövaroja. Kun säästää etukäteen, raha menee vain sen kerran ja samalla tulee varmistaneeksi, että ei tee sitoumuksia, joihin ei välttämättä tulevaisuudessa kykene.

Vierailija
384/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nettotulot 2400 e/kk. Laskeskelin tässä, että näin yksin asujana pärjäisin noin puolet vähemmällä.

Vuokra 660 e

Vesi 20 e

Sähkö+siirto 20 e

Kotivakuutus 10 e

Puhelinlasku 10 e

Ruuat ja käyttötavarat n. 300 e

Harrastukset, huvitukset, ulkonasyömiset, bussiliput, vaatteet n. 200 e/kk

1000 e ASP-tilille

Loput 200 e yllättäviin menoihin tai johonkin mökkiviikonloppuun tai vastaavaan.

Vierailija
385/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon nuo tuet nyt nousee? 3 vai 5 euroa?

Vierailija
386/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netto 1800e. 

-asuntolaina 500e

-oma osuus asumiskuluista 150e

-auton lyhennys 200e

-auton muut kulut (huollot, pyyhkijät, jarrupalat, bensa, vakuutus ja vero) 300e

-ruoka (puolet kuluista 400e) sisältää taloustavarat ja yhden lemmikin kustannukset

-vaatteet keskimäärin 100e kuukaudessa (sisältää kaiken kengistä rintsikoihin)

Yhteensä 1650e. Siitä  lopusta 150 eurosta sitten lapsille bussikorttia, elokuvarahaa, lukiolaiselle kirjoja jne.

Kaikki menee mitä tulee. Tietysti helpottaa kun asuntolaina on maksettu ja autolaina. Vielä pari vuotta pitää kärvistellä.

Aika huono autovalinta kun joudut maksamaan 200 euroa kuussa autolainaa, ja silti remppoihin kuluu saman verran kuin jos auto olisi superhalpa kosla.

100 euroa kuussa vaatteisiin on melko paljon. Tuossa kyllä ostellaan enemmän kuin on tarpeen.

Mun valinta on uusi auto johon ei tarvitse tehdä parin tonnin remppaa joka vuosi. On kylmä fakta, että auto on kallis ylläpitää mutta vaihtoehtoja ei ole. 20 vuotta ajoin halvoilla koslilla ja totesin, että miksi ihmeessä en vaihda uuteen kun kustannukset on ihan samat. 100e kuukaudessa keskimäärin vaatteisiin ei ole paljon, sisältää myös kahden lapsen (teinin) vaatteet. Autoa taas ei ollut mikään järki maksaa käteisellä/säästöillä koska sen laina on kuluton ja koroton.

Toistan: kustannukset eivät ole samat.

Auton arvon lasku on kulu jota pitää verrata korjauksiin ym.

Vierailija
387/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella on autolainaa. Eikö voi säästää ja ostaa sitten? Hyvän auton saa alle kymppitonnilla. Vai onko pakko olla se 60k katumaasturi? Sama puhelimissa. Jos haluaa uusimman 1,2k iPhonen niin kannattaa säästää siihen. Ihan yhtä hyvän puhelimen saa muutamalla satasella.

Mulla on aina ollut 2000-3000 euron auto. Ovat vallan hyviä olleet. Joku vuosi remppoihin voi mennä se pari tonnia, useinmiten menee satasia.

Kalliimpi auto ei tule halvemmaksi, ikinä.

Puhelin on kanssa perusmallia.

Säästössä osakkeissa on 80 000 euroa. Tileillä 5000 euroa. Nettopalkka on aina ollut välillä 1600-2000 euroa.

Vierailija
388/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat menee peruselämiseen. Asun pääkaupunkiseudulla. Ei jää rahaa ostaa edes pesukonetta. Se on liian suuri kuluerä. Eipä jää paljoa muuhunkaan. Ei edes huvituksiin.

Vierailija
389/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin rikas jos saisin 2000e. En ole ikinä saanut niin paljon rahaa, isoin palkkani on ollut 1600e ja siitäkin jo 10v aikaa.

Vierailija
390/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla nettotulot 2400 e/kk. Laskeskelin tässä, että näin yksin asujana pärjäisin noin puolet vähemmällä.

Vuokra 660 e

Vesi 20 e

Sähkö+siirto 20 e

Kotivakuutus 10 e

Puhelinlasku 10 e

Ruuat ja käyttötavarat n. 300 e

Harrastukset, huvitukset, ulkonasyömiset, bussiliput, vaatteet n. 200 e/kk

1000 e ASP-tilille

Loput 200 e yllättäviin menoihin tai johonkin mökkiviikonloppuun tai vastaavaan.

Itselläni on melko samankaltainen kulurakenne, netto 2340e, josta 1000e laitan heti sivuun osakesäästötilille. Ei onnistuisi, jos olisi lapsia tai auto.

Vuokra 628e

Vesi 18e

Sähkö 30e

Vakuutukset 23e

Liiton jäsenmaksu 31e

Puhelinlasku 10e

Ruokakauppaan 200e

Matkakortti 65e

Jäljelle jää yli 300e kahden kissan kuluihin, harrastuksiin, ulkonakäymisiin, lääkkeisiin, kosmetiikkaan ja muihin ostoksiin. Jos on kissojen eläinlääkärikäyntejä, reissuja, tms. ylimääräisiä menoja niin pienennän säästettävää summaa kyseisenä kuuna.

Vierailija
391/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1100 euroa asuntolainaan ja yhtiövastikkeeseen. Loput muihin laskuihin ja elämiseen. Näin jo lähes 20 vuotta.

Sinkku, sosionomi

Vierailija
392/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 1800 euroa nettona riittää kivasti kun vuokra alle 300e ja 20 tunnin työviikot olemattomalla koulutuksella.

Terveisin palkkatuki ja Kela kikkailut.

Suosittelen kaikille!

Vierailija
393/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän palstan perusteella taloudellisesti kovimmille ja väittäisin, että ainoina aidosti taloudellisesti koville joutuvat useamman lapsen pienehkö palkkaiset yksinhuoltajat (jos ei tule massiivisia elatusapuja) sekä useammasta lapsesta elatusmaksuja maksavat pienehkö palkkaiset sinkut.

Muiden osalta en näe valitukseen juuri aihetta, vaikka ehkä jostain kaukolomista tai auton uusimisen aikatauluista joutuu ehkä joskus niistämään.

Samaten kirjoituksien perusteella huomaa, että kahden aikuisen taloudet, hieman parempi palkkaiset taloudet tai perintöä saaneet kotitaloudet yleensä pääsevät helpommin kiinni omistusasuntoon, joka pitkällä aikavälillä laskee merkittävästi asuinkuluja.

Oikeasti köyhemmät taas pysyvät ikuisesti vuokra vankeudessa, koska mitään realistisia mahdollisuuksia kerryttää asuntolainaan tarvittavaa kymmenien tuhansien alkupääomaa ei ole olemassa.

Eikä tosin pienipalkkainen monen lapsen yksinhuoltaja tai useampaa lasta säännöllisesti kodissaan majoittava etävanhempi saisi sillä pankin myöntämällä pienehköllä asuntolainalla hankituksi ainakaan kalleimmista kaupungeista kuin tyyliin 25m2 yksiön paremmalta alueelta tai 50 m2 kaksion huonommalta alueelta remontteja suunnittelevasta taloyhtiöstä.

Vuokralla, etenkin jos on saanut edullisemman kaupungin vuokra-asunnon, on sentään mahdollisuus asua edes joten kuten siedettävän kokoisessa asunnossa.

Vierailija
394/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se kenellekään kuuluu, mihin rahansa käyttävät,kunhan elättää itsensä.

Minun rahat menee asumiseen, ruokaan ja veneilyyn ja tietysti muutama sata euroa kuukaudessa villalankoihin ja laadukkaisiin kankaisiin, kun käsityöt ovat intohimoni.

Ja nyt kun tulee kesä, 500-2000 euroa menee kevyesti puutarha-kauppoihin, kun haluan kokeilla erilaisia kasveja ja kukkia.

Ennen palkkapäivää tili ammottaa tyhjyyttä ja säästän tilitikuissa ja lämmitän takkaa joka toinen päivä ja suodatinpussit käytän kahteen kertaan ja vessapaperia käytän vain 6 arkkia, kun palkkapäivänä vetäisen ainakin 10 arkin siivun.

Elämä on valintoja, eikä ole huonoa tai parasta tapaa elää, jokainen tyylillään..

Kelpaako ap. selitys. Menikö läpi.

Vierailija
395/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2400€ netto kk. 1000-1200€ ruokaan, 600€ vastike. 200€ auto, 200€ vakuutukset + sähkö. 200€ teinien kk raha. Siinähän se menikin koko potti. Mies maksaa sitten lainat, harrastukset, puhelimet ja oman auton kulut ym matkat tai isommat ostot talouteen. Vois säästää mutta teinit on enää muutaman vuoden meitä ilostuttamassa niin voin säästellä sitten myöhemmin. Nyt kaikki rahat menee perheen pyörittämiseen mutta onneksi puolisolla on puskurirahaa jos jotain yllättävää tapahtuu. Helsingissä asutaan ja ne lapsuuden halvat harrastukset telineillä edelleen mutta kuukausimaksut ihan toista luokkaa kun aloittivat. Ja itse haluavat kilpaurheilla, ei tarvitse vanhempien pakottaa.

Vierailija
396/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittelen näin.

Mun netto 1700e-2200e/kk, 6kk toinen, 6kk toi toinen.

Mies 650e/kk.

Lainat 670e/kk. (Asunto- ja vesivahinkolainat)

Sähkö vähintää 200-350€/kk. Suorasähkölämmitys.

Vesi 100e/2kk välein.

Jäte 35e/2kk välein.

Autovakuutus 250e/v.

Autovero olisko jotain 250e/v.

Bensaan kuussa noin 200e että pääsen töihin(monikossa), bussi ei kulje ja 14kg tavaraa ei kulje käsin.

2 lapselle ruokaa loppurahoilla.

Joo ja netti, puh liittymät noin 150e/kk jossa mukana 2 jo hajonnutta kännykkää. (Kuopuksella hajoaa asioita).

Vierailija
397/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittelen näin.

Mun netto 1700e-2200e/kk, 6kk toinen, 6kk toi toinen.

Mies 650e/kk.

Lainat 670e/kk. (Asunto- ja vesivahinkolainat)

Sähkö vähintää 200-350€/kk. Suorasähkölämmitys.

Vesi 100e/2kk välein.

Jäte 35e/2kk välein.

Autovakuutus 250e/v.

Autovero olisko jotain 250e/v.

Bensaan kuussa noin 200e että pääsen töihin(monikossa), bussi ei kulje ja 14kg tavaraa ei kulje käsin.

2 lapselle ruokaa loppurahoilla.

Joo ja netti, puh liittymät noin 150e/kk jossa mukana 2 jo hajonnutta kännykkää. (Kuopuksella hajoaa asioita).

Ai niin, lääkkeet, pakolliset siis noin 70e/kk

Vierailija
398/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korottomassakin osamaksussa sitoutuu kuukausiksi, useimmiten vuosiksi tiettyyn kuukausittaiseen rahasummaan ja siten sitoo taloutensa käyttövaroja. Kun säästää etukäteen, raha menee vain sen kerran ja samalla tulee varmistaneeksi, että ei tee sitoumuksia, joihin ei välttämättä tulevaisuudessa kykene.

Mulla kestäisi tuolla periaatteella ikuisuuden säästää vaikka 15 000e autoon. Kun maksu menee automaattisesti kerran kuussa niin on mulle helpompaa. Lisäksi saan sen kunnollisen auton heti käyttööni enkä vasta 10 vuoden päästä kun olen saanut säästettyä auton hinnan. 

Vierailija
399/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko aloituskysymys on jonkin eliitin edustajan tekemä... Kuten olen jo aiemmin sanonut ja kertaan vielä niin niin tämä on rikkaan eliitin keksintö laittaa pienipalkkaiset nahistelemaan keskenään.. sen sijaan pitäisi kysyä että kuka on hyväksynyt mm. yli 10000 euron palkat missään hallinnossa tai valtiolla, en minä ainakaan veronmaksajana ole hyväksynyt moisia... ja kukaan näistä yli 10000 tienaavista ei tekisi hoitajan palkalla hoitajan töitä jossa asiakkaat ovat esimerkiksi  narkkareita, psykopaatteja, sosiopaatteja, väkivaltaisia... Eiköhän ole aika alkaa pudottaa suuripalkkaisten tuloja merkittävästi ja siirretään niitä pienipalkkaisille... kuka kannattaa? 

Vierailija
400/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aina ollut 2000-3000 euron auto. Ovat vallan hyviä olleet. Joku vuosi remppoihin voi mennä se pari tonnia, useinmiten menee satasia.

Kalliimpi auto ei tule halvemmaksi, ikinä.

Puhelin on kanssa perusmallia.

Säästössä osakkeissa on 80 000 euroa. Tileillä 5000 euroa. Nettopalkka on aina ollut välillä 1600-2000 euroa.

Eli ostat tänä vuonna 3000 euron auton ja käytät sen remppaan 2000 euroa, yhteensä 5000 euroa vuodessa. Tekee 417e kuukaudessa. Siitä että pelkästään omistat edullisen autosi. Mun uusi auto maksaa mulle 150e kuukaudessa ja joka aamu voin olla varma, että lähtee käyntiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän