Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: Tasa-arvo ei Suomessa ulotu koteihin, naiset uupuvat

Vierailija
11.04.2022 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008727747.html
Tutkimus paljastaa yllättävän paradoksin: Suomessa äidit ovat uupuneempia kuin heikomman tasa-arvon maissa

Kommentit (2041)

Vierailija
1961/2041 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella paljon on siitä kiinni mikä vaatimustaso on.

Ongelma on siinä että kaikkien pitäisi saada se keskiluokan elintaso, joka on todellisuudessa ylemmän keskiluokan elintaso. Kun siihen pyritään, asuntolaina on aina se maksimi, auto on hankittu osamaksulla, joululahjat ostetaan veronpalautuksista ja rahat on aina loppu.

Miehetkin ovat taipuvaisia törsäämään, mutta ero on siinä että naisilla on kovemmat paineet näyttää yhtä keskiluokkaisilta kuin muutkin. Naiselle poikkeaminen joukosta ja normeista on kauhistus. Siksi naiset stressaavat enemmän.

Sinkkumiehenä tiedän tämän hyvin. Asun vaatimattomasti. Kaikki kämpässä on vanhaa ja muilta saatua. Auto on vanha, puhelin on vanha ja teipillä paikattu. Säästöjä on kuitenkin mukavasti (200 000 eur), eikä koskaan tarvitse miettiä onko varaa johonkin.

Onni on kun ei välitä mitä muut ajattelevat. Tunnen pari perhettäkin jotka toimivat samoin, ja kovin onnellisia ovat. Kun lapset tulevat teini-ikään, sitten on ehkä vaikeampaa kun pitää kilpavarustella.

Vierailija
1962/2041 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset uupuvat, koska kotitöiden lisäksi he hoitavat myös oman päivätyönsä. Maissa, jossa tasa-arvo ei ole yhtä pitkälle edistynyttä, naiset jäävät tyypillisesti kotiäideiksi.

Mikäs siinä on kotia ja lapsia hoidellessa, kun ei tarvitse käydä töissä kodin ulkopuolella.

Mun lapsilla on isä, samassa taloudessa. Työt jakaantuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1963/2041 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Womansplainaaminen on varmasti uuvuttavaa, kun katsoo, miten paljon sitä tässäkin ketjussa on. 

Vierailija
1964/2041 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensin kysyn että mitä on tasa-arvo? Vastatkaa tähän niin sitten tähän aiheeseen voi ottaa kantaa.

Vierailija
1965/2041 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvätuloinen naisjohtaja (nyt koronasaikulla) ja luin saman tutkimuksen. Ja tavallaan se on totta. Mulla on miehen vastuut (vaikka siis mulla on se mies) ja naisen vastuut. Olen se perheen pää, teen päätökset, tuon eniten rahaa taloon eli toimeentulo-taakka on suurempi minulla, ja silti hoidan enimmät lasten asiat, vaatteet, oikomishoidot ja kaverisynttärit.

Ihan rehellisesti sanoen miehelläni on helppoa ja lupsakkaa muhun verrattuna. Kyllä hän siis lapsia hoitaa, paljonkin, mutta ei osaa ollenkan ”valmistella” mitään, siis vaikka kevätulkovaatteiden hankinta lapsille tai kaverisynttärit jossain.

Välillä mietin että tässä tasa-arvon huumassa naiset on saattaneet vähän ampua itseään jalkaan.

No jospa tämä johtajuus yltää kotiin saakka. Kyllä mun mies osaa vaatteet ostaa. Ottaa vaikka kaupassa kuvan ja kysyy onko ok. Tietää kyllä millaisia vaatteita lapset käyttää ja lapset on mukana. Osaa huolehtia lapset syntymäpäivä kutsuille, osaa tarvittaessa myös järjestää kutsut. Huolehtii hammaslääkäriin, mikäli tarve.

Meidän perhe-elämä on ollut ja on edelleen tasapainottelua minun kolmivuorotyön vuoksi. Minun täytyy myös kyetä nukkumaan viikonloppuna yövuoron jälkeen. Mieheni kantaa silloin vastuun kaikesta. Minä vastapainoksi huolehdin arkivapailla. Meillä on vielä kaksi alaikäistä lasta, yksi alle kouluikäinen ja koululainen.

No mieheni ja minä olemme 50+.

Vierailija
1966/2041 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvätuloinen naisjohtaja (nyt koronasaikulla) ja luin saman tutkimuksen. Ja tavallaan se on totta. Mulla on miehen vastuut (vaikka siis mulla on se mies) ja naisen vastuut. Olen se perheen pää, teen päätökset, tuon eniten rahaa taloon eli toimeentulo-taakka on suurempi minulla, ja silti hoidan enimmät lasten asiat, vaatteet, oikomishoidot ja kaverisynttärit.

Ihan rehellisesti sanoen miehelläni on helppoa ja lupsakkaa muhun verrattuna. Kyllä hän siis lapsia hoitaa, paljonkin, mutta ei osaa ollenkan ”valmistella” mitään, siis vaikka kevätulkovaatteiden hankinta lapsille tai kaverisynttärit jossain.

Välillä mietin että tässä tasa-arvon huumassa naiset on saattaneet vähän ampua itseään jalkaan.

Mitä tasa-arvoa on, että sinä hoidat lasten vaatetukseen, kaverisynttäreihin ja terveydenhuoltoon liittyvät asiat yksin?

Ehkäpä siellä perheessä on paljon muitakin hoidettavia asioita??? Voisko olla??

Ohis

No ite ottaa johtajan roolin myös kotona! Kyynel!

Keskittyisi olemaan äiti ja vaimo, löytäisi mieskin paikkansa.

Vierailija
1967/2041 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ensin kysyn että mitä on tasa-arvo? Vastatkaa tähän niin sitten tähän aiheeseen voi ottaa kantaa.

Minulle tasa-arvo on vaatimusten tasa-arvoa. Molemmat tekevät, saavuttavat ja panostavat saman verran kaikilla rintamilla.

Epäilen että osa sukupuoleni edustajista on vain veteliä loosereita, muuten en tätä jatkuvaa uupumista ja ulinaa pysty selittämään.

Vierailija
1968/2041 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tasa-arvoa on, että sinä hoidat lasten vaatetukseen, kaverisynttäreihin ja terveydenhuoltoon liittyvät asiat yksin?

Ehkäpä siellä perheessä on paljon muitakin hoidettavia asioita??? Voisko olla??

Ohis

No ite ottaa johtajan roolin myös kotona! Kyynel!

Keskittyisi olemaan äiti ja vaimo, löytäisi mieskin paikkansa.

Millä rahalla se nainen oikein elää kotiäitinä koko loppuelämänsä?

Vierailija
1969/2041 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tasa-arvo on vaatimusten tasa-arvoa. Molemmat tekevät, saavuttavat ja panostavat saman verran kaikilla rintamilla.

Epäilen että osa sukupuoleni edustajista on vain veteliä loosereita, muuten en tätä jatkuvaa uupumista ja ulinaa pysty selittämään.

Eli onko sinusta esimerkiksi työtön ja työssäkäyvä tasa-arvoisia ihmisiä? Jos tasa-arvo tuota mitä sanot niin tasa-arvoa on mahdoton saavuttaa koska jo ihan eri ammattiryhmän ihmiset on eriarvoisessa asemassa.

Vierailija
1970/2041 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset uupuvat, koska miehen tekemät kotityöt eivät heille kelpaa. Jos mies tyhjentää astianpesukoneen, niin astiat ovat väärissä kaapeissa, mikä naisen maailmassa on täydellinen katastrofi. Jos laittaa lapselle valmiiksi perunamuusia lautaselle, niin se on laitettu väärään kohtaan lautasta. Joka s******n asia, jonka mies tekee kotona on aina väärin. Naisen mielestä asioiden tekemiseen on aina vain yksi ja ainoa oikea tapa ja se on - yllätys, yllätys - juuri se hänen tapansa. Ja ikinä nainen ei voi pitää tätä oikeaa tapaa omana tietonaan, vaan räväkkänä naisena se täytyy tietenkin kovaäänisesti julistaa. Sitten naiset ihmettelevät, jos mies ei osallistu enempää kotitöiden tekemiseen.

Muuten ehkä olen samaa mieltä, mutta jos tavaroille on paikat kaapissa niin miksi mies ei opi laittamaan niitä oikeille paikoille? Mikään ei vituta niin kuin kädet taikainassa käydä kaikki kaapit läpi kun mittamukit ei ole yhdessäkään niistä kolmesta oikeasta paikasta (tiskikone, kuivauskaappi tai se laatikko jossa ne säilytetään).

Toinen on mun työkalulaatikko. Toin yhteiseen kotiin vasaran, ruuvimeisseleitä, jakareita, pihtejä, hiton hyvät sivuleikkurit... yksikään ei ikinä ole mun työkaluboksissa kun sitä etsin. Mikäs siinä jos lainaa, mutta palauttaisi paikalleen eikä keksi aina vaan uusia paikkoja mihin toisen tavaroita voi säilöä.

No ratkaisin asian työntämällä työkalulaatikkoni omaan vaatekaappiini ja sijoitin myös 12-vuotiaasta asti huolehtimani hyvät kynsisakset siihen laatikkoon :) Seuraavaksi ostan oman akkukoneen, yhdessä sellainen ostettiin, mutta jos sitä tarvitsen niin mun mielikuvitus ei riitä löytämään sitä, autotallin työkaluhyllykkö (miehen itsensä perustama ja järjestämä) ei useinkaan ole se paikka jossa sitä säilytetään, mutta voihan se joskus olla sielläkin.

Onneksi meillä mies muistaa mihin mikäkin kuuluu.

Itse olen järjestelmällinen leipoja, otan kaiken tarvittavan esiin. Toki käytän yleiskonetta, kädet ei kestä taikinan vaivaamista käsin.

On leipojan oma vika, kun jotain unohtaa. Opettele järjestelmällisyys. Kunnioita miestäsi.

Vierailija
1971/2041 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli onko sinusta esimerkiksi työtön ja työssäkäyvä tasa-arvoisia ihmisiä? Jos tasa-arvo tuota mitä sanot niin tasa-arvoa on mahdoton saavuttaa koska jo ihan eri ammattiryhmän ihmiset on eriarvoisessa asemassa.

Jos työtön pystyy maksamaan oman osuutensa yhteisistä kuluista, niin työssäolevan pitää tehdä puolet kotitöistä. Aika on rahaan rinnastettava asia.

eri

Vierailija
1972/2041 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset uupuvat, koska miehen tekemät kotityöt eivät heille kelpaa. Jos mies tyhjentää astianpesukoneen, niin astiat ovat väärissä kaapeissa, mikä naisen maailmassa on täydellinen katastrofi. Jos laittaa lapselle valmiiksi perunamuusia lautaselle, niin se on laitettu väärään kohtaan lautasta. Joka s******n asia, jonka mies tekee kotona on aina väärin. Naisen mielestä asioiden tekemiseen on aina vain yksi ja ainoa oikea tapa ja se on - yllätys, yllätys - juuri se hänen tapansa. Ja ikinä nainen ei voi pitää tätä oikeaa tapaa omana tietonaan, vaan räväkkänä naisena se täytyy tietenkin kovaäänisesti julistaa. Sitten naiset ihmettelevät, jos mies ei osallistu enempää kotitöiden tekemiseen.

Muuten ehkä olen samaa mieltä, mutta jos tavaroille on paikat kaapissa niin miksi mies ei opi laittamaan niitä oikeille paikoille? Mikään ei vituta niin kuin kädet taikainassa käydä kaikki kaapit läpi kun mittamukit ei ole yhdessäkään niistä kolmesta oikeasta paikasta (tiskikone, kuivauskaappi tai se laatikko jossa ne säilytetään).

Toinen on mun työkalulaatikko. Toin yhteiseen kotiin vasaran, ruuvimeisseleitä, jakareita, pihtejä, hiton hyvät sivuleikkurit... yksikään ei ikinä ole mun työkaluboksissa kun sitä etsin. Mikäs siinä jos lainaa, mutta palauttaisi paikalleen eikä keksi aina vaan uusia paikkoja mihin toisen tavaroita voi säilöä.

No ratkaisin asian työntämällä työkalulaatikkoni omaan vaatekaappiini ja sijoitin myös 12-vuotiaasta asti huolehtimani hyvät kynsisakset siihen laatikkoon :) Seuraavaksi ostan oman akkukoneen, yhdessä sellainen ostettiin, mutta jos sitä tarvitsen niin mun mielikuvitus ei riitä löytämään sitä, autotallin työkaluhyllykkö (miehen itsensä perustama ja järjestämä) ei useinkaan ole se paikka jossa sitä säilytetään, mutta voihan se joskus olla sielläkin.

Onneksi meillä mies muistaa mihin mikäkin kuuluu.

Itse olen järjestelmällinen leipoja, otan kaiken tarvittavan esiin. Toki käytän yleiskonetta, kädet ei kestä taikinan vaivaamista käsin.

On leipojan oma vika, kun jotain unohtaa. Opettele järjestelmällisyys. Kunnioita miestäsi.

Tykkäätkö sinä oikeasti romuta kaikki kaapit läpi kun rupeat leipomaan, että löydät tarvitsemasi? Pistäpä joskus joku miehen tarvitsema kapine ihan eri paikkaan missä säilytätte sitä ja tule sitten kertomaan, miten hyvällä tuulella mies on etsiessään sitä.

Vierailija
1973/2041 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta. Ei naisiakaan kiinnosta nuorten miesten syrjäytyminen. M27

Kai miehillä on mieskavereita ja miespuolisia sukulaisia, jotka tekevät kaikkensa, ettei heille tärkeä ihminen syrjäydy? Naispuoliset sukulaisetkin käy.

Vierailija
1974/2041 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työtön pystyy maksamaan oman osuutensa yhteisistä kuluista, niin työssäolevan pitää tehdä puolet kotitöistä. Aika on rahaan rinnastettava asia.

eri

Ööö? Siis mitä tasa-arvo on? 

Minulle tasa-arvo tarkoittaa sitä että jokaisella ihmisellä on samat oikeudet eikä ketään syrjitä iän,sukupuolen,seksuaalisen suuntautumisen vuoksi eikä etnisen taustan vuoksi.

Jos asuu yksin niin se maksaa kaikki kulut itse ja tekee kaikki kotityöt itse joten sehän ei sitten ole tasa-arvoinen niihin ihmisiin verrattuna ketkä asuu kahdestaan?

Vierailija
1975/2041 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä valitettavan totta. Lopetin kotitöiden tekemisen kun ne kaatuivat omaan mahdottomuuteensa naisen valituksen takia. Yksin asuessani kotini oli kuin ikean kuvastosta (jos miehen kodista näin voi sanoa..) - yksinkertaisesti pidän siisteydestä ja järjestyksestä. Mutta naisen kanssa eläessä kaikki siivoaminen on ongelma.

- Astianpesukone on aina täytetty väärin ja nalkutus miten ei astiat tule puhtaaksi jos ei sitä pistä sinnejatänne (kumma kun tuli aina yksin asuessa)

- Pyykkikonetta oikeastaan pelkään, heti sen napsahtaessa kuuluu jostain huuto MITÄ SÄ TEET, vaikka treenivaatteita koittaisin pestä, ETKAI LAITTANUT SITÄTÄTÄ SINNE... hohhoijaa

- Imurointi päätyy aina 20min nalkutukseen miten jäi jostain pikku nurkasta joku pieni pölypallo imuroimatta, ettei kannata kuulemma siivota ollenkaan jos ei tee "kunnolla", parempi olla paskasessa läävässä kuin siivota niistä paskoista 98%

- Ruokaa en enää jaksa laittaa, kun muijalle pitää pastatkin keittää ylikypäksi mössöksi kuin millekin kakaralle, muuten "ei oo hyvää", ja mitään ei saa maustaa. Teen siis vain itselleni / syön ulkona.

En tiedä miten tähän on päädytty, mutta raskasta on.

Meillä mies pesee omat vaatteet. Täyttää tiskikoneen, saatan "korjailla" jotta saa mahtumaan koneeseen enemmän. Imuroi, laittaa ruokaa, en puutu...

Mutta joo, silloin nuorempana saatoin olla samanlainen, kuin kuvaamasi nainen. Opin onneksi vuosien saatossa onnellisen liiton salaisuuden😅

Vierailija
1976/2041 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Minulle tasa-arvo tarkoittaa sitä että jokaisella ihmisellä on samat oikeudet eikä ketään syrjitä iän,sukupuolen,seksuaalisen suuntautumisen vuoksi eikä etnisen taustan vuoksi.

Jos asuu yksin niin se maksaa kaikki kulut itse ja tekee kaikki kotityöt itse joten sehän ei sitten ole tasa-arvoinen niihin ihmisiin verrattuna ketkä asuu kahdestaan?

Älä viitsi. Tässä on kyse parisuhteessa, yhdessä asuvan parin tasa-arvosta. Sinkuthan ovat tasa-arvoisia itsensä kanssa.

Vierailija
1977/2041 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuis? Parisuhteen sisäinen tasa-arvo on ihan parisuhteen osapuolten välinen juttu, ei sitä voi kukaan ulkopuolinen sanella, miten kenenkin kotona hommat hoidetaan. Eikä sun parisuhteen sisäisen työnjaon pitäisi voida vaikuttaa esimerkiksi minun mahdollisuuksiini vaikka edetä urallani.

Yhteiskunnan asenteet ei muutu yhden sukupolven aikana, vaikka laki muuttuisikin. Sinä voit kasvattaa omista lapsistasi tasa-arvoisempia, kuin mitä teidän vanhempanne on sinusta ja puolisostasi kasvattaneet.

Vierailija
1978/2041 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Älä viitsi. Tässä on kyse parisuhteessa, yhdessä asuvan parin tasa-arvosta. Sinkuthan ovat tasa-arvoisia itsensä kanssa.

Tasa-arvo on syöpää, se on sitä että ihmiset survotaan samaan muottiin koska erilaisuus on epätasa-arvoa.

Minusta tuli juuri tasa-arvon vastustaja.

Vierailija
1979/2041 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä valitettavan totta. Lopetin kotitöiden tekemisen kun ne kaatuivat omaan mahdottomuuteensa naisen valituksen takia. Yksin asuessani kotini oli kuin ikean kuvastosta (jos miehen kodista näin voi sanoa..) - yksinkertaisesti pidän siisteydestä ja järjestyksestä. Mutta naisen kanssa eläessä kaikki siivoaminen on ongelma.

- Astianpesukone on aina täytetty väärin ja nalkutus miten ei astiat tule puhtaaksi jos ei sitä pistä sinnejatänne (kumma kun tuli aina yksin asuessa)

- Pyykkikonetta oikeastaan pelkään, heti sen napsahtaessa kuuluu jostain huuto MITÄ SÄ TEET, vaikka treenivaatteita koittaisin pestä, ETKAI LAITTANUT SITÄTÄTÄ SINNE... hohhoijaa

- Imurointi päätyy aina 20min nalkutukseen miten jäi jostain pikku nurkasta joku pieni pölypallo imuroimatta, ettei kannata kuulemma siivota ollenkaan jos ei tee "kunnolla", parempi olla paskasessa läävässä kuin siivota niistä paskoista 98%

- Ruokaa en enää jaksa laittaa, kun muijalle pitää pastatkin keittää ylikypäksi mössöksi kuin millekin kakaralle, muuten "ei oo hyvää", ja mitään ei saa maustaa. Teen siis vain itselleni / syön ulkona.

Meillä mies pesee omat vaatteet. Täyttää tiskikoneen, saatan "korjailla" jotta saa mahtumaan koneeseen enemmän. Imuroi, laittaa ruokaa, en puutu...

Mutta joo, silloin nuorempana saatoin olla samanlainen, kuin kuvaamasi nainen. Opin onneksi vuosien saatossa onnellisen liiton salaisuuden😅

Hihhih, onpas hassua kerrakseen.

Vierailija
1980/2041 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaha. Taas täydellinen mies, jossa ei ole mitään vikaa ja pska akka. Miksi et ole eronnut jo? Pllukiimako on niin kova?

Vastuu lapseni tulevaisuudesta on kova, eikä suhde yhteen siivousongelmaan kaadu, on sen verran tinder-sukupolvea vahvemmalla pohjalla.

Tuossa suhde on koko ajan eron partaalla, vaikka itse tietenkin tulet erosta yllättymään. Senkin ajan, mitä suhteesi kestää, lapsi saa täysin vääristyneen parisuhdemallin.

No siinä on nainen syypää ei mies. Sen viattoman lapsen vääristää äiti omilla vaatimuksillaan. Ei kukaan jaksa naista, jolla ei ole realistista näkökulmaa.

N50

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi