Ahdistus, tarkistelu, kotoa lähteminen...
Te joilla on vaikeuksia lähteä kotoa ilman että pitää tarkistaa sähköjohtoja, valoja, kahvinkeitin, hella jne ja vielä vaikein eli se ulko-ovi. Oletteko keksineet mitään jippoja miten hommaa voisi nopeuttaa? Itse olen miettinyt että rupeisin laittaa sähköt pääkatkaisijasta pois joten olisi vain 1 namiska mitä tuijottaa ja tarkistaa. Voisi sitten keskittyä oveen.
Kommentit (18)
Voi tuoda helpotusta, jos samalla sanoo tarkastetun asian ääneen. Kokeile vaikka näin: Olen sammuttanut valot, kahvinkeitin on pois päältä, hella on pois päältä, ulko-ovi on lukossa. Jotenkin auttaa muistamaan, että asia on kunnossa, kun asian on sekä nähnyt että "kuullut".
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:15"]
Voi tuoda helpotusta, jos samalla sanoo tarkastetun asian ääneen. Kokeile vaikka näin: Olen sammuttanut valot, kahvinkeitin on pois päältä, hella on pois päältä, ulko-ovi on lukossa. Jotenkin auttaa muistamaan, että asia on kunnossa, kun asian on sekä nähnyt että "kuullut".
[/quote]
Kyse ei oikeastaan ole muistamisesta, vaan sen uskomisesta, että todella on oikeasti katsonut ja tarkastanut oikein asiat. Eli kun joku tarkastaa oven kahvan olevan kiinni 20. kertaa, niin hän ei ole unohtanut että on juuri tarkastanut saman asian 19 kertaa. On vain vaikea luottaa siihen, että kaikki on kunnossa.
Ap:n keino kuulostaa järkevältä. Eikö teillä tarkasteta lainkaan vesihanoja? Vanhempieni luona vedet suljetaan aina pääkatkaisijasta, niin ei tarvitse käydä jokaista hanaa läpi yksitellen.
Jääkaappi + pakastin lämpenee, jos sammutat pääkatkaisijasta. Terapiaa suosittelen.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:22"]
Ap:n keino kuulostaa järkevältä. Eikö teillä tarkasteta lainkaan vesihanoja? Vanhempieni luona vedet suljetaan aina pääkatkaisijasta, niin ei tarvitse käydä jokaista hanaa läpi yksitellen.
[/quote]
On tosi järkevää katkaista talosta sähköt siinä tapauksessa, että ei tarvitse minkäänlaisia kylmälaitteita ruuansäilytykseen.
Jääkaappi + pakastin lämpenee, jos sammutat pääkatkaisijasta. Terapiaa suosittelen.
[/quote]
Jos on poissa vain muutaman tunnin, niin ei siitä haittaa ole, eivät ehdi sulaa niin nopeasti.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:24"]
[/quote]
Jos on poissa vain muutaman tunnin, niin ei siitä haittaa ole, eivät ehdi sulaa niin nopeasti.
[/quote]
Jääkaappi kyllä lämpenee, ja kyllä vaikuttaa pakastimeenkin. Terv. nimim. alkuvuodesta oli joka päivä parin-kolmen tunnin sähkökatko
Miksi ei kannata mieluummin etsiä sellaista ratkaisua asiaan, että pääsisi itse ongelmasta eroon?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:22"]Jääkaappi + pakastin lämpenee, jos sammutat pääkatkaisijasta. Terapiaa suosittelen.
[/quote]
Toden totta :D hups. Ehdin jo ajatella miten ihanaa se olisi. No voisinhanluopua pakastimesta ja jääkaapista niin saisin nauttia siitä pääkatkaisijan käytöstä. Ei siellä muutenkaan ole juuri mitään kahvimaitoa kummempaa. Muutenkin olen yrittänyt minimoida sähkölaitteiden määrän kotona. T:Ap.
Kännykällä kuvia kohteista eli näkee että virta pois jne. Sinulla on OCD miksi et hae apua?
Minä käyn terapiassa samasta syystä ja aika hidasta hommaa tämä on. Toistaiseksi valokuvaan hellat yms että voin kännykästä tarkistaa että kaikki on varmasti ok.
Omituista on se, kun yksin ollessa ja yksin ulos lähtiessä pitää tarkistaa, mutta kun on muita mukana ei tule tarkistettua. Eikä ne muut ole kyllä mitenkään minua huolellisempia ja tarkempia ei silloinhan se käry voisi käydä.
Itse sairastan pakko-oireista häiriötä ja kotoa lähteminen on vaikeaa. Kaikki pitää tarkistaa, kuvata ja tarkistaa...
Sitten kun olen poissa kotoa niin mieleen tulee " onkohan se kiuas pois päältä!? " Vaikka en ole kuukauteen saunonut. Tai perinteinen onko ulko-ovi kiinni vaikka se naksahti kahdesti kun laitoin sen kiinni!!!
Molemmissa tapauksissa järki sanoo niiden olevan kiinni ja asia on ok.
MUTTA sitten se jokin aivojen osa alkaa " MUTTA ENTÄS jos se ovi jäikin AUKI?? Entäs jos kiuas on päällä??? "
Sitten kotiin tarkistamaan asiat ja huomaamaan kaiken olevan kunnossa. Siitä sitten seuraa aivan älytön viha itseäni kohtaan ja päätäni.
Ota kuva kun lähdet. Voit sitten tarkastaa kuvasta, että homma kunnossa!
Tarkista kerran ja sen jälkeen ajattele, että jos hella jäi päälle, niin et ainakaan ole siellä sisällä, vaan turvassa ulkona. Naapuri voi sitten hälyyttää apua, kun palohälytin soi. Osta sellainen hella josta katkeaa itsestään virta, kun siinä ei ole kattilaa/pannua.
Mitä haittaa on jos valot jää päälle? Muuta kuin sähköä kuluu hiukan.
Mulla on myös välillä ollut tuota samaa tarkistelua, tällä hetkellä ei ole tai riittää kuin katson kerran hellan ja terassin oven
Vierailija kirjoitti:
Itse sairastan pakko-oireista häiriötä ja kotoa lähteminen on vaikeaa. Kaikki pitää tarkistaa, kuvata ja tarkistaa...
Sitten kun olen poissa kotoa niin mieleen tulee " onkohan se kiuas pois päältä!? " Vaikka en ole kuukauteen saunonut. Tai perinteinen onko ulko-ovi kiinni vaikka se naksahti kahdesti kun laitoin sen kiinni!!!
Molemmissa tapauksissa järki sanoo niiden olevan kiinni ja asia on ok.
MUTTA sitten se jokin aivojen osa alkaa " MUTTA ENTÄS jos se ovi jäikin AUKI?? Entäs jos kiuas on päällä??? "
Sitten kotiin tarkistamaan asiat ja huomaamaan kaiken olevan kunnossa. Siitä sitten seuraa aivan älytön viha itseäni kohtaan ja päätäni.
Jatkan...
Kyllä otan kuvia ennen kuin lähden kotoa. Pahimmillaan otin n. 40 kuvaa... Onneksi on digikamerat+kännykkäkamerat nimittäin olisi kotoa lähtö aika hankalaa jos eläisimme filmikamera aikaa... Juuh otan kuvat sitten vien filminkehitykseen... Haen kuvat....
Suosittelen hyvää vakuutusta. Silloin riittää kerta tarkistus kotoa lähtiessä. :)
En kärsi tuollaisista ongelmista, mutta jos kotoa poistuminen vaikeutuu pakko-oireiden takia, niin asiantuntijoiden mielipide on, että siinä vaiheessa pitää etsiä apua. Niksit eivät enää auta.