Uskaltaako kokematon hiihtäjä hiihtää vauva rintarepussa?
Vai onko suurikin riski, että jotenkin kaatuisi vauvan päälle? *haaveilee suksiostoksille lähtemisestä talven tullen*
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:51"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:50"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:44"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:41"] [quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:40"] Tiedän tapauksen, että vauvan jalat paleltuivat just tuommosella hiihtoreissulla repussa roikkuessa. Ja yhden vauva kuoli hiihtoreissulla ahkioon. Eli minä en tekisi tuommoista typeryyttä. Vauvan voi jättää hoitoon hiihtoreissun ajaksi ja hiihdellä lasten kanssa vasta sitten kun nämäkin ovat suksilla. [/quote] No on hiihtoreissuja ja on hiihtoreissuja. Lyhyt hiihtäminen leudossa ilmassa on hieman eri asia kuin pitkä reissu kovalla pakkasella. [/quote] Ei nämäkään mitään vaelluksia olleet. Mutta olenpahan varoittanut. [/quote] Miten sellainen hiihtolenkki ahkion kanssa olisi vauvalle vaarallisempi kuin vaunulenkki tai nukuttaminen ulkona? Lapissa on ainakin pääsiäisen aikaan tullut useita perheitä vastaan ahkion kanssa. Ja isosisarukset suksilla vieressä, hyvä tapa viettää perheenä aikaa.
[/quote]
Hiihtäminen on tappavaa. Olenpahan varoittanut ;)
[/quote]
Eläminen on 100 % tappavaa, yksikään ei ole vielä selvinnyt. Olenpahan varoittanut sinuakin.
Kyllä se onnistuu jos haluaa. Mitään hurjaa vauhtia en ole hiihtänyt mutta viiden kilometrin lenkkejä kävin hiihtämässä lasten kanssa äitiyslomalla, kun tuota aikaa päivisin oli. Lapset määräsi vauhdin ja siinä pystyi kantorepun kanssa hiihtämään ihan hyvin. Vauvalla oli toki vähän enemmän päällä ja erityisesti juurikin kädet ja jalat suojattu. Vauva kulki muutenkin paljon kantorepussa.
Kun olin pieni, käytiin Lapissa perheen kanssa hiihtoreissuilla. Vauvaikäinen pikkuveljeni kiinnitettiin viltit ympärillään pulkkaan, jota isä veti perässään.
Taisi olla niinkin pitkä matka, kuin kilometri suuntaansa. Puolessavälissä käytiin juomassa kaakaot ja syömässä munkit kahvilassa. Pikkuveli yleensä nukkui koko ajan tyytyväisenä.
Hiihtäminen pitkän tauon jälkeen on tosi vaikeaa ja raskasta. Itse olen hiihtänyt viimeksi lapsena ja muistikuvat oli sellaisia että sehän oli helppoa, senku lykki menemään. NOT! Kokeile ilman vauvaa ensin. Luulen ettei sun tarvi sen jälkeen kysyä, vaan ymmärrät että siitä ei tule mitään.
Ja muuten, tuo lapissa ahkioon kuollut vauva ei kuollut kylmään. Kuoli muistaakseni kätkytkuoleman, eli syy tuntematon, sattui vaan olemaan ahkiossa sen aikana. Saamelaiset on kuljettanu vauvoja ahkioissa tuhat vuotta. Mutta ei sekään aloittelijalta onnistu, sanonpahan vaan.
Hankin itse viime talvena sukset. Viimeksi olin hiihtänyt teini-ikäisenä. En todellakaan ottaisi vauvaa kantoreppuun tai rintareppuun. Itse ainakin kaaduin pari kertaa melkein tasaisella maalla. Tulevana talvena käyn joko yksin hiihtämässä tai sitten hankin pyörän peräkärryyn (chariot cougar) hiihtosetin, jolloin saan 2-vuotiaan siihen istumaan valjaisiin.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:50"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:44"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:41"] [quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:40"] Tiedän tapauksen, että vauvan jalat paleltuivat just tuommosella hiihtoreissulla repussa roikkuessa. Ja yhden vauva kuoli hiihtoreissulla ahkioon. Eli minä en tekisi tuommoista typeryyttä. Vauvan voi jättää hoitoon hiihtoreissun ajaksi ja hiihdellä lasten kanssa vasta sitten kun nämäkin ovat suksilla. [/quote] No on hiihtoreissuja ja on hiihtoreissuja. Lyhyt hiihtäminen leudossa ilmassa on hieman eri asia kuin pitkä reissu kovalla pakkasella. [/quote] Ei nämäkään mitään vaelluksia olleet. Mutta olenpahan varoittanut. [/quote] Miten sellainen hiihtolenkki ahkion kanssa olisi vauvalle vaarallisempi kuin vaunulenkki tai nukuttaminen ulkona? Lapissa on ainakin pääsiäisen aikaan tullut useita perheitä vastaan ahkion kanssa. Ja isosisarukset suksilla vieressä, hyvä tapa viettää perheenä aikaa.
[/quote]
Hiihtäminen on tappavaa. Olenpahan varoittanut ;)