Miten oppia ruotsin kieltä?
Miten ja missä aikuisiällä oppii parhaiten ruotsin kieltä, jota on viimeksi harjoitellut ja puhunut sitä 15v sitten yläasteella? Osaan jotenkuten alkeet.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Suurin kysymys: miksi ihmeessä?
Olen kesällä menossa viikoksi Ruotsiin sukulaisia tapaamaan ja olisi mukava ymmärtää edes vähän keskusteluja, kun varmasti joukossa on niitä jotka ei suomea puhu.
Ap
Suosittelen lukemaan/kuuntelemaan ruotsiksi aiheista, mistä olet kiinnostunut. Sitten kun tuntuu että lauseiden tuottaminen ruotsiksi itse voisi joten kuten onnistua, kannattaa kirjoittaa ruotsiksi vaikkapa päiväkirjaa.
Parasta olisi jos olisi joku ruotsinkielinen tuttava jonka kanssa kommunikoida ruotsiksi, mutta helpommin sanottu kuin tehty.
Vierailija kirjoitti:
Sveriges Radion ohjelmia pystyy kuuntelemaan näppärällä sovelluksella siinä missä Yle Areenaakin.
En ikinä itse pistäisi korttejani suomenruotsin varaan vaan kyllä se täytyy riikinruotsi olla jos ruotsia ylipäätään lähtee opiskelemaan.
Höpöhöpö, kyllä se on ihan samaa kieltä ja kielioppia molemmissa maissa, suurin ero on ääntämisessä ja sitten tietysti löytyy muutamia suomenruotsille tyypillisiä ilmaisuja, ei se riikinruotsi muuten sen kummenpaa ole.
T. 40 vuotta Ruotsissa asunut umpisuomalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin kysymys: miksi ihmeessä?
Olen kesällä menossa viikoksi Ruotsiin sukulaisia tapaamaan ja olisi mukava ymmärtää edes vähän keskusteluja, kun varmasti joukossa on niitä jotka ei suomea puhu.
Ap
Siinä tapauksessa suosittelen kuuntelemaan nimenomaan riikinruotsia, ei suomenruotsia. Ruotsalaisia tv-ohjelmia löytyy vaikka kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Paikanpäällä, kuten minä, ruotsissa, siellä oppii ja jos et opi, et pärjää, mä pärjään!
No kylläpäs sinä olet siinä sitten mainio .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Finns också cafeer "på svenska", på vissa orter. Dom fungerar på frivilligbasis el t. ex vid arbetarinstitut... (arbis).
Det är alltså lediga diskussionsgrupper, du får övning i ledig tal, vilket hjälper ganska mycket. Man vågar uttrycka sig, för att andra i gruppen befinner sig på samma nivå.
Prepositionerna är faktiskt rätt så knäpiga. Ett sätt att gå runt problemet är att använda prepositionen "på" alltid när man är osäker, det blir ofta rätt i talspråk. 🙂
Knäpiga?? Har du svenska som modersmål när du skriver så där?
Skriv Du det rätta ordet då, varsågod! (^_-)
Jag skriver det jag skriver...
Jag som finskspråkig kunde inte låta bli att reagera när jag såg stavningen med ä men det var aldrig meningen att såra dig, förlåt.
Lue otsikoita ruotsalaisista lehdistä sanakirjan avulla tai ilman esimerkiksi Expressen ja Aftonbladet.
Kirjoita vähän päiväkirjaa joka päivä ruotsiksi - vaikka vaan muutama rivi ja jos et keksi mitään muuta aihetta niin ota jotain uutisista, niin kuin kirjoittaisit jotain tänne vauva-palstalle esimerkiksi.
Närpes stad kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielikylpyyn. Vietä kesä Ruotsissa tai ainakin ruotsinkielisellä alueella.
Se on helpommin sanottu kuin tehty. Kuka voi tuosta vaan lähteä kesäksi muihin maisemiin?
Kysy kesätöitä Närpiön kasvihuoneilta.
https://www.narpes.fi/fi/tyo-ja-elinkeinoelama/elinkeinoelama/kasvihuon…
Närpiön kaupungin asukkaista 77,5 prosenttia on ruotsinkielisiä. Suomenkielisiä on 5,3 prosenttia ja muunkielisiä yhteensä 17,2 prosenttia. Närpiö oli vuoteen 2015 saakka Manner-Suomen viimeinen yksikielisesti ruotsinkielinen kunta.
Se löytyy Pohjanmaan rannikolta, 82 kilometria Vaasasta etelään.
Mutta kun siellä ei puhuta ruotsia vaan jotain ihme mongerrusta, josta kukaan ei saa mitään selvää.
Muutenkin ruotsin osaaminen on täysin turhaa. Kannattaa käyttää sekin aika jonkin maailmankielen opiskeuluun.
Faith kirjoitti:
Ruotsinkielisiä ohjelmia katsomalla (ilman tekstitystä) sekä kaikkein mieluiten ruotsin kielellä vuorovaikuttamalla eli että joutuu tilanteissa itse puhumaan.
Olin koulussa hyvä ruotsissa, mutten ole tarvinnut sitä koskaan, minkä takia en osaisi keskustella ruotsiksi. Kielioppi on edelleen aika hyvin hallussa, mutta sanavarasto on unohtamisen takia supistunut niin paljon, ettei keskustelusta tulisi mitään. Esseitä pystyisin kyllä kirjoittamaan melko sujuvasti sanakirjan kanssa.
Sama täällä. On se kumma miten siltä keskustelulta niin hyvin säästyykin koulussa, vaikka se olisi kaikkein tarpeellisin tapa osata jotain kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin yksityisopetusta. Oli joo kallista, mutta sain kyl rahoille vastinetta. Sit vapaa-ajalla harjoittelin sanastoa, joten luin ja kuuntelin ruotsiksi. Laitoin myös kaikkiin mun esineisii laput mitä ne on ruotsiksi, ja luin aina kaikista tuoteselostukset ruotsiksi.
Tuosta tuli mieleen, kuinka itse 15-vuotiaana Itä-Suomesta Helsinkiin muuttaneena luin kaikista kylteistä, kuiteista, matkalipuista, you name it, ruotsinkielisen tekstin, en siis ollut lukenut ruotsia yhtään sitä ennen, mutta se kiinnosti minua valtavasti ja Olof Palme oli poliittinen idolini. Helsingissä menin sitten kauppakouluun ja siellä tulivat myös vieraat kielet, englanti ja ruotsi, ensimmäistä kertaa ohjelmaan, olin todella innostunut molemmista, etenkin ruotsista. Ensimmäisen lukuvuoden jälkeen pääsin opettajani suosituksella Pohjola-Nordenin järjestämälle kielikurssille Ruotsiin ja sen päälle loppukesäksi töihin tiskaamaan Visbyn kaupunginhotelliin. Koko matka oli valtava seikkailu, kun olimme koulussa lukeneet vasta imperfektiin asti ja sehän oli periaatteessa liian vähän, mutta kuten sanottu, opettajan suosituksella pääsin matkaan, hän kyllä tulee selviämään, kirjoitti opettajani. Ja hyvinhän se sitten menikin, kaikesta jännityksestä huolimatta, opin tavattoman paljon sinä kesänä ja tulin syksyllä itsestäni ylpeänä jatkamaan koulunkäyntiä. Tuona kesänä selvisi, että tänne haluan takaisin heti, kun koulu ja armeija on suoritettu ja niin myös tein, palasin Ruotsiin vuosikymmeniksi ja tottakai, nykyinen ruotsini on edelleen erinomaista, enkä kadu hetkeäkään, että olen sen kunnolla opetellut, toki myöhemmin opiskellut englannin ja ruotsin lisäksi myös espanjaa ja italiaa, kielet ovat suuri rikkaus ja kulkevat aina mukanani.
Keskelle tukholmaa ilman vaatteita.
Skriv Du det rätta ordet då, varsågod! (^_-)
Jag skriver det jag skriver...