Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Kuopio on niin korkealla sijalla kaupunkivertailussa? Tylsempää kaupunkia saa hakea!

Vierailija
12.04.2022 |

Siellä on, öö, iso (tyhjä) tori ja siinä se kaupunki sitten olikin.

"TAMPERE JA KUOPIO OVAT SUOMEN VETOVOIMAISIMMAT KAUPUNGIT"

https://t-media.fi/tampere-ja-kuopio-suomen-vetovoimaisimmat-lahti-suur…

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta aika houreinen lista, Porikin top 10:ssä.

Vierailija
102/141 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo jotakin Suomen kaupunkien tasosta, jos joku Kuopio on sijalla kaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkivertailussa kysyttiin siis muualla kuin kyseisessä kaupungissa asuvien mielikuvia. Kuopio menestyi yhteisöllisyydessä ja luonnossa. Yhteisöllisyys ei todellisuudessa toteudu Kuopiossa niiden kohdalla, jotka ovat muuttaneet muualta ja eivät omaa valmiiksi sukulaisuussuhteita tai tuttavapiiriä kaupungista. Leppoisat jutustelijat eivät hevin päästä ulkopuolisia ns. sisäpiireihin vaan jako on yllättävänkin tiukka. Myöskään työyhteisöt ei toimi yhteisönä vapaa-ajalla. Luonto sen sijaan on niin hieno, kuin miksi se mielletäänkin.

Yli puolet Kuopion asukkaista on kotoisin muualta. Ihan normaali ilmiö, että tuollaisessa tilanteessa ei ole yhteisöllisyyttä paitsi niillä, jotka on alkuasukkaita. Sama homma kaikissa muissakin paikoissa.

Vierailija
104/141 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuopiossa on myös toimiva joukkoliikenne ja autolla liikkuminen on kätevää, kun moottoritie halkaisee kaupungin pohjois-eteläsuunnassa. Vaikkapa Siilinjärven puolelta pohjoisesta pääsee käsittämättömän nopeasti kaupungin eteläpuolen ostosparatiisiin.

Kuopiossa on lisäksi Suomen uusin ja hienoin uimahalli. Ja Puijolla voi nauttia lauantaireippailun jälkeen brunssista ystävien kanssa. Kesäaikaan terasseja ja uintipaikkoja löytyy joka lähtöön. Kallavedellä on hauska suppailla ja veneillä.

Onhan siellä joo "toimiva" joukkoliikenne, mutta eikös se ole aika minimi? Ihan paska julkinen liikenne siellä on.

Tätä mä oon muuten ihmetellyt, et opiskelijakaupungeissa kuten Kuopio ja Jyväskylä on aivan surkea joukkoliikenne (Jyväskylässä vielä Suomen kallein). Opiskelijoista valtaosan on pakko käyttää julkisia. Siitäkö tuo huono palvelu johtuu, että on suuri takuuvarma asiakaskunta kenellä ei ole vaihtoehtoa?

Vierailija
105/141 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset EIVÄT onneksi valitse asuinpaikkaansa TORIEN perusteella.

Kuopiossa on Suomen ( maailman ) ystavällisimmät asukkaat ! Helposti lähestyttäviä ja mukavia. Missään muualla Suomessa tuskin on yhtä lupsakkaa väkeä.

Tätä EI voi sanoa oikeestaan yhdestäkään Etelä-Suomen kaupunkilaisista .

Lisäksi Kuopion seutu ja Savo on kauneinta Suomea maisemallisesti. Järviä ympärillä joka puolella. Luonto on vaihtelevaa ja kaunista.

Ja töitä on tarjolla lähes kiitettävästi monilla aloilla.

Joillakin aloilla jopa työvoima pulaa.

Kuopio on pian ykkös mesta Suomessa 💞

Lisäisin hyvin mielelläni tuohon ensimmäiseen kappaleeseen sanat "omasta mielestään". Missäänpäin Länsi-Suomea en ole kohdannut niin umpimielisiä ja juntteja tosikoita kuin Kuopiossa.

Vierailija
106/141 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopiossa opiskelevana odotan kyllä kovasti pääsyä johonkin vähän enemmän elossa olevaan paikkaan. Pitkät etäisyydet ja paikallisväestön maalaisuus. En ole aiemmin törmännyt vastaavaan röyhkeään toisten asioihin puuttumiseen ja takapajuisuuteen. Viimeksi sain ohikulkijalta kielteistä palautetta, koska kävin ruokakaupassa klo 21 jälkeen (kunnon ihmiset ei käy kaupassa niin myöhään!) ja juoksulenkillä siitä, etten pukeutunut paikalliseen tyyliin Urho Kekkosen aikaisiin verkkareihin, vaan 2020-luvun urheiluvaatteisiin. 

Vierailija
107/141 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alueellinen keskus eli vetovoimaisempi kuin muut Savon kaupungit tietysti, mut en ymmärrä miksi olisi muuten sen houkuttelevampi kuin muut n 100k asukkaan kylät. Olen asunut muutaman vuoden ja vanhemmat asuu edelleen, ja käyn usein, joten tiedän mistä puhun.

"Kesäkaupunkeja" on Suomessa kolmetoista tusinaan. Musiikkitapahtumia ja järviä on muuallakin. Kulttuuritarjonta ei häikäise, ravintolaskenessä parit toivonpilkahdukset mutta yleisesti samaa varman päälle pelaavaa S-Keskoryhmä-Sedulaa mitä muuallakin.

Luontoa on, mut sanokaapa missä Suomen kaupungissa ei ole? Joku nyt heittää Helsingin mut jos nyt puhutaan vähän pienemmistä kaupungeista, niistä, mihin verrattuna Kuopiossa pitäisi olla jotain spesiaalia.

Lupsakat ihmiset ei paljoa auta, varsinkin kun se on sellaista ns. "jenkkityylistä" smalltalk-sosiaalisuutta, muuten savolaiset on ihan samanlaisia jurottajia kuin suomalaiset yleensä, eikä lähelle pääse ilman viinaa.

Vierailija
108/141 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

10v Kuopiossa asuneena pakko sanoa, että yllättää tämä tulos. Kuopio on täynnä juntteja, mielenterveysongelmaisia ja amiksia, jotka elää sitä amiskulttuuriaan. Onhan tämä tutkitusti kaupunki, jossa tarvitaan eniten mielenterveyspalveluita Suomessa... jopa enemmän kuin jossain Lahdessa tai Tampereella. Lisäksi täällä on sitä fiksumpaa sakkia, mutta valtaosan heistä löytää keskustasta, Puijonlaaksosta, Niiralasta tai sitten selkeistä omakotitaloalueista. Ihmisiä löytyy joka lähtöön, mutta kyllä mielestäni Kuopio on yleisesti ottaen aika juntti kaupunki ja savolaisten "lupsakkuus" myytti. Ollaan mukavia päin naamaa, mutta selän takana tapahtuukin sitten eri juttuja. 

Vierailija
109/141 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskusta täynnä juoppoja ja nistejä, Petonen täynnä nistejä, Rypysuo täynnä nistejä, muutkin lähiöt täynnä nistejä.

Opiskelin siellä ja asuin ensin Kuopasin kämpässä Neulamäessä. Alue oli nimensä mukaan täynnä nistejä. Sit muutin lähelle keskustaa mut eipä se meno juuri muuttunut.

Mua noi ei noin kauheasti haittaa, eikä Kuopiossa ole muuta vikaa. Mut tiedän et monen silmissä tuo vähentää aika paljon paikan vetovoimaa.

Hyi mä asuin vähän aikaa Niiralan Kulman asunnossa siinä Juontotien mutkassa punatiilikerrostalossa. On muuten sellainen pöpilä ettei pahemmasta väliä. Ja mä oon asunut myös Kontulassa.

Vierailija
110/141 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuopio on kiva.

Yliopisto

KYS sairaala

Lääkis

Vahva urheilukulttuuri

Kallavesi ja sadat muut järvet kaikkialla

Kauniit maisemat

Mahdollisuus asua rannassa

Itä suomen keskus

Kehittyy ja kasvaa

Koko ajan lukuisia kehityshankkeita

Lukuisia valtion virastoja

Technopolis ja firmat

Lentokenttä

Puijo ja luonto

Mukavat ihmiset

Kiva huumori

Rento meininki

Eli se stadilainen itsekkyys, ilkeys ja kovuus puuttuu. Tämän asian jokainen varmaan ymmärtää mitä tällä haen.

Hyvistä asioista olen samaa mieltä, mutta en ymmärrä miksi Helsinkiä ja pääkaupunkiseutua haukutaan. Tässäkin sanottiin, että "stadilainen itsekkyys, ilkeys ja kovuus", mutta miksi minä en näe niitä? Asun pääkaupunkiseudulla,olen asunut täällä muutamassa paikassa muutamia isossa maailmassa vietettyjä vuosia lukuunottamatta ja työskentelen täällä myös, mutta en näe mainittua itsekkyyttä, ilkeyttä ja kovuutta. Suhtaudunko liian sinisilmäisesti kaikkeen ja kaikkiin vai onko eteeni tullut näiden lähes 50 vuoden aikana lähinnä vain oikeasti mukavia ihmisiä?

Tottakai joka ikisessä paikassa on ilkeitä ja itsekkäitä ihmisiä, mutta on myös mukavia, avoimia ja upeita ihmisiä. Niitä on itse asiassa todella paljon.

No kun se juttu onkin just se kun Stadissa on läjäpäin niitä Kuoppijjosta Piähessoihin muuttaneita "lupsakoita savolaisia", jotka ksenofobioissaan tylyttävät jotain itseinhoprojektiota muihin, kun on noussut muuton myötä kusj. piäh.

Vierailija
111/141 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks jengi täällä yrittää mustamaalata Tamperetta jollain nistijankutuksella? En oo asunut Tampereella enkä Kuopiossa, mutta onhan Tampere nyt ihan eri luokan kaupunki (hyvällä tavalla) kaikilla mittareilla kuin Kuopio.

Vierailija
112/141 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuopiossa opiskelevana odotan kyllä kovasti pääsyä johonkin vähän enemmän elossa olevaan paikkaan. Pitkät etäisyydet ja paikallisväestön maalaisuus. En ole aiemmin törmännyt vastaavaan röyhkeään toisten asioihin puuttumiseen ja takapajuisuuteen. Viimeksi sain ohikulkijalta kielteistä palautetta, koska kävin ruokakaupassa klo 21 jälkeen (kunnon ihmiset ei käy kaupassa niin myöhään!) ja juoksulenkillä siitä, etten pukeutunut paikalliseen tyyliin Urho Kekkosen aikaisiin verkkareihin, vaan 2020-luvun urheiluvaatteisiin. 

Missä ruokakaupassa noin kävi? On se nyt per kele jos ei saa käydä klo 21 jälkeen jos kauppa on silloin vielä auki :D

t. paljasjalkainen kuopiolainen

Vierailija
113/141 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskusta täynnä juoppoja ja nistejä, Petonen täynnä nistejä, Rypysuo täynnä nistejä, muutkin lähiöt täynnä nistejä.

Opiskelin siellä ja asuin ensin Kuopasin kämpässä Neulamäessä. Alue oli nimensä mukaan täynnä nistejä. Sit muutin lähelle keskustaa mut eipä se meno juuri muuttunut.

Mua noi ei noin kauheasti haittaa, eikä Kuopiossa ole muuta vikaa. Mut tiedän et monen silmissä tuo vähentää aika paljon paikan vetovoimaa.

Hyi mä asuin vähän aikaa Niiralan Kulman asunnossa siinä Juontotien mutkassa punatiilikerrostalossa. On muuten sellainen pöpilä ettei pahemmasta väliä. Ja mä oon asunut myös Kontulassa.

Ai kauhee. Kaveri on asunut siellä hetken. Kävin kerran kylässä, hirveä käry rapussa. Kävi ilmi, että niissä asunnoissa saa luvan kanssa polttaa röökiä 😃 meno oli kanssa aika villiä ilmeisesti.

Mieti niitä vaihto-opiskelijaparkoja jotka tulee Suomeen jostain Aasiasta tai Etelä-Euroopasta... Ensin ne joutuu Kuopioon ja sit niiden opiskelijakämppä on jossain helvetin korkean mäen päällä jossa asuu opiskelijoiden lisäksi lähinnä hörhöjä.

Vierailija
114/141 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta: Suomessa ainoat järkevät asuinpaikat on pk-seutu, Turun alue ja Tampere. Muualla palveluita on erittäin niukasti, samoin työpaikkoja ja yleinen elinvoimaisuus on heikko. Helsinki on tietysti monille pienituloisille kallis, mutta monissa muissa suhteissa ylivoimainen. Suomessa ei ole yhtäkään suurta kaupunkia, jossa vesistöt ja muu luonto olisi kaukana. Helsingissäkin suuri keskuspuisto alkaa käytännössä päärautatieaseman takaa Töölönlahtena. 

Vierailija
115/141 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ruokakaupassa noin kävi? On se nyt per kele jos ei saa käydä klo 21 jälkeen jos kauppa on silloin vielä auki :D

t. paljasjalkainen kuopiolainen

Ei varmaan ole montaa vaihtoehtoa, koska Kuopiossa on yksi ruokakauppa joka on yöllä auki, ja sekin menee klo 12 yöllä kiinni. 

Vierailija
116/141 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fakta: Suomessa ainoat järkevät asuinpaikat on pk-seutu, Turun alue ja Tampere. Muualla palveluita on erittäin niukasti, samoin työpaikkoja ja yleinen elinvoimaisuus on heikko. Helsinki on tietysti monille pienituloisille kallis, mutta monissa muissa suhteissa ylivoimainen. Suomessa ei ole yhtäkään suurta kaupunkia, jossa vesistöt ja muu luonto olisi kaukana. Helsingissäkin suuri keskuspuisto alkaa käytännössä päärautatieaseman takaa Töölönlahtena. 

Kuopiolaisena unelmoin Helsingissä asumisesta ja töissä käymisestä. Siis asumisesta ihan Helsingissä, eikä missään Vantaalla. Siellä on sentään, niin paljon ihmisiä, että jokainen sulautuu massaan, eikä niin kuin täällä Kuopiossa, jossa naapurit muka tietää tietää asiasi paremmin kuin sinä itse ja muut ihmiset oikeasti käyttää aikaansa ajatellen sinua ja sinun elämääsi.

Vierailija
117/141 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuopio on kiva.

Yliopisto

KYS sairaala

Lääkis

Vahva urheilukulttuuri

Kauniit maisemat

Itä suomen keskus

Kehittyy ja kasvaa

Technopolis ja firmat

Lentokenttä

Puijo ja luonto

Mukavat ihmiset

Kiva huumori

Rento meininki

Eli se stadilainen itsekkyys, ilkeys ja kovuus puuttuu. Tämän asian jokainen varmaan ymmärtää mitä tällä haen.

Näin syntyperäisenä stadilaisena en ymmärrä. Syntyperäiset helsinkiläiset ovat rentoja ja mukavia. Ilkeitä ja kovia ovat korkeintaan junantuomat, jotka jostain käsittämättömästä syystä kuvittelevat, että pääkaupunkiseudulla kuuluu käyttäytyä niin.

Minusta Kuopio on ihan nätti, mutta ahdistavan pieni kaupunki. Lisäksi lähes kaikilla sieltä tuntemillani ihmisillä on pahoja ongelmia alkoholin kanssa eli minulle Kuopio on alkoholistien kaupunki.

Vierailija
118/141 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rönössä ei ole nistejä. Tai kyllä minä yhen sieltäkin tiiän, mut vähemmän mitä muualla.

Millainen luksusnisti asuu Rönössä, ellei ole joku nippa nappa aikuinen pappa betalar -tyyppi?

Vierailija
119/141 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Savolaiset on siinä mielessä lupsakoita että ne turisee ja jauhaa turhaa paskaa randomeille, mut sit muuten ne on aika samanlaisia selän takana kyräilijöitä ku muutkin. Ja vaikka puhuu paljon, niin ei ole erityisen suorapuheisia. Ei siis voi luottaa välttämättä siihen et sanois mitä tarkottais tai tarkoittais mitä sanois.

Eikä tietenkään kaikki, kun kaikki ei ole myöskään niin lupsakoita. Stereotyypit on stereotyyppejä.

Mut on se välillä ihan hauskaa. Olin valkkaamassa paprikaa ruokakaupassa ja kun nappasin hetken miettimisen jälkeen yhden, niin takana ollut rouva kysyi, että mikäs oli toiseksi paras.

Minut oli kutsuttu kaverin mökille Savoon. Pysähdyin Kuopiossa ostamaan ruokatarpeita. Makkaroiden kohdalla seisoin pitkään valitsemassa ja ukonkäppänä katseli puuhiani. Kun kurotuin lopulta kohti yhtä pakkausta, ukko tokaisi: ”Elä ota sitä! Jiäpi rasvanen jäläkimaku kitalakkeen. Tämä on parempata!” Ja näytti minulle toisen valmistajan makkaraa.

Pakkohan se oli sitten se valita. Minulle jäi kyllä mukava kuva kuopiolaisista.

Ihana :)

Vierailija
120/141 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuopio on kiva.

Yliopisto

KYS sairaala

Lääkis

Vahva urheilukulttuuri

Kauniit maisemat

Itä suomen keskus

Kehittyy ja kasvaa

Technopolis ja firmat

Lentokenttä

Puijo ja luonto

Mukavat ihmiset

Kiva huumori

Rento meininki

Näin syntyperäisenä stadilaisena en ymmärrä. Syntyperäiset helsinkiläiset ovat rentoja ja mukavia. Ilkeitä ja kovia ovat korkeintaan junantuomat, jotka jostain käsittämättömästä syystä kuvittelevat, että pääkaupunkiseudulla kuuluu käyttäytyä niin.

Minusta Kuopio on ihan nätti, mutta ahdistavan pieni kaupunki. Lisäksi lähes kaikilla sieltä tuntemillani ihmisillä on pahoja ongelmia alkoholin kanssa eli minulle Kuopio on alkoholistien kaupunki.

Ostan tämän. Täsmälleen sama kokemus itsellä