onko mielestänneoikein antaa tukkapöllyä lapselle
Kommentit (14)
kyllä, jos tosi väärin tekee, niin luunapin voi antaa tai ottaa niskavilloista kiinni (ei repiä ja riepottaa), itse olen lapsena saanut näitä ja olen niitä omillenikin antanut, eikä meistä ole tullut sen kummallisempia otuksia...=)
Esim. purin lasta takaisin kun jatkuvasti puri minua olkapäähän, reiteen tai käteen... ei purrut sen jälkeen enää...
maahan tahalleen eli rikkoo sen. ja silloin kun lapsi ymmärtää sen
jos vaikka pilaat ruuan, tai teet jotain muuta mista miehesi ei tykkaa, han osoittaa sulle etta olet tehnyt vaarin, repimalla sinua tukasta? Jos se kerran on sopiva rangaistus lapselle, sopii varmaan vanhemmallekin? Ja lapsi voi sitten laittaa vahingon kiertamaan koulussa tai paivakodissa, jos joku kaveri tekee jotain tyhmaa niin tukasta riepottamaan vaan. Eihan vanhemmat voi tehda mitaan väärää!
Mihin sitä tukkapöllyä ja muuta fyysistä kuritusta oikein tarvitsee? Meillä on lapset ojennettu ihan sanan voimalla ja omaan huoneeseen miettimään laittamisella. Ei tule koskaan edes mieleen antaa jotain tukkapöllyä. Se on alkeellista.
Ystäväni tukistaa 1 1/2-vuotiastaan päivittäin... vähän mietityttää. Mutta katsotaan sit ku oma lapsi on saman ikäinen, että miten pärjään.
On hieman eri asia esim. tahallaan rikkoa jotakin kuin vahingossa pilata ruoka. Eli mielestäni lasta voi rankaista fyysisesti, JOS hän on tehnyt jotain tahallaan monesta kiellosta huolimatta JA on riittävän vanha ymmärtämään missä mennään. Eli lasta on ensin kielletty muutaman kerran ja sen jälkeen kerrottu, että jos et lopeta, tukistan.
Näköjään on todellakin aiheellista aloittaa se kampanja, jossa yritetään saada loputkin älyämään, että ruumillinen kuritus on sekä väärin että laitonta (jo 80-luvulta lähtien, myös tukistaminen).
Ja tähän on pakko kommentoida:
kyllä, jos tosi väärin tekee, niin luunapin voi antaa tai ottaa niskavilloista kiinni (ei repiä ja riepottaa), itse olen lapsena saanut näitä ja olen niitä omillenikin antanut, eikä meistä ole tullut sen kummallisempia otuksia...=)
Ennenvanhaan myös pahoinpideltiin lapsia, ja silti heistä tuli ihan yhteiskuntakelpoisia... Onko siis sillä perusteella julmakin väkivalta lapsia kohtaan oikein? Satuttamisesta lapsi ei opi, MIKSI teko oli väärä. Hän muistaa vain kivun/pelon.
Vierailija:
On hieman eri asia esim. tahallaan rikkoa jotakin kuin vahingossa pilata ruoka. Eli mielestäni lasta voi rankaista fyysisesti, JOS hän on tehnyt jotain tahallaan monesta kiellosta huolimatta JA on riittävän vanha ymmärtämään missä mennään. Eli lasta on ensin kielletty muutaman kerran ja sen jälkeen kerrottu, että jos et lopeta, tukistan.
Sallitko myös lastesi hoitajan/opettajan tukistaa häntä? Entä minkä ikäistä lasta mielestäsi saa satuttaa " rankaisumielessä" ? Siihen asti, kunnes hän antaa takaisin samalla mitalla?
Huh, mua kammoksuttaa pelkkä ajatuskin, että oma lapsi kavahtaisi tukistukseen mahdollisesti nousevaa kättä :(
Meillä ei ole ikinä tarvinnut antaa tukkapöllyä. Huudettu on kyllä joskus. Vaikka yleensä kyllä auttaa ihan normaali puhe. Tai siis eihän siitä huutamisesta oikeastaan mitään hyötyä olekaan. Valitettavasti sitä joskus vaan sortuu lapsellisuuteen ihan itsekin :)
ratkeaa ihan normaalilla puheella. Olen uskonut siihen ihan vakaasti, mutta esikoinen, 2,5v ei todellakaan kuuntele normaalia puhetta. Katse harhailee, hihittelee, nauraa, kun yritän selittää, miksi ei saa potkia pikkusiskoa. Jäähylläkin vaan pelleilee ja nauraa. Jos komentaa tiukasti, ei välitä siitäkään. En tukista/lyö/tms., en minä sillä tätä selitä. Vaan oikeasti, en ihan oikeastioikeastioikeasti tiedä, miten saisin sanan perille.
Tietysti parempi kasvattaa vain puhumalla, mutta kyllä riiviön saa kuriin laittaa vaikka sitten noin.
Eiköhän se lapsi opi miksi teko on väärä, jos sille selitetään se kymmenen kertaa ennen sitä tukkapöllyä. Ei täällä kukaan ole puolustanut mitään yht´äkkiä kimppuun hyökkäilyä.
Vierailija:
Näköjään on todellakin aiheellista aloittaa se kampanja, jossa yritetään saada loputkin älyämään, että ruumillinen kuritus on sekä väärin että laitonta (jo 80-luvulta lähtien, myös tukistaminen).Ja tähän on pakko kommentoida:
Ennenvanhaan myös pahoinpideltiin lapsia, ja silti heistä tuli ihan yhteiskuntakelpoisia... Onko siis sillä perusteella julmakin väkivalta lapsia kohtaan oikein? Satuttamisesta lapsi ei opi, MIKSI teko oli väärä. Hän muistaa vain kivun/pelon.
En hyväksy missään tapauksessa ruumiillista tai henkistä väkivaltaa.
Tukkapölly ja luunappikin ovat mielestäni väkivaltaa.
Aikuisen pitäisi osata paremmin hoitaa ikävät tilanteet, kuin opettamalla lasta väkivallalla.
Jos aikuisen ihmisen pitää antaa lapsen ilkeästä teosta esim tukkapöllyä lapselle niin silloin aikuisen pitäisi katsoa itseään peilistä ja miettiä missä on kasvatus mennyt pahasti vikaan! Aikuinen on aikuinen. Lapsi on vasta pieni, joka ei tiedä vielä kaikkia maailman asioita.
mulla on yksi ystävätär joka antaa 1v lleen jatkuvasti luunappeja siis oikeasti jatkuvasti, mitä tahansa se muksu tekee mukamas väärin niin naps. Opettelisi selittämään lapsellee, en tajua, siis vuosikas oikeesti ymmärtää ihan hyvin puhetta. surettaa senmuksun puolesta.