Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä voisin tehdä työkseni? Nykyinen työelämä kamalaa...

Vierailija
11.04.2022 |

Vai onko se aina ollutkin? Oman kokemukseni mukaan kiire ja stressi painaa päälle joka paikassa, johtaminen ja viestintä on surkeaa, kaikki voivat pahoin, työilmapiiri on kireä jne.

Mitä ihmeen työtä voisi jaksaa tehdä sen 7,5h päivässä ilman että kaikki vapaa-aika menee vain palautumiseen eikä edes riitä?

Koulutus minulla on humanistiselta alalta ja töitä olen tehnyt mm. asiakaspalvelussa ja johdon assistenttina. Mitään varsinaista ammattipätevyyttä ei siis ole. Voisin "alaa" vaihtaakin, jos keksisin jonkun kannattavan. Opintotukea en enää saisi, joten silti töitä pitäisi tehdä. Tällä hetkellä siis olen työtön, ollut loppuvuodesta asti.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:lle ei työ maistu, niin siitä vaan irtsanoutumaan ja oleskelmaan kotiin.

Ap:n paikalle on tulossa heti kymmeniä jopa satoja ihmisiä töihin.

Vierailija
22/36 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mukavaa työelämää.

Tähän olisi helppo uskoa omien kokemuksieni perusteella mutta kieltäydyn edelleen uskomasta sitä. Joku työ tai jonkun alan oma yritys täytyy olla mukavaa.

Joo uskoohan jotkut enkeleihin ja yksisarvisiinkin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap:lle ei työ maistu, niin siitä vaan irtsanoutumaan ja oleskelmaan kotiin.

Ap:n paikalle on tulossa heti kymmeniä jopa satoja ihmisiä töihin.

Olen jo työtön, ei hätää :)

Ap

Vierailija
24/36 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin justiinsa työhönvalmennuskurssin ohjaajalle päivittelin sitä, kun en osaa mitään. Joka paikkaan pitäisi ajokorttikin olla, mutta mitä järkeä on tehdä töitä, jos kaikki palkka menee ajokorttiin, autoon ja auton ylläpitoon.... Puhumattakaan siitä, että autolla ajaminen on ihan mahdottoman vaikeaa minulle, kokeiltu on. Ruben Stillerin ohjelmassa viime perjantaina tutkija Anu Kantola totesikin, että nykyään työelämä vaatii niin vahvoja kognitiivisia taitoja, ettei kaikista vain ole siihen.

Itselläni vuosien koulukiusaaminen on sotkenut kaiken, kun ei ole sosiaaliset taidot päässeet kehittymään ja itsetunto on ihan pohjamudissa.... Nyt yhteiskunta korjaa sitä mitä aikoinaan kylvi, kun eivät halunneet puuttua kiusaamiseen...

M33

Vierailija
25/36 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kirjastotäti kirjoitti:

Kirjastoalalle?

Oletko kirjastoalalla itse? Kiinnostaisi nykypäivän kokemukset siitä! Kirjastothan ovat vuosien saatossa muuttuneet paljonkin. Varmasti myös eroja kirjastojen välillä, jotkut esim. meluisampia kuin toiset. Mutta millainen työtilanne, kiire, työilmapiiri? Tykkään kyllä olla ihmistenkin kanssa tekemisissä, en mikään täysi erakko ole. Hyvä työilmapiiri esimerkiksi kompensoisi ajoittain ikäviä asiakaspalvelutilanteita. Sinänsä kirjasto kiinnostaisi, palkat taitavat olla huonohkoja mutta en ole niin rahan perään muutenkaan, olen aika säästäväinen luonteeltani.

Ap

Työtilanne kirjastoalalla on kyllä valitettavan huono. Ainakin pk-seudulla ja lähikunnissa kirjastonhoitajan/informaatikon/kirjastovirkailijan paikkoihin tulee normisti noin 50-100 hakemusta, joten paikan saaminen on hankalaa. Jos on jokin spesifimpi erikoisosaaminen kirjastoalalla ja sen mukainen paikka tarjolla, voi mahdollisuudet olla hieman paremmat.

t. Kirjastonhoitaja, joka päätynyt toiselle alalle

Kiitos vastauksesta. Lueskelin itsekin aiheesta taas lisää, ja valitettavan huonolta vaikuttaa. Mille alalle päädyit vaihtamaan?

Ap

Olen tällä hetkellä osa-aikaisena hoitoalalla. Toivoakseni kuitenkin vain väliaikaisesti, ei ole mikään kutsumusammattini. Mutta näin se on, että hoitoalan "reunamillakin" on töitä tarjolla ja ilman alan koulutustakin. Kirjastoalalla taas maisterin paperit ja muodollinen kirjastonhoitajan pätevyys (informaatiotutkimuksen opinnot yliopistolla maisterintutkinnon päälle) ei mitenkään takaa työllistymistä.

Vierailija
26/36 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin lähteä SPR:lle kantamaan huonekaluja ja lajittelemaan tavaroita, jos siitä maksettaisiin palkkaa.

t.osa-aikatyötön

Vierailija
27/36 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan kunnallishallinnossa hyviä työpaikkoja? Muistelen lukeneeni, että kuntien työntekijöistä on paljon jäämässä eläkkeelle.

Eläköityvien tilalle ei palkata uusia työntekijöitä.  Ne työt organisoidaan uudelleen ja jaetaan muilla työntekijöille.

Kunnat ovat säästäneet jo pitkään työvoimakuluissa, ja niillä on myös toistuvasti yt:;t neuvotteluja.

Tämä on varmaan valitettavasti totta. Olen hakenut joitain kunnan ja valtion työpaikkoja, taitavat olla aika suosittuja hakukohteita nekin. Ei ole toistaiseksi lykästänyt. Eikä minua siis suoranaisesti se haittaa että työtehtäviä olisi paljon ja välillä kiirettäkin, mutta jos kiirettä ja tehtäviä kasataan koko ajan lisää niin sitä pidän huonona johtamisena ja toki resurssien puutteena. Kuitenkin työilmapiiri olisi itselleni tärkeä ja jos työkaverit ovat jatkuvasti burn outin partaalla, niin näkyyhän se siinä...

Ap

Vierailija
28/36 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ongelmasi. Olet niitä, jotka ovat loistavia opiskelijoita mutta surkeita työntekijöitä. Meillä töissä niitä käy aina välillä näyttäytymässä jokunen.

Vierailija
29/36 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ongelmasi. Olet niitä, jotka ovat loistavia opiskelijoita mutta surkeita työntekijöitä. Meillä töissä niitä käy aina välillä näyttäytymässä jokunen.

Moni loistava opiskelija voisi olla myös loistava työntekijä, jos perehdyttämiseen panostettaisiin. Itse en jaksanut ottaa yhdestä hallinto-oikeudesta tarjottua työtä vastaan, kun siellä opiskelujen aikana jouduin niin paljon kuuntelemaan tiuskimista ja marinaa. Ja siellä ei edes ollut harjoitteluni aikana paljoa tekemistä, eli ohjaajani olisi ihan hyvin voinut kärsivällisesti neuvoa, mutta sen mielestä minä olin syyllinen siihen, että sen äidillä on etenevä dementia, joten se purki sitten kiukkunsa minuun.....

Vierailija
30/36 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myönnän että pitää osittain paikkaansa. Tosin olen tehnyt työni aina hyvin, mutta se on silti kuormittanut kovasti enkä ole löytänyt itselleni paikkaa työelämästä. Olen lähtökohtaisesti varmaankin vääränlainen työelämään.

Ap

Vierailija
31/36 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kirjastotäti kirjoitti:

Kirjastoalalle?

Oletko kirjastoalalla itse? Kiinnostaisi nykypäivän kokemukset siitä! Kirjastothan ovat vuosien saatossa muuttuneet paljonkin. Varmasti myös eroja kirjastojen välillä, jotkut esim. meluisampia kuin toiset. Mutta millainen työtilanne, kiire, työilmapiiri? Tykkään kyllä olla ihmistenkin kanssa tekemisissä, en mikään täysi erakko ole. Hyvä työilmapiiri esimerkiksi kompensoisi ajoittain ikäviä asiakaspalvelutilanteita. Sinänsä kirjasto kiinnostaisi, palkat taitavat olla huonohkoja mutta en ole niin rahan perään muutenkaan, olen aika säästäväinen luonteeltani.

Ap

Palkat huonoja, työpaikkoja vähän. Ei kannata yrittää. Siivoojakin pääsee paremmille tuntipalkoille.

Keskimääräinen kirjastovirkailijan palkka on Oikotien mukaan 2104 e. Kirjastonhoitajalla 2456-2834 e. Eli siivooja yksityisellä ei tosiaankaan pääse paremmille tuntipalkoille, laitoshuoltaja kunnassa voi päästä samaan kuin kirjastovirkailija.

Vierailija
32/36 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhat maisterit kirjoitti:

Vastauksista päätellen aloittaja ja työelämä eivät kohtaa. Ei nyt, eikä tulevaisuudessa.

Omituinen ja ilkeä kommentti. Turhia maistereita ei olekaan. Eikä ap halveksinut mitään työtä.

Vierailija
33/36 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni loistava opiskelija voisi olla myös loistava työntekijä, jos perehdyttämiseen panostettaisiin. Itse en jaksanut ottaa yhdestä hallinto-oikeudesta tarjottua työtä vastaan, kun siellä opiskelujen aikana jouduin niin paljon kuuntelemaan tiuskimista ja marinaa. Ja siellä ei edes ollut harjoitteluni aikana paljoa tekemistä, eli ohjaajani olisi ihan hyvin voinut kärsivällisesti neuvoa, mutta sen mielestä minä olin syyllinen siihen, että sen äidillä on etenevä dementia, joten se purki sitten kiukkunsa minuun.....

Minä en jäänyt keskisuureen yritykseen, koska minut palkannut toimihenkilö odotti työsuoritteen lisäksi seksiä. Opiskeluaikaiset harjoittelut menivät "hukkaan" siellä, nyt räpellän uutta alkua erilaisissa tehtävissä. Olen aivan varmasti keskivertoa huonompi tekijä, koska harjoittelin aivan erilaisessa organisaatiossa aivan erilaisia tehtäviä. 

Vierailija
34/36 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen alani hommia keikkoina.

Parasta tässä on se, että voin säädellä työaikojani ja työn määrää. Toiseksi parasta on se, että ei tarvitse vaivata päätään juuri yhtään kaikella työtä ympäröivällä ylimääräisellä vaan voi keskittyä siihen työn tekemiseen.

Ja ei, en väitä, että tämä olisi jokin onnela. Huonoja puolia on runsaasti.

Vierailija
35/36 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntavammaisen henkilökohtainen avustaja? Jos sattuu mukava avustettava, niin siinä ei pitäisi olla kiirettä ja stressiä. Koulutusta ei tarvita. Palkka tosin on jotain 10e/h.

Vierailija
36/36 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota selville sieltä humsnistisen alan liitostasi mihin alalta valmistuneet ovat työllisyneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi