Kun mies herää vauvan kanssa ja ”antaa minun nukkua”…
Kun minä herään vauvan kanssa, että mies saa nukkua:
Vauva herää, otan hänet syliin ja hiippailen makarista pois ja teen aamutoimet niin, että kantelen vauvaa sitterissä mukaan vessaan/keittiöön. Vaihdan vaipan olkkarissa hoitolaukun tykötarpeiden avulla.
Vauva on tyytyväinen. Mies nukkuu.
Kun mies herää vauvan kanssa, että minä saan nukkua:
Vauva herää, mies menee heti ensin vessaan ja kahvinkeittoon, napsii vitamiinit. Sillä välin minun on jo pakko nousta vauvan kanssa vaihtamaan tälle vaippa, koska vauva tosiaan on jo herännyt täysin ja alkaisi itkemään.
Mies hakee vauvan ja huudattaa tätä sitterissä puuhaillessaan omiaan.
Kolinaa, vauvan hyssyttelyä ja miehen dramaattisia huokailuja kantautuu olkkarista. Miten voi olla, ettei 3kk ikäinen nyt katsokaan lastenohjelmia tyytyväisenä?!
Nousen lopulta kulbero otsassani ylös ja menen hakemaan aamukahvia. Istun vittuuntuneena keittiön pöydän ääressä ja yritän olla aloittamatta riitaa.
Mies: Mitä, et sä nyt nukukaan?! Mähän voisin sitten lähteä sinne salille!
🙄
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
No ihan sama meillä myös. Lisäksi mies antoi heränneen vauvan huutaa kun mies ei olisi jaksanut vielä nousta ja yritti vielä torkkua. Jouduin herättelemään miehen hoitamaan vauvaa ja siinähän itsekin sitten heräsin. Mies huokailee, kolistelee ja vauva huutaa kun mies puuhailee muuta. Eipä siinä sit enää kuluttanut kun alkoi vttuttaa niin paljon ja vaikea kuunnella kun vauva huutaa toisessa huoneessa. Nousin itse hoitamaan vauvaa. Mies oli, että jee, nyt kun säkin oot hereillä niin voisin mennä ottaa vielä pienet torkut...
En sit jaksanut, koska tuo miehen aamuheräily vauvan kanssa oli yhtä tyhjän kanssa ja alkoi vain suututtamaan. Heräsin itse vauvan kanssa aamuisin. Ei olisi kai pitänyt antaa periksi.
Kuulostaa samalta kuin meillä 15 v sitten. Eikö homma helpottanut taaperon/pienen lapsen kanssakaan. Taapero piti viedä vessaan aamulla heti lapsen herättyä, muuten oli housut märkänä. Miehen heräily kesti niin kauan, että pakkohan sitä oli itse herätä ja sitten uudestaan unen saaminen ei minulla on onnistunut. "No kun kerran jo olet hereillä...." Usein mies raahautui sohvalle ja jatkoi uniaan siinä. Pieni lapsi tyhjensi kukkapurkit ja sotki millä tahansa keksimällään tavalla. =Pakko nousta hillitsemään tuhoa.
Ja sama jatkuu, kun lapset ovat teinejä ja heitä pitää usein viedä viikonloppuna aamulla harrastuksiin. "Kun sinä olet kuitenkin jo hereillä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kantelet sitteriä huoneesta toiseen?
Outoa, kun sylissä olis kivempi olla.
Paha sanoo mitään, kun et osaa kommunikoida ja kertoa miehelles, mikä mättää.
Vessassa helpomi käydä kun vauva on sitterissä ja turvallisempaa hänelle, kun keitän kahvia.
Monille ilkeille kommentoijille:
Tätä aloitusta ei kannata ehkä ottaa turhan vakavasti, itsekin hymähtelen miehen ajattelemattomuudelle.
Ainakin hän yrittää!Ps. En viitsi päsmäröidä ja neuvoa häntä joka asiassa, siksi kirjoitin tänne🙈
Siis miksi olisi turvallisempaa? Ei tuon ikäisen selkä kestä istuma-asentoa, kuppiasennossa on tukehtumisriski ja remmeihin voi kuristua. Ja et kai jätä lasta yksin sitteriin vessakäynnin ajaksi? Miksei se lapsi voi kölliä lattialla maton päällä?
Vierailija kirjoitti:
Minä olin palannut sairaalasta toisen lapsen kanssa, vanhempi 1,5 v. Mies oli jäänyt isyyslomalle.
Ruotsissa asuva miehen sukulainen pyysi miestä remonttiapuun talonsa kanssa.
Se siitä isyyslomasta!
Toivottavasti miehesi vastasi sukulaiselleen, ettei pääse lähtemään, koska on isyyslomalla ja kotona on niin paljon hommaa perheen parissa.
Eikö ulkomailla asuva sukulainen löydä remonttiapua yhtään lähempää?
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Mieslapsiprovo osa 6543337.
Tuskin provo...miehet eivät vaan ymmärrä.
Miksi naiset suostuvat tämmöiseen?!!! Lopettakaa se hyssyttely ja vauvan hiljaisena pitäminen. Sitä saa mitä tilaa. Miksi ihmeessä pitäisi antaa miehen nukkua jos ei ikinä itse saa. Älytöntä, onko se mies joku f aking kuningas?
Tässä sen nyt näkee, mikä suomalaisnaisia uuvuttaa. Sitä luullaan, että tasa-arvon maassa mies ja vaimo ovat toistensa ystäviä, jotka auttavat toisiaan myös kotitöissä ja lasten hoidossa. Sen takia äitien on pärjättävä ilman ulkopuolista apua: onhan heillä apuna oma mies!
Paitsi että usein ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Miksi naiset suostuvat tämmöiseen?!!! Lopettakaa se hyssyttely ja vauvan hiljaisena pitäminen. Sitä saa mitä tilaa. Miksi ihmeessä pitäisi antaa miehen nukkua jos ei ikinä itse saa. Älytöntä, onko se mies joku f aking kuningas?
Siihen ajaudutaan helposti äitiyslomalla, kun isä käy töissä ja äiti vaan "makaa kotona" vauvan kanssa. Ajatellaan, että isän pitää saada levätä, koska käy töissä, kun koska äiti saa kotona ollessaan nukkua milloin vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vessassa helpomi käydä kun vauva on sitterissä ja turvallisempaa hänelle, kun keitän kahvia.
Tätä aloitusta ei kannata ehkä ottaa turhan vakavasti, itsekin hymähtelen miehen ajattelemattomuudelle.
Ainakin hän yrittää!Ps. En viitsi päsmäröidä ja neuvoa häntä joka asiassa, siksi kirjoitin tänne🙈
Siis miksi olisi turvallisempaa? Ei tuon ikäisen selkä kestä istuma-asentoa, kuppiasennossa on tukehtumisriski ja remmeihin voi kuristua. Ja et kai jätä lasta yksin sitteriin vessakäynnin ajaksi? Miksei se lapsi voi kölliä lattialla maton päällä?
Ootkohan sä aivan terve…? 😀
Antaisin tälle trollaukselle arvosanan 5/5, jokainen miehille katkera palstamamma juoksi tähän suu vaahdoten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan sama meillä myös. Lisäksi mies antoi heränneen vauvan huutaa kun mies ei olisi jaksanut vielä nousta ja yritti vielä torkkua. Jouduin herättelemään miehen hoitamaan vauvaa ja siinähän itsekin sitten heräsin. Mies huokailee, kolistelee ja vauva huutaa kun mies puuhailee muuta. Eipä siinä sit enää kuluttanut kun alkoi vttuttaa niin paljon ja vaikea kuunnella kun vauva huutaa toisessa huoneessa. Nousin itse hoitamaan vauvaa. Mies oli, että jee, nyt kun säkin oot hereillä niin voisin mennä ottaa vielä pienet torkut...
En sit jaksanut, koska tuo miehen aamuheräily vauvan kanssa oli yhtä tyhjän kanssa ja alkoi vain suututtamaan. Heräsin itse vauvan kanssa aamuisin. Ei olisi kai pitänyt antaa periksi.
Joo mikä hitto tuo on, että miehet yrittävät jatkaa uniaan, kun vauva täysin hereillä…? Olen tätä kysynytkin vastausta saamatta.
Oletan tässä perimmäisen syyn olevan sen, että he vaan odottavat äidin ottavan lapsen automaationa.
Yhtenä aamuna tuijotin miestäni, joka survoi tuttia täysin hereillä olevan vauvan kitaan ja yritti nukkua itse. Käänsin vaan selkäni dramaattisesti ja menin peiton alle.😄
Kyllä ne siitä nousivat aamupuuhiin, kun en uhrautunut.
Ai, minä olen harrastanut tätä vaikka olen nainen. Meillä sitä kutsutaan tuttitorkuksi. Tutilla voi saada 5-15 min lisäunta ja saattaa toimia jopa useamman kierroksen. Tai sitten ei. Mutta aina voi yrittää. Sängystä noustaan sitten kun on pakko, eli lapsi itkee eikä tyynny tutilla.
Vierailija kirjoitti:
Tässä sen nyt näkee, mikä suomalaisnaisia uuvuttaa. Sitä luullaan, että tasa-arvon maassa mies ja vaimo ovat toistensa ystäviä, jotka auttavat toisiaan myös kotitöissä ja lasten hoidossa. Sen takia äitien on pärjättävä ilman ulkopuolista apua: onhan heillä apuna oma mies!
Tässä näkee lähinnä sen miksi kommunikaatio ei parisuhteissa toimi, mamma kun syäksyy vauvafoorumille ulisemaan sen sijaan että keskustelisi sen ainoan loogisen vaihtoehdon kanssa. Mutta se on naisen älylle liian vaativaa ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin palannut sairaalasta toisen lapsen kanssa, vanhempi 1,5 v. Mies oli jäänyt isyyslomalle.
Ruotsissa asuva miehen sukulainen pyysi miestä remonttiapuun talonsa kanssa.
Se siitä isyyslomasta!Toivottavasti miehesi vastasi sukulaiselleen, ettei pääse lähtemään, koska on isyyslomalla ja kotona on niin paljon hommaa perheen parissa.
Eikö ulkomailla asuva sukulainen löydä remonttiapua yhtään lähempää?
En tiedä, yrittikö edes etsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootkohan sä aivan terve…? 😀
No kysy itse neuvolasta kumpi on parempi, sitteri vai lattia. Ja saako kolmekuisen jättää valvomatta sitteriin. Tule sitten öyhöttämään jos koet edelleen aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Niin juuri! Tämän takia kukaan ei enää juuri lisäänny, kun tiedostetaan tämä tosiasia ettei se vauvan hoito suju tasapuolisesti. Yhteiskuntaa muka ajetaan tasa-arvoisempaan suuntaan, mutta kotona näkyykin se totuus.
Esikoisella oli erittäin hyvä uni rytmi. Aamulla tosin heräsi n. 5:30, mutta hyvä rytmi oli. Oli siitä pari-kolme tuntia hereillä ja nukkui taas.
Yhden ainoan kerran mies suostui aamuherätykseen kun olin hieman kipeä ja mennä vauvan kanssa. Ihmettelin, kun nousin ylös seitsemältä mies oli sitkeässä unessa sohvalla., sanoi että kyllä oli rankkaa. Hän oli laittanut vauvan vaunuihin ja sanoi että oli hirveä työ työnnellä vaunuja ympäri kaupunkia, että saa hänet nukkumaan.
Ei meinannut millään nukahtaa. Ai saakeli. Ei siis halunnut hetkeäkään olla hereillä vauvan kanssa. Siinä meni unirytmi pitkäksi aikaa.
Nyt vuosien jälkeen kehuu, kuinka rankkaa oli vauva-aika. Hänkin kuudelta aamulla työnteli kerran vaunuja pitkät matkat, että vauva nukahtaisi. Vaimo halusi vaan nukkua ja hän raukka siellä kulki.
Vierailija kirjoitti:
Tämä x100!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että usein ei ole.Tässä näkee lähinnä sen miksi kommunikaatio ei parisuhteissa toimi, mamma kun syäksyy vauvafoorumille ulisemaan sen sijaan että keskustelisi sen ainoan loogisen vaihtoehdon kanssa. Mutta se on naisen älylle liian vaativaa ymmärtää.
Sinun älyllesi varmasti liian haastava sana, mutta KVG: V E R T A I S T U K I.
Mä kyllä ottaisin asian puheeksi koska sua ottaa pannuun.
Asia kannattaa käsitellä silloin kun jaksaa olla rauhassa eikä sitten kun kuppi menee nurin.
Kerro, ettet saa nukuttua kun lasta huudatetaan koko ajan.
Suosittelen kyllä molemmille aikasempaa nukkumaanmenoaikaa. Mahdollisimman sama rytmi vauvan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Antaisin tälle trollaukselle arvosanan 5/5, jokainen miehille katkera palstamamma juoksi tähän suu vaahdoten.
ai jokainen? ketju on vasta 2 sivua pitkä ja aikaa kulunut reilu tunti.
Tahallaanhan se tekee tuota, että sinä hoitaisit kaikki yöheräilyt. Tuo on samaa toimintaa kun miehet tekee halutessaan eroon kotitöistä. Tehdään niin huonosti ja pieleen, että vaimo lopulta kyllästyy ja alkaa tehdä ne puolesta. Ja tästä on turha miesten vänkyttää että ei pidä paikkansa kun tämän on miehet itse kertoneet että tekevät niin. Kun alisuorittaa aikansa niin lopulta vaimo kyllästyy ja luovuttaa, he säästyy vuosikymmenien kotitöiltä. Uhtiutuminen kuuluu tähän samaan syssyyn. Pitää valittaa että naiselle ei kelpaa minun tyylini tai vaimolleni ei sovi mikään. Tosiasiassa se on ihan itse aiheutettu tilanne ja manipulointia. laita korvatulpat ap ja nuku yösi.