Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lukio -> amis -> amk/yliopisto. Joidenkin mielestä ilmeisesti väärin tehty

Oma tie
11.04.2022 |

Täällä oli joskus keskustelu opiskelemista ja kerroin siinä käyneeni lukion, sen jälkeen aloin opiskella lähihoitajaksi ja nyt vuosia myöhemmin opiskelen töiden ohessa sairaanhoitajaksi. Joku siihen kommentoi, että tuohan oli ihan haaskausta kun en lähtenyt suoraan ammattikorkeaan, että miksi välissä tuo lähihoitajan tutkinto.

No mähän hain sekä lähihoitajan että sairaanhoitajan koulutuksiin. Sairaanhoitajan koulutukseen en päässyt, mutta lähihoitajan pääsin ja totta kai menin sinne. Kaksi vuotta opiskelua, opiskelujen aikana jo keikkatöitä ja pian valmistumisen jälkeen vakituinen työpaikka. Työelämä vei mennessään ja sh-opinnot unohtui. Viime syksynä päätin kuitenkin vielä koittaa hakea ja pääsin opiskelemaan. Aloitin siis tammikuussa sh:n opinnot 40-vuotiaana.

Mä en ymmärrä miksi lukion jälkeen ei voisi mennä amikseen. Paljon parempi se on kuin jäädä vain kotiin makaamaan ilman ammattitutkintoa. Itse asuin pienellä paikkakunnalla tuolloin joten ei töitäkään olisi noin vain löytynyt välivuoden ajaksi. Mun mielestä oli todella järkevä ratkaisu opiskella ammatti alalta jonne haluaa ja tuo ammatti vieläpä työllistää hyvin.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tie kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo otsikon yliopisto liittyy tarinaasi?

Voi hyvää päivää teidän joidenkin järjenjuoksua. Ei sitten tullut mieleen, että joku voi tehdä kuten mä, mutta amk:n sijaan menee yliopistoon. Kerroin oman tarinani esimerkkinä siitä mikä on joidenkin mielestä väärin.

Ystävä teki samoin, että meni lukion jälkeen amikseen ja on suorittanut kaks amistutkintoa. Eli 30-vuotiaana aloitti opinnot ylipistossa.

So? Se on aika lailla sama onko maisteri 24- vai 34-vuotiaana. Jälkimmäisellä on kuitenkin 35 vuotta työuraa edessä ja suurimmalla osalla akateemisistakin se työura on yhtä ja samaa. En tiedä, onko suuri etuoikeus tehdä sitä 10 vuotta pidempään.

Vierailija
22/40 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon on varaa käydä kouluja eli 3 vuotta lukiossa,  2 vuotta lähihoitajana sekä vielä väh. 3 vuotta amk:ssa.

Itse jouduin peruskoulun jälkeen hakemaan suoraan lähihoitajaksi, siihen sitten opintotuki ja -laina jonka sain maksettua vasta lähempänä 30 vuotta takaisin. Kävin kyllä iltalukion harrastusmielessä ennen tuota mutta en ole raskinut hakea enää mihinkään kouluun sen koommin kun pitäisi elää niin pienillä rahoilla.

Ihan tavallisesta kolmilapsisesta duunariperheestä tulen. Kesätyöansioilla ostin lukiokirjoja, samoin amiksen kirjoja. Amiksen aikaan tein jo keikkatöitä hoitoalalla. Nykyään olen vakituisessa työssä ja opiskelen monimuotona töiden ohessa. Ei ole mitään suuria rahavaroja. Opintotuella en todellakaan olisi lähtenyt opiskelemaan. Työkokemusta on sen verran, että saan kyllä aikuiskoulutusta kun pitää ottaa töistä palkatonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kannattaisi tehdä jotain työtä välillä? Eihän opiskelusta saa palkkaa.

Koitapas lukea mun aloitus ihan ajatuksella läpi.

Vierailija
24/40 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järkevä valinta ap. Lähihoitajaopinnoissa ja työssä pääsit jo kunnolla tutustumaan alaan ja nyt tiedät mihin olet valmistumassa. Ihan eri tilanne kuin niillä "kympin tytöillä", jotka pääsevät todistusvalinnalla suoraan AMK:iin opiskelemaan sairaanhoitajajiksi eivätkä välttämättä tiedä alasta mitään. 

Vierailija
25/40 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon on varaa käydä kouluja eli 3 vuotta lukiossa,  2 vuotta lähihoitajana sekä vielä väh. 3 vuotta amk:ssa.

Itse jouduin peruskoulun jälkeen hakemaan suoraan lähihoitajaksi, siihen sitten opintotuki ja -laina jonka sain maksettua vasta lähempänä 30 vuotta takaisin. Kävin kyllä iltalukion harrastusmielessä ennen tuota mutta en ole raskinut hakea enää mihinkään kouluun sen koommin kun pitäisi elää niin pienillä rahoilla.

Eli et siis mennyt peruskoulusta suoraan amikseen vaan iltalukioon ensin? Tai siis ihmettelen suurta opintolainaasi, kun jos olisit aloittanut amiksen heti peruskoulun jälkeen niin kai nyt perheesi olisi sinua tukenut taloudellisesti ainakin ollessasi vielä alaikäinen.

Itse onneksi selvisin sh-opinnoista ilman opintolainaa ja seuraava AMK-tutkinto olikin taloudellisesta helpompi suorittaa, kun oli töitä hoitajana. Nyt päälle 600 op suoritettuna minulla on edelleen käyttämättömiä opintotukikuukausia jäljellä.

Vierailija
26/40 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit vastata kaikille että mulle sopii tää

Muut saa tehdä mitä tekee

Vierailija
27/40 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amk ei ole yliopisto vaan pelkkä opisto. Amiksen jatke eli ihan luonteva polku - tosin ihmettelen miksi et mennyt suoraan amikseen.

Joo mäkin menin amiksesta suoraan maisteriksi lukemaan, kun kandin tutkintojen on niin amis. Eli kävin vuoden yliopistoa amiksen jälkeen maisteriksi. Gradu oli naurettavan helppo tehdä amis pohjalta että sain siitä huoppuarvosanan.

Vierailija
28/40 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkevä valinta ap. Lähihoitajaopinnoissa ja työssä pääsit jo kunnolla tutustumaan alaan ja nyt tiedät mihin olet valmistumassa. Ihan eri tilanne kuin niillä "kympin tytöillä", jotka pääsevät todistusvalinnalla suoraan AMK:iin opiskelemaan sairaanhoitajajiksi eivätkä välttämättä tiedä alasta mitään. 

Minulla oli 2000-luvun alkupuolella lukion päättötodistuksen keskiarvo 9 ja yo-tutkinnosta LLEMMC enkä saanut yhteishaussa kutsua kätilön tai sairaanhoitajan koulutusohjelmien pääsykokeisiin, koska hakukriteereissä painotettiin työkokemusta. Onneksi pääsin erillishaussa peräti kahden eri oppilaitoksen sh-linjalle niin sain lopulta valita opiskelupaikkani.

Vierailija
29/40 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amk ei ole yliopisto vaan pelkkä opisto. Amiksen jatke eli ihan luonteva polku - tosin ihmettelen miksi et mennyt suoraan amikseen.

Missä mä väitin, että amk ja yliopisto on sama asia? Amk on ammattikorkeakoulu ja se teidän joidenkin pitäisi hyväksyä. On selkeästi vaativampaa opiskelua kuin amiksessa.

Nyt sitten oli ilmeisesti väärin sekin, että halusin peruskoulun jälkeen lukioon. 😁

No kaikesta päätellen meni se lukion käynti hukkaan. Veronmaksajien rahojen hassausta - häpeäisit edes.

Jokainen opiskelee tässä maassa omista lähtökohdistaan ja niin paljon kuin on rahkeita. Sä voit poliitikkona yksinäsi miettiä, onko siitä yhteiskunnalle jotain hyötyä.

Vierailija
30/40 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kannattaisi tehdä jotain työtä välillä? Eihän opiskelusta saa palkkaa.

työt tehään opiskelun kanssa yhtäaikaa, revippä siitä :)

Vierailija
31/40 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma tie kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo otsikon yliopisto liittyy tarinaasi?

Voi hyvää päivää teidän joidenkin järjenjuoksua. Ei sitten tullut mieleen, että joku voi tehdä kuten mä, mutta amk:n sijaan menee yliopistoon. Kerroin oman tarinani esimerkkinä siitä mikä on joidenkin mielestä väärin.

Ystävä teki samoin, että meni lukion jälkeen amikseen ja on suorittanut kaks amistutkintoa. Eli 30-vuotiaana aloitti opinnot ylipistossa.

So? Se on aika lailla sama onko maisteri 24- vai 34-vuotiaana. Jälkimmäisellä on kuitenkin 35 vuotta työuraa edessä ja suurimmalla osalla akateemisistakin se työura on yhtä ja samaa. En tiedä, onko suuri etuoikeus tehdä sitä 10 vuotta pidempään.

Se tutkinto myöhemmin voi antaa paljon enemmän ammattimielessä jos on jo kokemusta 10 vuotta alasta.

Vierailija
32/40 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minusta muiden mielipiteistä ei kannata ap:n tapauksessa välittää, kukin tekee niin kuin tekee. Itsellä vastaavantyyppisesti lukio -> kauppaopisto -> töitä -> amk töiden ohella. Ei ole kukaan koskaan ainakaan suoraan päin naamaa ihmetellyt, miksi vedin kaksi toisen asteen koulutusta putkeen. 

Joku kommentoi, että ap:lla meni lukio hukkaan. Itse opiskelen elämää, en täydellistä putkea varten. Lukion tarjoamasta yleissivistyksestä on ollut paljon hyötyä kauppaopistossa, työssä, amk:ssa ja elämässä yleensäkin.

Vierailija
33/40 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...kävin ilta-amitsun dippainssin papereiden jälkeen. Enkä ollut edes ainoa kaltaiseni ko kurssilla, pari muutakin oli samaa mieltä että DI joka ei ymmärrä oman alansa käytännön perusteita on yhtä turha kuin paavin pallit ja/tai nunnan nännit.

Se on vaan niin totta, että insinööri/DI opinnoille paras pohja olisi ammattikoulu. Ongelmana on amiksen matikka, joka ei anna eväitä riittävästi selvitä myöhemmin.

Vierailija
34/40 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...kävin ilta-amitsun dippainssin papereiden jälkeen. Enkä ollut edes ainoa kaltaiseni ko kurssilla, pari muutakin oli samaa mieltä että DI joka ei ymmärrä oman alansa käytännön perusteita on yhtä turha kuin paavin pallit ja/tai nunnan nännit.

Se on vaan niin totta, että insinööri/DI opinnoille paras pohja olisi ammattikoulu. Ongelmana on amiksen matikka, joka ei anna eväitä riittävästi selvitä myöhemmin.

Myös kielitaito on ongelma. Kuten myös asenneongelma, joillain amislaisilla on omituinen herraviha, joka ei opiskeluiden myötäkään katoa.

Vierailija
35/40 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä lukio on hyvä vaihtoehto peruskoulun jälkeen, sillä lukion käyneet varmaan helpommin pääsee halutessaan korkeakouluun myöhemmin, mutta lisäksi lukio antaa vielä miettimisaikaa, eikä tällöin teininä tarvitse vielä tietää, mitä myöhemmin työkseen tekee. Sitten vaikka hakee amikseen sen jälkeen, jos siltä tuntuu ja voi jatkaa tarvittaessa opintoja myöhemmin.

Vierailija
36/40 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksumpaa olisi tehdä joku hyvin muodostettu käytännön kurssi yliopistoon. Amiksen opetus on valitettavan suppeaa myös ammattiaineissa.

Vierailija
37/40 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos voisin aloittaa alusta, tekisin peruskoulun jälkeen kaksoistutkinnon jollekin työllistävälle alalle ja sitten yliopistoon, jos vielä tuntuu siltä.

Menin suoraan lukiosta yliopistoon, valmistuin työttömäksi useamman kymppitonnin opintolainan kera enkä saanut mitään töitä. Nyt opiskelen amiksessa työllistävälle alalle ja opintolainaa taitaa kertyä töissä käynnistä huolimatta kymppitonni lisää, koska alan palkat on mitä on. Opintolainaa maksan takaisin varmasti vielä nelikymppisenä.

Mielenkiintoista. Uudelleen valitsemalla et valitsisi kuitenkaan työllistävää yliopistoalaa? Sellaisiakin oikeasti on.

Valitsin jo kerran. Työpaikkoja on, mutta niin on työnhakijoitakin välillä useampia satoja per paikka. Jos alalla olisi huono työtilanne, ajattelisin, että olisin saanut luvan omaehtoiseen opiskeluun, mutta se torpattiin pariinkin otteeseen. Jossain vaiheessa täytyi tehdä valinta, lähdenkö opiskelemaan opintorahalla ja -lainalla varmasti työllistävää alaa vai jäänkö pyörimään työnhakurumbaan työttömyysajan koko ajan pidentyessä.

Vierailija
38/40 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Insinööreille ehkä, DI-opinnoista et tiedä hevon helvettiä.

Vierailija
39/40 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ylioppilastutkinto, kaksi tutkintoa amiksesta (perustutkinto ja ammattitutkinto) ja amk-tutkinto, kaikki suoritettu niin että olen ollut töissä vähintään osa-aikaisesti. Hain vielä tänä keväänä opiskelemaan toista amk-tutkintoa (työnohella tämäkin), vaikka olen yli 40-vuotias. Yliopistoon en todennäköisesti ole enää menossa, koska tuo amk-tutkinto riittää niihin ammatillisiin tavoitteisiin joita minulla on. Toki jos lotossa voittaisin, niin lähtisin ihan opiskelemisen ilosta opiskelemaan kielitiedettä ja erikoistuisin suomen sukulaiskieliin, mutta koska tarvitsen palkkaa, niin tämä jää ihan haaveeksi ja kielitiede harrastukseksi. 

Vierailija
40/40 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kävivät amiksen ennen teknillistä opistoa, silloin kun amiksessa sai vielä opetustakin.