Mies ei saa mitään hoidettua
Olen niin kyllästynyt mieheeni, joka ei saa mitään yksinkertaisiakaan asioita hoidettua. Esimerkiksi pienet kodin hommat saattavat odottaa vuoden verran, ennen kuin nytkähtävät eteenpäin. Sekin tapahtuu usein vasta valtavan riidan päätteeksi. Tällöin mies valittaa, että minä lyttään häntä alas ja arvostelen häntä.
Miehessä on paljon hyvää ja hän on hyvä isä lapsillemme, mutta tämä saamattomuus raivostuttava, kuormittaa ja tuntuu niin epäreilulta, että välillä tekisi jopa mieli erota. Minusta myös leivotaan aina perheen "pahis", kun lopulta hermot palavat jatkuvaan vitkasteluun ja annan kuulua. En ole itsekään mikään perfektionisti tai mielestäni vaadi liikoja, vaan ihan perusjuttuja.
Löytyisikö täältä vertaistukea tai vinkkejä?
Kommentit (103)
Olet varmaan jo yrittänyt, mutta entäs ihan tää perus että puhut sille.
"Kultaseni, minua kuormittaa todella paljon, ja olen alkanut jo miettiä että olisiko parempi erota..."
Mies ei tajua tai ei halua tajuta miten epäreilu tuo tilanne sulle on. Suoraa puhetta. Pane hänet vastakkain sen seikan kanssa, että toi on sinua kohtaan väärin ja rasittaa turhaan teidän suhdetta.
Ei kai hän ihan oikeasti voi haluta, että sulla on kurjaa? Jos haluaa, sitten onkin jo johtopäätösten aika.
Vierailija kirjoitti:
Sama vika täällä. Meillä on jopa (ammattilaisilla rakennutettu) omakotitalo, joka lahoaa nyt käsiin kun mies ei saa aikaiseksi tehdä mitään huoltotöitä. Taloa on asuttu nyt viisi vuotta ja yhtä ainoaa kertaa ei ole rännejä putsattu (vuotavat nyt, ylläri), sadevesikaivot ovat tukossa, terassi lahoaa koska ei ole käsitelty kertaakaan jne. Ja mies itse halusi tämän helevetin omakotitalon!!
"Sisätöistä" (siivous, pyykit jne.) minä hoidan leijonanosan, samaten kaikki huushollin pyörittämiseen liittyvät jutut sälyttyvät minun niskoilleni, koska mies ei suunnittele eikä ennakoi yhtään mitään. En tasan ryhdy enää tekemään ulkotöitäkin, joten nyt kun sukulaiset ihmettelevät uuden talon huonoa kuntoa, totean vaan että "se on meillä tuon isännän vastuulla ja hän ei katsonut asiaa tärkeäksi hoitaa". Oikeasti kasvaa tappi otsaan, miten voi olla noin saamaton?? Aargh. Ammattilaista mies ei anna palkata, siivojankin olin meille tilannut aiemmin ja mies oli sen perunut, koska "ihan hyvin voidaan itsekin siivota"...
Voi ei, voin hyvin kuvitella, että mieheni toimisi tismalleen samalla tavalla. Meillä meinasi kylpyhuoneen remontti jäädä joskus täysin vaiheeseen, kun mies ei yksinkertaisesti saanut oleellisia asioita sovittua remonttimiesten kanssa.
Kiitos vertaistuesta ja tsemppiä sinulle!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi kuulla tarkemmin mitä asioita on kyseessä mitä mies ei hoida?
En tosiaan nalkuta mistään turhista asioista. Esimerkiksi terassin ovi lähtee irti, mies lupaa hoitaa ja lopulta irtonainen ovi seisoo vuoden päivät olohuoneen nurkassa, kun hän ei lukuisista muistutuksista huolimatta saa hommaa etenemään. Kodinkone hajoaa ja mies lupaa soittaa vakuutusyhtiöön, mutta ei soita, ikinä. Luulisi, että edes vakuutuksesta maksettava raha motivoisi toimimaan, mutta ei. Lopulta minä hoidan asian itse, odotettuani n. 8kk ajan yhden puhelun hoitamista. Ostetaan uusi ruokapöytä ja mies lupaa laittaa vanhan toriin myyntiin. Elellään viikkokausia kahden ruokapöydän kanssa, kunnes hoidan asian itse.
Voisin kertoa kymmeniä esimerkkejä. Ei ole kyse siitä, ettenkö itse osaisi hoitaa asioita tai tilata remppamiestä paikalle, mutta minusta aikuisen ihmisen on kohtuullista lunastaa lupauksensa, jos jotain lupaa tehdä.
Ihan normaalista, työssäkäyvästä ihmisestä on kyse ja omiin harrastuksiin liittyvät asiat saa kumma kyllä hoidettua.Sulla on kyllä pitkä pinna ja i feel you. Mutta luulen ettei tilanne tule muuttumaan, se on luonteessa. Exäni on ihan samanlainen nykyisessäkin suhteessaan. Siellä vaan on kumppanina paljon kovempi nalkuttaja kuin minä. Minä en oikeastaan juuri sanonut mistään koskaan. Odotin kärsivällisesti. T. Se 16v yhdessä ollut
Kiitos myös sinulle!
En haluaisi kuitenkaan erota näin pienen asian vuoksi, kun muuten suhde ja perhe-elämä toimii. Vaikka ajatus usein kutkutteleekin.
Ehkä paras ratkaisu tosiaan on, että jatkossa tilaa ammattilaisen hoitamaan ne pienimmätkin hommat, vaikka tyhmältä tuntuukin 😊
Ap
Meillä alkaa sujua kun sanon tekeväni itse, varsinkin kaikki pihalla tehtävät "perinteiset miestentyöt". Mies alkaa tehdä sitten kun häpeää jos naapurit näkee minun tekevän :D
Minä aloin saada aikaiseksi, kun löytyi diagnoosi ja lääkitys (ADD). Vaimo oli ollut jo moneen kertaan ottamassa eroa.
Kuinka innokas olet itse tekemään miehesi sinulle sälyttämiä hommia? Vai teetkö ollenkaan?
Miksette tee itse noita hommia? Ei ne ole vaikeita.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka innokas olet itse tekemään miehesi sinulle sälyttämiä hommia? Vai teetkö ollenkaan?
Teen kyllä oman osuuteni ja enemmänkin 😊 minulla on vaativa työ, opinnot, hoidan ison osan kotitöistä ja lähes kaikki lasten asiat. Välillä toivoisi, että myös perheen toinen aikuinen voisi tehdä myös jotain pyytämättä tai ilman, ihan tasapuolisuuden nimissä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siitä syystä, että kun toinen lupaa homman hoitaa, yrittää kunnioittaa sitä lupausta.
Meillä mies samanlainen. (ajattelen, että hänellä on ADD-piirteitä).
Toisaalta meillä mies kyllä saattaa aloittaa jotain, mutta sen loppuun saattaminen on toinen juttu. Hän saattaa tehdä asioita 80-90 % valmiiksi asti. Ja on kyllä taitava tekemään, jos vaan saa aikaiseksi.
Mies on myös hyvä sietämään keskeneräisyyttä (japanilaiset puhuu termistä wabi-sabi?).
Mies sietää keskeneräisyyttä, kun vaikkapa into tekemiseen lopahtaa. Sen seurauksena meillä oli vuosia reikä seinässä huomaamattomassa paikassa, kun miehellä vain jäi ylläpitoremontti kesken.
Ja toinen wc oli kuukausia ilman lattiaa, koska miehellä vain lopahti into tekemiseen kesken kaiken.
Wc:n lattia korjautui sillä, että tilasin ammattilaisen tekemään sen loppuun.
tsemppiä ap!
Tiina
p.s. ja oma periaatteeni on, että mielelläni teen itse, jos vaan osaan. Mutta joku lattian asentaminen on kyllä sellainen asia, että minun ei kannata sitä alkaa tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Rahalla saa ja hevosella pääsee: jos mies ei maalaa aitaa, palkkaa maalari. Jos mies ei vaihda autoon renkaita, vie auto huoltamoon. Jos mies ei laita ruokaa, tilaa pizza. Jos mies ei leikkaa nurmikkoa, palkkaa nurmikonleikkaaja. Tee itse tai palkkaa joku muu tekemään homnat miehen laskuun, mutta älä nalkuta äläkä riitele!
Harvoimpa se mies rahojaan tuollaiseen antaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan koska sen perheen toisen aikuisenkin pitäisi osallistua ja tehdä eikä vaan käydä kotona nukkumassa.
Vierailija kirjoitti:
Älä tuhlaa aikaa ja hermoja vuoden muistutteluun, vaan teetä työt ulkopuolisella ammattilaisella ja ilmoita miehelle, että lasku tulee hänen maksettavakseen. Sano asiasta muutaman kerran ja jos mitään ei tapahdu, tilaa joku remppareiska paikalle.
Harmi vaan kun toisen piikkiin ei pysty tilaamaan.
Palstalaisilla tuntuu istuvan tiukassa "miesten työt ja naisten työt"-ajattelu.
Vierailija kirjoitti:
Palstalaisilla tuntuu istuvan tiukassa "miesten työt ja naisten työt"-ajattelu.
Monet tykkää miehisestä miehestä eikä tykkää kiipeillä katolla tai osaa käyttää jotain höyläpenkkiä.
Miksi koko ajan pitää tehdä jotain? Mä miehenä olen ikisinkku ja mun elämä on tosi rentoa ja ihanaa, kotona teen erittäin vähän kotitöitä enkä muutenkaan keskity turhiin asioihin.
Asuntoni on siisti ja rahaa säästän eläkepäivilleni koska tulevaisuudessa on riskinä että eläkkeitä ei tule väestön ikärakenteen vuoksi.
T:ikisinkku ja vela reilu kolmekymppinen alfamies
Vierailija kirjoitti:
Miksi koko ajan pitää tehdä jotain? Mä miehenä olen ikisinkku ja mun elämä on tosi rentoa ja ihanaa, kotona teen erittäin vähän kotitöitä enkä muutenkaan keskity turhiin asioihin.
Asuntoni on siisti ja rahaa säästän eläkepäivilleni koska tulevaisuudessa on riskinä että eläkkeitä ei tule väestön ikärakenteen vuoksi.
Kyllähän se asunto ja kiinteistö vaatii kunnossapitoa jotta pysyy kuosissa. Samoin on siivottava säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kotitöiden teko itse on eri asia kuin luvata tehdä jotain ja sitten luistaa sen loppuun viemisestä. Enkä kutsuisi salaojien puhtaanapitoa, kattorännien avaamista ja puuosien pintakäsittelyä miksikään "turhiksi asioiksi". Jos talon haluaa pysyvän asumiskelpoisena, se vaatii kunnossapitoa.
Näillä laiskurimiehillä ko. toiminta on ihan silkkaa vallankäyttöä. Tätä "minullehan ei kukaan sano mitä pitää tehdä". Jos huomaisit itse ja kantaisit vastuuta, niin ei tarvitsisi sanoa, eli ihan oma vika.
Huushollin ylläpitäminen vaatii jokaisen aikuisen panosta, ei kenelläkään ole oikeutta loisia kotona passattavana. Odotetaan, että puoliso hoitaa kodin ja lapset, ja sitten kun ns. miesten töitä olisi tehtävänä, luvataan muka tehdä jotain, mutta sitä annettua sanaa ei olla valmiita pitämään. Ja sitten kun puoliso täysin oikeutetusti muistuttaa tästä lupauksesta, kun ne remonttitarpeet on pyörineet olohuoneen nurkassa kuukausikaupalla ja seinässä on edelleen reikä, tämä sankari valittaa kuinka hänelle "nalkutetaan". No, jos olisit pitänyt lupauksesi niin ei tarvitsisi aikuista ihmistä muistuttaa!
Vastuun kantaminen pitäisi onnistua ilman että aikuinen mies heittäytyy pikkulapsen tasolle.
Ei ole miesten tai naisten töitä. Siitä vain vasara, saha tai jokin muu työkalu käteen ja huoltamaan/tekemään. Suu kyllä napsaa, mutta itse ei osata tehdä muuta kuin lajitella pyykkejä.
Soita poliisille