Tutkimus: Tasa-arvo ei Suomessa ulotu koteihin, naiset uupuvat
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008727747.html
Tutkimus paljastaa yllättävän paradoksin: Suomessa äidit ovat uupuneempia kuin heikomman tasa-arvon maissa
Kommentit (2041)
Lukekaa kirja Väsynyt äiti. Ei mitään uutta.
Selvähän se, että tasa-arvoisempi uupuu siksi, että hänellä ei ole enää palveluskuntaa niin kuin luokkayhteiskunnissa. Onko kukaan kysynyt sisäneekereiltä, kuinka uupuneiksi he itsensä tuntevat?
Perheverotuksesta luovuttiin Suomessa nimenomaan tasa-arvon perusteella. Onko se sitten reilua, että vero on täsmälleen sama niin 7 lapsen huoltajalla, jonka puoliso hoitaa kotona lapsia, kuin yksi asuvalla?
Vierailija kirjoitti:
Meillä astioiden järjestys kaapissa asettuu siten, miten muutossa ne on kaappiin järjestelty. Ihan riippumatta siitä, kumpi osapuoli vai molemmat on ne kaappiin laittaneet.
Ei siinä kumpikaan mieti joka kerta astianpesukonetta tyhjätessä astioille uusia säilytyspaikkoja vaan ihan automaattisesti ne menee hyllyyn molemmilta omille paikoilleen.
Meillä sama. Nyt 14v poika ottaa vastuuta kotitöistä mm. tyhjentää ja täyttää astianpesukonetta. Kysyy, mikäli ei tiedä paikkaa. Oppii aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Miehillä on useimmiten oma käsitys siisteydestä. Lakkasin taistelemasta tuulimyllyjä vastaan.
Päätin jatkossakin asua eri osoitteessa. Tosi moni mies haluaisi muuttaa yhteen ihan siitä syystä ettei menisi niin paöjon rahaa ja toinen, että olisi joku joka nostaa kalsarit lattialta. Mieluiten maksan vähän enemmän kuin löydän itseni huutamasta haisevista boksereista.
Siis minkä ikäisistä miehistä kyse? Jumalauta meillä kaksi yli kaksikymppistä miehenalkua ja tunnistavat likapyykkikorin. Osaavat myös likapyykin sinne laittaa. Kotityöt hallitsee, ei käy äiti muori siivoamassa.
No yli viisikymppisiä vanhempia ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset uupuvat, koska miehen tekemät kotityöt eivät heille kelpaa. Jos mies tyhjentää astianpesukoneen, niin astiat ovat väärissä kaapeissa, mikä naisen maailmassa on täydellinen katastrofi. Jos laittaa lapselle valmiiksi perunamuusia lautaselle, niin se on laitettu väärään kohtaan lautasta. Joka s******n asia, jonka mies tekee kotona on aina väärin. Naisen mielestä asioiden tekemiseen on aina vain yksi ja ainoa oikea tapa ja se on - yllätys, yllätys - juuri se hänen tapansa. Ja ikinä nainen ei voi pitää tätä oikeaa tapaa omana tietonaan, vaan räväkkänä naisena se täytyy tietenkin kovaäänisesti julistaa. Sitten naiset ihmettelevät, jos mies ei osallistu enempää kotitöiden tekemiseen.
Missähän tämä tiskikonetta tyhjentävä mysteerimies on millä on nalkuttava mysteeri vaimo? Mitäs jos mies opettelisit laittamaan ne astiat paikoilleen sen sijaan että kiukuttelet asioista kuin lapsi? Mitä jos opettelisit olemaan ajoissa paikalla ja tekemään sen mitä olet luvannut tehdä. Ei ole vaikeaa. Itseasiassa tässä exän kanssa sovittiin käyntiä lastenvalvojalle ja käyntiaika oli sovittu klo 11.00 Mies kysyi että niin milloin siellä sitten pitää olla paikalla jos aika on sovittu klo 11.00. Huomaatko miten vaikeaa miehen on ymmärtää mitä tarkoittaa klo 11.00? Sama ihminen luulee, että bussi tai juna joka lähtee klo 15.00 odottaa että hänen korkea-arvoinen ahterinsa on paikalla silloin kun hänelle sopii. Kaikki on niin helkkarin vapaaehtoista ja neuvoteltavissa. Mutta kun maailma ei toimi niin. Asioilla on aikataulu, paikkansa ja järjestys ja sillä mennään. Ihmeellistä kun näitä ei edes armeijassa saada miehiä oppimaan.
Ironista, mutta vahvistat vaan tuota ensimmäistä kommenttia. Jo tuonsun lähtökohta kertoo kaiken oleellisen. Miksi miehen täytyy opetella yhtään mitään? Kuka sen päättää ja päsmäröi mikä on oikea tapa, jonka toinen opettelee?? Miksei mies saa omassa kotona ihan itse päättää mihin astiansa laittaa? Mikä ylijumala siellä kotona kertoo ja opettaa ja ohjeistaa kaikessa ja kuka hänet on tähän asemaansa valtuuttanut?
N36
Omassa kotonaan saakin, mutta kaiken toimivuuden kannalta YHTEISESSÄ kodissa on selkeintä, että tavaroilla on yksi tietty paikka, johon ne laitetaan. Ettei sitä aikaa sitten tuhlaannu siihen, että jotain mittalusikkaa tai ruuvimeisseliä pitää metsästää ympäri kämppää silloin, kun sitä tarvitsee. Jopa minä, jolla on taipumusta levitellä tavaroita mihin sattuu, tajuan, että kuinka helpottavaa olisi, jos laittaisin tavarat käytön jälkeen takaisin paikoilleen.
Esimerkiksi se, että likaiset vaatteet laitetaan pyykkikoriin on mun mielestä aika itsestään selvää. Niitä sukkia ei jätetä pitkin kämppää, josta ne pitää erikseen noukkia pesua varten.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa se tuli: mies "ei osaa". Eli kyse on vain ja ainoastaan siitä, että mies ei tee sinun tavallasi.
Kannattaa myös muistaa, että naiset antavat perinteiset miesten työt mieluusti miehille. Tee ihan empiirinen tutkimus kun kuljet kaduilla, et kuka siellä pihalla lumitöissä on, se on suurimmalla todennäköisyydellä mies. Ruohoa leikkaa kesällä todennäköisemmin mies. Autot huoltaa, lasten pyörät korjaa, kodinkoneet korjaa, rännit puhdistaa... jne.
Mut joo imurointi, kokkaus, pyykkäys, kaverisynttärit... kaikki ne pitää hoitaa 50-50!!!! Ja naisen tavalla.
Ts. vie auton huoltoon ja renkaanvaihtoon pari kertaa vuodessa, vie lasten pyörät huoltoon tai rasvaa ketjut kerran vuodessa, vie kodinkoneet huoltoon tai rikkinäisen kodinkoneen kierrätykseen ja hakee uuden Gigantista. On hieman eri asia tehdä muutamia kerran tai kaksi vuodessa toistuvia asioita, kuin asioita, jotka toistuu päivittäin tai viikottain.
Kuinka usein teillä huolletaan pesukone? Meillä huolletaan parin kuukauden välein siten, että pyöritetään kone tyhjänä 90 asteen ohjelmalla ja puhdistetaan pesuainelokero ja sen hoidan pääasiassa minä, yleensä muun siivouksen yhteydessä. Samoin nukkasihdin tyhjennyksen. Muutenpa siihen ei ole viimeisen viiden vuoden aikana tarvinnut koskea, eikä meillä muutenkaan hajoile kodinkoneet vuosittain. Se, mitä meillä tehdään ylivoimaisesti eniten on nimenomaan ruuanlaitto, imurointi ja pyykinpesu.
Oletko sinä nyt aivan tosissasi tuon pesukoneen "huollon" kanssa? Kuinka huonoja koneita ja pesuaineita sinulla on ja etkö koskaan pese pyykkejä tarpeeksi tehokkaasti, jos koneesi vaatii noin paljon huoltoa? Olen käyttänyt pesukoneita noin 40 vuotta. Joissakin malleissa nukkasihti pitää tosiaan puhdistaa yhtenään, mutta ei kaikissa. Pesuainelokero ei vaadi puhdistusta edes joka vuosi, eikä oikeastaan koskaan, jos pesuaineet laittaa suoraan rumpuun.
Vastaus kysymykseen "kuinka usein huolletaan" on noin 5 vuoden välein, kun siihen tulee jotain korjattavaa vikaa. Toiset kestävät kauemmin kuin toiset.
Aika monelle naiselle se on oma valinta, että huolehtii lapset, kun mies laittaa väärät vaatteet ja muutenkin tekee väärin. Mutta paljastan totuuden: ei sitä kukaan huomannut, että isä oli pukenut tyttäremme juhlamekon väärin päin serkun ristiäisiin, eikä siitäkään suurempaa surua tullut, vaikka yksi lapsi meni kouluun yöpaita päällä sellaisena aamuna, kun äiti ei ollut kotona vahtimassa pukemista.
Kallu Pirvanen kirjoitti:
Naiset valittavat turhaan uupumusta. Olen katsellut nuoria perheitä kävelylenkillä ollessani ja ihmetellyt yhtä asiaa. Vastaan tulee pari, jolla on lastenvaunut, jota työntää nainen ja mies kävelee kädet taskussa vieressä. Mies on musta tai tumma ulkomaalaisen näköinen. En ole nähnyt yhtään mustan miehen työntämää lastenvaunua missään. Valkoisen kyllä. Se ei kuulu niiden kulttuuriin, se on naisen tehtävä. Mies panee vaan ja nainen hoitaa loput. Suomalainen nainen hyväksyy tuon kulttuurin kun se on niin eksoottista. Mutta annapa olla. Jos valkoinen mies, joita tämäkin keskustelu haukkuu, ei työntäisi vaunuja, nainen haukkuisi sitä klitoris kurkusta ulkona koska se on valkoinen mies. Tämä vahvistaa käsityksen naisten sairaasta epäloogisuudesta ja kieroutuneesta tasa-arvokäsityksestä. Naisten on parasta katsoa peiliin, sieltä näkyy syy uupumiseen. Ensin halutaan se pentu ja sitten ei jakseta sitäkään hoitaa. Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi kun on nainen. Eikä tuo vieressä kavelevä eksoottinen olio tiskaa, siivoa lapsenpaskkaa vaipoista, eikä imuroi koska sen ei tarvitse kun se on eksoottinen ja se kulttuuri. Keskustelin erään naisen kanssa juuri tästä, sillä oli kokemusta asiasta. Oli samaa mieltä. Nyt naiset turvat ruttuun ja hoidatte pestinne mukisematta, oma vika jos ei lapsenpjaskan lapioiminen maistu. Kondomi olisi auttanut vaivoihin. Ulkomaalaiset naiset sen sijaan hoitavat pentunsa mukisematta. Mies tuo leivän pöytään ja nainen hoitaa kodin jos on päivät kotona.
Jos käy lasten leikkipaikoissa, niin siellä näkyy paljon mamuisukkeja puuhaamassa lastensa kanssa. Eli hoitavat kyllä lapsiaan. Ja työntävät myös vaunuja. Kantavat kantorepussakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset uupuvat, koska miehen tekemät kotityöt eivät heille kelpaa. Jos mies tyhjentää astianpesukoneen, niin astiat ovat väärissä kaapeissa, mikä naisen maailmassa on täydellinen katastrofi. Jos laittaa lapselle valmiiksi perunamuusia lautaselle, niin se on laitettu väärään kohtaan lautasta. Joka s******n asia, jonka mies tekee kotona on aina väärin. Naisen mielestä asioiden tekemiseen on aina vain yksi ja ainoa oikea tapa ja se on - yllätys, yllätys - juuri se hänen tapansa. Ja ikinä nainen ei voi pitää tätä oikeaa tapaa omana tietonaan, vaan räväkkänä naisena se täytyy tietenkin kovaäänisesti julistaa. Sitten naiset ihmettelevät, jos mies ei osallistu enempää kotitöiden tekemiseen.
Tämä on kyllä valitettavan totta. Lopetin kotitöiden tekemisen kun ne kaatuivat omaan mahdottomuuteensa naisen valituksen takia. Yksin asuessani kotini oli kuin ikean kuvastosta (jos miehen kodista näin voi sanoa..) - yksinkertaisesti pidän siisteydestä ja järjestyksestä. Mutta naisen kanssa eläessä kaikki siivoaminen on ongelma.
- Astianpesukone on aina täytetty väärin ja nalkutus miten ei astiat tule puhtaaksi jos ei sitä pistä sinnejatänne (kumma kun tuli aina yksin asuessa)
- Pyykkikonetta oikeastaan pelkään, heti sen napsahtaessa kuuluu jostain huuto MITÄ SÄ TEET, vaikka treenivaatteita koittaisin pestä, ETKAI LAITTANUT SITÄTÄTÄ SINNE... hohhoijaa
- Imurointi päätyy aina 20min nalkutukseen miten jäi jostain pikku nurkasta joku pieni pölypallo imuroimatta, ettei kannata kuulemma siivota ollenkaan jos ei tee "kunnolla", parempi olla paskasessa läävässä kuin siivota niistä paskoista 98%
- Ruokaa en enää jaksa laittaa, kun muijalle pitää pastatkin keittää ylikypäksi mössöksi kuin millekin kakaralle, muuten "ei oo hyvää", ja mitään ei saa maustaa. Teen siis vain itselleni / syön ulkona.
En tiedä miten tähän on päädytty, mutta raskasta on.
No, eksälle tuli yllätyksenä, että kaikkia vaatteita ei voi pestä yhdessä 60 asteen pesuohjelmalla. Hänhän laittoi suloisesti sekaisin esimerkiksi mustat ja valkoiset vaatteet. Mikä oli mulle ihan ok, jos oli hänen omista vaatteistaan kyse, eikä häntä olisi haitannut, jos valkoinen kauluspaita ajan myötä on vähän vähemmän valkoinen. Mutta, kun haittasi.
Että, jos sun tapa pestä pyykkiä on samanlainen, ei ihmekään, että siitä tulee sanomista. Itse ainakin olen aika tarkka etenkin hintavampien vaatteiden osalta, koska haluan, että ne kestää hyvänä pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvasit juuri osuvasti ja täsmällisesti jokaisen parisuhteeni. Jokaisessa suhteessani nainen on valittanut että en tehnyt mitään vaikka totuus on kuitenkin että tein mutta eritavalla kuin nainen on tottunut tekemään
Ihan samat kokemukset, takana 12 vuoden avioliitto ja muutama lyhyempi suhde. Kaikilla naisilla on ollut tarve neuvoa ihan pikkujutuistakin. En ymmärrä mikä siinä on.
Astiat menee väärin pesukoneeseen. Astiat päätyy vääriin paikkoihin, esimerkiksi haarukat ja veitset vaihtavat lokeroa. Nainen tietysti vaihtelee tavaroiden paikkaa mielensä mukaan ja pitää minua höppänänä kun en löydä tavaroita enää.
Aivan kaikesta olen saanut kuulla.
Anna kun arvaan. Vaimosi on ne astiat ja aterimet maksanut ja hankkinut tai perintönä saanut? Siksi puuttuu niiden käsittelyyn ja säilytykseen. Herra on hyvä ja osallistuu kustannuksiin. Uudet verhot ikkunoihin, keittiöliinat, käsipyyhkeet, arki ja pyhä astiastot, maljakot, lakanat jne. Kertyy aika potti ja usein naisen vastuulla kaikki.
Herra taitaa maksaa asumiskustannukset ja auton. Luuletko, että kukaan alkaa elättämään hienohelmaa.
Meillä jakautuu talous näin. Mies maksaa asuinkustannukset minä ruuan vaatteet ja sisustuksen. Aterimia ja astiastoja emme mielin määrin tarvi. Kunhan 8 kattaa. Kahvi astiasto 15.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa se tuli: mies "ei osaa". Eli kyse on vain ja ainoastaan siitä, että mies ei tee sinun tavallasi.
Kannattaa myös muistaa, että naiset antavat perinteiset miesten työt mieluusti miehille. Tee ihan empiirinen tutkimus kun kuljet kaduilla, et kuka siellä pihalla lumitöissä on, se on suurimmalla todennäköisyydellä mies. Ruohoa leikkaa kesällä todennäköisemmin mies. Autot huoltaa, lasten pyörät korjaa, kodinkoneet korjaa, rännit puhdistaa... jne.
Mut joo imurointi, kokkaus, pyykkäys, kaverisynttärit... kaikki ne pitää hoitaa 50-50!!!! Ja naisen tavalla.
Ts. vie auton huoltoon ja renkaanvaihtoon pari kertaa vuodessa, vie lasten pyörät huoltoon tai rasvaa ketjut kerran vuodessa, vie kodinkoneet huoltoon tai rikkinäisen kodinkoneen kierrätykseen ja hakee uuden Gigantista. On hieman eri asia tehdä muutamia kerran tai kaksi vuodessa toistuvia asioita, kuin asioita, jotka toistuu päivittäin tai viikottain.
Kuinka usein teillä huolletaan pesukone? Meillä huolletaan parin kuukauden välein siten, että pyöritetään kone tyhjänä 90 asteen ohjelmalla ja puhdistetaan pesuainelokero ja sen hoidan pääasiassa minä, yleensä muun siivouksen yhteydessä. Samoin nukkasihdin tyhjennyksen. Muutenpa siihen ei ole viimeisen viiden vuoden aikana tarvinnut koskea, eikä meillä muutenkaan hajoile kodinkoneet vuosittain. Se, mitä meillä tehdään ylivoimaisesti eniten on nimenomaan ruuanlaitto, imurointi ja pyykinpesu.
Oletko sinä nyt aivan tosissasi tuon pesukoneen "huollon" kanssa? Kuinka huonoja koneita ja pesuaineita sinulla on ja etkö koskaan pese pyykkejä tarpeeksi tehokkaasti, jos koneesi vaatii noin paljon huoltoa? Olen käyttänyt pesukoneita noin 40 vuotta. Joissakin malleissa nukkasihti pitää tosiaan puhdistaa yhtenään, mutta ei kaikissa. Pesuainelokero ei vaadi puhdistusta edes joka vuosi, eikä oikeastaan koskaan, jos pesuaineet laittaa suoraan rumpuun.
Vastaus kysymykseen "kuinka usein huolletaan" on noin 5 vuoden välein, kun siihen tulee jotain korjattavaa vikaa. Toiset kestävät kauemmin kuin toiset.
Aika monelle naiselle se on oma valinta, että huolehtii lapset, kun mies laittaa väärät vaatteet ja muutenkin tekee väärin. Mutta paljastan totuuden: ei sitä kukaan huomannut, että isä oli pukenut tyttäremme juhlamekon väärin päin serkun ristiäisiin, eikä siitäkään suurempaa surua tullut, vaikka yksi lapsi meni kouluun yöpaita päällä sellaisena aamuna, kun äiti ei ollut kotona vahtimassa pukemista.
Pesen samalla siivousvälineet koneessa. Ja meillä on automaattinen pesuaineen- ja huuhteluaineenannostelija ja kyllä mä ne lokerot siinä samalla tarkistan, kun niihin tulee helposti vikoja. Mun edellinen kone kesti hajoamatta kymmenisen vuotta ja olin ostanut sen käytettynä. Mitään vikaa siihen ei koko aikana tullut.
Mun mies osaa hoitaa lapset vallan hyvin, ovat onnellisia naperoita. Mua ei kiinnosta onko juhlakamat viimesen päälle, kun ei ne ole itselläkään. Jos huomaan, että juhlamekko on väärinpäin, se ennemmin naurattaa, kuin ärsyttää. Enemmän välitän siitä, onko säänmukaiset kamppeet, ettei lapset palellu tai kastu läpimäräksi ulkona ja mies itsekin siitä välittää. Ja meillä siivotaan yhdessä, koska kumpikaan ei siitä hommasta erityisemmin välitä. Homma hoituu yhdessä paljon nopeammin. Ruokaa laittaa se, kumpi ehtii, pääasiassa minä.
Siksipä en varmaan tunne olevani uupunut. Kyllähän lapsiperhe-elämä väsyttää, ja joistakin asioista pitää vääntää, mutta kyllä meillä sellainen molemminpuolinen arvostus on, että jelpitään toista tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni tulee ajatus että "vika" on suurimmaksi osaksi siinä että korkeastikoulutetut hyvin usein pariutuu keskenään ja yleensä korkeakoulutetut haluavat panostaa työuraan myös enemmän.
Tämä johtaa siihen että korkeakoulutettu nainen sitten ihmettelee miksi parisuhteessa se korkeakoulutettu mies ei olekkaan se kuka tekee jatkuvasti kotitöitä.
Olisi mielenkiintoista lukea kuinka kotityöt jakautuvat suheissa joissa nainen on korkeastikoulutettu ja mies matalastikoulutettu?Matalasti koulutetuissa perheissä on Suomessa kaikkein sukupuolittunut kotitöiden jako. Ei tosiaankaan sellaista kannata korkeakoulutetun naisen ottaa, jos ei halua elättäjäpalvelijaksi, jonka ansiotyötä kaiken päälle pilkataan "käsien heilutteluksi".
Mutta miten kotityöt jakautuvat perheissä joissa nainen on korkeastikoulutettu ja mies matalastikoulutettu?
No tuollahan oli hyvä esimerkki johtajan asemassa olevasta naisesta.
Vierailija kirjoitti:
Naiset tekevät elämänsä monimutkaiseksi ihan itse. Itse jokainen tekee elämänsä valinnat. Minä olen pitänyt elämäni yksinkertaisena, eikä stressi vaivaa. En ole lähtenyt ollenkaan tuohon oravanpyörään, jossa rasitetaan lapset ja äidit pilalle. Kyllähän siihen yritetään painostaan monesta paikasta ja suusta, eli koko yhteiskunta, mutta en ota kuuleviin korviin. Koska minä ITSE teen omat päätökseni ja joudun ihan itse niistä vastuuseenkin.
Minulla onkin jyrkkä mielipide. Naisen tulee valita joko perhe tai työelämä. Molemmat valitessaan saa varmasti kaiken mahdollisen stressin niskaansa. Ainakin suurella todennäköisyydellä näin tulee tapahtumaan.
Valitsin molemmat. Mies valitsi myös molemmat. Molemmat hoitaa oman työnsä ja perheen hoitaminen jaetaan sen hetkisten resurssien mukaan.
On jotenkin jännä, että mielestäsi naisen tulee valita perhe tai työelämä. Miksei miehen tarvitse? Ihan yhtä osallinen siihen perheeseen kai hänkin on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetelkaa naiset ottamaan elämä yhtä löysin rantein kuin miehet, niin elämä on paljon kivempaa. Likaiset astiat, pyykkivuoret ja pölyt nurkissa ei ole elämän tarkoitus. Paljon kivempaa on katsoa futista ja juoda kaljaa.
Jos huomiseksi on vaatteita, niin ehtii ne pyykit pestä huomennakin. Ei tarvitse ahdistua, että tänään on pakko pestä pyykkiä. Sama monen muunkin kotityön kanssa.
Niin ja sit huomenna tuleekin joku yllättävä tilanne, joudutaan lähtemään lasten kanssa lääkäriin, auttamaan sairasta isovanhempaa yms. ja jää pyykit taas pesemättä ja hups, sitten ei olekkaan enää niitä puhtaita vaatteita. Kyllä lapsiperheessä tarvitaan vähän ennakointia ja puskuria tällaisissa asioissa...
Koko konkkaronkkako sinne lääkäriin tai isovanhempaa auttamaan koko päiväksi lähtee? Siinähän toinen voi jäädä sitä pyykkiä pesemään. Meillä puskuri vaatteissa niin, että repussa pysyy vaihtovaatteet ja yhdet kaapissa, jotta täytyy ruveta pesemään. Pitkät housut loppuu aiemmin kuin puserot. Housuja kuitenkin viikon jokaiselle päivälle+ ne varahousut repussa.
Jos mies tienaa esim 5000€/kk eli yli 30€/h. Kelpaisiko, että hän tienaa 3000€ ja tekee 2h /vrk (30x2x30)
kotitöitä/lastenvahtimista/pyykinpesua/ruuanlaittoa/siivoamista...
Oletko valmis tinkimään elintasostasi, jonka mies kustantaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän tämä tiskikonetta tyhjentävä mysteerimies on millä on nalkuttava mysteeri vaimo? Mitäs jos mies opettelisit laittamaan ne astiat paikoilleen sen sijaan että kiukuttelet asioista kuin lapsi? Mitä jos opettelisit olemaan ajoissa paikalla ja tekemään sen mitä olet luvannut tehdä. Ei ole vaikeaa. Itseasiassa tässä exän kanssa sovittiin käyntiä lastenvalvojalle ja käyntiaika oli sovittu klo 11.00 Mies kysyi että niin milloin siellä sitten pitää olla paikalla jos aika on sovittu klo 11.00. Huomaatko miten vaikeaa miehen on ymmärtää mitä tarkoittaa klo 11.00? Sama ihminen luulee, että bussi tai juna joka lähtee klo 15.00 odottaa että hänen korkea-arvoinen ahterinsa on paikalla silloin kun hänelle sopii. Kaikki on niin helkkarin vapaaehtoista ja neuvoteltavissa. Mutta kun maailma ei toimi niin. Asioilla on aikataulu, paikkansa ja järjestys ja sillä mennään. Ihmeellistä kun näitä ei edes armeijassa saada miehiä oppimaan.
Ironista, mutta vahvistat vaan tuota ensimmäistä kommenttia. Jo tuonsun lähtökohta kertoo kaiken oleellisen. Miksi miehen täytyy opetella yhtään mitään? Kuka sen päättää ja päsmäröi mikä on oikea tapa, jonka toinen opettelee?? Miksei mies saa omassa kotona ihan itse päättää mihin astiansa laittaa? Mikä ylijumala siellä kotona kertoo ja opettaa ja ohjeistaa kaikessa ja kuka hänet on tähän asemaansa valtuuttanut?
N36
Jos mies ei astioita mahtumaan kaappiin, silloin kannattaisi opetella laittamaan ne paikoilleen eikä sekaisin hujan hajan minne sattuu. Järjestyksessä olevasta kaapista on helpompi löytää tarvitsemansa astiat silloin kun niitä tarvitsee.
Elämä nyt vaan on helpompaa jos tavarat ovat järjestyksessä eikä yllättävissä random pauloissa mistä niitä ei edes hoksaa etsiä silloin kun sattuu tarvitsemaan (eikä mieskään muista mihin ne sattui laittamaan).
Meillä kyllä mieskin hermostuu kun keväällä etsii kevyempiä kenkiä eivätkä ne ole siellä missä muutkin kengät, vaan jossain työkalupakin ja kirveen takana - kun piti itse saada päättää mihin laittaa eikä se paikka kelvannut mihin olin jo ehtinyt kaikkien muiden kengät laittaa varastossa.
Mutta kukas sen oikean paikan on alun perin päättänyt? Siitähän tuossa kuviossa on kyse: toinen tekee jo lähtökohtaisesti asiat oikein ja toisen on opeteltava toimimaan sen mukaan. Moni kommentti täällä ("mies ei osaa.... mies ei opettele")
Jos naiset kokee asian jollain tavalla, sitä pidetään automaattisesti faktana ja sille etsitään perusteluja siitä kuinka paljon parempia ja uhrautuvaisempia naiset ovat ja miehet itsekkäitä laiskureita. Kun miehet kertovat omista kokemuksistaan, ne hylätään välittömästi paikkansapitämättöminä. Siitäkin huolimatta, että todella paljon näitä kotityranneja on. Jo palstaa lukemalla (erityisesti joulun aikoihin) selviää ilmiön todellisuus...
Miettikää nyt vähän järjelläkin.
No mitä helvettiä nyt taas? Pitäiskö siitä aiheesta joku perhepalaveri pitää, että kummassa kaapissa säilytetään lautasia ja kummassa kuppeja? Voi pyhä yksinkertaisuus. Mitä väliä sillä on, missä kaapissa ne tavarat on tai kumpi sen kaapin on valinnu? Aivan epäolennaista. Olennaista on se, että laitat be kupit sinne kaappiin missä on muitakin kuppeja, eikä lautaskaappiin tai jauhokaappiin. Helpottaa elämää kummasti, kun aika ei kulu tavaroiden etsimiseen jokaisesta kaapista. Lisäks sellainen mies, jota vituttaa, kun nainen on omin päin valinnut, mikä niistä keittiön kaapeista on astioita varten, ei ole mies ensinkään.
Ja sitten on ne seitsemän laatua saman kokoisia ja saman näköisiä lusikoita, mutta osa on juhlalusikoita ja osa vähän huonomman juhlan lusikoita ja osaa käyttää lapset ja osaa aikuiset, ja auta armias, jos yksikään on mennyt väärään paikkaan.
Meillä aterin laatikossa semmonen lusikkapömpeli, johon isompaan osaan mahtuu järjestyksessä haaveilu, sitten isompi osa johon menee leikkuu veitset, kaksi pienempää johon mahtuu hedelmäveitset ja hieman pienemmät ruokalusikat. Sitten siinä pömpelin päällä on puolikas pömpeli jota voi liikuttaa laidasta toiseen, on siinä kahvilusikat, nuorimmaisen haaveilut.
Ei se maailma kaadu, jos väärään lokeroon menee.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies tienaa esim 5000€/kk eli yli 30€/h. Kelpaisiko, että hän tienaa 3000€ ja tekee 2h /vrk (30x2x30)
Jos mies olisi sinkku, niin tekisikö hän silloinkin vähemmän töitä, että saisi tehtyä nuo kotityöt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako mies laittaa itselleen paidan oikeinpäin päälle ja meneekö hän useinkin töihin pyjama yllään?
Vierailija kirjoitti:
Miksi naiset ovat tähän suostuneet?
Tähän asti pääsin, että pinna katkesi.
Olen kotona, mieheni käy töissä. Ennen töihin lähtöä mieheni tyhjentää astianpesukoneen. Töistä tullessaan istuu valmiiseen ruokapöytään. Yhdessä lasten kanssa jakavat jälkien siistimisen, täyttävät astianpesukoneen.
Mieheni huolehtii nuorimman iltatoimet, iltapala, suihku, hampaiden pesu, iltasatu. Mieheni pesee omat pyykkinsä.
Yhdessä teemme viikkosiivouksen ja isommat ruokaostokset.
Nyt varmaan jo jokainen miettii, että mitä minulle jää. Se mitä en maininnut mieheni tekevän.
Olemme sijaisvanhempia. Meillä on mitä laittaa lasten reppuun.
Vierailija kirjoitti:
Normityöaikaa tekevä mies ehtii tehdä kotitöitä ja lasten hoitamista kaksi tuntia jokaisen työpäivän jälkeen, vapaapäivinä ja lomilla sitten enemmänkin. Ei naisetkaan lyhennä työaikaa kuin parissa tapauksessa, joissa lapsen etu menee edelle. Niistä saa Kelalta pientä korvausta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kysymystä, kun me kustannetaan elintasomme yhdessä. Mutta, jos mies haluaa lyhentää työaikaa ollakseen enemmän kotona lasten kanssa koska kokee sen tärkeäksi, mikäs siinä. Kyllä se jotenkin saadaan järjestymään.
Katsos kun meillä molemmat käy töissä ja molemmat tekee täyttä työaikaa. Lähtökohtaisesti molemmat tarvitsee vapaa-aikaa palautuakseen ja jaksaakseen, eikä mun miehen vapaa-aika ole sen arvokkaampaa, kuin minunkaan. Molemmat tekee täyden työpäivän ja kotiin tullessa molempia odottaa pakolliset askareet ja lastenhoito. Molemmat tarvitsee aikaa myös itsestään huolehtimiseen, esimerkiksi liikuntaan ja molemmat tarvitsevat unta.