Salilla eräs mies loukkaantui koska puhuin hänelle englantia
Luulin häntä ulkmaalaiseksi ulkonäön perusteella. Onko se nykyään rasismia?
Kommentit (38)
Mulle kans kerran pari nuorta somalikundia veti herneet nenään, kun pummasin tupakkaa englanniksi. Olivat kuulemma ikänsä asuneet Suomessa ja käyneet täällä armeijankin. No mistä mä sen oisin voinu tietää? Niin paljon täälläkin noita Afrikasta tulleita, että eihän sitä mitenkään voi tietää kuinka kauan ovat Suomessa asuneet. Että ovatko syntyperäisiä vai viime vuonna tulleita? Just olin hetkee aikaisemmin yhden mamuäijän kanssa haastellut englanniksi, niin oli jäänyt päälle. Eikä todellakaan millään pahalla, en todellakaan voinut tietää heidän puhuvan suomea!
Itse puhuin yksi päivä wolt-kuskille englantia. Olin ollut juuri 4h palaverissa ja puhunut pelkkää englantia. Jäi päälle ja olin ihan ajatuksissani. Varmaan olisin puhunut naapurin mummolle myös englantia, jos olisin häneen törmännyt. Wolt-kuski oli ulkomaalaistaustainen. Toivottavasti ei loukkaantunut tästä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa puhutaan suomea. Piste.
Da da, Pjotr.
Vierailija kirjoitti:
Itse puhun paljon mielummin englantia kuin rikkinäistä suomea.
Tuntuu, että välillä siitä pahoitetaan mieli, että puhun mielummin englanniksi kun en vaan kestä huonoa suomea.
Kerran yksi somalinainen sanoi tuohtuneena että hänen suomen kielessään ei ole mitään vikaa.. just joo..
Have pity on us native speakers who have to listen to your poor pronunciation not to mention accent on wrong syllable. Mercy.
Vierailija kirjoitti:
Its puhun nykyaan aina englantia ja se on aiheuttanut sen etta unohtalen suomalaisia sanaje
Aivokapasiteettisi ei siis riitä kahteen kieleen?
Vierailija kirjoitti:
On todella törppöä olettaa ihmisen ulkonäöstä suomen kielen taidottomuus tai ylipäänsä mitään.
Taidat olla jostain maalta? Olen tummaihoinen tänne adoptoitu ja Helsingissä en kohtaa tuota.
kannattaa sitten varmaan pysyä siellä helsingissä
Sinun olisi pitänyt anteeksipyyntönä pyllistää ja vetää housut alas. Silloin mies olisi antanut anteeksi ja se olisi ollut oikeudenmukaista.
Olin lääkärissä ja lääkärin suomi oli niin huonoa, että ehdotin keskustelua englanniksi. Lääkäri sanoi "puhun kyllä suomea" ja se olikin koko käynnin ainoa lause, jonka ymmärsin ilman toistoa. Oli tosi kiusallista, mutta lääkäriä ei näyttänyt haittaavan. Onneksi ei ollut mitään korvatulehdusta kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
mistä oikein päätelit että hän osaisi englantia. hän olisi voinut olla vaikka ranskasta ja ranskalaiset osaavat ainoastaan ranskaa.
"Ranskalaiset osaavat ainoastaan ranskaa" ei ole tosi. He eivät puhu mielellään muuta kieltä kuin ranskaa kotimaassa, mutta kansainvälisesti he kyllä halutessaan puhuvat esimerkiksi englantia, jopa espanjaa ja saksaa - aivan, kuten pääosin ne suomalaisetkin emme välitä puhua ruotsia vaan suomea, mutta puhumme usein englantia osana kansainvälistä yhteisöä.
Käytännössä on hyvä aloittaa sen maan kielellä, missä olemme tai kielellä, minkä hallitsee. Jos kieltä ei ymmärretä, vaihtaa sen esimerkiksi englantiin. Saksassa puhun pääosin saksaa ja Suomessa suomea. Koska kielitaito on heikkoa muissa kielissä kuin englannissa niin muut menee enkuksi. Myös valitettavasti Ahvenanmaalla käydessä, jos suomenkielen kielitaitoa ei keskustelukumppanilla ole.
Niin olen siis mies. Ja kysyin vaan että tekeekö hän vielä prässiä :D Kyllä minä useimmiten suomea puhun lähtökohtaisesti kaikille, mutta sattuipa nyt englanti valikoitumaan tilanteeseen. Mies sanoi että ”Ei tarvi puhua englantia, puhun suomea.” Pahoittelin ja sitten sanoi vähän närkästyneeseen sävyyn että ”Kaikki tummat eivät ole ulkomaalaisia.” Itse kohtaan aina ulkomailla kyselyjä mistä päin olen vaalean ulkonäköni takia. En ajattele sitä pahalla. Ap
Suomessa ei kohta enää muuta kuulekaan kuin vieraskieliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että välillä siitä pahoitetaan mieli, että puhun mielummin englanniksi kun en vaan kestä huonoa suomea.
Kerran yksi somalinainen sanoi tuohtuneena että hänen suomen kielessään ei ole mitään vikaa.. just joo..
Have pity on us native speakers who have to listen to your poor pronunciation not to mention accent on wrong syllable. Mercy.
Englannin "taitaja" taas paikalla. Antaisit olla jo kun ei mene niin ei mene
Vierailija kirjoitti:
Niin olen siis mies. Ja kysyin vaan että tekeekö hän vielä prässiä :D Kyllä minä useimmiten suomea puhun lähtökohtaisesti kaikille, mutta sattuipa nyt englanti valikoitumaan tilanteeseen. Mies sanoi että ”Ei tarvi puhua englantia, puhun suomea.” Pahoittelin ja sitten sanoi vähän närkästyneeseen sävyyn että ”Kaikki tummat eivät ole ulkomaalaisia.” Itse kohtaan aina ulkomailla kyselyjä mistä päin olen vaalean ulkonäköni takia. En ajattele sitä pahalla. Ap
Edelleen: Sinun olisi pitänyt anteeksipyyntönä pyllistää ja vetää housut alas. Silloin mies olisi antanut anteeksi ja se olisi ollut oikeudenmukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Your grammar is pretty bad for a native speaker my dear.
Vierailija kirjoitti:
No siis onhan se eri asia, että kysellään alkuperästä ulkomailla kuin omassa kotimaassaan. Ehkä hän oli närkästynyt sen takia, että koko elämä luultu ulkomaalaiseksi.
Yllättävän usein tulee vastaan muualta tulleita, jotka eivät puhu saati ymmärrä englantia eikä kyse ole läheskään aina haluttomuudesta ymmärtää vaan siitä, ettei oikeasti osata englantia.
Miksei samantien olettaisi että henkilö onkin ranskankielinen? Tai espanja/portugali?