Joutuuko biologian yliopisto-opinnoissa retkeilemään luonnossa yms.
Minua kiinnostaa biologia, mutta nimenomaan solu- ja molekyylitasolla, ja haluaisin opiskella sitä yliopistossa.
Opintojen myöhemmässä vaiheessa pääsee suuntautumaan haluamaansa biologian osa-alueeseen, mutta tietääkö kukaan sisältyykö alkupään opintoihin jotain kaikille yhteistä 10 kilometrin oppimisretkeä suolle? En ole ollut metsässä moneen vuoteen enkä tiedä miten sellaisessa pärjäisin.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:12"]
Ei oo todellista.
Yliopisto-opintosi siis katkeaisivat, jos joutuisit suoretkelle.
[/quote]
Ei ne nyt yhteen suoretkeen kaatuisi mutta jos opintoihin sisältyy paljonkin retkeilyä yms. niin minun kannattaisi varmaankin miettiä uudelleen onko nämä opinnot sitä mitä haluan.
[/quote]Tai sitten voisit kehittää erätaitojasi. Ei se mitään rakettitiedettä ole. Mä voin ihan kevyesti vaikka yöpyä metsässä useamman päivän putkeen. Erätaitoni ovat hyvät ja omistan kunnolliset vaatteet ja varusteet. Hallitsen myös suojan rakentamisen kaikkina vuodenaikoina ja saatavilla olevista materiaaleista.
[/quote]
Kunnolliset retkeilyvarusteet maksaa ihan helvetisti. Teltta, makuupussi, makuualusta, kerrastot, kuoriasu, vaelluskengät, jne. Alkoi itkettää kun suunnittelin viikon vaellusta Kevolle. Ei itse se reissu vasn varusteiden korkea hinta. Jos haluaa hyvää ja kevyttä, yhdestä tuotteesta saa pulittaa 200-500e. Aika isoksi tulee loppulasku. OT
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:14"] [quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:12"] Ei oo todellista. Yliopisto-opintosi siis katkeaisivat, jos joutuisit suoretkelle. [/quote] Ei ne nyt yhteen suoretkeen kaatuisi mutta jos opintoihin sisältyy paljonkin retkeilyä yms. niin minun kannattaisi varmaankin miettiä uudelleen onko nämä opinnot sitä mitä haluan. [/quote]Tai sitten voisit kehittää erätaitojasi. Ei se mitään rakettitiedettä ole. Mä voin ihan kevyesti vaikka yöpyä metsässä useamman päivän putkeen. Erätaitoni ovat hyvät ja omistan kunnolliset vaatteet ja varusteet. Hallitsen myös suojan rakentamisen kaikkina vuodenaikoina ja saatavilla olevista materiaaleista. [/quote] Kunnolliset retkeilyvarusteet maksaa ihan helvetisti. Teltta, makuupussi, makuualusta, kerrastot, kuoriasu, vaelluskengät, jne. Alkoi itkettää kun suunnittelin viikon vaellusta Kevolle. Ei itse se reissu vasn varusteiden korkea hinta. Jos haluaa hyvää ja kevyttä, yhdestä tuotteesta saa pulittaa 200-500e. Aika isoksi tulee loppulasku. OT
[/quote]
Ei tarvi uskoa kaikkia mainoksia. Itse olen pärjännyt aika perusvehkeillä. Jos ei kymmeniä kilometrejä marssita, niin kengät voi olla ihan kumpparit ja sadeasuksi käy joku Rukan perussadepuku.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:57"]
Entäs jos opiskelisit kemiaa tai menisit lääkikseen?
[/quote]Mutta lääkiksessä joutuu avaamaan ruumiita.
Kiinnostaisiko sinua biolääketieteen tutkinto?
http://www.utu.fi/fi/yksikot/med/opiskelu/Perustutkinto/terbio/Sivut/home.aspx
Turussa ainakin voi opiskella ja voi olla että muuallakin.
LuK -tutkinnon ( 180 op; 3 vuotta) pääaine on biolääketiede ja sivuaineet farmakologia ja toksikologia sekä kemiallinen biologia. Biolääketieteen opinnot koostuvat ihmisen anatomiasta ja fysiologiasta, solu- ja molekyylibiologiasta, molekyylillääketieteestä, immunologiasta, patologiasta ja tautimallinnukseen liittyvistä opintokokonaisuuksista.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 15:20"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 15:14"]
Ymmärtäisin, jos olisi joku oikea syy kenttäkurssien välttelyyn, mutta että et ole ollut pitkään aikaan metsässä?? Kaiken maailman ääliötä mahtui taas omankin aineen uusin fukseihin, monikaan ei taida olla mukana enää ensi vuonna. Lopettamisprosentit ovat olleet aika suuria, ihmettelen myös joidenkin käsitystä opiskelusta. On haastava ala.
[/quote]
Siis joku yksi kenttäkurssi nyt ei maata kohdaltani kaataisi. Kokisin homman varmasti epämiellyttävänä, mutta ei se vielä haittaa. Sitten jos alkaisi olla jotain 20+ opintopistettä metsässä oleilua niin varmaan minun kannattaisi valita joku toinen ala joka paremmin vastaa mielenkiinnon kohteitani.
[/quote]
Ai jaa? Mä sain avauksestasi sellaisen kuvan, että mielenkiintosi kohteet ovat nimenomaan solu- ja molekyylibiologia. Ihan turha keskustelu, siis.
Minkälaisia opintojen pitäisi olla, että ne kiinnostaisivat sinua? Alalla ei ilmeisesti ole suurta väliä, kunhan saa olla lämpimissä sisätiloissa.
28
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:38"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:37"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:20"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:14"] [quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:12"]Miten suo ja metsä liittyvät toisiina ? [/quote] Usein aika tiiviisti :D [/quote] No ei ainakaan samassa paikassa samaan aikaan. [/quote] :DDD Ei oo todellista
[/quote]
Harvemmin soilla kovin tiheää metsää kasvaa.
[/quote] nyt ehkä ihan oikeesti kannattaisi olla jo hiljaa ja vaikka kerrata vähän sitä biologiaa sielläkin :D
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:20"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:12"]Miten suo ja metsä liittyvät toisiina ? [/quote] Usein aika tiiviisti :D
[/quote]
No ei ainakaan samassa paikassa samaan aikaan.
[/quote]
Juu. Kartastakin näkee, että metsä päättyy, kun suo alkaa. Onhan sen oltava niin, kun pelloilakin on selvät reunat.
Kuulostaako tutuilta suotyypeiltä: korpi, räme, neva, letto, aapa? Katsopa vaikka googlella tarkempi kuvaus niistä.
Mikä ap:tä tässä eniten häiritsee? Se, että pitää olla ulkona ja joutua vaikka puskapissalla käymään? Vai se, että voi olla huono keli ja joutuu laittamaan jotain kamalia sadevaatteita päälle? Vai se, että pitää ehkä kävellä muutama kilometri epätasaista polkua? Vai se, etttä voi oll hyttysiä ja muita ötököitä?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:11"]
Minua kiinnostaa biologia, mutta nimenomaan solu- ja molekyylitasolla, ja haluaisin opiskella sitä yliopistossa.
Opintojen myöhemmässä vaiheessa pääsee suuntautumaan haluamaansa biologian osa-alueeseen, mutta tietääkö kukaan sisältyykö alkupään opintoihin jotain kaikille yhteistä 10 kilometrin oppimisretkeä suolle? En ole ollut metsässä moneen vuoteen enkä tiedä miten sellaisessa pärjäisin.
[/quote]
Miten pärjäisit metsässä? No ehkä kannattaa laittaa lenkkarit kuivaan metsään tai ihan kumisaappaat suolle korkkareiden sijaan. Iltapukua et siellä tarvitse, mutta eikö jokaisen vaatekaapista löydy verkkarit tai farkut? Takki sään mukaan.
Ehkä pyörätuolilla voi 10 kilometriä olla haastavampi ja eipä ihan joka suolla sellaista matkaa pääsekään kulkemaan.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:12"]
Miten suo ja metsä liittyvät toisiina ?
[/quote]
Ihan aina ei voi olla aivan varma siitä, onko suolla vai metsäss. Esimerkiksi soistuneessa kuusikossa, turvekankaalla tai korvessa.
Miksi sinä et metsässä ja suolla pärjäisi? Laitat jalkaan kumisaappaat, ettei sukat kastu ja säästä riippuen sopivasti vaatteita. Henkilökohtaisesti minua olisi ehkä ällöttänyt joku hiiren ruumiinavaus enemmän kuin suolla kulkeminen, jos olisin päässyt biologiaa opiskelemaan.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 15:23"] Kunnolliset retkeilyvarusteet maksaa ihan helvetisti. Teltta, makuupussi, makuualusta, kerrastot, kuoriasu, vaelluskengät, jne. Alkoi itkettää kun suunnittelin viikon vaellusta Kevolle. Ei itse se reissu vasn varusteiden korkea hinta. Jos haluaa hyvää ja kevyttä, yhdestä tuotteesta saa pulittaa 200-500e. Aika isoksi tulee loppulasku. OT
[/quote]
Ei niiden ihan niin "kunnollisia" tarvitse olla. Olen ollut Lapin erämaassa hillareissulla ilman telttaa, makuualustaa, - pussia ym. Tärkeimmät varusteet lappilaiselle ovat puukko ja tulitikut. Jos on odotettavissa sadettan - ja ainahan sitä on - kannattaa hakea vaikka kirpparilta 3 eurolla sadetakki. Ne huoltoasemien euron "sadetakit" kelpaavat myös.
Pääset oikean eräretkeilyn makuun vaikka Koilliskairassa, jossa yövyt kuusen alla tulilla ( joita et saa jokamiehenoikeudella tehdä, mutta kuitenkin kaikki tekee). Tai yövyt välillä jossakin autiotuvassa. Kai niitä vielä sieltä löytyy.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 15:43"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:12"]Miten suo ja metsä liittyvät toisiina ? [/quote] Usein aika tiiviisti :D
[/quote]
[/quote]
Juu. Kartastakin näkee, että metsä päättyy, kun suo alkaa. Onhan sen oltava niin, kun pelloilakin on selvät reunat.
Kuulostaako tutuilta suotyypeiltä: korpi, räme, neva, letto, aapa? Katsopa vaikka googlella tarkempi kuvaus niistä.
[/quote]
Minä kyllä oman kokemuksen perusteella väitän, että voi olla samaan aikaan. Käsissäni oli Metsähallituksen metsätalouskartta ajalta ennen gepsiä ja sutigisia. Minusta näytti, että kartan ja maaston suot ja kankaat olivat jokseenkin päin vastoin. Kuivia maita oli soistunut, ja ojitettuja soita oli kuivunut. Varsinkin ojitetut ja viljellyt suot olivat niin tuskallisia kuljettavia, että ymmärrän oikein hyvin aloittajan ahdistuksen metsään JA suolle joutumisesta, pahimmassa tapauksessa samaan aikaan.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:07"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 15:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minä kyllä oman kokemuksen perusteella väitän, että voi olla samaan aikaan. Käsissäni oli Metsähallituksen metsätalouskartta ajalta ennen gepsiä ja sutigisia. Minusta näytti, että kartan ja maaston suot ja kankaat olivat jokseenkin päin vastoin. Kuivia maita oli soistunut, ja ojitettuja soita oli kuivunut. Varsinkin ojitetut ja viljellyt suot olivat niin tuskallisia kuljettavia, että ymmärrän oikein hyvin aloittajan ahdistuksen metsään JA suolle joutumisesta, pahimmassa tapauksessa samaan aikaan.
[/quote]
No juurihan siihen viittasin. Vaikka karttaan on piirretty selvä raja, luonto ei ole vielä oppinut lukemaan karttoja. Eteläsuomessa keidassoilla metsä voi vuorotella vaikka nevan ja lehtometsän välillä lähes huomaaamattomasti. Toki silloin sen huomaa, jos yrittää suorinta reittiä kulkea. Korpi ja räme voi olla hyvinkin metsäisenä, metsän keskellä. Pohjoissuomessa sen rajan saattaa löytää suurinpiirtein kuin se karttaankin on piirretty.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 15:14"]
Ymmärtäisin, jos olisi joku oikea syy kenttäkurssien välttelyyn, mutta että et ole ollut pitkään aikaan metsässä?? Kaiken maailman ääliötä mahtui taas omankin aineen uusin fukseihin, monikaan ei taida olla mukana enää ensi vuonna. Lopettamisprosentit ovat olleet aika suuria, ihmettelen myös joidenkin käsitystä opiskelusta. On haastava ala.
[/quote]
Siis joku yksi kenttäkurssi nyt ei maata kohdaltani kaataisi. Kokisin homman varmasti epämiellyttävänä, mutta ei se vielä haittaa. Sitten jos alkaisi olla jotain 20+ opintopistettä metsässä oleilua niin varmaan minun kannattaisi valita joku toinen ala joka paremmin vastaa mielenkiinnon kohteitani.