Miksi Kuopio on niin korkealla sijalla kaupunkivertailussa? Tylsempää kaupunkia saa hakea!
Siellä on, öö, iso (tyhjä) tori ja siinä se kaupunki sitten olikin.
"TAMPERE JA KUOPIO OVAT SUOMEN VETOVOIMAISIMMAT KAUPUNGIT"
https://t-media.fi/tampere-ja-kuopio-suomen-vetovoimaisimmat-lahti-suur…
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Etkö näe onnen valoa Kuopion yllä?
Kuopijo on mualiman napa, savolaisten piäkaapunti!
Vierailija kirjoitti:
Kuopio on paikka, missä ihmiset ryhtyvät juttusille tuntemattomien kanssa bussipysäkillä
Totta, kuopiossa ei pidetä 10 metrin turvavälejä bussipysäkeillä muihin odottajiin. Ja hui, saattaapa joku tuntematon kysäistä "No mitteepä tiiät""
Vierailija kirjoitti:
Naiset halajaa savolaisia rakastajia.
Ai niitä jotka käskee räpläämään ittensä märäks vai mites se vitsi savolaisesta esileikistä kulki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuopio on paikka, missä ihmiset ryhtyvät juttusille tuntemattomien kanssa bussipysäkillä
Oletkohan tavannut äitini. Hän tarinoi vaikka kaupan kassalle niin kauan kuin vastapuoli vain jaksaa kuunnella.
Minä asun pääkaupunkiseudulla ja voin jutella myös vaikka sen kaupan kassan kanssa tai sitten jonkun muun ventovieraan kanssa. En ehkä ihan aina jaksa, mutta useimmiten kyllä voin jutella helposti hetken tai vaikka kaksikin, jos esimerkiksi joku vanhus alkaa kanssani juttelemaan kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, kuopiossa ei pidetä 10 metrin turvavälejä bussipysäkeillä muihin odottajiin. Ja hui, saattaapa joku tuntematon kysäistä "No mitteepä tiiät""
Olen asunut pian 20v Kuopiossa ja hyvin harvoin olen kuullut oikeeta savvoo. Viimeksi viime viikolla paikallisbussissa, kun kaksi iäkästä naista " huastelivat savoksi ". Olisi kivaa kuulla enemmänkin, mutta suurin osa puhuu ns yleiskieltä.
Helsinkiläiset on aina yhtä yllättyneitä, kun huomaavat että noin 5 miljoonaa suomalaista tykkää jostakin enemmän kehä kolmosen pohjoispuolella. Helsingissä on kaunista ainoastaan ne osat kaupunkia, jotka on rakennettu Venäjän vallan aikana.
Vierailija kirjoitti:
No huh huh! Kyllä menisi kaikki romantiikka pohjamutiin heti, kun savon mies avaisi suunsa ja sieltä tulisi murrenuotilla mitä tahansa. Hölökyn kölökyn. 😬
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläiset on aina yhtä yllättyneitä, kun huomaavat että noin 5 miljoonaa suomalaista tykkää jostakin enemmän kehä kolmosen pohjoispuolella. Helsingissä on kaunista ainoastaan ne osat kaupunkia, jotka on rakennettu Venäjän vallan aikana.
Helsinki ja koko pks on täynnään näitä sudeettisavolaisia.
Todellakin paljastuvat heti, kun avaavat suunsa.
Kuopio on suunnilleen yhtä vetovoimainen kuin suomalaiset tuon kokoiset kaupungit yleensä. "Kiva kesäkaupunki" on kiertoilmaisu ankealle mestalle, kaikkialla on Suomessa kesällä nättiä ja kivaa. Ei se vaadi ku jätskikiskan ja torin.
Opiskelijakaupunki ja maakuntakeskus, niin onhan siellä nyt enemmän kaikenlaista kuin muualla lähimailla. Mut ei muuten kyllä mitään kehumista. Sekakäyttäjiä ja muita hörhöjä arviolta saman verran kuin muissa kaupungeissa. Asuin kolme vuotta, en oo kaivannut takaisin.
Savolaiset on siinä mielessä lupsakoita että ne turisee ja jauhaa turhaa paskaa randomeille, mut sit muuten ne on aika samanlaisia selän takana kyräilijöitä ku muutkin. Ja vaikka puhuu paljon, niin ei ole erityisen suorapuheisia. Ei siis voi luottaa välttämättä siihen et sanois mitä tarkottais tai tarkoittais mitä sanois.
Eikä tietenkään kaikki, kun kaikki ei ole myöskään niin lupsakoita. Stereotyypit on stereotyyppejä.
Mut on se välillä ihan hauskaa. Olin valkkaamassa paprikaa ruokakaupassa ja kun nappasin hetken miettimisen jälkeen yhden, niin takana ollut rouva kysyi, että mikäs oli toiseksi paras.
Keskusta täynnä juoppoja ja nistejä, Petonen täynnä nistejä, Rypysuo täynnä nistejä, muutkin lähiöt täynnä nistejä.
Opiskelin siellä ja asuin ensin Kuopasin kämpässä Neulamäessä. Alue oli nimensä mukaan täynnä nistejä. Sit muutin lähelle keskustaa mut eipä se meno juuri muuttunut.
Mua noi ei noin kauheasti haittaa, eikä Kuopiossa ole muuta vikaa. Mut tiedän et monen silmissä tuo vähentää aika paljon paikan vetovoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Keskusta täynnä juoppoja ja nistejä, Petonen täynnä nistejä, Rypysuo täynnä nistejä, muutkin lähiöt täynnä nistejä.
Opiskelin siellä ja asuin ensin Kuopasin kämpässä Neulamäessä. Alue oli nimensä mukaan täynnä nistejä. Sit muutin lähelle keskustaa mut eipä se meno juuri muuttunut.
Mua noi ei noin kauheasti haittaa, eikä Kuopiossa ole muuta vikaa. Mut tiedän et monen silmissä tuo vähentää aika paljon paikan vetovoimaa.
Rönössä ei ole nistejä. Tai kyllä minä yhen sieltäkin tiiän, mut vähemmän mitä muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niitä jotka käskee räpläämään ittensä märäks vai mites se vitsi savolaisesta esileikistä kulki?
Savolainen esileikki ------> kiänny
Kaupunkivertailussa kysyttiin siis muualla kuin kyseisessä kaupungissa asuvien mielikuvia. Kuopio menestyi yhteisöllisyydessä ja luonnossa. Yhteisöllisyys ei todellisuudessa toteudu Kuopiossa niiden kohdalla, jotka ovat muuttaneet muualta ja eivät omaa valmiiksi sukulaisuussuhteita tai tuttavapiiriä kaupungista. Leppoisat jutustelijat eivät hevin päästä ulkopuolisia ns. sisäpiireihin vaan jako on yllättävänkin tiukka. Myöskään työyhteisöt ei toimi yhteisönä vapaa-ajalla. Luonto sen sijaan on niin hieno, kuin miksi se mielletäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh huh! Kyllä menisi kaikki romantiikka pohjamutiin heti, kun savon mies avaisi suunsa ja sieltä tulisi murrenuotilla mitä tahansa. Hölökyn kölökyn. 😬
Ai riittäisi kun sanoisin....... Kiänny M32 kokeile;)
Vierailija kirjoitti:
Savolaiset on siinä mielessä lupsakoita että ne turisee ja jauhaa turhaa paskaa randomeille, mut sit muuten ne on aika samanlaisia selän takana kyräilijöitä ku muutkin. Ja vaikka puhuu paljon, niin ei ole erityisen suorapuheisia. Ei siis voi luottaa välttämättä siihen et sanois mitä tarkottais tai tarkoittais mitä sanois.
Eikä tietenkään kaikki, kun kaikki ei ole myöskään niin lupsakoita. Stereotyypit on stereotyyppejä.
Mut on se välillä ihan hauskaa. Olin valkkaamassa paprikaa ruokakaupassa ja kun nappasin hetken miettimisen jälkeen yhden, niin takana ollut rouva kysyi, että mikäs oli toiseksi paras.
Minut oli kutsuttu kaverin mökille Savoon. Pysähdyin Kuopiossa ostamaan ruokatarpeita. Makkaroiden kohdalla seisoin pitkään valitsemassa ja ukonkäppänä katseli puuhiani. Kun kurotuin lopulta kohti yhtä pakkausta, ukko tokaisi: ”Elä ota sitä! Jiäpi rasvanen jäläkimaku kitalakkeen. Tämä on parempata!” Ja näytti minulle toisen valmistajan makkaraa.
Pakkohan se oli sitten se valita. Minulle jäi kyllä mukava kuva kuopiolaisista.
Kauhea paikka. Ihmiset mainettaan synkempiä. "Mualiman napa" on täysin kuollut tori, jollainen löytyy jokaisesta suomalaisesta yli 10 000 asukkaan kaupungista.
Ei riitä minusta tekemään kaupungista sympaattista se, että sen asukkaat raivostuttavasti vastaavat kysymyksiin että suattaapi olla mutta suattaapi olla olematta.
Olen Neulamäessä ollut veteraani ja en muuta halua sanoa Kuopiosta kuin että nevö foget, nevö ägen.
Mulla aika samat syyt koti-seudulle Kuopioon paluulle. Ehdin asua ristiin rastiin ympäri Suomea sitä ennen ja työskennellä hieman ulkomaillakin. Nykyäänhän Kuopio on pinta-alaltaan suurin suurista kaupungeistamme, joskin Oulu yltää aivan kannoille.
Paljon vesistöä, koskematonta luontoa on laaksoja ja kukkuloita - liikunnan harrastajille on kaikkea tarjolla ja kaupunginjohtokin on ymmärtänyt miten kaupunkia pitää kehittää asukkaille houkuttelevaksi , toisin kuin silloin 80-luvun lopulla pois muuttaessani, jolloin legendan mukaan kaupungin isit ja äidit torppasivat Nokian Kuopioon muuttohaaveet toteamalla "Ei myö tänne mittää kumsuapastehtaita haluta".
Lapsiperheille ja harmonisempaa, vakaampaa elämää hakeville Kuopio on hyvä paikka asua, jos hakee kiihkeämpää elämää ja pöhinää niin varmasti suuremmista kaupungeista sitä löytyy enemmän. Kulttuuria toki löytyy Kuopiostakin monipuolisesti, mutta parhaiten siihen pääsee kiinni omaehtoisesti aktivoitumalla - mittaluokka voi olla pienempää, mutta toisaalta pääsee paremmin vaikuttamaan omalla toiminnallaan.