Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te vanhemmat, antakaa hyviä elämänohjeita 22-vuotiaalle

nuoriviela
10.04.2022 |

En halua vanhempana (noin 40-vuotiaana) katua tekojani joita olen tehnyt nuorena, liittyen esim. rakkauteen, terveyteen, rahaan ja opintoihini. Olen tällä hetkellä sinkku, en juo enkä polta, matkustan paljon ja opiskelen yliopistossa. Siksi kysynkin:
- Mistä tietää kenen kanssa kannattaa mennä naimisiin?
- Kannattaako lapsia hankkia, ja missä iässä? (Nyt en halua)
- Onko OK bilettää? En tykkää kun olen aika introvertti, mutta saatan vanhempana kaduta että en pitänyt nuoruudessani hauskaa

ja muita vinkkejä voi antaa :)

Kommentit (722)

Vierailija
201/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin hanki koulutus, jonka aavistelet tuottavan euroja ja arvostusta. Älä aloita seurustella nuorella iällä, ainakan vakavasti. Hypi ensin vähän siellä täällä. Älä liity jengeihin. Ota vanhempien neuvoista oppia, ainakin jos sopivat sinun elämäntapaasi ja kuuntele sisintäsi. Jos pystyt, opettele säästämään. Matkustele ja avara elämänkatsomustasi. Pidä hauskaa. Pyri syömään terveellisesti ja harrasta liikuntaa,  siitä on arvaamatonta hyötyä joskus vanhemmallakin iällä. Mieti lasten hankkimista äläkä anna kenenkään painostaa sinua hankkimaan sellaista. Vaihtele työpaikkaa niin sinulla on mistä vertailla.  Kuuntele sisintäsi ja toimi sen mukaan. Pyri olemaan ystävällinen, heitä ulos elämästäsi ilkeät ihmiset. Rakasta eläimiä ja luontoa, hekin rakastavat sinua. Näillä eväillä jo jonkin matkaa eteenpäin.

Vierailija
202/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ninni77 kirjoitti:

Omistusasunto kannattaa hankkia heti kun vain mahdollista. Parempi lyhentää lainaa kuin maksaa vuokraa.

Ihan toista mieltä olen. Älä sido itseäsi asuntoon, niin olet vapaampi lähtemään minne tuulet vie!

Itse olin niin hölmö, että hankin oman yksiön. Kun löysin hyvän parisuhteen ja haluttiin saman katon alle, alkoi vaikeudet. En saanutkaan asuntoa myytyä ostamallani hinnalla. Se oli tyhjillään 4 kk, kun luulin, että kyllä joku ostaa. Otin vuokralaiset, että saan lainaa lyhennettyä.

Ensimmäinen vuokralainen (yh-äiti ja vauva) olivat ok, mutta muuttivat vuoden päästä isompaan asuntoon. Toinen vuokralainen maksoi vuokrat usein myöhässä. Minulla lähti kuitenkin lainat tililtä aina samana päivänä, joten usein olin rahattomana viikon tai pari kuukaudessa. Onneksi tämä vuokralainen muutti myös pois. Onneksi sen takia, koska hän oli salaa tupakoinut sisällä ja haju pinttynyt. Asuntoa oli pakko remontoida, esim. tapetit pois ja maalia tilalle. Keittiön kaapistot oli pakko uusia, koska kellertävä terva ei lähtenyt valkoisista ovista pesemällä. Se oli asumatta useamman kuukauden. Ei vuokratuottoa. Sinä vuonna rahaa paloi hukkaan ihan liikaa. Laitoin asunnon myyntiin ja sain myös uuden vuokralaisen, joka valitti koko ajan kaikesta. Keittiössä vedon tunnetta, varpaat palelee parvekkeen oven lähellä, naapurista kuuluu suihkun äänet yömyöhällä jne. Lisäsin tiivisteitä parvekkeen oveen, vaihdoin keittiön ikkunan tiivisteet ja silti tuli taas uutta valitettavaa. Laitoin lopulta kirjeen, että jos asunto ei vastaa odotuksia, hänen kannattaa hankkia uusi. Lopulta asunto meni kaupaksi ja sain loput asuntolainat siitä maksettua. Nyt jos olisin 25-vuotias, en missään nimessä ostaisi yksiötä. Tietysti jos on varma, ettei aio perustaa perhettä tai muuttaa muutaman vuoden sisällä ja jos saa hankittua yksiön esim. Helsingistä, niin tilanne on eri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta trollaaminen, olet oikeasti keski-ikäinen mies.

Vierailija
204/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aki Hintsan Voittamisen anatomia on aika hyvä opus luettavaksi. Nykyään kun on trendinä syyllistää ulkoisia asioita "yhteiskunta vaatii sitä ja tätä minulta" omaan olotilaan vaikka tärkeintä on oppia tuntemaan itsensä että voi elää omien prioriteettiensa mukaisesti. Et voi saada kaikkea vaan pitää osata priorisoida tärkeimmät ensiksi. Jos sinulle esimerkiksi perhe on tärkeämpää kuin raha, niin silloin ei kaduta valita työ- tai asuinpaikkaansa ensisijaisesti perhe edellä. Tai toisin päin.

Vierailija
205/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertainen elämänohje. Tee valintasi punnitsemalla ne oman mielenrauhasi mukaan. Eli elä niin kuin itse uskot olevan oikein. Älä anna muiden ihmisten vaikuttaa päätöksiisi. Kuuntele ainoastaan sydäntäsi.

Nuorekkaana pysymiseen vaikuttaa ainoastaan mieli. Elä iloisena ja uteliaana, siinä nuorekkuuden salaisuus.

Vierailija
206/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten hankintaa ei kannata lykätä liian myöhälle, jos pitää lapsista. Kokemuksesta voin kertoa, että raskaaksi tuleminen voi olla vaikeaa 35-vuotiaana. Yrittämistä, stressiä ja lapsettomuushoitoja. Jos toiveissa on useampi lapsi, se lapsiluku voi kuitenkin jäädä yhteen biologisista syistä.

Tämä ikäasia ei koske vain naisia, vaikka niin usein kuulee väitettävän. Lapsettomuus voi johtua naisesta, miehestä, molemmista tai sattumasta. Miehetkään eivät ole enää hedelmällisimmillään lähellä 40 ikävuotta, vaikkei tätä puolta usein tuoda esille. Miesten hedelmällisyys laskee myös iän myötä. Poikkeuksia toki on, mutta niin on naisissakin. Elintavat, ylipaino, sairaudet, perinnölliset tekijät vaikuttavat, missä iässä siittiöiden laatu alkaa heikentyä. Jos lähtötilanne ei ole ollut hyvä kaksikymppisenä, todennäköisesti se heikkenee entisestään.

Vierailija
207/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän päätät töppäätkö vaiko et, bilettäminen tai ylipäätään hauskanpito kuuluu nuoruuteen. En ikinä kadu näitä juttuja olen paljon rikkaampi näillä nuoruuden kokemuksilla ja ex tempore reissuilla.

Rohkeasti elämään kerran täällä ollaan-huomisesta ei kukaan tiedä. Kyllä sen tietää kun oikean kohtaa. Nykynuoret voisi vähentää holin käyttöä reippaasti niin säilyy muistikuvat ja olo on parempi.

Lapset on elämän suola he jos ketkään opettavat sinua ja paljon!!

Vierailija
208/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei kannata hankkia.

Kannattaa. Kaikessa, siis oikeasti lähes kaikessa, kannattaa toimia aina toisin kuin mitä muoti on tai mitä valtavirta tekee.

Näin tekemällä olen saanut suurta etua, siis ihan rahallista, edennyt uralla todella korkealle helposti, saanut kaikkia yllättäviä tilaisuuksia. Ja nimenomaan tein lapsia, vielä useamman, koska lapsettomuus on nyt niin muotia. Se päivä koittaa taas kohta kun valtavirran vastainen teko tuottaa hedelmää. Niin on käynyt AINA.

Täysin yksilöllistä tuokin valinta,lapsia vai ei.Kyllä sen tietää jos haluaa lapsia.

Vierailija
209/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset on parasta elämässä

Riippuu kyllä ihan ihmisestä,jollekin moni muu asia voi olla parasta elämässä.

Vierailija
210/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidä puoliasi, älä anna kenenkään vähätellä sinua työelämässä ja parisuhteessa. Arvosta itseäsi.

Älä sokeasti usko terveyskeskuksen lääkäreitä. Jos haluat oikeasti vastauksia ja apua, mene yksityiselle. Koskee myös tulevia lapsia.

Muissakin maissa, etenkin Euroopassa, terveydenhuolto ja koulut vähintään yhtä hyviä. Älä usko tuota ”Suomessa maailman paras terveydenhuolto jne”.

Kokeile uusia juttua, matkusta, ole utelias. Salli itsellesi pitää hauskaa ja nauraa. Elämä ei ole niin haudanvakavaa.

Ole armollinen itsellesi. Älä vaadi itseltäsi täydellisyyttä.

Kaikki eivät välttämättä nauti matkustamisesta.

Vierailija
211/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ja juhli kunnolla.

Harrasta mahdollisimman paljon seksiä.

Älä uhraa yhtään enempää voimavaroja työhön.

Vierailija
212/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee lapsia huonolta vaikuttavaan parisuhteeseen. Lasten tekeminen ei koskaan paranna parisuhdetta vaan todennäköisemmin huonontaa sitä entisestään. Ja olet lasten kautta sidottu kumppaniisi ikuisesti, vaikka eroaisittekin. Kun lapsia ei vielä ole, eroaminen vaikuttaa vain sinuun ja kumppaniisi, ja pääset siitä kyllä yli. Luota siihen, että löydät kyllä jonkun sopivamman, jos haluat.

Vierailija
213/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mee töihin!

äläkä elä velaksi, maksat vuokran ja sähkön aina ajallaan. Ennakoi menoja ja opettele säästämään vaikka euro kerrallaan. Älä odota että saat kaiken valmiina, näe vaivaa itse.

Äläkä mene nukkumaan meikit naamalla.

Vierailija
214/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein oppini nelikymppisenä: jos löydät turvallisen parisuhteen, ei kannata pantata lastensaantia. Itse tein sen virheen, että olin "vastuullinen" kunnes tuli terveysongelmia eikä haluttua lasta kuulunutkaan. Nyt minulla on se ensimmäinen lapsi, mutta toista en jaksa ihan putkeen eikä sektionkaan takia suositella, mutta ikä alkaa tulla vastaan. Ja fakta on että ihan viisi vuotta sitten olisin jaksanut paremmin kaiken vauvaan liittyvän! Ja pidä hauskaa, tylsäksi aikuiseksi ei tarvi koskaan muuttua, mutta se ei tarkoita baareja, päihteitä tai sekoilua. Elämästä nauttimista ja huumoria, se pitää nuorena.

Vierailija
215/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasta 32v mies mutta yhden asian olen saanut totisesti oppia tähän ikään mennessä. Älä luota kehenkään.

Jos toisen kanssa keskustellessa sisällä semmoinen hälytyskello soi, niin joka ikinen kerta se on pitänyt paikkansa, vaikka olen pyrkinyt olemaan vain varuillani kyseisen henkilön kanssa, tai kuvitelleeni olevani vainoharhainen.

Muista, että sinulla on oikeus loukkaantua ja pitääkin loukkaantua, jos toinen kohtelee häikäilemättömästi. Kunnioita itseäsi niin paljon.

Vierailija
216/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrasta liikuntaa ja seksiä. Nuorena molemmista saa paljon nautintoa, vanhemmiten saa nähdä vaivaa, että viitsii. Ainakin vaihdevuosissa olen huomannut, että kumpikaan ei tuota samanlaista mielihyvää kuin nuorena.

Vierailija
217/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko tästä hyötyä sinulle, mutta itse tein 23-vuotiaana muutaman kauaskantoisen päätöksen,joiden vaikutuksista nautin tänäkin päivänä. Minut valittiin 23-vuotiaana vanhainkodin johtajaksi ja kauhistuin sen aikaisia hoitotapoja. Kestokatetrit ja letkuruokinta vuodepotilailla, vaikka se ei olisi ollut välttämätöntä.  Silloin päätin, että teen heti siitä hetkestä alkaen kaikkeni terveyteni ja hyvinvointini eteen, etten olisi ainakaan nuorehkona kyseisessä tilanteessa. Olen syönyt terveellisesti, ollut raitis, liikkunut paljon (en ole omistanut koskaan autoa), pysynyt aina hoikkana ja niinpä olen 72-vuotiaana täysin terve, lääkkeitä 0. Olen säästänyt paljon omia ja yhteiskunnan varoja. Avioiduin myös sen hetkiseen tapaan verrattuna myöhään, 26-vuotiaana ja sain ensimmäisen lapsen 30-vuotiaana. Suurimmalla osalla ikätovereistani on noin kymmenen vuotta vanhemmat lapset. Ehdin siis nauttia nuoruudesta, tavata erilaisia miehiä ja valmistua ammattiin. Elämä oli monin tavoin suunniteltua. 

Mutta kaikkea ei voi suunnitella. Valitsin myös aviomiehen harkiten, mutta niin vain kävi, että mies sairastui 7 avioliittovuoden jälkeen bipolaariseen häiriöön ja jouduin monien vaiheiden jälkeen 3 lapsen yksinhuoltajaksi. Tein myös sinkkuna ennen avioliittoa päätöksen, että jos joskus joudun eroamaan, niin lapsille ei tule isäpuolta. Senkin päätöksen pidin, vaikka jäin yksin 3-, 5- ja 8-vuotiaiden lasten kanssa. 

En siis kadu avioliittoani, koska menin naimisiin terveen miehen kanssa. Päinvastaisessa tapauksessa katuisin tyhmyyttäni. 

Vierailija
218/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa valita työ, jolla on merkitystä, ei sitä, josta saa enemmän rahaa. Raha ei korvaa sitä tunnetta, jos joka aamu ärsyttää aloittaa työpäivä.

Vierailija
219/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei kannata hankkia.

Kannattaa. Kaikessa, siis oikeasti lähes kaikessa, kannattaa toimia aina toisin kuin mitä muoti on tai mitä valtavirta tekee.

Näin tekemällä olen saanut suurta etua, siis ihan rahallista, edennyt uralla todella korkealle helposti, saanut kaikkia yllättäviä tilaisuuksia. Ja nimenomaan tein lapsia, vielä useamman, koska lapsettomuus on nyt niin muotia. Se päivä koittaa taas kohta kun valtavirran vastainen teko tuottaa hedelmää. Niin on käynyt AINA.

Täysin yksilöllistä tuokin valinta,lapsia vai ei.Kyllä sen tietää jos haluaa lapsia.

Lasten alulle pano ei oo välttis valinta kysymys.

Vierailija
220/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele hyvä ammatti , mieluummin ulkomailla! Paras neuvo!