Mies ei saa mitään hoidettua
Olen niin kyllästynyt mieheeni, joka ei saa mitään yksinkertaisiakaan asioita hoidettua. Esimerkiksi pienet kodin hommat saattavat odottaa vuoden verran, ennen kuin nytkähtävät eteenpäin. Sekin tapahtuu usein vasta valtavan riidan päätteeksi. Tällöin mies valittaa, että minä lyttään häntä alas ja arvostelen häntä.
Miehessä on paljon hyvää ja hän on hyvä isä lapsillemme, mutta tämä saamattomuus raivostuttava, kuormittaa ja tuntuu niin epäreilulta, että välillä tekisi jopa mieli erota. Minusta myös leivotaan aina perheen "pahis", kun lopulta hermot palavat jatkuvaan vitkasteluun ja annan kuulua. En ole itsekään mikään perfektionisti tai mielestäni vaadi liikoja, vaan ihan perusjuttuja.
Löytyisikö täältä vertaistukea tai vinkkejä?
Kommentit (103)
Nyt on vuosi 2022. Ei ole ns miesten töitä.
Älä oo noin vanhoillinen.
Vierailija kirjoitti:
Monet naiset nyt vaan haluaa miehisen miehen jolta hoituu ns. miesten työt eikä naismaista laiskuria joka vaan pelaa konsolilla ja räpeltää kännykkää ja huutaa äitiä eikun siis vaimoa tekemään ruokaa ja pesemään pyykkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi koko ajan pitää tehdä jotain? Mä miehenä olen ikisinkku ja mun elämä on tosi rentoa ja ihanaa, kotona teen erittäin vähän kotitöitä enkä muutenkaan keskity turhiin asioihin.
Asuntoni on siisti ja rahaa säästän eläkepäivilleni koska tulevaisuudessa on riskinä että eläkkeitä ei tule väestön ikärakenteen vuoksi.
T:ikisinkku ja vela reilu kolmekymppinen alfamiesKyllähän se asunto ja kiinteistö vaatii kunnossapitoa jotta pysyy kuosissa. Samoin on siivottava säännöllisesti.
Riittää kun siivoaa kerran kuukaudessa ja kiintöistön huoltotöitä ei tarvitse edes joka vuosi tehdä. Olen tuo kenelle vastasit.
Vierailija kirjoitti:
Monet naiset nyt vaan haluaa miehisen miehen jolta hoituu ns. miesten työt eikä naismaista laiskuria joka vaan pelaa konsolilla ja räpeltää kännykkää ja huutaa äitiä eikun siis vaimoa tekemään ruokaa ja pesemään pyykkejä.
Klassiseen miehisen miehen stereotypiaan sopii pyykkienpeseminen tai kokkaaminen huonosti.
Jos talon hankkii, siitä on pidettävä huolta. Ei voi vain istua laiskalla perseellään ja antaa räystäiden tukkeutua ym. Minusta joidenkin ihmisten paikka olisi tukevasti kerrostalossa, mutta heillä on jokin harhainen kuvitelma itsestään ja omakotitaloasumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies samanlainen. (ajattelen, että hänellä on ADD-piirteitä).
Toisaalta meillä mies kyllä saattaa aloittaa jotain, mutta sen loppuun saattaminen on toinen juttu. Hän saattaa tehdä asioita 80-90 % valmiiksi asti. Ja on kyllä taitava tekemään, jos vaan saa aikaiseksi.
Mies on myös hyvä sietämään keskeneräisyyttä (japanilaiset puhuu termistä wabi-sabi?).
Mies sietää keskeneräisyyttä, kun vaikkapa into tekemiseen lopahtaa. Sen seurauksena meillä oli vuosia reikä seinässä huomaamattomassa paikassa, kun miehellä vain jäi ylläpitoremontti kesken.
Ja toinen wc oli kuukausia ilman lattiaa, koska miehellä vain lopahti into tekemiseen kesken kaiken.
Wc:n lattia korjautui sillä, että tilasin ammattilaisen tekemään sen loppuun.
tsemppiä ap!
Tiina
p.s. ja oma periaatteeni on, että mielelläni teen itse, jos vaan osaan. Mutta joku lattian asentaminen on kyllä sellainen asia, että minun ei kannata sitä alkaa tekemään.
Hei,
kiitos viestistäsi! Kestän itsekin keskeneräisyyttä melko hyvin, eikä minua haittaa, vaikka paikat eivät olisikaan aivan tiptop. Ymmärrän myös persoonakohtaiset erot ja pyrin suhtautumaan mieheni saamattomuuteen lempeästi. Tunnustan, että itsellenikin asioiden loppuunsaattaminen voi olla välillä vaikeaa.
Mielestäni tietyt hommat olisi kuitenkin tärkeää saada hoidettua, vaikka just nyt ei olisikaan "fiilistä" pistää toimeksi.
Toivon, että voisin jakaa vastuuta puolisoni kanssa ja luottaa siihen, että lupaamansa asiat hoituvat. Hän voisi itse vaikka soittaa sen ammattimiehen paikalle, jos ei ole aikomusta toimia itse. Mutta kun sekään ei onnistu.
Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille! Helpottaa, kun saa vähän purkaa mieltä ja saa eri näkökulmia tilanteeseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi koko ajan pitää tehdä jotain? Mä miehenä olen ikisinkku ja mun elämä on tosi rentoa ja ihanaa, kotona teen erittäin vähän kotitöitä enkä muutenkaan keskity turhiin asioihin.
Asuntoni on siisti ja rahaa säästän eläkepäivilleni koska tulevaisuudessa on riskinä että eläkkeitä ei tule väestön ikärakenteen vuoksi.
T:ikisinkku ja vela reilu kolmekymppinen alfamiesKyllähän se asunto ja kiinteistö vaatii kunnossapitoa jotta pysyy kuosissa. Samoin on siivottava säännöllisesti.
Riittää kun siivoaa kerran kuukaudessa ja kiintöistön huoltotöitä ei tarvitse edes joka vuosi tehdä. Olen tuo kenelle vastasit.
Ei kyllä riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassiseen miehisen miehen stereotypiaan sopii pyykkienpeseminen tai kokkaaminen huonosti.
Parhaat kokit on miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on vuosi 2022. Ei ole ns miesten töitä.
Älä oo noin vanhoillinen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen ja saan ollakin vapaasti. Suvussani on aina miehet olleet ahkeria ja hoitaneet rakentamiset ja muut miesten hommat napakasti. Laiskat avuttomat vätykset ei siihen joukoon sovi.
Mun mies on ihan samanlainen. Hällä on adhd, mutta osaa olla luonteeltaankin ihan vaan laiska. On melko ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä "naismaista" laiskottelussa muka on, jos samalla odottaa oman vaimonsa hoitavan arkikodinhuollon lisäksi myös rännien putsauksen, terassin maalauksen ja remontit? Kuinka moni naislaiskuri huutaa äiti-vaimoaan palvelemaan? Eikö laiskottelu ole lähinnä palveltavaksi pikkulapseksi taantumista?
Itsekin olen elänyt moisessa suhteessa. Voi luoja että kasvoi parimetrinen lerssoni otsaan. Poismuutettuani oli ihan ihmeellistä että sinkkutalouden kodinhuolto oli sitten tuhat kertaa vähemmän rasittavaa kuin toisen aikuisen kanssa arkea "jakamassa". Tuntui kuin tuhatkiloiset betonikengät olisi ravistanut jaloistaan. Tuolla miehellä oli toki ADD/autismidiagnoosi mutta hyvä luoja sitä tahmaista odotus-pettymys-sotkuarkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaat kokit on miehiä.
Niinno miehet taitaa olla lähes kaikissa asioissa naisia parempia? Naisilla on vähemmän älyä,naisilla on huonompi motoriikka, naiset ei osaa matematiikkaa,naiset ei osaa hahmotella asioita, suuntavaisto on naisilla huonompi,naiset ei osaa tehdä päätöksiä...
On naisillakin vahvuuksia kuten kaunis ulkonäkö, synnyttäminen, imettäminen ja miehen miellyttäminen.
Itse olen miehinen mies 😊
Mun 45 v. kokemuksella naiset on kyllä parempia noissa asioissa kuin miehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä "naismaista" laiskottelussa muka on, jos samalla odottaa oman vaimonsa hoitavan arkikodinhuollon lisäksi myös rännien putsauksen, terassin maalauksen ja remontit? Kuinka moni naislaiskuri huutaa äiti-vaimoaan palvelemaan? Eikö laiskottelu ole lähinnä palveltavaksi pikkulapseksi taantumista?
Itsekin olen elänyt moisessa suhteessa. Voi luoja että kasvoi parimetrinen lerssoni otsaan. Poismuutettuani oli ihan ihmeellistä että sinkkutalouden kodinhuolto oli sitten tuhat kertaa vähemmän rasittavaa kuin toisen aikuisen kanssa arkea "jakamassa". Tuntui kuin tuhatkiloiset betonikengät olisi ravistanut jaloistaan. Tuolla miehellä oli toki ADD/autismidiagnoosi mutta hyvä luoja sitä tahmaista odotus-pettymys-sotkuarkea.
No epämiesmäinen sitten jos naismainen ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaat kokit on miehiä.
Niinno miehet taitaa olla lähes kaikissa asioissa naisia parempia? Naisilla on vähemmän älyä,naisilla on huonompi motoriikka, naiset ei osaa matematiikkaa,naiset ei osaa hahmotella asioita, suuntavaisto on naisilla huonompi,naiset ei osaa tehdä päätöksiä...
On naisillakin vahvuuksia kuten kaunis ulkonäkö, synnyttäminen, imettäminen ja miehen miellyttäminen.
Itse olen miehinen mies 😊Pelkkä paskakasa sinä olet.
Onko neidillä pms? 😊
Tarvitset juuri miehisen miehen joka pitää sinut kurissa 😊
Olet siis väkivaltainenkin vielä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaat kokit on miehiä.
Itse olen miehinen mies 😊
Kuulostat lähinnä epävarmalta idiootilta, kun elämän ainut saavutus on pussit haarovälissä. Yhtään kertaa en ole kuullut oikean fiksun laatumiehen latovan tuollaisia väitteitä. Enemmänkin tuollainen puhe kuuluu jostakin baarin nurkkapöydästä keskikaljan, pierun ja bensan käryn keskeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaat kokit on miehiä.
Kyllä ja harvempi huippukokki vastaa klassista miehisen miehen stereotypiaa tai on mitenkään verrannollinen tavallisiin miehiin. Sivuutat nyt pointin jutussa.
Vierailija kirjoitti:
Niin tuttua, niin tuttua. Olisi ihana esim. rakennuttaa oma talo, mutta ei siitä tulisi tuon kanssa hevonpaskaakaan.
Ymmärrätkö eron sanoissa rakennuttaa ja rakentaa? Jos rakennutat, niin silloinhan laiska miehesi ei haittaa, kun joku muu/rakennusliike rakentaa. Sinä vain rakennutat. Ja toki maksat laskun, tai miehesi maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tuttua, niin tuttua. Olisi ihana esim. rakennuttaa oma talo, mutta ei siitä tulisi tuon kanssa hevonpaskaakaan.
Ymmärrätkö eron sanoissa rakennuttaa ja rakentaa? Jos rakennutat, niin silloinhan laiska miehesi ei haittaa, kun joku muu/rakennusliike rakentaa. Sinä vain rakennutat. Ja toki maksat laskun, tai miehesi maksaa.
Kyllähän siinä rakennuttamisessa silti hommaa riittää. Materiaalivalinnat ja kilpailutus on kovaa hommaa vaikka joku muu sen käytännön rakentamisen sitten hoitaisikin.
Itsellä kokemusta perässävedettävästä miehestä eksän kanssa.
Kun piti laittaa työhakemus, minun olisi se pitänyt kirjoittaa. Sitten kun pääsi töihin, minun olisi pitänyt soittaa pomolle kun hän oli kipeä.
Kaikenlaista tällaista, kuin pikkulasta olisi hoitanut ja huolehtinut. Täysin aikaansaamaton ja suoraan sanottuna alkoi tuntua että jotenkin tyhmä siltä osin. Jonkin sortin ADHD ta minäkin aloin epäillä, muuten oli kuin vieteriukko kaikenlaisessa turhanpäiväsiessä. Ei pystynyt keskittymään mihinkään.
En jaksanut, laitoin menemään.
Ei ollut mitenkään ilkeä eikä paha mutta kun itse aikusisena naisena en jaksanut aikuisen lapsen kanssa. Ystävlläni taas on juuri tuollainen täysi nahjus miehenä joita täällä kuvataan.
Ostivat vanhan talon jossa jo ostohetkellä oli selvää että remppaa riittää. Siihenpä jäi tekemättä aivan kaikki. Mies vielä joutui työttömäsi joten aikaa olisi ollut, kaverini käy työssä. Mies makasi sohvalla ja katseli jalkapalloa tai jääkiekkoa. Lihoi valtavasti.
Niinhän siinä kävi että talo lahosi käsiin. Mitään ei korjattu, mistään mies ei omalta osaltaan ottanut vastuuta. Kerran kun kaverini otti vessan remontin puheeksi ja paikalla oli jopa eräs tuttu mies joka olisi osannut neuvoa. Kaverini sanoi että no K...... kysy nyt kun paikalla on asiantuntija. Mies siihen että en mää tierdä mitä mun pitäis kysyä. Siihen jäi sekin homma sitten.
Heillä velkaa siitä lahosta talosta ja ukko työttömänä, ei siinä paljon ulkopuolisille ollut varaa maksaa korjaustöistä.
Tälle samalle miehelle kävi niin että auto heillä hajosi ja ajoivat sen eräälle parkkipaikalle odottamaan että ukko saisi tilattua hinaajan paikalle. Sinne se jäi seisomaan. Seisoi useamman kuukauden, sitten joku huomasi että siitäpä helppo repiä varaosia ja siitä alkoi kadota yhtä ja toista.
Lopulta koko auto oli kaadettu kyljelleen jolloin se korjattiin pois. Jonnekin romuttamoon meni. Sitä en tiedä joutuiko mies siitä maksamaan mutta varmaankin joutui.
Nyt asuvat kerrostalossa vuokralla. Rahat meni kankkulan kaivoon. En tiedä mitä saivat sen lahon tönön myynnistä jos mitään. ja paljonko vielä jäi velkaa maksettavaksi pankille. Tontti oli vuokratontti. En ymmärrä miten kaverini jaksaa tuota katsella, minä en katsoisi kyllä päivääkään. Tämä mies on äärimmäisen kiltti ja jotenkin hidas. Kaverini sanoi ettei ole koskaan nähnyt hänen suuttuvan. Silti en jaksaisi tuota katsella.
Oma ratkaisuni on elää sinkkuna. Asiat tulee hoidettua, kaikki sujuu. Ei turhaa kiviriippaa jalassa roikkumassa. Itse päätän kaikesta.
Onko kaikki aikuisen ihmisen saamattomuus, vetelehtiminen, laiskuus ja mukavuudenhalu toiminnanohjauksen vaikeutta johtuen jostain adhd:sta tai autismista? Enpä usko! Saamattomuus, vetelehtiminen, laiskuus ja mukavuudenhalu ei ole mikään diagnoosi vaan luonteenpiirre.
Kyllä pistää vihaksi, kun asioita jää tekemättä ja rästitöitä kertyy, kertyy ja kertyy. Mies ei saa vaihdettua kotona rikkinäistä lamppua tai uutta paristoa palovaroittimeen. Mies katselee lumisateella pihalle, kuka perheenjäsenistä tarttuu lumikolaan. Piha on jäisellä kelillä hiekottamatta ja taas pidetään sadevesiränneistä kiinni ja kaatuillaan. Oletus em. tehtäviin on, että kyllä vaimo tai lapset tekevät.
Mies ei lajittele ja kierrätä roskia, ei viitsi lajitella pahvia, lasia, metallia ja muovia. Jättää kaikki lojumaan tai tunkee sekajätteeseen. Ei viitsi palauttaa kaupan pullonpalautuspisteeseen pulloja ja tölkkejä. On liian vaivalloista. Mies ei halua siivota eikä imuroida. Mies ei vie perheen autoja katsastukseen, vaan olettaa, että kyllä vaimo huolehtii autojen katsastukset kuntoon.
Puoliso ja lasten isä ei ole viitsinyt lukea kouluista tulevia viestejä ja lasten sähköisiä reissuvihkoja moneen vuoteen. Oletus on, että kyllä lasten äiti eli vaimo lukee viestit ja päivittäin. Mies ei viitsisi lähteä koulujen vanhempainiltoihin. Mies kysyy "Onko sinne PAKKO mennä? Siis onko omien lasten vanhempainiltoihin PAKKO mennä? Omituinen kysymys!
Ihmisten saamattomuus ja laiskuus korostuu omakotitalossa asuessa. Omakotitalon huolto, remontit ja kaikki puutarhatyöt ja pihatyöt ovat omalla vastuulla. Saamattomien, vetelehtijöiden, laiskojen ja mukavuudenhaluisten ihmisten pitäisi asua kerrostalossa ja rivitalossa! Siellä voi sälyttää lähes kaikki tehtävät taloyhtiön vastuulle.
Kas kummaa - miehellä on runsaasti aikaa on nojatuolissa röhnöttämiseen, television katseluun ja pasianssin pelaamiseen tietokoneella. Eikä ole toiminnanohjauksen vaikeutta - adhd:ta tai autismia!
Vierailija kirjoitti:
Miehelläsi on varmaan toiminnanihjauksen vaikeuksia johtuen esim adhd:sta tai autismista.