Lukio -> amis -> amk/yliopisto. Joidenkin mielestä ilmeisesti väärin tehty
Täällä oli joskus keskustelu opiskelemista ja kerroin siinä käyneeni lukion, sen jälkeen aloin opiskella lähihoitajaksi ja nyt vuosia myöhemmin opiskelen töiden ohessa sairaanhoitajaksi. Joku siihen kommentoi, että tuohan oli ihan haaskausta kun en lähtenyt suoraan ammattikorkeaan, että miksi välissä tuo lähihoitajan tutkinto.
No mähän hain sekä lähihoitajan että sairaanhoitajan koulutuksiin. Sairaanhoitajan koulutukseen en päässyt, mutta lähihoitajan pääsin ja totta kai menin sinne. Kaksi vuotta opiskelua, opiskelujen aikana jo keikkatöitä ja pian valmistumisen jälkeen vakituinen työpaikka. Työelämä vei mennessään ja sh-opinnot unohtui. Viime syksynä päätin kuitenkin vielä koittaa hakea ja pääsin opiskelemaan. Aloitin siis tammikuussa sh:n opinnot 40-vuotiaana.
Mä en ymmärrä miksi lukion jälkeen ei voisi mennä amikseen. Paljon parempi se on kuin jäädä vain kotiin makaamaan ilman ammattitutkintoa. Itse asuin pienellä paikkakunnalla tuolloin joten ei töitäkään olisi noin vain löytynyt välivuoden ajaksi. Mun mielestä oli todella järkevä ratkaisu opiskella ammatti alalta jonne haluaa ja tuo ammatti vieläpä työllistää hyvin.
Kommentit (40)
Amk ei ole yliopisto vaan pelkkä opisto. Amiksen jatke eli ihan luonteva polku - tosin ihmettelen miksi et mennyt suoraan amikseen.
No mitä sinä niiden muiden mielipiteistä välität. Pääasia, että itse olet valintoihisi tyytväinen.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo otsikon yliopisto liittyy tarinaasi?
Voi hyvää päivää teidän joidenkin järjenjuoksua. Ei sitten tullut mieleen, että joku voi tehdä kuten mä, mutta amk:n sijaan menee yliopistoon. Kerroin oman tarinani esimerkkinä siitä mikä on joidenkin mielestä väärin.
Ystävä teki samoin, että meni lukion jälkeen amikseen ja on suorittanut kaks amistutkintoa. Eli 30-vuotiaana aloitti opinnot ylipistossa.
Tottakai jos ei pääse suoraan ammattikorkeaan niin sitten parempi mennä amikseen, mutta turhaa sitä menee lähihoitajaksi kouluttautumaan, jos olisi päässyt suoraan sairaanhoitajaksi.
Oma tie kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää teidän joidenkin järjenjuoksua. Ei sitten tullut mieleen, että joku voi tehdä kuten mä, mutta amk:n sijaan menee yliopistoon. Kerroin oman tarinani esimerkkinä siitä mikä on joidenkin mielestä väärin.
Ystävä teki samoin, että meni lukion jälkeen amikseen ja on suorittanut kaks amistutkintoa. Eli 30-vuotiaana aloitti opinnot ylipistossa.
Ainoo vaan että se ongelma on just se että amiksesta mennään ammattikorkeaan.
Jos haluaa yliopistoon, amis ei ole järkevä reitti.
Yliopisto on tasan samaa, kuin AMK.
Käynyt molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Amk ei ole yliopisto vaan pelkkä opisto. Amiksen jatke eli ihan luonteva polku - tosin ihmettelen miksi et mennyt suoraan amikseen.
Missä mä väitin, että amk ja yliopisto on sama asia? Amk on ammattikorkeakoulu ja se teidän joidenkin pitäisi hyväksyä. On selkeästi vaativampaa opiskelua kuin amiksessa.
Nyt sitten oli ilmeisesti väärin sekin, että halusin peruskoulun jälkeen lukioon. 😁
Harva kai tietää ysiluokkalaisena, mitä haluaa tehdä isona.
Itse hakeuduin lukiosta suoraan ammattikorkeaan sairaanhoito-opintoihin, sen jälkeen työelämään ja töiden ohessa toinen AMK-tutkinto ja siihen liittyen maisteriopinnot. Sairaanhoitajaksi opiskellessani ryhmässämme oli pari lähihoitajaa eikä kukaan kyseenalaistanut heidän opintopolkuaan. Toinen heistä oli käynyt lukion ennen lh-opintoja ja sairaanhoitajaksi valmistuttuaan aloitti opinnot yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä mä väitin, että amk ja yliopisto on sama asia? Amk on ammattikorkeakoulu ja se teidän joidenkin pitäisi hyväksyä. On selkeästi vaativampaa opiskelua kuin amiksessa.
Nyt sitten oli ilmeisesti väärin sekin, että halusin peruskoulun jälkeen lukioon. 😁
No kaikesta päätellen meni se lukion käynti hukkaan. Veronmaksajien rahojen hassausta - häpeäisit edes.
Aika paljon on varaa käydä kouluja eli 3 vuotta lukiossa, 2 vuotta lähihoitajana sekä vielä väh. 3 vuotta amk:ssa.
Itse jouduin peruskoulun jälkeen hakemaan suoraan lähihoitajaksi, siihen sitten opintotuki ja -laina jonka sain maksettua vasta lähempänä 30 vuotta takaisin. Kävin kyllä iltalukion harrastusmielessä ennen tuota mutta en ole raskinut hakea enää mihinkään kouluun sen koommin kun pitäisi elää niin pienillä rahoilla.
Itse olin lukion jälkeen 2 vuotta työttömänä kun en päässyt yliopistoon, enkä AMK:hon Helsingissä. Asuin siis Helsingissä, eikä muualle ollut mahdollisuutta hakea. Päätin sitten hakea ammatilliseen, jonne pääsinkin. Koulutus kesti 2 vuotta, jonka jälkeen hain ja pääsin AMK:hon Espooseen. Koulutukset ovat samalta alalta, mutta päivääkään tuon alan palkkatyötä en ole tehnyt. Olen ollut jo pitkään työttömänä. Oikeasti kaduttaa vähän jo, että en ole suorittanut sitä lähihoitajan koulutusta kun tuolla olisi ollut paremmat mahdollisuudet työllistymiseen. Lisäksi harmittaa se, että en päässyt Helsingin yliopistoon. Sinne olisin oikeasti halunnut.
Jos voisin aloittaa alusta, tekisin peruskoulun jälkeen kaksoistutkinnon jollekin työllistävälle alalle ja sitten yliopistoon, jos vielä tuntuu siltä.
Menin suoraan lukiosta yliopistoon, valmistuin työttömäksi useamman kymppitonnin opintolainan kera enkä saanut mitään töitä. Nyt opiskelen amiksessa työllistävälle alalle ja opintolainaa taitaa kertyä töissä käynnistä huolimatta kymppitonni lisää, koska alan palkat on mitä on. Opintolainaa maksan takaisin varmasti vielä nelikymppisenä.
mulla näin:
lukio> amis>amis>yliopisto>amk>yliopisto mitäs siihen sanot. Mahdollisesti vielä teen yhdet amk tasoiset opinnot taas.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon on varaa käydä kouluja eli 3 vuotta lukiossa, 2 vuotta lähihoitajana sekä vielä väh. 3 vuotta amk:ssa.
Itse jouduin peruskoulun jälkeen hakemaan suoraan lähihoitajaksi, siihen sitten opintotuki ja -laina jonka sain maksettua vasta lähempänä 30 vuotta takaisin. Kävin kyllä iltalukion harrastusmielessä ennen tuota mutta en ole raskinut hakea enää mihinkään kouluun sen koommin kun pitäisi elää niin pienillä rahoilla.
No se on ihan oma valinta.
Mulla on samanlainen polku taustalla kuin ap:llä, eri alalla tosin, mutta olen itsekin saanut ihmettelyä että miksi olen näin tehnyt. Tiedän ihmisiä joilla on huomattavasti erikoisemmat koulutuspolut tai ei mitään koulutusta peruskoulun jälkeen ja ihan normaalia elämää elävät. Täällä taitaa lähinnä jotkut muka-näppärät maisterit kommentoida, voihan sitä toki olla itsestään ylpeä jos on onnistunut pääsemään lukiosta suoraan yliopistoon mutta ei se teistä yhtään parempia ihmisiä tee.
Onhan se vähän ajanhaaskuuta tehdä kaksi toisen asteen tutkintoa AMK-opintoja varten, mutta ei mikään oppi hukkaan mene ja onhan nyt esim. kieliopinnot lukiossa ihan toiselta planeetalta kuin amiksessa.
Sinulla putki ei ole ollut edes suora, lukion jälkeen hommasit itsellesi ammatin ja menit töihin.
Elämä on sellaista, että kaikki ei mene aina suoraa putkea pitkin.
Eikö kannattaisi tehdä jotain työtä välillä? Eihän opiskelusta saa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos voisin aloittaa alusta, tekisin peruskoulun jälkeen kaksoistutkinnon jollekin työllistävälle alalle ja sitten yliopistoon, jos vielä tuntuu siltä.
Menin suoraan lukiosta yliopistoon, valmistuin työttömäksi useamman kymppitonnin opintolainan kera enkä saanut mitään töitä. Nyt opiskelen amiksessa työllistävälle alalle ja opintolainaa taitaa kertyä töissä käynnistä huolimatta kymppitonni lisää, koska alan palkat on mitä on. Opintolainaa maksan takaisin varmasti vielä nelikymppisenä.
Mielenkiintoista. Uudelleen valitsemalla et valitsisi kuitenkaan työllistävää yliopistoalaa? Sellaisiakin oikeasti on.
Vierailija kirjoitti:
...kävin ilta-amitsun dippainssin papereiden jälkeen. Enkä ollut edes ainoa kaltaiseni ko kurssilla, pari muutakin oli samaa mieltä että DI joka ei ymmärrä oman alansa käytännön perusteita on yhtä turha kuin paavin pallit ja/tai nunnan nännit.