Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla esim. n. 1800 - 2200 €/kk netto EI riitä peruselämiseen, kertokaa mihin raha menee?

Vierailija
13.04.2022 |

Ja eritelkää se. Eli ei pelkästään vastausta "500 euroa laskuihin" vaan kertokaa, mitä ja mistä tulleita nämä laskut ovat.

Haluaisin oikeasti ymmärtää.

Kommentit (528)

Vierailija
401/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netto 1800e. 

-asuntolaina 500e

-oma osuus asumiskuluista 150e

-auton lyhennys 200e

-auton muut kulut (huollot, pyyhkijät, jarrupalat, bensa, vakuutus ja vero) 300e

-ruoka (puolet kuluista 400e) sisältää taloustavarat ja yhden lemmikin kustannukset

-vaatteet keskimäärin 100e kuukaudessa (sisältää kaiken kengistä rintsikoihin)

Yhteensä 1650e. Siitä  lopusta 150 eurosta sitten lapsille bussikorttia, elokuvarahaa, lukiolaiselle kirjoja jne.

Kaikki menee mitä tulee. Tietysti helpottaa kun asuntolaina on maksettu ja autolaina. Vielä pari vuotta pitää kärvistellä.

Aika huono autovalinta kun joudut maksamaan 200 euroa kuussa autolainaa, ja silti remppoihin kuluu saman verran kuin jos auto olisi superhalpa kosla.

100 euroa kuussa vaatteisiin on melko paljon. Tuossa kyllä ostellaan enemmän kuin on tarpeen.

Mun valinta on uusi auto johon ei tarvitse tehdä parin tonnin remppaa joka vuosi. On kylmä fakta, että auto on kallis ylläpitää mutta vaihtoehtoja ei ole. 20 vuotta ajoin halvoilla koslilla ja totesin, että miksi ihmeessä en vaihda uuteen kun kustannukset on ihan samat. 100e kuukaudessa keskimäärin vaatteisiin ei ole paljon, sisältää myös kahden lapsen (teinin) vaatteet. Autoa taas ei ollut mikään järki maksaa käteisellä/säästöillä koska sen laina on kuluton ja koroton.

Toistan: kustannukset eivät ole samat.

Auton arvon lasku on kulu jota pitää verrata korjauksiin ym.

Jos auton ajaa ns. loppuun ei ole mitään järkeä laskea arvonalenemaa. Silloin pitää jakaa auton ostohinta käyttökuukausilla niin saa tietää mitä maksoi kuukaudessa. Mitä pidempään käyttää, sitä halvemmaksi tulee. Myös sen vanhan auton arvo alenee, miten lasket sen?

Vierailija
402/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset pärjäävät hämmästyttävän pienillä menoilla. He eivät ilmeisesti itse eikä perheenjäsen:

-sairasta koskaan: ei hammaslääkäri/tavallisen lääkärin kuluja, ei lääkkeitä, ei labroja jne.

-ei omista mitään vakuutuksia, vaikka olisi omakotitalo, auto/autoja, matkoja jne.

-netti ja puhelinkulut ilmaisia eli niihin ei budjetoida mitään

-eivät osta lahjoja kenellekään, eivät käy perhejuhlissa jne.jne. Itsellä jo noihin menee tuhansia euroja vuodessa yhteensä.

Me käydään terkkulassa jos hätätila, mutta yleensä kiusaan työpaikan lääkäreitä.

Gyne, en raaski vaikka ongelmia. Silmälääkäri, en raaski, vaikka ongelmia.

Ei ole edes kotivakuutusta, koska ei saada.

Mitä juhlia? Ehkä yhdet häät/ 10v. Tai 5v/ jotain muita.

Matkavakuutus on liitolta mulla, muilla ei ole mutta mitä sillä edes tekee jos ei matkusta???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/528 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netto 1800e. 

-asuntolaina 500e

-auton lyhennys 200e

-auton muut kulut (huollot, pyyhkijät, jarrupalat, bensa, vakuutus ja vero) 300e

-ruoka (puolet kuluista 400e) sisältää taloustavarat ja yhden lemmikin kustannukset

Yhteensä 1650e. Siitä  lopusta 150 eurosta sitten lapsille bussikorttia, elokuvarahaa, lukiolaiselle kirjoja jne.

Kaikki menee mitä tulee. Tietysti helpottaa kun asuntolaina on maksettu ja autolaina. Vielä pari vuotta pitää kärvistellä.

Aika huono autovalinta kun joudut maksamaan 200 euroa kuussa autolainaa, ja silti remppoihin kuluu saman verran kuin jos auto olisi superhalpa kosla.

100 euroa kuussa vaatteisiin on melko paljon. Tuossa kyllä ostellaan enemmän kuin on tarpeen.

Mun valinta on uusi auto johon ei tarvitse tehdä parin tonnin remppaa joka vuosi. On kylmä fakta, että auto on kallis ylläpitää mutta vaihtoehtoja ei ole. 20 vuotta ajoin halvoilla koslilla ja totesin, että miksi ihmeessä en vaihda uuteen kun kustannukset on ihan samat. 100e kuukaudessa keskimäärin vaatteisiin ei ole paljon, sisältää myös kahden lapsen (teinin) vaatteet. Autoa taas ei ollut mikään järki maksaa käteisellä/säästöillä koska sen laina on kuluton ja koroton.

Toistan: kustannukset eivät ole samat.

Auton arvon lasku on kulu jota pitää verrata korjauksiin ym.

Jos auton ajaa ns. loppuun ei ole mitään järkeä laskea arvonalenemaa. Silloin pitää jakaa auton ostohinta käyttökuukausilla niin saa tietää mitä maksoi kuukaudessa. Mitä pidempään käyttää, sitä halvemmaksi tulee. Myös sen vanhan auton arvo alenee, miten lasket sen?

Samalla tavalla. Tietenkin arvonalenema pitää ottaa huomioon auton kuluja laskiessa jos haluaa tuottaa mielekkäitä vertailuja siitä mikä on tietyllä aikavälillä edullisin vaihtoehto. Vai meinaatko että tarve autolle päättyy siihen kun auto ajetaan loppuun?

Vierailija
404/528 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkki vitonen: Ei kannata ostaa muuta lainalla/osamaksulla kuin asunto.

Monella on autolainaa. Eikö voi säästää ja ostaa sitten? Hyvän auton saa alle kymppitonnilla. Vai onko pakko olla se 60k katumaasturi? Sama puhelimissa. Jos haluaa uusimman 1,2k iPhonen niin kannattaa säästää siihen. Ihan yhtä hyvän puhelimen saa muutamalla satasella.

Onko korottomasti pätkissä maksettu 1200e iPhone paljonkin kalliimpi, kuin kerralla ostettu 1200e iPhone? Toki operaattorien myyntihinnat voi olla hieman kalliimpia kuin vaikka gigantin, mutta ero ei ole kovin merkittävä.

Gigantista saa korottomalla/kuluttomalla osamaksulla myös

Vierailija
405/528 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viva la revolution kirjoitti:

Koko aloituskysymys on jonkin eliitin edustajan tekemä... Kuten olen jo aiemmin sanonut ja kertaan vielä niin niin tämä on rikkaan eliitin keksintö laittaa pienipalkkaiset nahistelemaan keskenään.. sen sijaan pitäisi kysyä että kuka on hyväksynyt mm. yli 10000 euron palkat missään hallinnossa tai valtiolla, en minä ainakaan veronmaksajana ole hyväksynyt moisia... ja kukaan näistä yli 10000 tienaavista ei tekisi hoitajan palkalla hoitajan töitä jossa asiakkaat ovat esimerkiksi  narkkareita, psykopaatteja, sosiopaatteja, väkivaltaisia... Eiköhän ole aika alkaa pudottaa suuripalkkaisten tuloja merkittävästi ja siirretään niitä pienipalkkaisille... kuka kannattaa? 

Vaikka olenkin joissain asioissa tekstissäsi samaa mieltä, niin 10 000/kk ei todellakaan ole eliittiä, jos takana ei ole mahtisukua/perintöä

Vierailija
406/528 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kiinnostaisi. Mulla jää 2.400 euron netosta 800 e säästöön, vaikka asun yksin eli mitään kuluja ei ole toinen jakamassa.

Toisilla sattuu olemaan lapsia joihin menee rahaa,ruoka,harrastukset ym.

Vierailija
407/528 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saispa tollasen palkan edes bruttona, siitäkin säästäisi leijonanosan.

Vierailija
408/528 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2100e

-700e kk ruoka asuminen kaikkinensa

-200e kk opintolaina

-autojen vakuutukset yms sillonku sattuu tulee maksut

-bensa

rahaa jää koko ajan säästöön edes jonku verran (1-400e)

Vierailija
409/528 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korottomassakin osamaksussa sitoutuu kuukausiksi, useimmiten vuosiksi tiettyyn kuukausittaiseen rahasummaan ja siten sitoo taloutensa käyttövaroja. Kun säästää etukäteen, raha menee vain sen kerran ja samalla tulee varmistaneeksi, että ei tee sitoumuksia, joihin ei välttämättä tulevaisuudessa kykene.

Mulla kestäisi tuolla periaatteella ikuisuuden säästää vaikka 15 000e autoon. Kun maksu menee automaattisesti kerran kuussa niin on mulle helpompaa. Lisäksi saan sen kunnollisen auton heti käyttööni enkä vasta 10 vuoden päästä kun olen saanut säästettyä auton hinnan. 

Aika kallis auto. Itse olen pitänyt nyrkkisääntönä, että sopivan hintainen auto saa maksaa 10% vuosituloista. Nyt mentiin kyllä vähän yli, kun viime vuoden tulot oli 73te ja juuri vaihdoin auton 8500e maksaneeseen. No pitää se joskus hurvitella ja törsätä vähän.

Vierailija
410/528 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettoni on n. 2000€ lapsilisineen. En tiedä miten selvittäisiin ilman miehen tuloja, n. 4000€, kun ei meinaa riittää nytkään... Kuukausierittelyä noin-lukuina jyvitettynä tasaisesti vuoden jokaiselle kuukaudelle:

Asuntovelka 1100€

Kattoremppa 500€

Sähkölasku n. 400€, kesällä vähän vähemmän

Ruoka n. 900€

Lasten harrastukset  400€

Vakuutukset 150€

Auto bensoineen 700€

Kiinteistövero 100€

Matkustelu 500€

Hyväntekeväisyys 500€

Vaatteet 150€

Lehdet 100€

Sit tietty päälle puhelinlaskut, vesilasku, jätemaksu ym 

Totta kai voisi säästää vaikka matkustelusta tai hyväntekeväisyydestä, mutta ne on tärkeitä valintoja nekin. Mutta en siis ymmärrä, miten KUKAAN perheellinen voi tulla toimeen 2000€/kk. Hatunnosto!

Et ymmärrä että kaikilla ei ole yli tonnin asumiskuluja?

Ymmärrän että jossain pienessä kylässä, kun omakotitalo on jo ajat sitten maksettu, ei asumiskulut ole tätä luokkaa. Mutta kyllähän Helsingissä ison perheen vuokra-asunto on kallis, saati jos se on oma... Ei pikkulainalla ja -kuluilla pärjätä :/ 

Vierailija
411/528 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettoni on n. 2000€ lapsilisineen. En tiedä miten selvittäisiin ilman miehen tuloja, n. 4000€, kun ei meinaa riittää nytkään... Kuukausierittelyä noin-lukuina jyvitettynä tasaisesti vuoden jokaiselle kuukaudelle:

Asuntovelka 1100€

Kattoremppa 500€

Ruoka n. 900€

Vakuutukset 150€

Auto bensoineen 700€

Kiinteistövero 100€

Matkustelu 500€

Hyväntekeväisyys 500€

Vaatteet 150€

Lehdet 100€

Totta kai voisi säästää vaikka matkustelusta tai hyväntekeväisyydestä, mutta ne on tärkeitä valintoja nekin. Mutta en siis ymmärrä, miten KUKAAN perheellinen voi tulla toimeen 2000€/kk. Hatunnosto!

Ymmärrän että jossain pienessä kylässä, kun omakotitalo on jo ajat sitten maksettu, ei asumiskulut ole tätä luokkaa. Mutta kyllähän Helsingissä ison perheen vuokra-asunto on kallis, saati jos se on oma... Ei pikkulainalla ja -kuluilla pärjätä :/ 

Ei ole mikään pakko asua Helsingissä.

Vierailija
412/528 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko lailla kaikki menee, mitä tulee. Eikä puhettakaan, että tässä laitettaisiin mökkiä, venettä ja asuntoautoa saati reissattaisi joka vuosi, kuten moni ystäväperhe tekee. Omista vakuutuksistani olen ajatellut luopua, jotta voin maksaa lasten vakuutusmaksut. Myös eroaminen kirkosta on tulossa, koska ei ole enää varaa maksaa veroa.

Hauskinta tässä on, että olen tuplamaisteri ja työ on aika vaativaa asiantuntijatyötä. Ylityöt korvataan tunti tunnista vapaalla. Silti hoitajilla on parempi palkka ja he itkevät etteivät pärjää. Ammatinvalintakysymys tietysti tämäkin. Ei sitä nuorena ymmärtänyt, ettei opiskelu kannata.

Minä en ainakaan opiskellut palkan takia, vaan koska ala kiinnosti, ja itse opiskelu oli antoisaa, ja opiskelijaelämä vasta olikin ihanaa aikaa <3 Monet ikätoverit jo paahtoivat työssä, mutta itse elin huoletonta opiskelijaelämää. En luopuisi isostakaan rahasta niistä muistoista.

Hoitajat ei niinkään valita, että eivät pärjää palkallaan, vaan että se ei ole oikeudenmukainen korvaus kaikesta siitä hirvittävästä kiireestä ja alimiehityksestä, eli yksi joutuu yrittämään kahden töitä.

Hoitajat ovat vastuussa ihmishengistä, entä sinä? Entä kun olet tehnyt iltavuoron 8h, yövuorolainen sairastuu ja joudut jäämään perään yövuoroon 12h, ja aamuvuorolainenkaan ei pääse ja joudut vielä tekemään 3h töitä ennenkuin saadaan sijainen raavittua paikalle? Jos palkka on oikealla tasolla, saadaan myös hoitajia lisää alalle.

Itse teen mieluusti vaativaa asiantuntijatyötä hieman pienemmällä palkalla, JOSSA en joudu juoksemaan hulluna edes takaisin ja jossa en ole vastuussa ihmisen terveydestä.

Maisterisimmeinen

Vierailija
413/528 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntovelka 1100€

Kattoremppa 500€

Ruoka n. 900€

Vakuutukset 150€

Auto bensoineen 700€

Kiinteistövero 100€

Matkustelu 500€

Hyväntekeväisyys 500€

Vaatteet 150€

Lehdet 100€

Ei tietenkään pakko. Mutta kyllä minusta halutessaan myös pitäisi saada asua Helsingissä.  Et en sinuna ihmettelisi yli tonnin asumiskuluja, se maksaa kellä varaa. Ei kai se ole syy alapeukkuihin?  Ja kai saa nostaa hattua heille ketkä pärjää vähemmälläkin, asui sitten missä tahansa?

Vierailija
414/528 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla netto noin 2100.

Mielestäni täällä pk seudulla, jossa asumiskustannukset vievät palkasta reilun puolet, on vaikeaa selvitä tällä netolla.

Lapsia kun on, niin niille täytyy olla omat huoneet. Meillä ei edes ole kaikille omaa. Yhdelle oma, kahdelle yhteinen huone.

Eläminen on kallista. Onneksi asun aviomieheni kanssa yhdessä. Silti asumiseen menee paljon rahaa, ja ruokaan, ja lääkkeisiin ja kaikkiin laskuihin.

Asuntojen hinnat vaan on järjettömän korkealla ja vastikkeet, vuokrat, kaikki..

Ei se ole valittamista, jos on ikävää, kun puolet palkasta menee jo pelkästään asumiskuluihin.

Vierailija
415/528 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netto 1800e. 

-asuntolaina 500e

-auton lyhennys 200e

100 euroa joka kuukausi vaatteisiin? Laita 100 säästöön. Ei joka kuukausi tarvi vaatteita ostella eikä joka vuosi. Mulla olisi tuolla palkalla ns. Toiminta tonni säästössä ja se mikä jäi yhyeenlaskusta sen käyttää vuodessa vaatteisiin.

Joku kuukausi voi mennä 300e kun koko perheelle on ostettava talvikengät, sitten voi olla kaksi kuukautta ettei osteta vaatteita lainkaan. Tiedätkö mitä tarkoittaa keskimäärin?

Tiedän. 300 kengistä on liikaa. Mutta 200 tuntuu jo realistiselta.

Vierailija
416/528 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netto 1800e. 

-asuntolaina 500e

-auton lyhennys 200e

100 euroa joka kuukausi vaatteisiin? Laita 100 säästöön. Ei joka kuukausi tarvi vaatteita ostella eikä joka vuosi. Mulla olisi tuolla palkalla ns. Toiminta tonni säästössä ja se mikä jäi yhyeenlaskusta sen käyttää vuodessa vaatteisiin.

Joku kuukausi voi mennä 300e kun koko perheelle on ostettava talvikengät, sitten voi olla kaksi kuukautta ettei osteta vaatteita lainkaan. Tiedätkö mitä tarkoittaa keskimäärin?

Mun mielestä jos on vaikka nelihenkinen perhe (lapset käyttää aikuisen kokoa) niin 300e ei ole paljon jos kaikille ostetaan kerralla kengät. 

Vierailija
417/528 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla netto noin 2100.

Mielestäni täällä pk seudulla, jossa asumiskustannukset vievät palkasta reilun puolet, on vaikeaa selvitä tällä netolla.

Lapsia kun on, niin niille täytyy olla omat huoneet. Meillä ei edes ole kaikille omaa. Yhdelle oma, kahdelle yhteinen huone.

Eläminen on kallista. Onneksi asun aviomieheni kanssa yhdessä. Silti asumiseen menee paljon rahaa, ja ruokaan, ja lääkkeisiin ja kaikkiin laskuihin.

Ei se ole valittamista, jos on ikävää, kun puolet palkasta menee jo pelkästään asumiskuluihin.

Mut hei, kuten mullekin sanottiin, ei ole pakko asua pk-seudulla ;) Miten paljon helpompaa elämä olisi kun täällä ei asuisi ketään, vaan kaikki olisivat muualla!

Vierailija
418/528 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netto 1800e. 

-asuntolaina 500e

-auton lyhennys 200e

Mun mielestä jos on vaikka nelihenkinen perhe (lapset käyttää aikuisen kokoa) niin 300e ei ole paljon jos kaikille ostetaan kerralla kengät. 

Mulla on teinitytön kanssa yhteiset lenkkarit, kumisaappat (2 paria vähän eri käyttötarkoituksiin hyvät), vaelluskengät, korolliset nilkkurit, avokkaat. Omia on sitten ne arjessä eniten käytettävät. Sisäpelikenkiäkään ei tarvita kuin koulussa, joten jos mulle tulisi tarve sellaisille, niin saisin lainaan iltaisin.

Välillä ehkä vähän harmittaa kun aion laittaa maiharini loskakelille, niin ne on viety... mutta on siellä sitten tilalla muuta goretexiä.

Vierailija
419/528 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla netto noin 2100.

Mut hei, kuten mullekin sanottiin, ei ole pakko asua pk-seudulla ;) Miten paljon helpompaa elämä olisi kun täällä ei asuisi ketään, vaan kaikki olisivat muualla!

Ei se kaikkialla muuallakaan halpaa ole. Katsokaapa huviksenne Jyväskylän perheasuntojen vuokrahintoja. Maksaa jo aika isoa lainaa samalla summalla. Ja vesi on myös täällä sikahintaista.

Vierailija
420/528 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntovelka 1100€

Kattoremppa 500€

Ruoka n. 900€

Vakuutukset 150€

Auto bensoineen 700€

Kiinteistövero 100€

Matkustelu 500€

Hyväntekeväisyys 500€

Vaatteet 150€

Lehdet 100€

Ei tietenkään pakko. Mutta kyllä minusta halutessaan myös pitäisi saada asua Helsingissä.  Et en sinuna ihmettelisi yli tonnin asumiskuluja, se maksaa kellä varaa. Ei kai se ole syy alapeukkuihin?  Ja kai saa nostaa hattua heille ketkä pärjää vähemmälläkin, asui sitten missä tahansa?

Älä sitten valita että rahat ei riitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän