Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te vanhemmat, antakaa hyviä elämänohjeita 22-vuotiaalle

nuoriviela
10.04.2022 |

En halua vanhempana (noin 40-vuotiaana) katua tekojani joita olen tehnyt nuorena, liittyen esim. rakkauteen, terveyteen, rahaan ja opintoihini. Olen tällä hetkellä sinkku, en juo enkä polta, matkustan paljon ja opiskelen yliopistossa. Siksi kysynkin:
- Mistä tietää kenen kanssa kannattaa mennä naimisiin?
- Kannattaako lapsia hankkia, ja missä iässä? (Nyt en halua)
- Onko OK bilettää? En tykkää kun olen aika introvertti, mutta saatan vanhempana kaduta että en pitänyt nuoruudessani hauskaa

ja muita vinkkejä voi antaa :)

Kommentit (722)

Vierailija
241/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh.. jos tapaat jonkun jonka kanssa on hyvä olla ja tyyppi on sinun makuusi olet jo pitkällä. Mutta jos näät merkkejä jostain huolestuttavasta esim viitteitä alkoholismista, muista päihteiden liikakäytöstä ole varovainen. Harva 22 v on vielä paha alkoholisti, mutta pakottava tarve juoda viikottain kännit on huono juttu. Siitä voi kehkeytyä tyypille vain pahempi ongelma.

Suurin osa nuorista, jotka juo joka viikonloppu, lopettaa sen tavan myöhemmin. Kaikkihan me ollaan oltu nuoria. Ainakin omassa ystäväpiirissäni käytiin yökerhoissa ja biletettiin. Yksikään ei ole alkoholisoitunut, vaikka ikää 50v.

Pakottava tarve... Huimasitko sen sanan.. join minäkin, ja moni muu.. oma siippa joi siinä mukana myös, mutta hän ei pystynyt olemaan ilman.. ei puhettakaan että olisi ollut juomatta viikonloppuna jos olis ollut muuta menoa.. hän jätti ne menot ja joi.. lopputulos oli alkoholismi.. ja nämä olivat ne merkit mitä silloin näkyi.

Vierailija
242/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opiskelet ns. epävarmaa alaa, tee kompromissi mieltymystesi ja tietyn toimeentulon suhteen. Esim. jos opiskelet jotain yhteiskunnallista alaa, varmista verkostot ja hyvät kontaktit tai ota sivuaineeksi jotain talouteen liittyvää. Jos opiskelet taiteita / humanistisia, hanki myös opettajan paperit jne.

Parisuhteessa kuulostele sitä, millaiset arvot toisella on ja miten hän kohtelee muita ihmisiä, siis tarjoilijoita, siivoojia jne. Valitse kumppani, jolla on mahdollisimman sama sosioekonominen tausta, sillä kulttuurierot voivat olla suuriakin ja tulevat esiin sitten kun on lapsia. 

Tee mitä haluat ja nauti vapaudestasi, mutta varaudu myös tulevaan ja siihen, että et välttämättä aina ole terve / toimintakykyinen. Kehitä itseäsi kokonaisvaltaisesti, ei pelkkään ihoon tai kuntoiluun keskittyen, vaan myös kulttuurisesti (esim. kielet tai taide), henkisesti (esim. meditointi) ja älyllisesti (uskaltaudu mukavuusalueen ulkopuolelle).

Luota itseesi. Älä kysele vinkkejä vauvapalstalta vaan keskity tuntemaan ja hyväksymään itsesi sellaisena kuin olet. Älä vaadi liikoja muiltakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vetää päihteitä kaksin käsin ja antaa pimpslooraa tämmöisille wanhoille jarmoille. Iholla ei niin ole väliksi, kun se kuoriutuu matkalla pois kumminkin.

Vierailija
244/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei kannata hankkia.

Lapset kannattaa hankkia nuorena. Nelikymppinen ei enää samalla tavalla jaksa pikkulapsiarkea.

Vierailija
245/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jo sanottu sata kertaa, mutta sanonpa silti;

Elä niin kauan kuin mahdollista sellaista elämää, ettet ole riippuvainen kenenkään muun rahoista, armosta tai muusta maallisesta omaisuudesta, joka sitoisi sinut jonkun toisen alaisuuteen. Hanki koulutus ja pätevyys. Tee omat rahasi. Elä itsellesi, älä muille. Hanki kokemuksia. Elämässä tehdään virheitä, ja niistä opitaan. Joskus ne ovat kasvun paikkoja, ja myöhemmin niistä voi olla jopa kiitollinen. Tulet kasvamaan ihmisenä vielä kauan, joten tee sellaisia asioita, joita haluatkin. Ei "sitku" vaan nyt. 

Elämä kantaa. 

Vierailija
246/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varo ja vältä ihmisiä keillä on jotain velka- ja rahasotkuja. Kavereita, kumppaneita ja työnantajia.

Tämmöiset ihmiset keräävät usein muitakin ongelmia ja käyttävät sinunkin rahasi, jos vain mahdollisuuden saavat.

Jos kuitenkin olet kaveri tai seurustelet, tiedä riskit ja tee selväksi, että raha- ja asuntoasiansa hoitaa itse.

Älä rupea auttamaan tai selvittämään toisen puolesta mitään rahaongelmia, etenkin jos asiat on sössitty jollain pikavipeillä tai osamaksuilla. Nämä näkevät sinussa heti potentiaalisen pankkiautomaatin tai ilmaisen kämpän. Kaikkeen on selitys, miksei nyt voi sitä ja tätä ja ei ole omaa rahaa. Älä kuuntele selityksiä ja mahdollisuuden antamista mihinkään läheisempään suhteeseen kannattaa oikeasti harkita. Sitten, jos tyyppi itse osoittaa aktiivisuutensa, osaamisensa ja halunsa selvittää sotkujaan ihan itse ja lisää velkaa ei tule.

Rahaongelmainen työnantaja voi olla todella epäreilu, epäkiitollinen ja epäoikeudenmukainen. Usein ne rahasotkut on pedattu jo aikoja ennen kun itse tuollaiselle menee töihin. Voi olla niin syvällä tuossa suossaan, ettei mikään mikä ei omaan rahansaantiin liity, kiinnosta.

Vierailija
247/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko voittanut geenilotossa?

Ei rumalle ja tyhmälle kannata antaa elämänohjeita.

Poliisi ja sossu ottaa susta kopin.

Älä lisäänny!!!

Vierailija
248/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varo ja vältä ihmisiä keillä on jotain velka- ja rahasotkuja. Kavereita, kumppaneita ja työnantajia.

Tämmöiset ihmiset keräävät usein muitakin ongelmia ja käyttävät sinunkin rahasi, jos vain mahdollisuuden saavat.

Jos kuitenkin olet kaveri tai seurustelet, tiedä riskit ja tee selväksi, että raha- ja asuntoasiansa hoitaa itse.

Älä rupea auttamaan tai selvittämään toisen puolesta mitään rahaongelmia, etenkin jos asiat on sössitty jollain pikavipeillä tai osamaksuilla. Nämä näkevät sinussa heti potentiaalisen pankkiautomaatin tai ilmaisen kämpän. Kaikkeen on selitys, miksei nyt voi sitä ja tätä ja ei ole omaa rahaa. Älä kuuntele selityksiä ja mahdollisuuden antamista mihinkään läheisempään suhteeseen kannattaa oikeasti harkita. Sitten, jos tyyppi itse osoittaa aktiivisuutensa, osaamisensa ja halunsa selvittää sotkujaan ihan itse ja lisää velkaa ei tule.

Rahaongelmainen työnantaja voi olla todella epäreilu, epäkiitollinen ja epäoikeudenmukainen. Usein ne rahasotkut on pedattu jo aikoja ennen kun itse tuollaiselle menee töihin. Voi olla niin syvällä tuossa suossaan, ettei mikään mikä ei omaan rahansaantiin liity, kiinnosta.

Mun äiti on yyhoo ja sillä on alkoholisti poikaystävä joka asuu meillä..auta!

Vierailija
249/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa aina ensin tilistäsi/rahoistasi vuokra, puhelin ja sähkölasku. Aina ensin ne. Piste.

Vierailija
250/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt ei voi..vältän ihmisiä joilla on rahan ja alkoholin kanssa ongelmia.

Vierailija
251/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vetää päihteitä kaksin käsin ja antaa pimpslooraa tämmöisille wanhoille jarmoille. Iholla ei niin ole väliksi, kun se kuoriutuu matkalla pois kumminkin.

Äiti sinäkö se siellä kirjoittelet?

Vierailija
252/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soita sossuun..niin pääset lastenkotiin!

Vierailija
253/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti sinäkö se siellä kirjoittelet?

Kunnioita äitiäsi ja isääsi,jotta pitkään eläisit ja menestyisit.

Vierailija
254/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYMMENEN OHJETTA

1. Älä KOSKAAN ala parisuhteeseen ihmisen kanssa, jolla tiedät olevan mielenterveyden ongelmia tai pähdeongelma.

2. Älä KOSKAAN takaa KENENKÄÄN lainaa.

3. Älä KOSKAAN ota pikavippiä vaikka tilanteesi olisi miten epätoivoinen tahansa. Pikavippi tekee siitä nimittäin vielä epätoivoisemman.

4. Älä KOSKAAN, varsinkaan painostettuna, allekirjoita mitään mitä et täysin ymmärrä.

5. Älä KOSKAAN lainaa suuria summia ystäville tai sukulaisille.

6. Älä KOSKAAN aja autoa päihtyneenä.

7. Älä KOSKAAN nauti päihteitä väkivaltaisiksi tietämiesi ihmisten kanssa.

8. Älä tuhlaa nuoruuttasi vaan ryyppää ja rällää se. Hanki samalla niin hyvä koulutus kuin pää riittää. Yleisimipiä asioita mitä ihmiset katuvat vanhetessaan on se, että "koulut jäi käymättä" ja "nuoruus jäi elämättä".

9. Ota haltuusi kunnolla yksi vieras kieli ja/tai opettele soittamaan yhtä soitinta.

10. Kukaan ei voi ymmärtää mikä ilo lapsi on, ellei sitä itse koe. Jos on vähänkään sellainen tunne, että haluat lapsen kokemus on maailmaasi järisyttävä ja perusteellisesti muuttava.

Vierailija
255/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei niiltä virheiltä voi vain välttyä, jos niitä siksi haluaa sanoa. Me kaikki teemme tässä elämässä omat valintamme. Mutta toivon ap, että valitset aina sellaiset asiat, mitä sinun oma sydän sanoo, että mitä teet, keneen rakastut ym. Nekin ovat vain oppiläksyjä tässä elämässä, ei kukaan niiltä välty. Se kuuluu vain elämään, eikä kukaan meistä ole täydellinen, eikä se ole mikään elämän tarkoitus välttää erheitä ym. Ne tulevat mikä tulee ja niiden on tarkoitus opettaa ja kasvattaa sinua ihmisenä, mutta myös huomata ne pienet onnen asiat joka päivä elämässä. Siis jos jotakin voisin sanoa nuorelle ihmiselle, niin huomaa joka päivä elämässäsi jotakin positiivista ja kiitä siitä, niin huomaat, että onni tulee siitä, ja onnellisuus lisääntyy sitä mukaan, mitä enemmän huomaan positiivisia asioita elämässäsi. Voit vaikka kirjoittaa paperille, että kuinka monesta asiasta olet kiitollinen tänään. Ei siis mitään suuria asioita, vain ihan pieniä onnen hetkiä tms. Eli saat ruokaa, asut talossa, hyvä terveydenhuolto tai näit perhosen tänään, yksi ihminen hymyili sinulle tänään, vettä tulee hanasta, on sänky ja puhtaat lakanat, on vaatteita ym. ym. Toisinaan näitä asioita pitää itsestään selvyyksinä, mutta jos itsestään selvyyden menettää, niin se ei ole enää itsestään selvyys. Joten meidän kaikkien ei siis myöskään nuorten, vaan ihan kaikenikäisten pitäisi huomata kaikkea sitä hyvää elämässä joka päivä. 

Vierailija
256/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon vasta 30-vuotias, mutta jos pääsisin ajassa 10 v taaksepäin, niin kertoisin itselleni:

- Tutustu itseesi, opettele istumaan hiljaisuudessa ajatustesi ja tunteidesi kanssa. Tunne tunteesi, älä ohita niitä. Tutustu siihen, oletko herkkä vai kova, tarkka vai höselö, rento vai neuroottinen, jne. Itsetuntemus (ja itsensä hyväksyminen sellaisena kuin on) auttaa valtavasti niin opinnoissa, työelämässä kuin sosiaalisissa suhteissa.

- Älä mieti millainen sun "pitäisi" olla, vaan millainen haluat olla. Jos ei kiinnosta bilettäminen, niin älä biletä. Tee niitä asioita, jotka sua kiinnostaa, älä pelkää muiden mielipiteitä. Niin kauan kun et satuta ketään (ml. itseäsi), et voi mennä pieleen.

- Mieti tarkkaan, millaisten ihmisten kanssa vietät aikaa. Kuka tuo sussa sun parhaat puolet esiin. Kenen kanssa sulla on kivaa. Elämä on liian lyhyt huonoille ihmissuhteille (pl. perhe, perheestä on niin suuri apu hädän hetkellä, että perheen kanssa kannattaa tulla toimeen ellei oo jotain kamalaa taustalla).

- Arvosta itseäsi. Jos sulla on negatiivisia ajatuksia itsestäsi, niitä kannattaa korjata CBT:n avulla (harjoituksia voi tehdä myös yksin, niitä löytyy netistä). Näin vältät todennäköisesti uupumuksen, huijarisyndrooman ja vähennät turhaa stressiä.

- Pidä huolta terveydestä eli etsi mukavia liikuntaharrastuksia, opettele terveellisen ruokavalion perusteet ja lepää tarpeeksi. Jos sulla on taipumusta vatvoa asioita mielessäsi, kannattaa alkaa meditoida.

- Sijoita. Sijoittaessa aika on tärkeintä. Vaikka laittaisi 20 e kuussa rahastoon, on se parempi kuin ei mitään (kunhan rahastossa ei ole kuluja, jotka syövät tuotot).

- Jos deittailu kiinnostaa, niin deittaile rohkeasti. Mitä useamman ihmisen kanssa vietät aikaa, sitä paremmin tiedät mistä pidät ja mistä et pidä. Opit erottamaan hyvät ja huonot tyypit. Seksiä ei kannata harrastaa, ellei sitä itse halua.

- Älä hoppuile. Sulla on kyllä aikaa tehdä kaikenlaista. Älä mieti liikaa tulevaisuutta, vaan muista elää hetkessä. Jos oot joskus vaikka työttömänä, älä panikoi. Kaikki järjestyy kyllä.

Vierailija
257/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa relevantti vinkki:Tee sitä mikä tuntuu sinulle oikealta ja mikä ei tuota sinulle/muille harmia. Ei ole oikeaa ikää mennä naimisiin, kukaan muu ei tiedä kannattaako sinun hankkia lapsia ja bilettää voi vaikka satavuotiaana jos maksa kestää. Ei se elämä lopu iän myötä-paitsi tietenkin kun kuolee- eikä se sittenkään ole kuin tämä elämä.

Nyt olet nuori ja ilmeisesti aika naivii. Kartuta hyviä kokemuksia ja pysy poissa vaikeuksista. Virheitä tekee jokainen mutta isoimmat virheet kannattaa välttää kuuntelemalla omaa sydäntä ja järjen ääntä. Jos tietää jonkin olevan pahaksi, sitä kannattaa välttää. HYVÄÄ MATKAA!🌈

Vierailija
258/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elä omannäköistäsi elämää. 

Valitse itsellesi paras kumppani. Jos vähänkään arveluttaa ja ajattelet, että huonot asiat/puolet ajan myötä muuttuvat paremmiksi, niin eivät ne muutu. Parempi olla yksin, kuin 15 vuoden kuluttua huomata tuhlanneensa elämäänsä toivottomaan ihmissuhteeseen. 

Älä roiku toksisessa suhteessa vain siitä syystä, ettet usko löytäväsi ketään parempaa. 

Lapsia kannattaa hankkia vain jos itse niin haluaa. 

Huolehdi raha-asiat kuntoon. Maksa laskut eräpäivään meneessä. Älä haksahda pikavippeihin. Jos pitää ottaa lainaa, mitoita se realistisesti elämäntilanteeseesi. 

Vierailija
259/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yliopistoon. Opiskele mielenkiintoista alaa ja sivuaineina jotain hyödyllistä, jolla voit työllistyä tulevaisuudessa. Opiskeluaikana bailaa ankarasti, polta pilveä, syö sieniä, kokeile ekstaasia ja lsd:tä, reppureissaa, liftaa, tutustu ihmisiin, harrasta seksiä ja samalla urheile, jotta olet hyvässä kunnossa. Tältä pohjalta on hyvä varhaiskeski-iässä siirtyä palvelemaan ihmiskuntaa.

Vierailija
260/722 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä aina aurinkosuojaa ja satsaa hyvään kosteusvoiteeseen.

Biletä, jos huvittaa. Ei voi juhlia varastoon.

Kun löydät elämänkumppanin, tiedät sen.

Siihen asti pidä hauskaa.

Toiset haluaa lapsia, toiset ei. Seuraa sydäntäsi.

Jos haluat hyödyntää ulkonäköä, nyt on oikea aika.

Opiskelu on ok mutta tärkeämpää löytää töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi