Yksinasuva koiranomistaja: miten hoidit koiran lenkityksen ja aktivoinnin koronassa/muuten sairastuessa?
Kun ei itse jaksaisi liikkua eikä se olisi toipumisen kannalta toivottavaakaan. Vinkkejä?
Kommentit (20)
Pyydä kaveri tai sukulainen lenkittämään. Siitä voi maksaakin.
Liikunta nopeuttaa paranemista ja olen aina tehnyt pienen lenkin. Koronakin oli puolen päivän nuha. Hassuin nuha ikinä. Nenä ei ollut edes tukossa, eikä vaatinut niistämistä. Nenästä vain valui kirkasta nestettä.
4H-järjestöstä on tullut joku lenkittämään.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta nopeuttaa paranemista ja olen aina tehnyt pienen lenkin. Koronakin oli puolen päivän nuha. Hassuin nuha ikinä. Nenä ei ollut edes tukossa, eikä vaatinut niistämistä. Nenästä vain valui kirkasta nestettä.
Jos on kuumetta ja keuhko-oireita, joita koronassakin osalla on, liikunta EI nopeuta parantumista. Päin vastoin, se voi pitkittää tautia ja altistaa jälkitaudeille. Lepo on paras lääke.
Juuri luin artikkelia, jossa kerrottiin että on yllättäen havaittu, että noin 40v naisissa long covid ja koronan jälkitaudit ovat yleisimpiä. Minusta ei yhtään yllättävää: pienten lasten /koululaisten äidit eivät pysty pysähtymään ja lepäämään, jolloin tauti pitkittyy.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia lenkittäjiä sieltä saa? Onko vapaaehtoinen, vai töissä 4H:lla? Onko täysi-ikäisiä? Minkä pituista lenkkiä he veivät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia lenkittäjiä sieltä saa? Onko vapaaehtoinen, vai töissä 4H:lla? Onko täysi-ikäisiä? Minkä pituista lenkkiä he veivät?
Ihan täysi-ikäisiä vapaaehtoisia ja lenkit on ollut ihan sen mittaisia mitä on sovittu.
Olen tehnyt lyhkäisempiä lenkkejä oman jaksamisen mukaan että koira saa kuitenkin tehdä tarpeensa normaalisti ja antanut sisällä koiralle aktivointipallon millä saa viihdyttää itseään.
Laita oman paikkakunnan FB-ryhmään kysely jos löytyisi lenkittäjä. Muussa tapauksessa pieni pissatuskävely useamman kerran päivässä ja aktivointia ruuan muodossa. Jäädytetty kongi, aktivointilelut, nappuloita piilotettu pitkin asuntoa, nappuloita pyyhkeen sisään käärittynä yms.
Minulla ei oo koiraa, mutta olen lenkittänyt kaverini koiraa useamman kerran silloin kun hän on ollut kipeänä. Ihan itse olen tarjoutunut hommaan ja muistuttanut myös kaveria, että aina saa kysyä apua, tykkään ulkoiluttaa koiria.
Teen erilaisia ruokapiiloja, kuten pyyhkeen mutkiin kiedottuja raksuja, pahvirasioihin (edim tyhjä kaurahiutalepaketti) piilotettuja herkkuja, ulos lumeen/nurmikolle heitän raksuja... meillä oma aidattu piha, mikä auttaa jos ollaan kipeitä. Muussa tapauksessa menisin mettään ja päästäisin koiran irti, kävelisin itse mahdollisimman vähän ja rauhallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan täysi-ikäisiä vapaaehtoisia ja lenkit on ollut ihan sen mittaisia mitä on sovittu.
Kiitos vastauksesta. Paljonko nuo ovat teillä maksaneet?
Asun okt:ssa korvessa. Lasken koiran ulos ja otan sen sisälle. Seuraan toki koiraa ikkunasta ja se pysyy kiltisti pihassa, minkään riistaviettisen haukun kanssa tämä järjestely ei toimisi. Muutaman päivän pystyy toimimaan noin, mutta sitten huomaa jo koirastakin, että hiukan rivakampaa liikuntaa pitäisi saada.
Jos nyt ei mistään viikkojen mittaisesta sairastelusta ole kyse, niin ihan itse voi kiertää korttelin ympäri. Ei tee hallaa kenellekään ottaa askelia, vaikka olisi kuumetta ja korona. Hikoilla ja hengästyä ei tarvitse. Oma koira nukkui koronaan sairastuessani kainalossani 5 päivää välillä ulkona asioilla käyden ja oli oikein tyytyväinen.
Itselläni murtui jalka syksyllä, enkä lähes pariin kuukauteen kunnolla pystynyt koiria lenkittämään. Lenkitysvastuun jakoivat äitini (joka onneksi asuu parin kilmoterin päässä), naapurini ja yksi ystävistäni. Mutta täällä pääkaupunkiseudulla on myös paljon porukkaa, joka tarjoaa maksua vastaan ulkoilutuspalvelua, eli jos ei olisi tarpeeksi avuliaita ystäviä ja sukulaisia ollut, niin varmaan olsin jonkun maksullisen ulkoiluttajan tilannut.
Ja nykyäänhän löytyy näitä välitysportaaleita, joista pystyy siis hakemaan oman alueen lähelä olevia palveluntarjoajia mm.:
https://www.pawshake.fi/koiran-ulkoilutus
https://www.care.com/fi-fi/profiilit/elaintenhoito/koiranhoitaja/koiran…
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ei mistään viikkojen mittaisesta sairastelusta ole kyse, niin ihan itse voi kiertää korttelin ympäri. Ei tee hallaa kenellekään ottaa askelia, vaikka olisi kuumetta ja korona. Hikoilla ja hengästyä ei tarvitse. Oma koira nukkui koronaan sairastuessani kainalossani 5 päivää välillä ulkona asioilla käyden ja oli oikein tyytyväinen.
Entäs jos on noro - ei siinä kovin kauas vessasta uskalla poistua koiraa lenkittämään. Tai entäs jos on oikeasti niin kova kuume, ettei kykene mihinkään sänky.vessa-keittiö-sänky -matkailua pitempään suoritukseen? Itsellä ollut aikanaa influenssa, jossa parina päivänä kuume oli lääkkeistä huolimatta niin kova, etten oilsi uskaltanut edes harkita ovesta ulos lähtemistä.
Täällä päin ainakin Facebookin puskaradiossa tarjoudutaan usein koiran lenkittäjäksi. Eli sellaisessa huutelisin, joku innokas teini tai aikuinen tulee varmasti apuun, kun palkkiota tarjoat.
Olen tehnyt vain pikaisia pissatuslenkkejä ja aktivoinut sisällä. Namienpiilotus on hyvä, nenätyöskentely kuluttaa energiaa. Olen piilotellut muutaman kourallisen raksuja pitkin kämppää ja koirat ovat saaneet etsiä. Myös luut joiden kanssa saa askarrella pitkään ovat olleet huudossa. Tuollaisen nahkaisen luun horkaisevat vartissa, mutta esim. naudan putkiluussa riittää tekemistä pidemmäksikin aikaa.
Silloin kun oli vain yksi koira joka pysyi nätisti lähellä, vein pellolle juoksemaan, mutta se vain istua törötti vieressä -_- Nyt kun on 2 koiraa, jotka saattavat innostua rusakkojahtiin, en ole tohtinut edes kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Laita oman paikkakunnan FB-ryhmään kysely jos löytyisi lenkittäjä. Muussa tapauksessa pieni pissatuskävely useamman kerran päivässä ja aktivointia ruuan muodossa. Jäädytetty kongi, aktivointilelut, nappuloita piilotettu pitkin asuntoa, nappuloita pyyhkeen sisään käärittynä yms.
Riippuu ihan koirasta. Oma koira ei hypi seinille, vaikka se muutaman päivän olisi vain pissatuksilla. Näin oli esim kovien pakkasten aikaan. Ei sitä aktivoitu erikseen mitenkään, vaan se loikoi ihan tyytyväisenä lattialla. Keski-iän ylittänyt terrieri kyseessä, mutta samanlainen se on ollut koko ikänsä.
4H on hyvä vaihtoehto, jos ei sukulaiset/naapurit/tuttavat pääse. Meillä on useampi paikka, jos tilanne olisi sellainen, että koira pitää saada hoitoon.
Minulla ei ole täällä vielä mitään tukiverkkoja, koska muutin yksin (koirien kanssa) työn perässä ihan uudelle paikkakunnalle.
Sairastuessa (esim. Covid helmikuussa) hoidin koirien aktivointia siten, että ajettiin kerran päivässä autolla jonnekin, missä sain pitää koiria irti. Joko jonnekin metsään tai koirapuistoon (kun se oli tyhjä - päiväsaikaan arkisin yleensä oli). Muuten päivän aikana käytiin sitten vaan omalla pihalla.
Jos voit pitää koiraasi irti jossain, niin se on hyvä tapa saada koiraa liikkumaan ilman että itse kauheasti tarvitsee. Jos koira tykkää juosta kepin/pallon perässä, niin siinä hyvä liikutuskeino.
Sisällä aktivointiin sopii esim. luut (kannattaa valita työläämpiä, joiden kalvamiseen menee aikaa ja voimia. Itse annan monesti Prismasta saatavia naudan niskaluita, jotka annan puolijäisinä: koirilla menee tunti niiden kalvamiseen ja nukkuvat sikeästi sen jälkeen :) ja aktivointilelut (esim. herkkupiilot) jos koira kiinnostuu sellaisista.
Jos on joku läheinen joka voisi käydä lenkittämässä koiraa kun olet kipeänä, niin sehän se helpoin vaihtoehto