Miten suunnitella loppuelämä, jos ei enää jaksa elää?
Menetin läheisen ihmisen elämästäni, eikä elämässäni ole enää mitään järkeä tai toivoa. Kukaan sukulainen ei ole halukas olemaan minulle läheinen ihminen, olen liian tarvitseva ja seurankipeä sekä yksinäinen nyt. Olen aina ollut yksinäinen, mutta menettämäni ihminen oli oikeastaan ainoa ns. turvaverkkoni.
Olen käynyt kriisiterapiassa muutamia kertoja, mutta ei se oikeasti auta tilanteessani ja sielläkään ei saa käydä kuin muutaman kerran. Sielläkin henkilöt ovat vaihtuneet useamman kerran. Olen jo varhaiskeski-iässä, joten parisuhdettakaan en enää todennäköisesti löydä ja ystäviä on vain yksi ja hän asuu ulkomailla.
Miten suunnittelisin käytännön asiat, jos haluaisin lopettaa tämän kärsimykseni? Ei ole enää voimia nykyisenkaltaiseen elämääni.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala vetämään kaljaa kaksin käsin.
En juo alkoholia, en myöskään tupakoi tms. Mietin lähinnä käytännön juttuja, kuten asunnon, tavaroitteni ja omaisuuden jakamista. En haluaisi rahojeni päätyvän todella inhottavalle ja ahneelle exälleni. Mä en jaksa elää loppuelämääni tällä tavoin, että ei ole enää läheistä ja luotettavaa ihmistä elämässä lainkaan.
Kuitenkin olisi varmaan vielä 50 vuotta elinaikaa jäljellä. Oloni on orpo ja entistäkin yksinäisempi käytännössä. En ole sellainen ihminen, josta ihmiset pitävät yleisesti, joten en onnistu tutustumaan keneenkään, eivätkä sukulaiseni pidä minusta erityisesti. Naapuritkaan eivät välttämättä edes tervehdi eli aika roskaa on elämäni.
Miten ihmeessä ne rahat sille eksälle päätyisivät?
Miten toimiva ratkaisu olisi koira? Koiraa ulkoiluttaessa voisi olettaa tapaavan ihmisiä.
Entä jos päättäisit, että ensin vain olet, toivut, lepäät, noin vuoden verran. Laita päivämäärä vuoden päähän ylös ja päätä, että tarkistat silloin, onko tilanne yhtä paha, pahempi tai edes hieman helpottunut. Päätä sitten, mitä teet.
Kirjoittele tuon vuoden ajan vaikka tänne meille kuulumisiasi. Meitä kohtalotovereita löytynee paljon. Meitä, jotka olemme olleet samankaltaisessa tilanteessa tai olemme tai jotenkin vain tunnistamme tekstistäsi jotakin itsestämme.
Koko elämäsi on rakennettu muiden ihmisten ympärille. Mites muut asiat elämässäsi? Työ, opinnot, harrastukset? Ei noihin tarvitse muita ihmisiä. Ehkäpä kokeilisit muuttaa ulkomaille vaihteen vuoksi ja rakentaa uraa siellä.
Tuollaista olen harkinnut, mutten tiedä, miten päivieni päättäminen vaikuttaisi ruumiini kelpaamiseen tutkimustarkoituksia varten.