Joutuuko biologian yliopisto-opinnoissa retkeilemään luonnossa yms.
Minua kiinnostaa biologia, mutta nimenomaan solu- ja molekyylitasolla, ja haluaisin opiskella sitä yliopistossa.
Opintojen myöhemmässä vaiheessa pääsee suuntautumaan haluamaansa biologian osa-alueeseen, mutta tietääkö kukaan sisältyykö alkupään opintoihin jotain kaikille yhteistä 10 kilometrin oppimisretkeä suolle? En ole ollut metsässä moneen vuoteen enkä tiedä miten sellaisessa pärjäisin.
Kommentit (54)
Molekyylibiologiaa luki veljen vaimo, se missään metssä rämpinyt. Töihin pääsi vasta kun opiskeli oikean ammatin.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:29"]
Porvoon yliopiston biologisessa tiedekunnassa ei ole pakollisia retkiä.
[/quote]
Lopettakaa nyt se porvoon huutaminen joka ketjuun. On ihan ymmärrettävää jos joku "labrabiologiksi" haluava kantaa huolta kenttäkursseista.
Ja AP, todennäköisesti jokunen kenttäkurssi vastaan tulee, mutta ei kukaan oleta sinun olevan mikään paatunut eränkävijä. Jos asenteesi kurssiin on kohdallaan pärjäät aivan varmasti. Varusteita voi usein ostaa käytettynä tai lainata jollakulta.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:38"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:37"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:20"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:14"] [quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:12"]Miten suo ja metsä liittyvät toisiina ? [/quote] Usein aika tiiviisti :D [/quote] No ei ainakaan samassa paikassa samaan aikaan. [/quote] :DDD Ei oo todellista
[/quote]
Harvemmin soilla kovin tiheää metsää kasvaa.
[/quote]
Hyvin usein suo on keskellä metsää, ja myös harvoin luonnonolosuhteissa veitsellä leikaten metsä loppuu ja suo alkaa.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:38"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:37"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:20"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:14"] [quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:12"]Miten suo ja metsä liittyvät toisiina ? [/quote] Usein aika tiiviisti :D [/quote] No ei ainakaan samassa paikassa samaan aikaan. [/quote] :DDD Ei oo todellista
[/quote]
[/quote]
http://www.metla.fi/img/foto/111_00896.jpg No mitäs nämä kuvassa näkyvät, suolla törröttävät pötköt sitten ovat? Tuollaista suometsää on Suomessa hyvinkin paljon. Jos et edes tiedä suon määritelmää, et luultavasti metsässä kulkiessa tajuakaan, kuinka usein tallailet suolla.
Itse olen valmistunut bilsalta ekologiksi ja meillä opintoihin kuului pakolliset kenttäkurssit (kasvi-, maaeläin- ja vesieläinkenttikset). Ne oli mielestäni kivoimmat kurssit koko opintojeni aikana.
Jos otat pääaineeksesi solubiologian / perinnöllisyystieteen / molekyylibiologian / biotieteet, niin kenttäkurssit taitavat olla valinnaisia. Tai niistä ehkä joutuu suorittamaan yhden. Riippuu tietenkin yliopistosta.
Ja jos aiot tehdä valmistumisen jälkeen töitä labrassa, niin ei sinun sielläkään välttämättä tarvitse itse niitä näytteitä kerätä. Suurimmalle osalle tulee analysoitava materiaali valmiina.
Järkevä päätös suunnata solubilsan / genetiikan puolelle, koska se on oikeastaan ainoa ala, jossa biologit työllistyy. Terv. alaa vaihtanut.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:12"]
Ei oo todellista.
Yliopisto-opintosi siis katkeaisivat, jos joutuisit suoretkelle.
[/quote]
Ei ne nyt yhteen suoretkeen kaatuisi mutta jos opintoihin sisältyy paljonkin retkeilyä yms. niin minun kannattaisi varmaankin miettiä uudelleen onko nämä opinnot sitä mitä haluan.
[/quote]
Ethän sinä opintoja halua vaan niistä seuraavan työn ja ammatin! Opinnot kestää vain muutaman vuoden. Myös solubiologian alalla saatat joutua oman mukavuusalueesi ulkopuolelle. Pienenä vinkkinä: kannattaa ehkä jo nyt totutella niin metsiin, soihin kuin niittyihinkin.
Entäs jos opiskelisit kemiaa tai menisit lääkikseen?
Jokaisen alan opinnoissa on tyhmiä, epäkiinnostavia ja vastenmielisiäkin kursseja, jotka on vaan pakko käydä. Joten pieni asennemuutos ehkä nyt paikallaan.
Mä oon lukenut mikrobiologiaa pääaineena yliopistossa biologiaa ja kertaakaan en ole ollut metsäretkellä, en opiskellut sieniä, kasveja tai eläimiä. Vain biokemiaa, solubilsaa ja mikrobiologiaa. Muutama pakollinen kurssi ekologiaa ja evoluutiota. Tarkista mikä pakollista ja mikä vain suositeltus,
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:28"]
Miehet joutuu käymään armeijan ja olemaan siellä metsässä täysin alkeellisissa olosuhteissa pitkiäkin aikoja helteessä ja pakkasessa, joten etköhän sinä parista suoretkestä selviä! :) Varmaan bussilla menette ja yövytte jossain biologisella asemalla, jossa lämmitys ja sisävessat!
[/quote]
No mitäs menevät :D mieluummin c-miehenä opiskelin siististi sisätiloissa matikkaa. Nää afrikan lapset -tasoset vertaukset on muutenkin nii ysäriä
Tottahan toki retkeillään. Parijonossa käsi kädessä ja kaikilla punaset lippikset missä lukee oppilaitoksen nimi. Juupa juu.
Nykyisin ei ole mahdollisuutta akateemiseen vapauteen eli suorittaa laaja-alaisesti opintoja, koskaanhan ei tiedä mitä tulevassa työssä tarvitsee. Vaikka tekisikin labratutkimusta, niin kyllä sen tutkittavan eliön kasvuolosuhteet olisi hyvä/mielenkiintoista tuntea. Maastokäynti avartaa ja selkeyttää raportointityötä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 15:00"]
Tottahan toki retkeillään. Parijonossa käsi kädessä ja kaikilla punaset lippikset missä lukee oppilaitoksen nimi. Juupa juu.
[/quote]
Joo, ja ennen retkellä lähtöä tarkistetaan, että jokaisella on saappaat ja kurahousut jalassa.
Ei ole pakollista retkeillä ainakaan Helsingin yliopistolla, jos alusta asti suuntaudut genetiikkaan, mikrobiologiaan tai molekyylibiologiaan. Yksi pakollinen kenttä TAI labrakurssi on, muut vapaaehtoisia. Yksi kaveri lukenut mikrobiologiaa ja ei ole käynyt yhtään kenttäkurssia, korvasi labrakurssilla. Itse taas olen käynyt yli kuudella kenttäkurssilla mutta vain kahdella labrakurssilla, koska suuntautumiseni on eri (biologian opettaminen). Kenttäkurssit ovat kalliitta, ei niille ketään pakoteta jos suuntauminen ei niin vaadi. sinällään kyllä suosittelisin menmään edes yhdellee fukivuoden kesään kenttäkurssille, sillä ne ovat hauskaa yhdessäoloa ja siellä n nimenomaan tarkoitus opetella sitä luonnossa olemista ja havainnointia, ei aloittelijoita kiusata.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:12"]
Ei oo todellista.
Yliopisto-opintosi siis katkeaisivat, jos joutuisit suoretkelle.
[/quote]
Ei ne nyt yhteen suoretkeen kaatuisi mutta jos opintoihin sisältyy paljonkin retkeilyä yms. niin minun kannattaisi varmaankin miettiä uudelleen onko nämä opinnot sitä mitä haluan.
[/quote]Tai sitten voisit kehittää erätaitojasi. Ei se mitään rakettitiedettä ole. Mä voin ihan kevyesti vaikka yöpyä metsässä useamman päivän putkeen. Erätaitoni ovat hyvät ja omistan kunnolliset vaatteet ja varusteet. Hallitsen myös suojan rakentamisen kaikkina vuodenaikoina ja saatavilla olevista materiaaleista.
Hihii, tässä ap:n tulevaisuus! :)
Ymmärtäisin, jos olisi joku oikea syy kenttäkurssien välttelyyn, mutta että et ole ollut pitkään aikaan metsässä?? Kaiken maailman ääliötä mahtui taas omankin aineen uusin fukseihin, monikaan ei taida olla mukana enää ensi vuonna. Lopettamisprosentit ovat olleet aika suuria, ihmettelen myös joidenkin käsitystä opiskelusta. On haastava ala.
On pakko. Meidän yliopistossa biologit joutuvat asumaan soluasuntojen sijasta teltassa yliopiston lähimetsässä. On siinä se hyvä puoli, että opintotuesta ei mene niin paljon rahaa vuokraan. Kursseillakaan ei kuluteta luentosalien penkkejä vaan opiskellaan syksyllä marjamättäillä, talvella hangessa ja keväällä sulamisvesissä istuen. Muistiinpanot naputellaan kätevästi kivilaattoihin ja koivuntuoheen. Opiskelijatovereihin, vastakkaiseen sukupuoleenkin, pääsee tekemään lähempää tuttavuutta punkkeja ja hirvikärpäsiä kaivellessa toistemme iholta. :)
Voin hyvin kuvitella aloittajan aikoinaan päiväkodissa itkupotkuraivomassa kun pitää menää kurakelillä ulos ja laittaa kurahaalarit päälle...
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:37"]
[/quote]